Diarado, droomhengst of droom verder...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samwise

Diarado, droomhengst of droom verder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 00:00

Ik heb enkele topics van mensen gehad over het gebruik van Diarado als dekhengst.

Ik zelf vindt het een fantastische hengst, met model, ras, beweging en een fantastische techniek op de sprong.

Ik merk echter dat er mensen zijn die het niet met me eens zijn en niets zien in de hengst.

Wat vindt jij van Diarado? Heb of ken je er een veulen van? Of wil je er iets anders over kwijt?

Ter verduidelijking: http://www.youtube.com/watch?v=qQOeUuzk-Y8

JaMyGuCcI

Re: Diarado, droomhengst of droom verder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:04

echt een geweldige mooie hengst met veel uitstraling en een goede techniek op de sprong echt een droompaard

en ben zelf ook zeer benieuwd naar zijn nakomelingen
en zou er zelf ook wel mee willen fokken

ben benieuwd hoe zijn verdre carriere gaat verlopen

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:19

Mooie hengst, ik vind hem wel wat iele benen hebben?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:55

EHK --> F-AM

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:24

samwise schreef:
Heb of ken je er een veulen van?

Lijkt me wat lastig, die moeten nog geboren worden :D .

En tot die tijd is het gissen of hij nu zon wereldwonder is of gewoon een mooie hengst.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:31

sarabande schreef:
samwise schreef:
Heb of ken je er een veulen van?

Lijkt me wat lastig, die moeten nog geboren worden :D .

En tot die tijd is het gissen of hij nu zon wereldwonder is of gewoon een mooie hengst.

Ja je hebt gelijk, dacht dat hij een seizoen eerder gekeurd was..

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:03

Ik vind het een aansprekende hengst, op het filmpje laat hij hele mooie sprongen zien. Zeker een paard voor de toekomst. Vind alleen het dekgeld wel wat overdreven. Als ik zo'n bedrag uit geef aan een dekking wil ik toch wel een bewezen hengst....

Verder is het afwachten of hij alles waar gaat maken. De kans is wel groot maar voor als nog is het afwachten.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:08

Mansolein schreef:
Ik vind het een aansprekende hengst, op het filmpje laat hij hele mooie sprongen zien. Zeker een paard voor de toekomst. Vind alleen het dekgeld wel wat overdreven. Als ik zo'n bedrag uit geef aan een dekking wil ik toch wel een bewezen hengst....

Dat is het grootste probleem bij Diarado... Hij is zo duur voor een 3à4 jarige, dat hij volgens mij onmiddellijk de "betere" merries zal mogen dekken ook.

En blijkbaar heeft ie door zijn kleurtje ook een pak dressuurmerries gedekt.

Hoe gaan zijn nakomelingen dan ooit kunnen beoordeeld worden, zeker in Nederland met de splitsing dressuur/springen?

Dus wat de toekomst zal brengen, is en blijft onzeker. Had ie de helft minder gekost, ik had hem wel op een jonge merrie willen proberen.... Want hij toont heel mooi op het filmpje van de keuring. Maar ik vind wel dat hij onder het zadel deel van zijn glans (en vooral van zijn beweging), verloren heeft...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:19

hahaha! Dat filmpje! Geweldig! Speelse hengst, zeer goede sprong, koel in de kop.
Ik vind zijn galop op het filmpje nog niet helemaal.. hoe omschrijf ik het... soepel. Kan het niet omschrijven. Ga het filmpje nog eens kijken.
maar blijft een prachtige hengst!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:21

ik zie het, had nog iets meer ruimte vanuit het voorbeen willen zien. Maar het kan ook komen door zijn ingehouden houding in de piste.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:22

lientjeds schreef:
Mansolein schreef:

Dat is het grootste probleem bij Diarado... Hij is zo duur voor een 3à4 jarige, dat hij volgens mij onmiddellijk de "betere" merries zal mogen dekken ook.

Ik denk dat dat een misvatting is. Iedereen gaat ervan uit dat als een hengst duur is hij direct ook alleen maar de '' betere'' merries aangeboden krijgt. Dat is absoluut niet correct. De hengst krijgt dan zeker merries aangeboden van mensen/fokkers met een grote beurs maar dat zijn lang niet altijd de beste merries. Daarom zie je dan ook vaak dat de nakomelingen toch wat tegenvallen. Zeker omdat de mensen ervan uit zijn gegaan dat zo'n hengst al de betere merries aangeboden heeft gekregen.

