[H] Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

[H] Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:16

voor mijn fjordenmerrie van 11 jaar ben ik opzoek naar een leuke hengst
het hoeft geen hengst te zijn met predikaten etc dat vind ik niet het belangrijkste
het veulen is toch voor ons zelf later en word dus niet verkocht

ik zou het wel fijn vinden als de hengst wat groter is of groter fokt
aangezien mijn merrie maar 1.37m is.

afstamming van mijn merrie: http://www.allbreedpedigree.com/sonja91

foto's van mijn merrie in mijn profiel
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 04-02-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets duidelijker gemaakt.

fjordnina

Re: fjorden hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:56

kijk eens op www.fjordenhengsten.cjb.net

Een dekking van een goedgekeurde hengst is in het fjordenwereldje echt zo duur niet. Je bent waarschijnlijk maar een paar tientjes duurder uit dan met een papierloze hengst, maar dan heb je wel de zekerheid van een dekgarantie en gezonde hengsten met leuke nakomelingen. Voor een dekking van een papierloze moet je ook rekenen op 100 tot 150 euro.

Op www.bvandenberg.nl staan er ook een aantal ter dekking, ik meen vanaf 170 euro.

Je hebt gewoon meer zekerheid en met zo'n afstamming is het zonde om die niet te gebruiken.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:35

Ik sluit me helemaal bij mijn voorganger aan, zonde om een papierloze hengst er op te zetten,

Mocht je ooit toch het veulen verkopen ( je kan niet in de toekomst kijken ) dan heb je er
wel een papier bij.
je zou ook eens kunnen informeren bij het stamboek ! Laat je goed voorlichten !!

Kijk goed naar je merrie, wat wil je van haar terug zien in het veulen,wat
wil je niet terug zien ?! Wat wil je verbeteren ? ect.

Heel suc-6

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:42

Ik heb zelf een nakomeling van reinar, super lief karakter en groot , kan je foto's sturen via de mail!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:46

oke ja ik ben wel benieuwd naar foto's.. maar weet iemand dan ook waar wannerperveen ligt..?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:08

Haha, de standaard vraag :D. Wanneperveen ligt naast Giethoorn.

Ik bedenk me net dat je de rode en grijze hengsten nog niet hebt kunnen zien, deze moeten komend jaar wel eerst met goed gevolg een verrichtingsproef afleggen voordat ze een deklicentie krijgen.

http://www.bvandenberg.nl/hengsten_rubis.htm
http://www.bvandenberg.nl/hengsten_drafur.htm

v.d Berg is een tevens een heel goed logeeradres voor je merrie. Ik heb er zelf altijd veel moeite mee om de zorg voor mijn dieren uit handen te geven en ze gaan ook lang niet overal naartoe, maar in Wanneperveen kun je zeker zijn van goede zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:14

EA CO --> FJ.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 21:15

oow oke..

ik vind die grijze wel echt super maar word die al voor de fokkerij ingezet..? is wel fijn ook om te horen dat dat een goed logeer adres is.

ik las ook iets over een fjordenboer in Udenhout, weet iemand daar iets over...?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:21

Die grijze zou komend seizoen ingezet kúnnen worden, mits hij eind maart met goed resultaat een men of trekproef aflegt.

In Udenhout zit Rien Pijnenburg. Hij houdt Hermansen op stal en heeft momenteel Zortin staan. Volgende week is de stamboekvergadering en dan wordt ook bekend gemaakt welke hengsten op welk station zullen staan dit seizoen.

Focus je niet alleen op kleur of op een schitterende bos manen, maar vraag rond wat een passende hengst zou kunnen zijn. Zeker de mensen op www.fjordenwereld.nl kunnen je hier goed mee helpen.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:34

heb zelf een grote nakomeling van Timor (bart van den berg)
Maar hoezo zonde om een papierloze hengst te hebben? Tis niet dat ze dan minder goed zijn, en zou het zelf wel gaaf vinden, om een paardje te hebben waarvan de ouders enz enz niet bekend zijn.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:35

Ik vind het juist wel leuk om te weten wie zijn ouders zijn!
vind het altijd leuk om iets terug te vinden van hem in zijn vader en natuurlijk ook zijn moeder[leuke moeder heb je ook nodig natuurlijk] anders wordt het niks :7

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:47

Dit is hem!
Afbeelding

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 07:02

Ik vind het ook een beetje zonde om een papierloze fjord te fokken, als het ooit weg moet is het in geval van een merrie al snel een stuk minder waard.
Ik vind dat je met deze hengsten ook een mooi papier erbij hebt.

