[TI] staart uitdunnen? Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

staart uitdunnen? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:34

momenteel ben ik in het bezit van 1 tinkertje maar we zijn op zoek naar een tweede erbij. We wonen sinds kort in Zweden en daar hebben ze een welzijnswet dat je kuddedieren niet alleen mag houden, heel vervelend dus ;)

Op de stal waar ze op het moment staat (tijdelijk, totdat we ons eigen stekkie met stallen hebben) staat nog een tinker. De eigenaresse doet er niets mee aan rijden, maar helaas ook niet aan de verzorging. Ze ziet er zeker niet slecht uit, maar de staart en manen kunnen wel wat aandacht gebruiken. Deze tinker is ws ook te koop en maakt dus een grote kans om met ons mee te verhuizen.

Ik ben er al mee aan de gang geweest, kostte wat antiklit maar dan heb je ook wat! De manen vallen wel mee kwa dikte, maar die staart.... Echt niet normaal. Ik vind een dikke, volle staart echt heel mooi, maar zo dik.... De staart is zo zwaar dat ze hem niet eens goed opgetild krijgt met mesten, aan de onderkant van de staartwortel is hij altijd smerig (de mest is prima, gewoon keutels)

Stel dat deze tinker met ons meegaat, dan wil ik eigenlijk de staart een beetje uitdunnen. Wel op een manier dat het wel er uit blijft zien als een mooie volle staart maar dat het paard zelf er iets minder last van heeft en het mij geen klauwen vol geld gaat kosten aan antiklit :+

Hoe pak ik dat het beste aan? Iemand tips?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:36

Ik volg dit even mijn bijrijd Tinker heeft hier ook heel erg last van.
Ik heb zelf de staart al een aantal keren uitgepluist maar als ik er 2 dagen niks aan doe dan is het weer zo ver.. En ik heb geen zin om elke dag die staart uit te pluizen :+ .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:40

Ik zou hem niet gaan uitdunnen, maar gewoon iets hoger knippen, en dan een vlecht erin :)
Mijn tinker heeft ook een vrij dikke staart, en ik heb vorige winter een flink stuk eraf geknipt. Dat scheelt echt een heleboel. En als je dan gaat rijden of naar een keuring of show moet dan haal je de vlecht eruit en heb je toch een prachtige dikke staart waar iedereen jaloers op is :P
Ik heb de staart van mijn tink nu vanaf november al in een vlecht, die gaat 1x per maand los, een dag uitwaaien, antiklit erin, en weer een losse vlecht erin. Dat gaat super. Hij wordt niet meer vies, hij kan em makkelijk optillen, hangt niet in de weg..
En in de zomer doe ik het elastiekje wat hoger, dan heeft ie onder aan zijn staat een grote pluis om de vliegen mee weg te jagen :j
Even kijken of ik een foto kan vinden.. het ziet er best netjes uit, zo'n kortere staart..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:43

Zo was zijn staart toen ik hem had geknipt:
Afbeelding
Als ie dan in een vlecht zit hangt ie nog wat hoger.
In de winter doe ik er ook vaak een staartzak omheen. Blijft ie nog langer schoon :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-01-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Re: staart uitdunnen? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:44

Mooi staart, en goeie tip van het vlechten!
Maar haal je hem er met rijden wel uit? Of heb je hem niet onder het zadel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:46

Ik haal em er inderdaad wel uit met rijden, of ik doe het elastiekje wat hoger. Als je de vlecht vastbindt boven de hak dan slaat de vlecht niet meer tussen de benen in, dan kun je er makkelijk mee rijden :)
In de winter rijd ik heel weinig, maar in de zomer heb ik de vlecht bijna altijd wat hoger vastzitten.
Ziet er best komisch uit trouwens, net een koe met zo'n pluis onder aan de staart :+

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:17

er zijn ook speciale uitdun scharen. ook erg makkelijk

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:22

Zonde! :o
Maar ik heb dan ook eenKWPN-er met een hele normale staart... :(:)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:00

bonita haar staart hou ik inderdaad ook vrij kort en in een vlecht..

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:02

ik zal eens denken over een vlecht, of misschien meerdere. ! vlecht wordt wel een hele zware denk ik.....

