vaak naar veulentje in 'opfok' of dergelijke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

vaak naar veulentje in 'opfok' of dergelijke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 18:11

Hi!!
Ik had eens n vraagje aan de bokkers met n veulentje/ jaarling in de opfok of dergelijke...

Afgelopen zomer kreeg ik van mn vriend een fjordenveulen.
Mijn warmbloed staat op een geweldige privestalling , maar wij verkozen er beiden resoluut voor om de Fjord nog niet op pension te plaatsen, omwille van de voor de hand liggende reden dat zo'n jong dier hier echt nog niet thuishoort. Echte opfok ging mij voorkeur ook niet meteen naar uit. Maar de fokkers waar we hem van kochten ,hadden voor hem nog n plekje vrij op hun weiland.
Hij staat 24/7 buiten op een mooie grote weide afgelegen in het groen. Er staat een merrieveulen ( tevens Fjord) bij hem, en dan 2 oudere pony's : een ruin en een merrie.
Ze hebben een schuilstalletje. Verder komt er dagelijks iemand ( hun fokker eigenlijk) hun meer dan voldoende ruwvoer geven + veulenkorrel + voederbieten.
Er ontbreekt hem echt niets... ontworming / hoefsmid / dierenarts/...is in orde, en dit volgen zijn fokkers ook zeer nauwgezet op. Echt super dus!
Tijdens de zomermaanden gingen we toch zeker 1 à 2 x per week naar hem toe: halstertje leren omdoen, voetjes geven, poetsen, kort wandelingetje aan de hand maken, en verder gewoon wat kroelen...

Maar nu het winter is ( en dus veel langer donker ), zijn de bezoekjes echt wat minder : er is geen verlichting aan de weide en om bij de weide te komen moet je echt n paar landweggetjes doen vol bulten , gaten , en niet te vergeten modder waar je je makkelijk in vastrijd. Hier heb ik nou écht de geschikte wagen niet voor ;) ... Ik werk dan bovendien voltijds, dus na mn werk is het al steekdonker...

Nou vroeg ik me af hoe de bokkers met veulentjes in de opfok dit doen : gaan jullie vaak op bezoek bij jullie kleintje?
Is dit echt een voordeel / of misschien wel een nadeel?

Ik ben benieuwd...

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:15

Ik probeer een keer per maand te gaan
soms ga ik wat vaker en soms minder vaak
moet wel zeggen dat ik hem liever dichter in de buurt had gehad
want ja dan ga je er makkelijker naartoe
maar hij heeft het daar goed

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:18

mijn jaarling staat normaal ook in het weiland en soms kwam ik dan een week niet, soms miss wat langer. maar als ik even tijd had ging ik wel :)
Nu staat hij momenteel in een uitloopstalletje en probeer ik elke dag heen te gaan om hem even een paar uur op het land te zetten. mocht dit niet lukken doet iemand anders het.
Als het bijv vakantie is kom ik bijna elke dag.. en met school vaak ook 1 a 2 keer p weer :) alleen in het weekend bijv.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:21

Ik heb het omgekeerd, ik bied opfok aan in ongeveer dezelfde samenstelling als dat bij jouw veulen het geval is. De eigenaresse overloopt ons niet, maar is tot nu toe trouw 1 x per maand komen kijken. Ze woont ook op een uur rijden dus dat ze hier niet 2 x p.w. op de stoep staat is niet meer dan logisch.

De veulens lijden er niet onder als ze hun eigenaar niet veel zien. Een band opbouwen doe je toch pas als je er veel mee aan de slag gaat. Daar helpt een bezoekje in de zoveel tijd ook niet enorm veel aan.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 18:25

fjordnina schreef:
Ik heb het omgekeerd, ik bied opfok aan in ongeveer dezelfde samenstelling als dat bij jouw veulen het geval is. De eigenaresse overloopt ons niet, maar is tot nu toe trouw 1 x per maand komen kijken. Ze woont ook op een uur rijden dus dat ze hier niet 2 x p.w. op de stoep staat is niet meer dan logisch.

De veulens lijden er niet onder als ze hun eigenaar niet veel zien. Een band opbouwen doe je toch pas als je er veel mee aan de slag gaat. Daar helpt een bezoekje in de zoveel tijd ook niet enorm veel aan.

