Rijden met drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Rijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:20

Hallo allemaal,

Ik rij sinds kort op een ander paard omdat ik mijn vorige bijrijdpaard te schrikachtig vond en ik in de toekomst weer wedstrijden wil gaan rijden en graag buiten rijd.

Het paard wat ik nu rij is wel een fokmerrie, dus de eigenaar heeft mij wel gezegt dat ik haar niet het hele jaar door kan rijden. Dat snapte ik al maar ik had nu toch een paar vragen waarover de meningen schijnen te verschillen.

Dus wat vinden jullie?
- Hoelang mag/kan je een drachtig paard rijden?
- Wat mag je wel en wat mag je niet met een drachtig paard? (qua rijden)

Volgens mij mag je nog wel een beetje simpel longeren, maar de meningen verschillen nogal over het rijden. De eene zegt dat je een maand van tevoren moet stoppen, de ander zegt dat je het steeds meer moet gaan afbouwen als het dichtbij komt, en weer een ander zegt dat je een dag van te voren moet stoppen met rijden (hier zette ik me vraagtekens bij..). Wat vinden jullie? En als jullie weleens een drachtige merrie hebben gehad, wat is jullie ervaringen daarmee? Ik wil namelijk wel het beste voor het paardje, niet dat ik straks iets doe wat totaal niet kan. Ik zou niet gaan springen met een drachtige merrie... maar dit is iets wat mij zelf verstandiger lijkt. Ze is ook nog maar 2 maanden drachtig.

Ik heb niet zoveel ervaring van wanneer je moet stoppen met rijden van een drachtige merrie.

Alvast bedankt voor de reactie's!

Anoniem

Re: Rijden met drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:40

Ik rijd mijn drachtige paarden net zolang door tot ze aangeven het niet meer aan te kunnen. Dit merk je aan hun gedrag.

Ik spring na 4 maanden dracht niet meer met ze. Dressuurmatig heb ik de afgelopen jaren serieus kunnen rijden tot 10 maanden. De laatste maanden vooral buiten gereden, en de merrie zelf een beetje laten bepalen in welk tempo we gingen. Ik heb mijn 6 jarige merrie vorig jaar de avond voor de bevalling nog een blokje mee om gehad. Aan de merrie was niets te merken. Een maand erna kon ze alweer mee op concour. Ze was in zeer goede conditie.

De merrie die jij rijd is pas 2 maanden drachtig, dat word dan wel een heeeeel laat veulen. In die tijd van het jaar zou ik overwegen om de merrie lekker op rust te zetten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:56

0ojannekeo0 schreef:
Ik rijd mijn drachtige paarden net zolang door tot ze aangeven het niet meer aan te kunnen. Dit merk je aan hun gedrag.

Ik spring na 4 maanden dracht niet meer met ze. Dressuurmatig heb ik de afgelopen jaren serieus kunnen rijden tot 10 maanden. De laatste maanden vooral buiten gereden, en de merrie zelf een beetje laten bepalen in welk tempo we gingen. Ik heb mijn 6 jarige merrie vorig jaar de avond voor de bevalling nog een blokje mee om gehad. Aan de merrie was niets te merken. Een maand erna kon ze alweer mee op concour. Ze was in zeer goede conditie.

De merrie die jij rijd is pas 2 maanden drachtig, dat word dan wel een heeeeel laat veulen. In die tijd van het jaar zou ik overwegen om de merrie lekker op rust te zetten.

Ik heb het niet voor het zeggen of ze wel of niet gedekt worden. Dus jij bedoelt dat ik niet meer met haar moet rijden?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:59

Gewoon lekker gaan rijden hoor..

Luister na je paard wat ze aan kan en wat niet (als ze verder in de dracht is),
De ene merrie bij ons gaat 2 maand van te voren op rust, die wil dan ook echt niet.
Mn andere merrie heb ik vorig jaar op donderdag nog gereden, en vrijdag middag hadden we een veulen.
Uiteraard niet echt rijden, maar een beetje joggen.. Ik laat het ze zelf vaak wat uitzoeken wat ze willen.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:01

rijden totdat je paard aangeeft dat ze het niet meer red/aankan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:08

KellyZ schreef:
0ojannekeo0 schreef:

Ik heb het niet voor het zeggen of ze wel of niet gedekt worden. Dus jij bedoelt dat ik niet meer met haar moet rijden?

Dat zou je in die tijd van het jaar kunnen overwegen. Ik weet niet welke mogelijkheden jij hebt om te rijden? Als je geen mogelijkheid hebt om binnen te rijden zou ik ze op rust zetten. De grond is die tijd van het jaar meestal niet goed om te rijden. Laat de merrie dan lekker genieten van het veulen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:18

idd merrie geeft vanzelf wel aan wanneer het echt niet meer gaat... Kun dan altijd nog rustig buitenritjes gaan stappen... Dat zal wel gaan, is goed voor de spieren en vinden ze meestal leuk.. Springen zou ik idd ook stoppen als ze wat dikker beginnen te worden en alles wat minder soepel gaat....

het is net als bij mensen, de een heeft er meer last van dan de ander. Kan je geen richtlijn geven wat je precies wanneer moet doen...

ckj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:58

een goede conditie is zeer belangrijk voor de gezondheid van elk paard! Springen is natuurlijk zeer intensief. Er zijn merries die er weinig problemen mee hebben, andere dan weer meer. Dressuur kan wel langer, ik rijd tot +/- 8-9 maanden rustig. en daarna ga probeer ik zoveel mogelijk met haar te wandelen, meestal doe ik dit zelfs zonder zadel. (heb het gevoel dat het zachter voor haar is??)