Ongetwijfeld dat Diarado er straks als zijn eerste veulens op de keuring komen er enkele potentiele toppertjes tussen heeft lopen, men moet dan alleen wel in het achterhoofd houden dat de hengst veel heel nakomelingen al heeft uit zijn eerste dekjaren en dat de kans op een goed veulen dan ook automatisch groter is...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:23

Wij zijn ook helemaal weg van hem, ik ben hem zelf ook aan het overwegen. Idd het dekgeld is wat ons tegenhoud, tegelijk beloofd hij ook wel wat voor de toekomst..

Het is nog een twijfelpunt, maargoed, we schrappen hem nog niet van de lijst.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:32

Mansolein schreef:
Ongetwijfeld dat Diarado er straks als zijn eerste veulens op de keuring komen er enkele potentiele toppertjes tussen heeft lopen, men moet dan alleen wel in het achterhoofd houden dat de hengst veel heel nakomelingen al heeft uit zijn eerste dekjaren en dat de kans op een goed veulen dan ook automatisch groter is...

Ook een aandachtspunt, inderdaad. Deze hengst was ontzettend populair en het is altijd makkelijker om uit een groot lot er enkele goede uit te halen, dan uit een beperkt clubje.

Wat je zei van goede merries: wel een goed punt. De echte bewuste fokker, met kwalitatief héél goeie merries, zal zich ook nog niet te snel laten verleiden tot zo'n dekking van een jonge hengst die nog NIETS bewezen heeft...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:37

lientjeds schreef:
Wat je zei van goede merries: wel een goed punt. De echte bewuste fokker, met kwalitatief héél goeie merries, zal zich ook nog niet te snel laten verleiden tot zo'n dekking van een jonge hengst die nog NIETS bewezen heeft...

In een eerder topic over de hengst gaf ik al aan dat toen mijn merrie daar voor Zhivago stond, ik bij van Uijtert veel goede merries van bekende, ervaren en bewezen fokkers heb zien staan voor Diarado.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:05

Wat een heel groot aandachtspunt bij Diarado is is zijn moederlijn.
Niks dan lof over de nakomelingen hier uit wat betreft het karakter en het willen werken.
Maar de maat; http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=254807
Verschillende mensen van Bokt willen met hem dekken want hij is zo geweldig. Wat voegt Diarado toe? Maat zal hij zeer zeker niet toevoegen en bloed ook niet, ook al staat er bij zijn naam dat hij over de 50 % bloed voert.
De fokker van zijn moeder en grootmoeder, enz. zei tegen mij dat hij merries met maat en bloed nodig heeft.

Een ander voorbeeld is Cristo, die was zo chique op de keuring, die heeft suf staan dekken en er zijn veel paarden van gekomen.
Vorig jaar werd er in de wandelgangen gezegd dat ze het zo jammer vonden dat Cristo nog heel erg is uitgezwaard.
Nu is hij op weg of staat hij inmiddels in Italië.

Van Diarado is het bekend dat hij nog flink gaat uitzwaren, de volle broer van zijn moeder was vorig jaar pas redelijk goed uitgegroeid.
Die loopt tegen de 1.75 aan, maar de moeder van Diarado is 1.65.
Ik ken de grootmoeder van Diarado en 2 halfzussen daarvan en vele foto's van merries uit die lijn. Kijk maar eens naar Coriano en Corofino.
En die merries schommelen allemaal tussen de 1.62 en 1.65.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 04:18

Er is mij de vraag gesteld afgelopen week of dat deze hengst zou passen op een bepaalde merrie, wat betreft maat zou dit geen echt probleem hoeven zijn maar..ik heb wat beelden erbij gekregen en wilde toch ook nog wel wat meer weten over deze hengst, een dekking is altijd een serieus iets maar als er dat dekgeld voor staat dan toch zeker.

Het betreft hier een jonge hengst, ik kom geen foto`s tegen op internet waar ik zijn bovenlijn goed op kan beoordelen, dat is gezien het gehele verhaal een punt en dus iets om zo`n hengst op af te serveren.
Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat de hengst mij zowieso niet echt kon bekoren op het materiaal wat mij geleverd is.
Ik heb hem dus niet positief beoordeeld naar diegene toe, er zijn voldoende hengsten die wel goed te beoordelen zijn en dat voor beduidend minder dekgeld.