Timor zou je paard wel kunnen vergroten, maar daar zit zelf Havstad voor, dus dat zou inteelt worden.

Alhoewel Zizoran zelf hier de kleinste is met 1.45 fokt hij ook redelijk groot.

Maar ik zou niet alleen op de maat gaan fokken, maar eerst echt goed kijken wat je wilt verbeteren aan je merrie, wat zijn haar minpunten en wat wil je graag behouden. Daarna ga je op zoek naar een match.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:59

fjordnina schreef:
Die grijze zou komend seizoen ingezet kúnnen worden, mits hij eind maart met goed resultaat een men of trekproef aflegt.

In Udenhout zit Rien Pijnenburg. Hij houdt Hermansen op stal en heeft momenteel Zortin staan. Volgende week is de stamboekvergadering en dan wordt ook bekend gemaakt welke hengsten op welk station zullen staan dit seizoen.

Focus je niet alleen op kleur of op een schitterende bos manen, maar vraag rond wat een passende hengst zou kunnen zijn. Zeker de mensen op http://www.fjordenwereld.nl kunnen je hier goed mee helpen.

Ik meen me te herinneren dat Hermanssen nog een jaar bij Rien blijft?
(snap eigenlijk niet waarom, het Noorden zit al zo lang te wachten op hem... het idee van hengsten om de 3 jaar verwisselen valt ze ook wel een beetje weg)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:00

Hermansen blijft inderdaad nog een jaar bij Rien.

Jilly, andere hengstenhouders hadden geen intresse omdat ze tevreden zijn met hun eigen hengst of wel intresse maar een te kleine hengstenhouderij of wel intresse maar pas 1 jaar een andere hengst.

Hermansen doet het super bij Rien (2 jaar 40 punten op de keuring en veeeeeel dekkingen) dus dan kiezen ze ervoor om hem nog een jaar te laten staan. Al is dit echt zijn laatste jaar.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:18

ik zal eens gaan bellen binnenkort en dan laat ik weten waar de keus op valt..

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:14

Zizoran zou ook niet kunnen he. Toddy Inteelt.

Daarnaast zou ik zelf gaan voor een hengst waar weinig nakomelingen met "witte" aftekeningen zijn. Aangezien jou merrie een beste bles/ duipkol heeft.
Maar dit is natuurlijk persoonlijk.

verder kijk goed naar de hengsten en nakomelingen daarvan.
Voor de hengsten van Bart vd berg staan deze met fotos op de site.
Op FW is er ook een topic met nakomelingen maar die is nog lang niet klaar. En ga op zoek naar hengsten die jou merrie kunnen aanvullen. (zoals je al zegt hengsten die groter fokken)
Misschien dat je nog meer puntjes hebt waarvan je zegt dat je die zou willen verbeteren.

Het is natuurlijk altijd de vraag of dit ook gebeurd. Maar bij sommige hengsten is de kans groter dan bij anderen.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:42

Jilly_Hayco schreef:
fjordnina schreef:

Focus je niet alleen op kleur of op een schitterende bos manen, maar vraag rond wat een passende hengst zou kunnen zijn. Zeker de mensen op http://www.fjordenwereld.nl kunnen je hier goed mee helpen.

Ik meen me te herinneren dat Hermanssen nog een jaar bij Rien blijft?
(snap eigenlijk niet waarom, het Noorden zit al zo lang te wachten op hem... het idee van hengsten om de 3 jaar verwisselen valt ze ook wel een beetje weg)

Hermansen blijft idd nog een jaar bij ons in Udenhout.
volgens mij is vandaag of morgen de vergadering.

Rien had aangegeven dat hij Hermansen wel wilde houden dit jaar.
Verder is er overleg geweest met de andere hengstenhouders en die zijn ook tevreden met de hengsten die hebben of krijgen.
Kunar blijft ook in Anderen(staat daar dan net zo lang als Hermansen bij ons)
Alles gaat verder in overleg met alle hengstenhouders. Elke hengstenhouder mag zijn voorkeur uitspreken.