Zoals jij het beschrijft, ervaar ik het inderdaad ook...
De weide is voor mij ongeveer 30 minuutjes rijden met de wagen. Maar ik heb nog 2 andere paarden ( eentje van mezelf en eentje die ik train & op wedstrijd uitbreng) , en die hebben ook hun aandacht & training nodig wil ik met hen wedstrijd blijven rijden.
Dan nog een huishouden, hondje , drukke baan,...
Dus soms schiet het er gewoon bij in. Maar 1x per maand haal ik zeker. In de zomermaanden is het zowiezo meer , kan ik 's avonds laat nog even langs gaan ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:39

Ik maak ook gebruik van opfok, dichtbij (10 km) op een opfokstal. Ik dat zeker elke week kijken en soms 2x per week.
de volledige verzorging wordt door het opfok gedaan, tevens ook via hen wormenkuren en hoefsmid.

sandra_daan

Re: vaak naar veulentje in 'opfok' of dergelijke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:31

Ik ga elke week wel een keer naar de opfok om te kijken!
Voor je het weet zijn ze groot!

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:04

ik ga heel weinig, ik woon zelf in alkmaar en zij staat op dit moment in een opfok in hazerswoude.
Ik ga als het veel is ongeveer 1 x in de 3 maanden. in de zomermaanden (dat ze op de wei staan) kom ik wel iets vaker, maar dat is ook iets van 1 x in de 2 maanden..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:38

ik heb mijn veulen ook in de opfok staan
maar dik 190 km van mij vandaan :o
kon niks kwa tinkers dichterbij vinden
en ze moest kwa voeding beslist tussen de tinkers .
(Had haar eerst ergens anders staan gemengde rassen en ze at haar helemaal rond omdat de andere meer nodig hadden als mijn kleine tinkie

Ik ga er wel 1 keer per maand heen moet echt van me zelf en knuffel met haar en af en toe even borstelen maar echt voor dat we een band houden en is voor haar goed even door de handen
ik zit wel dik 2,5 uur heen en 2,5 uur terug in de auto maar is de moeite waard :D

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:54

Ik ga zeker iedere week! Vind het heerlijk om naar hun gespeel te kijken, en om een beetje met hem bezig te zijn!
De verzorging wordt door de opfok gedaan, dus dat wel lekker.
Ik probeer steeds vaker te gaan, maar omdat het toch al gauw 45 min heen en 45 min terug is, is dat soms lastig met mijn werk. Maar ik moet hem iedere week ff zien

Ik merk wel het verschil, hij heeft hier voor dag en nacht op het land gestaan, en minder door de hand als nu!
En op het begin was die best wel schuw.
Nu gelukkig niet meer, wordt het echt zo'n knuffel ding, en loopt lekker achter me aan in het land.
Hij vind het nu heerlijk al die aandacht.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:20

Wij gaan meestal 1 x in de maand bij ons paard(je) in de opfok kijken. De volledige verzorging ligt bij de opfokstal.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:18

Wij gingen meestal eens in de 2 weken kijken bij de opfok. Het was vlakbij (10-15 min met de auto), maar hij stond te koop en had het daar verder prima, dus af en toe even knuffelen en poetsen was voldoende, daarnaast hebben we nog een paard (z'n mams).
Mensen die daar hun veulen hadden staan kwamen vaak wel 2-3x per week, maar die hadden daar geen paard naast, en dan wil je toch meer een band met zo'n beestje :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:53

Ik ga wanneer het mij uitkomt/ ik kan.
Toevallig is dat nu een maand geleden, maar daarvoor zat er maar 2 weken tussen.

in de opfok moeten ze maar één ding doen en dat is groeien. En hoewel wíj er van balen dat we ze niet vaak (genoeg) zien, geven de paarden zelf er niet zo veel om.

Op die opfok zijn er ook mensen die komen nooit of eens in de zoveel maanden.

Overigs is die van mij al 2,5. En in de nazomer kon ik 2-3 maanden niet omdat er droes heerste.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:52

Mijn volwassen merrie en (nu) jaarling staan op dezelfde stal. De jaarling stond in eerste instantie in de opfok maar doordat dit echt niet ging, heb ik haar op stal gezet..maar ze komt nu veel meer naar buiten dan in de opfok.

Ik merk wel dat veel eigenaren weinig bij de jonge paarden komen kijken. Ik vind dat persoonlijk jammer omdat ze zo snel groeien en ontwikkelen. Maar aan de andere kant kan ik het wel heel goed begrijpen omdat bij ons de jonge paarden niet uit de opfokstallen gehaald mogen worden.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:57

ook mijn bijna 2 jarige staat in de opfok en ik probeer
toch zeker wel 1 keer in de week te gaan.
Gewoon effe zijn halster om doen en poetsen.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:01

Ik ga 1x per 2 weken bij de kleine (8 mnd) kijken, zo'n half uurtje rijden van waar ik woon. De verzorging is in uitstekende handen bij de eigenaren van de opfok/pensionstal en ze houden mij goed op de hoogte en bellen als er iets beslist moet worden.

