Hoe vaak mag je een shetland pony laten dekken in haar leven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mangelarga

Hoe vaak mag je een shetland pony laten dekken in haar leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:39

Ik vroeg me af hoe vaak een shetlandpony een veulentje mag krijgen in haar leven. Wat is verantwoord. In de natuur krijgen ze ook ieder jaar een veulentje en lijkt me dat als de merrie niet in goede conditie is de pony ook geen veulentje zal krijgen, de natuur zal dat vast wel regelen.

Onze shetlandpony van 7 jaar is van nature een echte dikkert. Ik heb haar vorig jaar drachtig gekocht en ze was vreselijk dik. Na bevalling van een best groot veulen zag ze er super goed uit, helemaal niet mager maar eigenlijk nog best dik. Ook haar veulen werd een echte dikkerd, de chipper noemde het zelfs "een best veulen".
Ik lees wel eens op een forum dat paarden "leeggezogen" worden en sterk vermageren. Dan is bij mijn shet dus duidelijk niet het geval.

Ik ben eigenlijk bang dat als ik haar niet laat dekken ze zal vervetten. Ze staat in de winter op stal met een grote uitloop (geen gras). Als ze een veulentje heeft mag ze in de zomer maanden lekker de wei op. Als ze geen veulentje zou krijgen dan moet ze bij huis blijven staan. We doen verder niets met de shet, af en toe word er met haar gewandelt maar ze is meer als gezelschaps pony voor m'n andere pony.

De vraag is: is het erg om er ieder jaar een veulentje uit te fokken, een veulen met compleet papier.

Dennis

Re: Hoe vaak mag je een shetland pony laten dekken in haar leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:42

Heel veel fokkers dekken hun merrie ieder jaar tot ze niet meer drachtig worden (soms zelfs tot in de 30).
Ik dek ze minder omdat ik ook met mijn pony's de sport in wil en veulens slecht te verkopen zijn.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:56

Als de merrie snel dreigt te vervetten is het soms ook gewoon beter er regelmatig een veulen bij te hebben.

Zo hebben we hier op stal ook een fokmerrie die toen ze kwam bagger en baggervet was omdat ze al ik dacht 2 jaar geen veulen meer had gehad. Nu ze weer ieder jaar een veulen heeft is de merrie weer terug in goede conditie en zelfs in volle wei wordt ze niet meer zo baggervet. Het veulen houdt haar dus heel in mooi in goede conditie.

En zoals Dennis al zegt, bij veel fokkers worden de merries vrijwel ieder jaar gedekt totdat ze niet meer drachtig worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:42

Zeker met shetlanders is het ontzettend moeilijk om ze goed op gewicht te houden. De nederlandse bodem is eigenlijk te rijk voor ze en het klimaat niet streng genoeg om voldoende energie voor het warm houden te moeten gebruiken. Tel daarbij op dat er toch op een andere, vaak minder intensieve manier wat met ze gedaan wordt en de pony vervet snel.

Voor een shetlander die snel de neiging tot vervetten heeft is jaarlijks een veulen aan de voet alleen maar goed. Je zou na 3 a 4 veulens achter elkaar kunnen overwegen om haar een jaartje leeg te laten om haar ook weer een periode lekker haar eigen gang te kunnen laten gaan, maar dit hangt geheel van de merrie af.

Verder moet je er heel goed over na denken dat de shetlandermarkt verschrikkelijk slecht is, dus je zult ruimte moeten hebben voor een veulen wat zomaar een jaar te koop staat terwijl de volgende zich alweer aandient.

Je krijgt ze vrijwel altijd verkocht alleen soms duurt het een eeuwigheid. Zeker omdat mensen liever voor 50 euro een shet kopen dan voor 250 euro. Dattie dan geen papieren heeft en hengst is doet er vaak niet zoveel meer toe.

Hou vooral ook rekening met bevangenheid en hyperlipeamie (vet in het bloed) bij een shet die zo de neiging tot vervetten heeft. Geen van beide prettige aandoeningen en bij de laatste sterft de merrie vaak een pijnlijk langzame dood.

Als je in de gelegenheid bent om de merrie in de zomer 22 uur op een stuk land zonde gras kunt houden is dat zeker het overwegen waard. De overige 2 uur kan ze dan het land op met uitzondering van het voorjaar wanneer er veel fructaan in het gras zit.

Succes!

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:52

Bedankt voor de antwoorden. We hebben de mogelijkheid het veulen langer aan te houden, al is het voor een jaar, dus dat is geen probleem.
Op de foto hieronder kan je zien hoe dik ze was terwijl ze toch een veulen naast haar voet heeft, het veulen was zo'n 2 maanden oud. Ze krijgt alleen maar hooi en pavo koek of summerfit.
Afbeelding

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:01

op deze foto vind ik haar absoluut niet vet.
kijk maar naar haar rug en haar kont.
wel is haar buik dik , mischien moet je haar goed ontwormen.
maar echt vet is ze echt niet op deze foto..... :n
als ze echt vet zijn hebben ze een hele dikke vet nek en dan hebben ze ook een vollere rug en dikke billen ;)

verder is een veulen fokken heel erg leuk, maar bedekt wel dat er niet erg veel vraag naar is naar shetlander veulens.
het scheelt natuurlijk dat er vol papier bij zit en dat je ze langer aan kunt houden ;)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:46

Op die foto is ze absoluut niet vet, eerder schraal!

Ze lijkt dik doordat ze zo'n ronde buik heeft maar ze is het absoluut niet. Zo'n buik kunnen ze soms ook krijgen doordat ze te schraal zijn. Waardoor weet ik niet precies.
Maar hier op stal was vorig jaar ook een merrie precies hetzelfde, ook veulen aan de voet en wel een enorme ronde buik maar als je naar haar rug en kont keek was ze gewoon schraal. Toen ze weer dikker werd trok die ronde buik vanzelf weg.