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:02

Totdat ze aangeeft dat ze niet meer kan/wil, tot die tijd haar gewoon haar het tempo laten bepalen (als ze iets verder is). En een anders een rondje wandelen buiten.
Maar het verschilt per paard natuurlijk.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:05

de merrie die ik nu rijd was vorig jaar drachtig. ik heb ook zoals meedere mensen hier al zeggen gewoon gekeken wanneer ze het niet meer aankon. volgens mij was dat ongeveer 2 weken voor de dracht. niet dat ik toen nog heel intesief heb gereden maar gewoon afgebauwd. een klein beetje draf en voor de rest stappen :). wat ik wel heel lastig vond was om het na de dracht weer op te pakken vanwege het veulen wat je ook nog moet begeleiden. de 1e keer rijden is heel onrustig. ( ik liet het veulen in een dichte veilige stal en ging met de merrie naar de bak ) nou dat werd dus een luid gehinnik en al dat soort dingen. zodra het veulen was afgespeend ging het al beter :)
succes ermee!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:58

Mijn rijpaardje was vorig jaar ook drachtig. Ik heb ook bijna tot het einde gereden, wel rustiger natuurlijk. En vaak niet eens meer in de bak, lekker buiten een rondje stappen en kleine stukjes draven. En als ze aangaf dat ze het kon, en dat deed ze, nog galop ook.
De eigenaar zei dat van het rijden het veulen niet zo snel vast kan komen te liggen in de baarmoeder. Nouja, daar zet ik zelf m'n vraagtekens bij. Maar misschien is het ook wel zo.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:18

ik zit dus met eenzelfde probleem. Ik wil mijn merrie eind april laten dekken maar in juni is de keuring ik weet nou zelf niet of het verstandig is om dan met haar naar de keuring te gaan. Ik ben bang dat ze door de stress misschien het veulen zou kunnen aborteren.
Ik rij mijn merrie door tot dat ze het zelf aangeeft dat het niet meer gaat. Ik heb mijn vorige merrie de laatste maand alleen zonder zadel gereden want het zadel paste niet meer door die dikke buik maar tot op de dag van de geboorte heb ik in de bak rond kunnen stappen en kleine stukjes draf.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:59

Dankje wel voor al jullie reactie's, ik weet dat ze pas 2 maanden is maar ik word liever wat vroeger geinformeerd dan te laat. :)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:13

Als je springt, dit toch wel afbouwen en voor het gewone rijden er wel rekening mee houden dat het kan zijn dat je van zo'n twee maand voor de bevalling moet stoppen. Het kan ook een maand zijn, is te zien wat je paard zegt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:20

Ik denk dat alles ook een beetje afhankelijk is van het niveau wat je rijdt.
Kijk als je Z2 dressuur rijdt zijn je trainingen natuurlijk heel anders dan dat je B rijdt.
Mijn merrie was 8 maanden drachtig dat we de laatste wedstrijd hebben gereden. Dit overigens in de L1. Maar op dat moment begon ze wat problemen te krijgen met de lengte buiging. En dat terwijl ze dus niet extreem dik was.
Verder blijven we wel gewoon rijden. Nu is ze 9 maanden drachtig en begint ze aan te geven dat ze niet meer wil galoperen. Maar dat is elke dag weer anders.
Stoppen doen wij trouwens nooit. Misschien de laatste week alleen maar stappen, maar we stoppen niet!

Het wordt vooral luisteren naar de merrie. En misschien nog belangrijker naar de eigenaar. Die kent de merrie. Weet of ze het zwaar heeft tijdens de dracht. Maar boven al die wil misschien wel niet dat je te lang door rijdt.
Ik zou eerst maar eens gaan overleggen met de eigenaar wat die voor ideeen heeft!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:54

