Veulen keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

francaa

Veulen keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:10

Er zullen vast al wel wat topics over zijn maar ik kon niet echt iets vinden dus vandaar:
Ik ga heeel misschien in het voorjaar een veulen van 9/10 maanden kopen en ik ben nu alvast de kosten op een rijtje aan het zetten en ik vroeg me af of ik het veulen dan zal laten keuren voor de aankoop.
Wat vinden jullie? En wat zijn ongeveer de prijzen voor een normale keuring? ;)

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:18

een veulen keuren ?
wat voor een keuring had je in gedachten dan?
wanneer je een veulen gaat bekijken dan kun je zelf al veel ontdekken; z'n algehele conditie, hoe zit het in z'n vacht, is het niet te schraal (dan bijvoeren ); staat het recht op de voetjes, enz. enz. enz.

een keuring via een dieren arts zal wel rond de 40/50 euro zitten denk ik; en dan heb je alleen een klinische keuring.

zelf goed kijken levert je ook al wat informatie op; succes ermee

kappiegirl

Re: Veulen keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:26

Je kan een veulen niet echt keuren zoals een gewoon volwassen paard dat een spat en buigproef enz. krijgt en gelongeerd moet worden enz. Maar je kan hem wel laten bekijken of de longen goed zijn het hart en of de benen goed zijn enz dat kan wel maar Klinich keuren dat kan nog niet.
Succes hoop dat je een leuk veulen scoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:15

Klinisch laten keuren kan sowiezo.
Verder is het heel verstandig om bij een serieuze fokker te kopen, zodat het veulen genoeg voeding en beweging heeft gehad in het eerste jaar.

Je wilt een jaarling kopen straks, die worden zelfs al gerontgend. Ook door particuliere kopers die al een paar keer wat meegemaakt hebben. Maar dat hangt van de prijsklasse af waar je in zoekt.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:24

Ik lees even mee in dit topic :) Ga zondag bij een 1.5 jarige hengst kijken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:29

een 1,5 jarige zou ik op de foto's zetten vwb OC/OCD. Ik keur eigen jaarlingen dan ook.
Eea is wel een beetje afhankelijk van de prijsklasse (keuring moet niet duurder zijn dan de aanschafprijs).

Tip van Botoga is zo gek nog niet.
TS hoeveel verstand heb je van paarden? Wellicht kun je iemand meenemen die er kijk op heeft.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:31

Ik heb 1,5 jaar geleden een jaarling gekocht en ook helemaal laten rontgenen. Ik wilde zeker weten dat ze goed was voordat ik er veel tijd, geld en liefde in ging steken!
Gelukkig was alles prima, geen ocd of andere verrassingen.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:46

Hoe kun je een evt rontgen het beste laten doen als het paard 2 uur uit de buurt staat waar je woont? Dierenarts daar zoeken en laten komen of erheen gaan... Kan moeilijk mijn eigen dierenarts helemaal daarheen laten rijden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:49

Ik heb toen een dierenkliniek in de buurt van de verkoper gezocht, daarheen gereden en toen ze goedgekeurd was meteen doorgereden naar huis.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:22

@ Tilmar hoeveel foto's heb jij laten maken? Lijkt me dat alleen voor ocd maar paar foto's genoeg zijn toch..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:32

Nou, ik had toch wel 20 foto's hoor, het was ruim 400 euro. Maar geen spijt van gehad, alleen jammer dat ze nog geen 2 was want nu moet ik opnieuw foto's laten maken voor de PROK. Ik zou het wel leuk vinden als ze in het stamboek opgenomen wordt en ze is register A.

sandra_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:57

Ik heb mijn veulen alleen klinisch laten keuren. Dit was ook een vereiste van de verzekering. Buigproeven etc. werd uiteraard niet gedaan.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:14

Ik ben gisteren wezen kijken en heb besloten hem toch op ocd te laten röntgen. Zoek een dierenarts daar in de buurt want thuis komen doen ze blijkbaar in die regio niet snel.