[H][KWPN]United vs Tango vs Uphill voor rhodium merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

[H][KWPN]United vs Tango vs Uphill voor rhodium merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:04

het is weer bijna zover, de hengst keuzes moeten gemaakt worden!
Eerst wat over Zarola, 5 jarige merrie ster prok, v. rhodium x ubis x rinaldo
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=21120

sterke punten:
* werkwilligheid!
* mooi type, goed in rechthoeks model
* sterke rug, lendenpartij
* voldoende lengte in het voorbeen

verbeter punten:

* minder stijl achterbeen
* meer buiging in de gewrichten
* meer opwaarts bewegen
* stap meer ruimte, onder het zadel word ze soms wat hectisch

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen jaar heeft ze een hengst veulen van Oscar gegeven, welke super kan bewegen met name zijn galop!
Zijn karakter is ook super waar ik heel blij mee ben!

veulen van Oscar:
Afbeelding

ik heb al een aanparings advies aangevraagd bij het kwpn, mijn eigen keuzes waren united (heel mooie types, goed bewegen met veel swung en kunnen schakelen) en tango (zeker vanwege de bloedvoering!)

zelf kwam het kwpn ook nog met Uphill

maar ja, welke denken jullie dat het beste past??

PS foto zonder zadel komt eraan, moet ik even scannen zo ;)
Laatst bijgewerkt door gomir op 07-02-09 13:58, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: tags toegevoegd, titel duidelijker gemaakt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:05

ps voor degene die het nog niet weten.. op de foto s klikken worden ze groot!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 17:37

let niet teveel op haar weinig spieren en wat dikkere buikje :P ze was net bevallen :)
Afbeelding

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:20

Het zijn alle drie nog relatief jonge hengsten, van United en Uphill is nog niet veel betrouwbare informatie over de afstammelingen op dit moment beschikbaar.
Als je even geduld hebt, het bewaarboek fokwaarden verschijnt binnenkort. Ik heb wel hoge verwachtingen van deze twee hengsten. Hun eerste jaargangen zijn inmiddels
op de keuringen geweest. Van Uphill zijn al meerdere merries met een (zeer) hoge aanlegtest.
Tango zal de stap niet verbeteren, integendeel.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 19:35

ben het 100% met je eens (ben ook wel blij dat jij als kenner reageert!) haha
heb zelf een 2 jarige hengst van united en een paar heel goede merries gezien op de keuring
Uphill heb ik maar een paar van gezien dus kan daar niet zo over oordelen

Ja dat hoorde ik idd van Tango... hmzzz...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:49

Tango valt voor mij ook af qua stapwerk. Ik zou eerder voor United gaan als voor Uphill al ben ik niet helemaal weg van het achterbeen gebruik van United. Uphill vind ik voor jou merrie iets te popperig. Jou merrie lijkt ook behoorlijk iel gebouw te zijn ik zou daarom voor een iets zwaardere hengst gaan als united.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:14

Over de vererving/ de stap van Tango:

Dat het zelf zijn mindere gang is wil nog niet zeggen dat hij het vererft ;-)
Hij mag wat ruimer en meer souplesse, maar hij stapt wel gewoon krachtig en zuiver! (zie rapportage verrichtingsonderzoek)
Zijn moeder stapt gewoon goed, met voldoende ruimte en souplesse.

Mijn Tango stapt overigens extreem groot, wel 2 tot 2,5 pas over 8-)

Trouwens andere Tango's die ik gezien heb stappen ook gewoon goed (stuk of 15 irl), verder staat het ook in zijn afstammelingerapportage:

Citaat:
De stap is zuiver, heeft voldoende ruimte met voldoende souplesse.In draf bewegen de veulens met veel houding bergopwaarts. In enkele gevallen is het achterbeen koehakkig in draf. De veulens van Tango galopperen makkelijk aan en hebben voldoende ruimte.
Ook in galop bewegen ze bergopwaarts. .

Dus zet ik mijn vraagtekens bij de vererving van zijn stap.
Waar ik wel op zou letten bij Tango, is dat de betreffende merrie zelf voor correct staat en mooie (grote) voeten heeft.
Tango wil voor nog wel eens franse stand doorgeven en smalle/kleine voeten. (dit is mijn persoonlijke ervaring)

Frenka

Re: [H]United vs Tango vs Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:26

Die ervaring over de smalle/kleine voeten van Tango nakomelingen deel ik. Dat is zeker een aandachtspunt!

sarabande

Re: [H]United vs Tango vs Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:43

Van de 3 zou ik voor United gaan, hele fijne bewegingen en super lieve karakters. De mijne heeft nog nooit gebokt, of iets dergelijks en wordt uitgestapt door een meiske van 8 jaar.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:27

listiglistje schreef:
Over de vererving/ de stap van Tango:

Dat het zelf zijn mindere gang is wil nog niet zeggen dat hij het vererft ;-)
Hij mag wat ruimer en meer souplesse, maar hij stapt wel gewoon krachtig en zuiver! (zie rapportage verrichtingsonderzoek)
Zijn moeder stapt gewoon goed, met voldoende ruimte en souplesse.

Mijn Tango stapt overigens extreem groot, wel 2 tot 2,5 pas over 8-)

Trouwens andere Tango's die ik gezien heb stappen ook gewoon goed (stuk of 15 irl), verder staat het ook in zijn afstammelingerapportage:

Citaat:
De stap is zuiver, heeft voldoende ruimte met voldoende souplesse.In draf bewegen de veulens met veel houding bergopwaarts. In enkele gevallen is het achterbeen koehakkig in draf. De veulens van Tango galopperen makkelijk aan en hebben voldoende ruimte.
Ook in galop bewegen ze bergopwaarts. .

Dus zet ik mijn vraagtekens bij de vererving van zijn stap.
Waar ik wel op zou letten bij Tango, is dat de betreffende merrie zelf voor correct staat en mooie (grote) voeten heeft.
Tango wil voor nog wel eens franse stand doorgeven en smalle/kleine voeten. (dit is mijn persoonlijke ervaring)

Tango vererft absoluut kwaliteit, maar zijn zwakke punten zijn de smalle voeten, 111-smal en de stap.
111 wat absoluut kort is. Andere zwakke punten zijn de steile kootstand en een wat sabelbenig achterbeen.
Verder niets dan goeds, zowel sportaanleg als beweging en exterieur.
Er zullen best wel afstammelingen van hem met een goede stap zijn maar ik heb er meerderen gezien onder het zadel met een korte stap.

En ieder heeft zo zn persoonlijke voorkeur, de tijd zal het leren, het zijn tenslotte nog jonge hengsten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:37

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:32

ik had je post ff gemist sarabande haha maar het is nogsteeds best moeilijk al lijkt tango (helaas) wel af te vallen, vind united zelf sterker bewegen en het feit dat tango vaker frans en smalle voetjes geeft En dan nog eens de stap een aandachts punt is wat bij mijn merrie dus ook zo is... hmmzz

Uphill heb ik nooit i r l gezien :o alleen z n nakomelingen maar hoorde dat die niet heel braaf zijn???!:S