Waar zijn de hengstenhalzen gebleven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 11:17

Even over de foto's van Inspecteur. op de eerste foto kan je toch al zien dat hij een mooie hals zal krijgen hoor.
Veel hengsten, oud en jong ( niet alleen van KWPN) zijn gewoon zo kaal.
als je dat naast een merrie met een normale mooie hals zet zie je gewoon geen verschil.
het straalt gewoon geen vaderdier uit.

even over het nieuwe rijden, volgens mij is het tegenwoordig ook mode om met slof te rijden, hier in d ebuurt zie je niet anders.
mijn fries werd 2 jaar geleden (tot vorige zomer) door iemand gereden die ook aalleen met slof reed. Nou een fries loopt van zichzelf al bijna aan de teugel.
is dat overal zo of is het een zeeuws kwaaltje?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:29

Een Fries loopt nooit uit zichzelf aan de teugel!!! Geen enkel paard.
Misverstand van de eeuw...
Friezen zijn juist veel moeilijker nageeflijk te rijden, juist omdat ze zo makkelijk in de krul lopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:55

Sjuimpje schreef:
Een Fries loopt nooit uit zichzelf aan de teugel!!! Geen enkel paard.
Misverstand van de eeuw...
Friezen zijn juist veel moeilijker nageeflijk te rijden, juist omdat ze zo makkelijk in de krul lopen.


Die ene fries die ik ken bij ons op stal doet dat ook! Hij loopt niet aan je hand, je hebt geen contact met de mond en hij krult zich heel hoog op. Wat ik dan doe is toch contact nemen met de mond (anders beloon ik zijn opkrul gedrag) en ik probeer hem dan d.m.v. drijven er toe te bewegen dat hij mijn hand gaat aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:22

TIjdens de hengstenkeuring vroeg ik me ook al af waar de patsers gebleven waren. Patsers zoals mijn usericon, zulke types, indrukwekkend in verschijning, mooi.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 12:26

nou ik heb verschillende friezen (ook andere gereden) en de meeste waren bijna niet onder het zadel gewent maar liepen toch allemaal bijna al aan de teugel.
let op BIJNA, ik heb niet gezegt dat ze uit zichzelf AAN de teugel lopen.

maar dan denk ik waarom mijngod een slof eronder, word het krullen alleen maar erger van, althans bij die van mij om over de psanning helemaal maar te zwijgen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:33

Horse Pleasure schreef:

maar dan denk ik waarom mijngod een slof eronder, word het krullen alleen maar erger van, althans bij die van mij om over de psanning helemaal maar te zwijgen.

Heb je helemaal gelijk in. slof is funest in zo'n geval.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 12:38

als mijn instructrice dus op mijn fries had gereden kon ik 2 dagen met haar aan de hand gaan lopen om hetzelfde te doen maar dan met ontspanning en dus alle stress eruit lopen.
mijn paard was gewoon helemaal over haar toeren.
een jong paard, wat wil werken daar ga je zo toch niet mee om en dan nog met zo'n rotslof er elke keer aan.
als ze stilstond en niet snapte dat ze doormiddel van een beenhulp bv een achterbeen bij moest zetten dan was het na 2 keer proberen hup de spoor er recht in. gevolg paard in paniek en nog meer met de sporen en de handen.
snapte mijn paard bv niet wat recht achteruitgaan is (nee als je dat voor de eerste keer doet vind ik dat niet zo gek), hup sporen erin en snokken.
gevolg, paard in paniek, palen van de bak af noem maar op.
zei ik er wat van dan kreeg ik te horen dat het paard maar uit moet kijken??????????????

ja wie is nu de stuurder?

daar ben ik dus ook mee gestopt maar mijn paard was wel bijna naar de knoppen. had dus veel en veel eerder in moeten grijpen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:59

Als je echte hengstenhalzen wilt zien moet je bij de Welshcobhengsten gaan kijken, daar kan geen paard tegenop (eentje dan)

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:00

[FA] is mijn ogen niet het forum om het over de slofteugel te hebben

ben het er niet mee eens dat er geen echte hengstenhals is bij de dekhengsten, voorbeelden die hier genoemd worden zijn minimaal tien jaar oud, das niet te vergelijken met een dit jaar aangewezen hengst.

Kijk een Gribaldi, Idocus, en van de nieuwe lichting San Remo, komt wel goed met die hals, en zoveel kap is alleen maar lastig met rijden om de nek als hoogste punt te krijgen Knipoog

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:28

Ok 5 jaar training verbetert zo´n hals maar ook 5 jaar meer hormonen!! Als hij niet getraind was geweest had hij ook een speknek gekregen hoor!

En idd zijn hengstenhalzen moeilijk in het rijtechnische verhaal om de nek het hoogste punt te krijgen.

Maar blijf erbij dat een hengst een hengstenhals moet hebben en dat de nieuwe hengsten minder hals hebben als vroeger. Maar ze zijn wel verbetert op andere punten zoals sportaanleg, exterieurcorrectheid en beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:15

Afbeelding
Hier een foto van Ustinov van afgelopen zomer, hij is hier 16 maanden.
Denk dat het wel goed komt met die hengstenhals Haha!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:48

Kingston is nu weer terug op stal omdat het dekseizoen weer begint en hij heeft nu echt een hele mooie hengstennek gekregen. Hier een foto van hem van vorig jaar.

Afbeelding

en nog eentje

Afbeelding

Hij heeft nu een veel mooiere hals gekregen terwijl ik hem hier niet al lelijk vind.

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:43

Vandaag de dag wordt er bij het KWPN weer om meer bloed gevraagd bij de hengsten. Dit houdt in dat de hengstenhalzen minder worden omdat de bloederige paard wat chique-er en minder grof zijn.