Ik rijd een merrie die over twee maanden is uitgerekend en ik ga ook af op wat zij aangeeft, vanmiddag nog een buitenrit gemaakt en ze wilde niets liever dan veel en hard (!?) galopperen.. Nu had ze pech want de hele tijd galopperen leek mij weer niet zo'n goed idee maar het geeft wel aan dat sommige merries nog best lang in de dracht bewegen willen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:10

ik heb uris tijdens haar zwangerschap doorgereden tot 1 week voor de bevalling. uiteraard wel de training erop aangepast. vanaf 8 maanden dracht heb ik niet meer gegalloppeerd en op het laatst niet te kleine voltes meer rijden.
meestal geven ze zelf heel goed aan wat ze nog wel kunnen en wat niet meer zo prettig is.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:34

het paardje waar ik op rij is nu ook drachtig en is in juni uitgeteld! Eind april hou ik gewoon even op met rijden en ga mooi met haar te wandelen ofzo!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:24

ponyparadijs schreef:
Ik denk dat alles ook een beetje afhankelijk is van het niveau wat je rijdt.
Kijk als je Z2 dressuur rijdt zijn je trainingen natuurlijk heel anders dan dat je B rijdt.
Mijn merrie was 8 maanden drachtig dat we de laatste wedstrijd hebben gereden. Dit overigens in de L1. Maar op dat moment begon ze wat problemen te krijgen met de lengte buiging. En dat terwijl ze dus niet extreem dik was.
Verder blijven we wel gewoon rijden. Nu is ze 9 maanden drachtig en begint ze aan te geven dat ze niet meer wil galoperen. Maar dat is elke dag weer anders.
Stoppen doen wij trouwens nooit. Misschien de laatste week alleen maar stappen, maar we stoppen niet!

Het wordt vooral luisteren naar de merrie. En misschien nog belangrijker naar de eigenaar. Die kent de merrie. Weet of ze het zwaar heeft tijdens de dracht. Maar boven al die wil misschien wel niet dat je te lang door rijdt.
Ik zou eerst maar eens gaan overleggen met de eigenaar wat die voor ideeen heeft!

De eigenaar heeft niet echt ideeen, en ik ga als ze langer drachtig is ook niet meer intensief trainen enzo. De eigenaar heeft vertelt hoelang ze zwanger is en alles maar hij is verder niet van plan om mij met dat paard op wedstrijden te willen zien (nu). Ik denk dat ik gewoon een beetje buiten ga rijden en alles, en als ze aangeeft dat ze niet meer wil of kan dat ik een stapje terug doe. Ik ben ook niet van plan om haar uit te brengen nu ze drachtig is want ik rij haar nog maar heel kort, dus het is een beetje elkaar leren kennen en aftasten voor ons twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:28

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-23 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:26

--> KS

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:35

InekeH87 schreef:
ik zit dus met eenzelfde probleem. Ik wil mijn merrie eind april laten dekken maar in juni is de keuring ik weet nou zelf niet of het verstandig is om dan met haar naar de keuring te gaan. Ik ben bang dat ze door de stress misschien het veulen zou kunnen aborteren.
Ik rij mijn merrie door tot dat ze het zelf aangeeft dat het niet meer gaat. Ik heb mijn vorige merrie de laatste maand alleen zonder zadel gereden want het zadel paste niet meer door die dikke buik maar tot op de dag van de geboorte heb ik in de bak rond kunnen stappen en kleine stukjes draf.

Mijn merrie is april vorig jaar geinsemineerd en in juni naar de keuring geweest, veulen zit er nog steeds in.

En idd merrie geeft zelf wel aan wanneer ze het rijden niet prettig meer vindt. Ik heb tot 9 maanden dracht "normaal" gereden" en toen nog een paar weken alleen buitenritjes. Ze is nu over 5 weken uitgerekend en ik rij nu niet meer, wel wat beweging aan de longe of naast de fiets.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:50

Mijn ervaring is ook dat het per paard erg verschilt. Natuurlijk is het zo dat de dracht veel energie kost en zwaar is, dus bij en redelijk dikke buik, moet je niet willen trainen, maar slechts wat rondjes hobbelen (zonder dat het paard z'n rug weg drukt!).
Sommige paarden laten al snel weten dat ze niemand op hun rug willen hebben of zelfs in de buurt. imo moet je daar zoveel mogelijk naar luisteren. Mijn eigen merrie was juist heel lief en vond alles prima. Zelf was ik wel voorzichtig ;)
Springen heb ik niet gedaan, dat vind ik niks voor een drachtige merrie.

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:29

Ik sluit me helemaal hierbij aan! Mijn merrie gaf na 6,5 maand héél duidelijk aan dat ze het niet meer prettig vond om gereden te worden. Ik heb haar sinds die tijd een aantal maandjes lekker gelongeerd en nu ben ik alweer een tijdje lekker aan het stappen aan de hand.
Dus, zoals de meesten al hebben gezegd, luister héél goed naar je paard, dan komt het wel in orde.
Overigens kan heet en héél sensibel worden ook een teken zijn dat de merrie er geen zin meer in heeft. Kijk dus niet alleen naar gebrek aan looplust!
Succes ermee!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:06

met 6,5 maand al toegeven aan de grillen van je drachtige merrie WilmaNora?
Mijn merrie was 8 maanden drachtig dat we voor het laatst gestart zijn (in de dressuur!!)
En met 9 maanden ga ik pas luisteren naar de merrie. Geeft ze voor die tijd aan dat ze niet wil is het heel jammer maar ik moet ook regelmatig dingen doen die ik niet wil!

En kijk van dag tot dag. Want vandaag heeft ze geen zin en morgen springt ze weer van de daken!!