Als ik er ben knuffel ik wat, geef hem wat lekkers en soms even borstelen en dergelijke.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:05

Mijn jaarling en twenter staan op 2 uur hier vandaan. Ik ga ongeveer 1x in de 6 weken gemiddeld even kijken. En als ik om een andere rede in de buurt ben ga ik uiteraard ook even kijken. Als er wat aan de hand is hoor ik dat meteen. De mensen waar ze staan weten dat ze de VA mogen bellen als dat nodig is.

Ze hebben beide een goede basis opvoeding gehad en gingen goed mak weg (twenter heeft eerst een jaar als gezeldschap gedient bij mensen met kinderen dus is helemaal super mak). Van het voorjaar komen ze weer naar huis om volgende winter weer uit logeren te gaan.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:08

Mijn veulen heeft afgelopen zomer in friesland gestaan, meer dann 2 uur rijden. Zijn we in 5 maanden tijd 1x geweest, klinkt weinig maar we kennen er meer die er veulens hebben staan en dan hoor je meteen wel hoe het was.
Nu staat ze sinds november in de Eifelopfok en daar zijn we nog niet weer geweest, daar hebben we een heel weekend voor nodig en nog geen tijd voor gehad, kan ook gewoon een mailtje sturen, geen probleem dan hoor ik het ook!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:10

Mijn kleine (alweer 10 maanden) staat op de wei met andere veulens en wat oudere paarden. Ik ga elke dag even voeren en water nakijken enzo. Vind het heerlijk om haar elke dag te zien en zij komt ook meteen naar me toe als ik kom.
Haar moeder heb ik ook nog en die staat ergens anders op stal. Wel druk om na het werk allebei te doen, maar goed...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:16

Wij hebben onze twenterhengst in de opfok staan op ongeveer een kwartiertje rijden met de auto. Toch komen we er niet vaak. Zo een keer in de 8 tot 10 weken. We weten dat hij het daar goed heeft en dat ie goed wordt verzorgd. Mocht er wat zijn, dan bellen ze gelijk. Hij heeft daar genoeg aandacht van zijn +/- 40 vriendjes en hoeft ons daar niet persé bij! Als we er dan wel komen is het wel zo dat ie ons herkent (neus op je schouder, in je gezicht blazen en lekker kroelen). Dat geeft mij dan toch wel weer een goed gevoel :o

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:21

Nou je hoeft je geen zorgen te maken hoor ! Een veulen heeft genoeg aan zichzelf en de vriendjes om zich heen

Mijn inmiddels 3 jarige ruin is ook naar de opfok gegaan en die heb ik een half jaar terug naar huis gehaald.. En in die tijd dat hij in de opfok stond ben ik 1x in de week even geweest hallo zeggen, maar puur omdat hij op 10 minuutjes fietsen stond ;)

Gaat helemaal goed komen !

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:43

Mijn merrieveulen (9 maanden) staat ook in de opfok, op, zo`n 20 min. rijden, ik ga 1x in de maand even op bezoek, zo blijf ik betrokken bij mijn veulen, ik weet dat ze daar goed staat en haar verzorging krijgt.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:34

Ik probeer 1 x p.m. te gaan maar dat zal niet altijd lukken denk ik... (hij staat ook ruim 260 km bij mij vandaan)
Niet helemaal naar mijn zin, maar gelukkig weet ik dat hij op een superplekje staat waar goed voor hem gezorgd wordt en ik hem meer mis dan hij mij :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:08

Mijn uk staat in de semi-opfok, omdat haar hoef nog niet helemaal volgroeid is rechtsachter. Wel staat ze in sociaal verband, wat ik erg belangrijk vind. Hier ga ik minstens wekelijks kijken en even met haar wandelen en poetsen. Niet teveel, het moet wel een veulen blijven natuurlijk. Momenteel heeft ze rotstraal en dan ga ik wel elke dag, puur om zeker te weten dat haar hoefjes er netjes uit blijven zien en ik het de mensen van stal niet aan wil doen om daar elke dag naar te kijken.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:14

In de winter ga ik bijna elke maand kijken, dat komt omdat ik elke maand de stalling af ga rekenen.
In de zomer als ze met z'n alle op de wei staan ga ik wat minder.