In elk geval bedankt voor deze tips al zover!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:57

Clovertje, dat gevoel heb ik dus ook, dat het zo zwaar wordt...

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:03

Ik heb bij Clover ook wel eens een vlecht in de staart met rijden, das geen probleem, maar volgens mij vindt ze het niet prettig om de hele dag een vlecht te hebben. Vooral in de zomer met vliegen, lijkt het me niet lekker voor het paard zelf (heb je ooit eens een zwieper met een ingevlochten staart gehad;(?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:06

En ik vind het bij mezelf altijd zo pijnlijk als ik mijn staart maak en er zitten een paar haren verkeerd. Dat doet dan zoo pijn.. en ik ben natuurlijk weer bang dat ik haar dan ook weer pijn doe als ik haar staart in vlecht en een paar haren (te strak) oid doe. 8)7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:34

Paarden hebben minder gevoel in hun staart en maanharen dan mensen. Die van mij heeft er nooit last van gehad :)
Dat de staart zwaarder wordt als ie in een vlecht hangt is natuurlijk niet waar :+ Het zijn dezelfde haren, dezelfde staart.
In de zomer moet je de vlecht iets korter maken, dan hebben ze de laatste 30 cm bijvoorbeeld de haren gewoon los hangen, daar kunnen ze mee vliegen meppen :) Werkt prima!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:37

Haha ja ik weet het dat hij niet zwaarder wordt maar zo een gevoel heb ik altijd :') . Nu is haar staart ook echt gigantisch zwaar! Ik denk dat ik hem maar eens helemaal ga ontklitten en dan er een vlecht in maak (alleen er nog achter komen HOE? met zo een giga dikke staart :+ ) .

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:46

ik kreeg bij Myssen (zo heet ze) al een lamme arm van het vasthouden van de staart met het onklitten hahaha

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:36

Muddy's staart is ook behoorlijk dik (luxe-probleem :D ). Ik hou haar staart in meerdere vlechten tegen het klitten. Eén vlecht is net een knots, dus dat doen we maar niet meer := . Dan zijn overigens wel alle vliegen meteen echt dood :+
Even een vraag aan de experts: Gaat het haar van uitdunnen op den duur niet meer klitten vanwege het lengteverschil?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:43

wij hadden op stal een fries met het zelfde probleem. Die mensen knipte in het midden van de staart, net na de staartwortel haren weg. en dan een vlecht er in. en iets korter dan normaal! ik vind het wel heel erg mooi!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:13

Hoi,

Het uitpluizen van de staart gaat supersnel als je cowboy magic gebruikt, en het dan dagelijks een keer doorborsteld, komen er geen klitten in.

Ik heb ook een tinker met een hele dikke staart en als ik hem half heb uitgeplozen (vindt ik leuk om te doen, maar mag het maar1x per week van mezelf) dan heeft hij nog een hele volle staart. Maar met cm gaat het echt een stuk eenvoudiger en je staart blijft mooi.

Kun je trouwens ook in de manen gebruiken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:06

hallo, ik heb hetzelfde probleem, kon elke week zijn staart gaan wassen omdat die vol mest hangt. Nu hang ik hem gewoon in een vlecht 2 keer per week haal ik die eruit, anti-klit erin en dan terug erin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:01

Ik gebruik inderdaad ook cowboy magic. Geweldig spul :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:06

Ik ga ook maar eens cowboy magic aanschaffen heb er goede verhalen over gehoort en mijn Tinker kan dat wel gebruiken haha.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:09

Ja is echt super spul, ik was eerst ook sceptisch, maar het werkt echt perfect! :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:14

Wij hebben een tinker x shire met een hele dikke witte staart.....die hem dus ook helemaal volscheet!

Wat ik dus doe is... CM erin...Vlecht erin...staartzak erom...probleem opgelost.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:54

Als je de staart in een grote vlecht invlecht zorg dan wel dat de staart niet lang genoeg is om op te gaan staan (ook niet bij een speelse " sliding stop" in de wei of achteruit lopen) want er zijn gevallen bekend van paarden die daardoor hun staartwortel afscheurden...