Veulen groeit slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamoreliefje

Veulen groeit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:07

Ik hoop dat dit topic goed staat,

vorig jaar heeft mijn paard een veulen gekregen, ondertussen is dit al een jaarling.
Ze is geboren in maart en heeft eigenlijk goed gegroeit tot augustus en sinds augustus ongeveer is ze praktisch gestopt met groeien, zeker wat de hoogte betreft, in de lengte is ze beetje gegroeid.
Is dit normaal dat ze zo weinig tot praktisch niet groei, kan dit een oorzaak hebben?

ponyparadijs

Re: Veulen groeit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:09

In de winter groeien de meeste veulens jaarlingen en twenters beduidend minder dan in de zomer.
Wat ik me afvraag is of je jaarling ook mager is geworden?

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:13

Nee totaal niet mager eerder aan de te dikke kant, hebben ze nog keer extra ontwormt , maar dit had ook geen effect

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:15

krijgt ze teveel brok?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:15

Meet je haar elke maand?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:16

Dan zou ik me niet te druk maken. Waarschijnlijk maakt je veulen straks op het land wel weer een groeispurt.
Dit soort 'stil standen' zijn voor de pezen en spieren zeker niet slecht!!

Goed blijven voeren en als ze straks in het voorjaar ook niet meer groeit zou ik me pas gaan zorgen maken!

detour schreef:
krijgt ze teveel brok?

Te veel brok?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:17

Yep, eht schjint als je een veulen vanaf jongs af aan teveel voedt, het idd erg zwaar kan worden en de groei de lucht in zelfs tegenwerkt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:18

oke klinkt heel aannemelijk hoor. Heb ook altijd geleerd dat je ze beter wat schraal kan houden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:20

Idd schraal houden en zeker niet teveel brok geven, veel kuilgras, of goede kwaliteit hooi,en zeer veel weidegang.

mariska32

detour schreef:
Yep, eht schjint als je een veulen vanaf jongs af aan teveel voedt, het idd erg zwaar kan worden en de groei de lucht in zelfs tegenwerkt.

ja,klopt.
een zwaar veulen groeit slechter.
neemt niet weg dat ze wel goede voeding nodig hebben. ;)

Sieppus

Je kan ze beter wat scrhraler hebben dan te dik, ivm de pezen en gewrichten. En alle bijkomende dingen die je kan krijgen met een te dik paard.
Die van mij staan op 3x kuil en 1 keer brokken. Doen ze het perfect op.
Als je teveel broke geeft en ze kunnen hun energie niet kwijt worden ze ook wel baldadig hoor!!! Kan hier over mee praten. Had ze op muesli staan, maar nu niet meer! :Y)

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:30

Ze krijg iedere dag veel kuilgras, en smorgens of s'avonds haar brok, een schep en half. Dus dat is volgens mij niet overdreven voor een veulen.
Zal het onthouden dat als ze binnen 2 weken naar huiskomt ze mss beter anders ga voeren. ( staat nog bij de mensen waar ze is afgespeent).
Heeft er iemand ervaring met junior muslie voor jonge paarden, dit zou mss beter voor haar zijn dan gewoon muesli.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:57

Krijgt ze speciale veulenbrok? Pas op met veulens schraal te zetten want als ze dan later op 3-jarige leeftijd dan weer betere voeding krijgen dan kunnen ze alsnog een groeispurt krijgen waardoor OC(D) weer in de hand gewerkt wordt. Door de groeispurt kunnen de botten niet mee groeien waardoor je dus de OC's krijgt.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:01

Nee nu krijg ze geen veulenbrok, gewone tradition van cavalor.
Dus gewoon goed blijven doorvoeren en zien wat er van komt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:03

tamoreliefje schreef:
Nee nu krijg ze geen veulenbrok, gewone tradition van cavalor.
Dus gewoon goed blijven doorvoeren en zien wat er van komt?

Waarom voer je geen veulenbrok???

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:07

Veulenbrok is voor veulens en niet voor jaarlingen volgens mij.

Het oog van de meester maakt het paard vet, zeggen ze toch?
Zorg er inderdaad voor dat je veulen niet te dik wordt, zoals Sieppus ook al zei, is het niet goed voor pezen en gewrichten.

Niet te veel brok maar lekker veel kuil e.d.
Ik kan je niet vertellen wat onze jaarlingen (oeps, zijn al twenters }> ) krijgen want eigenlijk varieert dat bij ons.
Mijn vader bekijkt dat altijd per paard en periode. ALs er een te schraal wordt, krijgt hij wat meer of wat supplementen erbij..
Goed blijven kijken naar de conditie van je paard dus.
Wat de hoogte betreft, sommigen groeien wat langer door en bereiken dan wel hun maat.. Ik zou me er nog niet zoveel zorgen over maken, je hebt niet zoveel invloed op de stokmaat..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:11

Ibalia schreef:

..