Een goed paard fokken hoeft geen hoog dekgeld in te houden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:28

lientjeds schreef:
Mansolein schreef:

Dat is een grote misvatting...de "betere" merries. Daar moet je voor invullen het "onnozele geld". :(:)

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:08

zouden jullie het aandurven op een fedor x abgar merrie van 175 cm die al een internationaal lopende zoon heeft van Laroche?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:25

Ik zou toch even afwachten met diarado. Veel risico heb je volgens mij niet dat het dekgeld volgend jaar al een stuk de hoogte in gaat, omdat die al meer dan genoeg is. Maar dit zal van zijn eerste jaargang afhangen denk ik (en zoals reeds gezegd, weet ik toch een aantal 'topmerries' die er van dragen) dus de kans dat er een aantal 'goeikes' tussen zitten is groot. Ik zou het in ieder geval absurd vinden moesten ze het dekgeld volgend jaar weer optrekken! Maarja, dat weet je dus nooit met een mode-hengst.

Maar zoals Adriana reeds zei, gaat men hem te veel op klassieke types zetten en met Diamant als vader is dat toch niet zo'n doordachte keuze. Ik vind hem verder ook te beknopt (kort gemaakt). En ook de maat is een aandachtspunt.
Ik zou liever 1 of meerdere jaartjes wachten en zien hoe hij uitgroeit en in de sport presteert.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:43

Karennnn schreef:
Maar zoals Adriana reeds zei, gaat men hem te veel op klassieke types zetten en met Diamant als vader is dat toch niet zo'n doordachte keuze.

Hoe weet je dat???

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:08

idd, er zit heeeeeeeeeeeel veel speculatie in die ene zin, het beste is om de eerste echte jaargang veulens in holstein en van Paul S. af te wachten, dan zien we hoe hij zich vererft en wat hij doet met bepaalde lijnen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:11

sarabande schreef:
Karennnn schreef:
Maar zoals Adriana reeds zei, gaat men hem te veel op klassieke types zetten en met Diamant als vader is dat toch niet zo'n doordachte keuze.

Hoe weet je dat???

Niets is 100% zeker of juist, maar enorm veel mensen uit de streek zetten hem op klassieke, grootramige types. En als je de forums bekijkt, zie je dit ook vaak terugkomen. Mensen die zeggen: Diarado heeft een grof type merrie nodig en hij kan bloed toevoegen. Dit kan allemaal wel juist zijn, maar zeker weet je het niet met zo'n jonge hengst. Zeker niet omdat de vader Diamant is en je niet goed weet hoe hij gaat doorgeven.
De fokker van de moeder zei dat Diarado zou passen op grootramige merries met voldoende bloed.
Ik denk dat hij Diarado nog wel een stuk gaat uitzwaren... Maar verder is dit natuurlijk nooit zeker, maar daarom dat ik ook nog 1 of meerdere jaartjes wil wachten voor te zien hoe hij wordt.

Ik wil zeker niet zeggen: "diarado gaat klassieke types geven". Zo kort door de bocht durf ik niet gaan, omdat je dat gewoon nog niet weet. Maar ik wil bedoel vooral dat ik het risico niet wil nemen voor zo'n dekgeld om totaal iets anders te krijgen dan ik oorspronkelijk verwachtte. (al kan dat natuurlijk altijd,maar het risico kan beperkter)

Voor 1800€ kan ik al een bewezen hengst uit kiezen, waar ik minder risico heb met name het 'passen op de merrie'. (al weet je natuurlijk nooit wat er uit komt) Als ik Diarado nu op een klassieke merrie zet en later blijkt er een zwaar,grof paard uit te komen, vind ik dat zonde van het geld, andersom kan ook. Dus zeker niet negatief tov diarado, maar ik wacht liever af, zodat ik meer zekerheid heb. En zolang ik dat niet heb spendeer ik zo'n dekgeld liever aan eentje waar ik toch minder risico loop (betreffende nakomelingen, eigen sportprestaties...)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:46

als ik een klassieke grote merrie had, zou ik in de L-lijn gaan kijken

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:56

Diarado is niet groter dan 1.66 en echt langgelijnd is ie ook niet.
Ik heb er vanmiddag naast gestaan. Hoe hij zich onder het zadel heeft laten zien weet ik niet want ik kon niet meer blijven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:31

Adriana schreef:
Diarado is niet groter dan 1.66 en echt langgelijnd is ie ook niet.
Ik heb er vanmiddag naast gestaan. Hoe hij zich onder het zadel heeft laten zien weet ik niet want ik kon niet meer blijven.

Gut dus die door jou aanbeden Holsteiner heren hebben iedereen in de maling genomen. Nitwits als Paul S, Joop v U en het Verband zelf zijn daar zo maar ingetrapt, tis toch een schande ;(

Ik heb niks met de hengst, heb er niet mee gedekt of zo, maar lijkt het je niet beter om even de veulens af te wachten, inplaats van dit soort teksten.