Wie heeft er nog meer en haf met veel beenproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Wie heeft er nog meer en haf met veel beenproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:25

Nou de titel zeg het al. Wie heeft er nog meer veel pech qua benen van zijn haflinger?

Tommie is nou bijna 8 jaar bij mij. We begonnen met hoefproblemen. Geen bevangenheid. Hij heeft een vergroeiing gehad, kapoote hoewanden en ernstige kneuzingen.
Van daaruit komen weer andere problemen. Denk aan overbelasting van spieren en pezen.

Laatst is bij Tommie beginnende spat geconstanteerd. Daarvoor een tildren behandeling gehad. Ook zit het tegen het kissing spines aan. Er is nog 2 mm ruimte.

En nu? Op het moment weet ik het even niet. Ga van de week weer naar de kliniek. Kijken wat we nog kunnen doen. Misschien wordt het wel een wandelpony. Maar misschien heb ik geluk en kan hij uiteindelijk weer buitenritten maken? Dat zullen we even moeten afwachten.

En ik maar denken dat haflingers sterke pony's waren...

Maar ondanks alles, zou ik de tijd met Tommie nooit hebben willen missen. Want hij blijft hoe dan ook mijn Toppertje!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:15

Bij welke kliniek ben je geweest?

Mazzel heeft ook zo zijn problemen gehad. Hij had zijn impar ligament overbelast (bandje om hoefkatrol in zijn hoef). Hierdoor heeft hij ruim een jaar stilgestaan...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:12

ACSM schreef:
Bij welke kliniek ben je geweest?

Mazzel heeft ook zo zijn problemen gehad. Hij had zijn impar ligament overbelast (bandje om hoefkatrol in zijn hoef). Hierdoor heeft hij ruim een jaar stilgestaan...

Bij de Vallei in Woudenberg. Ga vrijdagmiddag weer.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:13

Mijn haf is ook contant kreupel, dan weer een paar maanden goed en weer wat anders..
We hebben nu ook besloten om hem naar de wei te doen en niet meer te berijden..
Willy heeft ook een losse hoefwand gehad, gelukkig met een goede hoefsmid is dit redelijk onder controle te houden. Soms snijd hij weer een stukje weg omdat het weer los laat en dan kan het niet groter worden..

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:39

Misschien is het een idee om een andere kliniek om raad te vragen? Ik heb goede ervaringen met De Lingehoeve in Lienden.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:41

Om de 8 weken ging ik naar Lienden voor controle en de hoefsmid (met resultaat).

AnnemiekvM

Re: Wie heeft er nog meer en haf met veel beenproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:45

Bedankt voor je tip. Ben zelf heel teveden over de vallei, maar een objectieve blik kan natuurlijk ook heel goed zijn. Tommie is helaas een goede bekende van de Vallei.
Zal er eens over nadenken.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:50

Onze haf van 11 jaar heeft ook helaas spat. Ze heeft nooit wat gehad, nooit ziek geweest, maar helaas :n

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:58

Lipydo schreef:
Onze haf van 11 jaar heeft ook helaas spat. Ze heeft nooit wat gehad, nooit ziek geweest, maar helaas :n

En wat doe je nu nog met hem? En op welke manier?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:32

ieder paard kan natuurlijk wat krijgen. haflingers zijn over het algemeen wel sterke paarden.
hoop dat het met jou paardje nog allemaal goed komt ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:32

Tjee wat balen voor je. Maar met spat hoeft het nog geen einde verhaal te zijn, wat rijden betreft. Ligt natuurlijk wel aan de mate waarin Tommie spat heeft.

Onze Haflinger is wel vrij week gekoot en heeft slechte voorvoeten. Maar ze is nog nooit kreupel geweest. Nu moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ze nog maar 4 jaar is en nog niet onder het zadel is.

Maar goed, spat is niet zozeer een beengebrek wat bij een Haflinger hoort. Dat komt bij alle rassen voor. En is een vorm van slijtage. Ik denk zelf dat een Haflinger net zoveel kans heeft om spat te krijgen, dan elk ander ras. Maar ik kan mis zijn...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:36

Mijn Haf x paint had tot z'n 3e jaar een losse knie...verder geen problemen (hij is ook nog maar 4 jaar :) )..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:33

AnnemiekvM schreef:
Lipydo schreef:

En wat doe je nu nog met hem? En op welke manier?