Tot +/- 18 maanden. Maar goed ik vroeg het aan TS.

Overigens al die verhalen van niet goed voeren en vooral kuil zijn wellicht beter voor de portemenee dan voor het opgroeiende veulen / jaarling. Te vet is niet goed, maar dat komt niet altijd van brokken.

Optimaal is voldoende van alles, daar valt ook beweging op een goede ondergrond onder.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:13

Wat bedoel je met te zwaar ? Dikke buik of over het hele lichaam te zwaar ?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:19

sarabande schreef:
Ibalia schreef:

..

Tot +/- 18 maanden. Maar goed ik vroeg het aan TS.

Overigens al die verhalen van niet goed voeren en vooral kuil zijn wellicht beter voor de portemenee dan voor het opgroeiende veulen / jaarling. Te vet is niet goed, maar dat komt niet altijd van brokken.

Optimaal is voldoende van alles, daar valt ook beweging op een goede ondergrond onder.

Zeg, doe niet zo aangebrand, ik schrijf gewoon wat ik dacht en wil daar niet mee zeggen dat ik absoluut gelijk heb..

Wij voeren ook niet alleen kuil dus denken niet alleen aan onze portemonee, maar dus ook brok. Omdat we meerdere paarden hebben, voeren we soms kuil uit dikke pakken. Op dit moment krijgen ze 1e klas hooi wat heerlijk kruidig ruikt..
Ook handiger met voeren want je gaat er niet zo van stinken :+

Beweging wordt inderdaad vaak onderschat maar is natuurlijk ook erg belangrijk voor jonge paarden (voor alle paarden trouwens)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:33

De veulenbrok van Pavo is zelfs tot 2,5 jaar dus 30 maanden. Ik voer ook zeker tot 2,5 jaar veulenbrok, dan gaan ze op de foto en daarna gewoon basisbrok met een muesli.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:35

Bij ons op stal krijgen alleen de 2 veulens van afgelopen jaar veulen brok. Maar dit krijgen ze omdat ze heel ziek zijn geweest en erg achteruit waren gegaan in conditie.
De andere jaarlingen en twenters staan (net als alle ander paarden overigens) alleen op granen. En onbeperkt kuil!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:36

Oke, dat wist ik helemaal niet.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat mijn vader de voeder is op stal. (en de paarden weten dat ook want als je aan het rijden bent en paps komt langs aan de andere kant van demuur op zijn klompjes langs dan zijn ze gelijk niet meer bij de les }> )

Wij voeren geen Pavo maar halen het voer altijd in bulkzakken bij de plaatselijke veevoerbedrijf.
Wel wil mijn vader altijd een analyse erbij..de eigenaar van de zaak laat ook altijd weten als er weer iets nieuws is op het gebied van voer..
Voor de drachtige merries en als de veulens er zijn, wordt er altijd een apart zakje gehaald.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:42

Al vast bedankt voor de reactie's. Om antwoord te geven waarom ik geen jaarlingen brok heef, is om het veulen bij andere mensen staat die haar gespeent hebben en daarom krijgt ze gewoon voer zoals de rest. ( maar ze komt binnen goede 14 naar huis).
Ik weet dat je inderdaad niet veel invloed hebt op de maat, maar ik was behoorlijk in paniek aan het schieten. Die mensen zeggen ook van je kan er niet veel aan doen, maar ik wou toch nog eens een 3de mening er over, zodat ik niets over het hoofd zie.

En als ze thuis is gewoon lekker gevarieerd voeren.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:14

Veel plezier met je jaarling :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:11

Mijn ervaring is dat de een groeit op stal (winterperiode) en de ander in de wei (zomer). Soms begrijp ik helemaal niks van paarden. :o Veulens voer ik dit jaar voor het eerst veulenbrok, 2 schep per dag en natuurlijk onbeperkt kuil, wat wortels en veel weidegang met nog steeds gras (voor wat het waard is). De andere paarden kregen gewoon sportbrok als veulen, enter en twenter. Zijn alle goed op de foto's. Nu heb ik er een moederloos veulentje bij waarvan ik denk dat ze een potentieëltje voor OCD kan zijn. Brok is wel ietsje duurder, maar dat valt eigenlijk best mee.
Je geeft aan dat je veulen, idd jaarling bijna, een beetje een dikke worst is. Kan dat ook vooral zo lijken omdat hij helemaal uit verhouding is? Onze veulens (van mei en juni :D ) worden ook van die lelijke uitelkaar gegroeide paardachtigen. Dat hoort er echt bij. Je moet de ribben kunnen voelen, niet scherp, gewoon een beetje. Anders ietsje schraler voeren, bijv. ietsje minder rijke kuil en een beetje minder brok, ipv hele schep 3/4 doen. Meer weidegang zou wat mij betreft de beste optie zijn.

Geniet idd van je jaarling. Geen zorgen maken, niet te dik laten worden en goed voeren met voldoende (ongedwongen) beweging.