Je ziet aan haar dat ze er pijn aan heeft. Ze sleept als het ware haar linkerachterbeen mee, de buiging doet pijn. Ook vergroeid haar hoef, deze wordt stijler, richting een bokhoef.

Ik rijd niet meer op haar. Het is een wandelpaard geworden, ze blijft wel in beweging. Rust roest.
We hopen dat het gewricht, de plekken, aan elkaar groeien en dat ze geen pijn meer heeft zodat we misschien nog wel het rijden weer kunnen oppakken :j

(Ze krijgt overigens een poedertje die de gewrichten soepel houdt)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:39

Tommie liep niet kreupel aan zijn spatbeen. Hij zit een de beginnende fase.
Nu loopt hij dan wel kreupel, maar weet niet of het de spat is. Vandaar dat we vrijdag naar de kliniek gaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:48

Ik ken ook een haf die spat heeft, maar er is prima mee te rijden, alleen wel in het bos, ze loopt als een trein zolang je maar in het bos rijd en geen korte voltes (wat je dus veel in de bak doet) maakt. En de andere haflingers die ik ken hebben nergens last van hoor. Het is vast pure toeval, kan met elk paard gebeuren maar wel erg balen voor je! :(:)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:02

Haflingers zijn over het algemeen een sterk ras ja, maar er kan altijd een uitzondering bij zitten natuurlijk. Is inderdaad balen dat ie van jou wat dingen heeft... :(
Hopen dat het beter gaat met jouw beestje :(:) Succes op de kliniek!

Heb met mijn haf nog geen problemen gehad. Alleen laatst een trap in de wei gehad en nu een dik been, maar niet kreupel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 01:09

Mijn haf heeft artrose in haar kogel linksvoor. Ze is er heel lang kreupel aan geweest, meerdere behandelingen aan gehad, maar nu loopt ze prima. Ik kan haar kogel weer buigen zonder pijn en een beetje dressuren gaat best.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:26

Mascha heeft een tijdje een hele heftige vorm van hoefbevangenheid gehad.
Alles is wel weer goed gekomen, maar je kan duidelijk zien dat ze dat heeft gehad. En we moeten altijd nog gaan uitkijken wat we met haar doen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:28

Mijn hafje heeft ook problemen bij zijn voorhand. Hij raakt in paniek als je zijn borst oof buik of schouder aanraakt en je kunt zijn voorhoeven niet optillen. Hij kan ook niet snel stappen f draven.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:14

nadita schreef:
Maar goed, spat is niet zozeer een beengebrek wat bij een Haflinger hoort. Dat komt bij alle rassen voor. En is een vorm van slijtage. Ik denk zelf dat een Haflinger net zoveel kans heeft om spat te krijgen, dan elk ander ras. Maar ik kan mis zijn...

Bij het ontstaan van spat speelt vaak wel een erfelijke factor mee. Tenzij spat is ontstaan door een trauma natuurlijk. Ik weet niet of haflingers vaker spat hebben, maar ik hoor het wel vaak bij haflingers.

Mijn haf heeft ook spat (lichte vorm in beide achterbenen). Zij is nu 23 en ze heeft het sinds ze ca 19 jaar is, dus het is meer een ouderdomskwaal. Met speciaal beslag, supplementen en training (rechtrichten) loopt ze niet meer kreupel.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:37

mijn pony heeft momenteel een lichte blessure, weet niet of dat ook mee telt in je vraag?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:29

MissDonna schreef:
mijn pony heeft momenteel een lichte blessure, weet niet of dat ook mee telt in je vraag?

Ja natuurlijk! Ben erg benieuwd naar blessures bij haflingers. Natuurlijk komen diezelfde blessures ook bij andere rassen voor, maar ben specifiek in de haf geinterresseerd.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:26

mijn haf heeft losse wand aan beide voorhoeven, en heeft daarbij ook nog een verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven....dus ook veel pech

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:50

Mirei schreef:
mijn haf heeft losse wand aan beide voorhoeven, en heeft daarbij ook nog een verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven....dus ook veel pech

Wat doen jullie daaraan?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:44

ik mag nu weer opbouwen naar 10 min stappen, en 2 min draven. elke woensdag komt daar een minuut bij. vanaf week 4 ( zit nu in week 2 ) mag ik er 2 min bij tellen. dus over 8 weken zit ik als het goed is op een kwartier draven en 10 min stappen. als alles goed gaat!

hoe is het nu met Tommie?