[H][wb] hengst voor Tamara x salmon way spirit xx merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sev

[H][wb] hengst voor Tamara x salmon way spirit xx merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 02:09

Hallo,
graag had ik jullie mening gehad. We hebben een mooie merrie met als afstamming
Vader: Tamara, VV: Sudan, MV: Drude (Hanoveraanse merrie, prestigieuze merriestam, Dukat x Glimmer)
Moeder: One way de Jannee, VM: Salmon Way Spirit xx, VMM: Zephir

Ze heeft al twee mooie veulens gegeven van Lanciano (Landino (= Landgraf) x Pilot x Perseus.
De merrie is nog heel gezond en fris maar al wat ouder en het is dus waarschijnlijk dat dit dit jaar ons laatste veulentje met haar kunnen fokken.
Qua model zit ze wel goed ineen, ze werd als vierjarige vice-kampioene op de nationale merrieprijskamp bij BWP. Ze heeft mooie bewegingen en kon ook goed springen (1m40). Ze is ook heel lief in de omgang. Het enige probleem wat ze heeft zijn haar oren. Ze heeft niet graag dat je daar aankomt en haar nakomelingen hebben dat ook. Ze is ook heel schrikkerig, verschiet van het minste. Een hengst met een rustig karakter is dus zeker nodig. We kunnen zowel de spring- als dressuurkant met haar uit. Haar 3 jarige nakomeling heeft super gangen en heeft kwaliteit bij het vrijspringen. Omdat het misschien de laatste keer is, willen we een zo goed mogelijke keuze maken, met hoop op een merrietje om verder met te kunnen fokken :)
Graag suggesties!

De merrie tijdens haar vorige dracht in 2007
Afbeelding

Afbeelding

Haar Lancianonakomeling (merrie) bij vorige eigenaar, 3 jaar oud
Afbeelding

Afbeelding

Ons hengsteveulen (V: Lanciano), pas geboren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

enkele weken oud
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1 jaar 5 maand
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4 maand
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 07-02-09 13:38, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: tags

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 09:54

Het mogen zowel Nederlandse, Belgische of Duitse hengsten zijn, maar liefst een goede vererver en dus oudere hengst,
omdat het waarschijnlijk de laatste keer is dat we met haar fokken.
Ik denk dat mijn vader toch liever de springrichting ingaat, dus we zoeken een rustige springhengst met veel vermogen en
kwaliteit op de sprong mét goede bewegingen.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:18

niemand een mening of idee?

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:08

Wat denken jullie van Quasimodo van de Molendreef voor deze merrie?
Hij staat op de 1ste plaats op de genetische index springen in België maar is eigenlijk niet zo bekend.
Hoe vererft hij?

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:21

niemand? :(
kent er iemand een hengst à la Diarado die wel al wat meer bewezen heeft in de sport?

lientjeds

Re: Welke hengst voor deze Tamara x salmon way spirit xx merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:36

Ik vermoed dat hier héél weinig reactie op komt, omdat er weinigen zijn die deze afstamming kennen. Ook mij zegt het eerlijk gezegd niets.

Vice kampioen nationale BWP keuring is héél netjes zeg! Daar zou ik altijd voor willen tekenen! Je zegt dat jouw merrie goed springt (1.40m) maar heeft ze dit werkelijk in parcours gelopen, of is dit ad hand van 1 enkele sprong of vrijspringen?

Véél foto's, maar weinig van de merrie zelf, en al helemaal geen foto op de sprong. Dus niemand hier die weet wat je zou willen verbeteren.

Wat is haar stokmaat?

En zijn jullie budgetgebonden? (als je spreekt van oudere bewezen hengst hangt er meestal toch een prijskaartje aan)

Mijn favorieten zijn Nabab de Reve (zeker bewezen, maar lijkt me niet aangewezen op jouw merrie, hij geeft nogal zware paarden, ook voor bewegingen is dit iets minder), Cicero Z (minder bewezen maar hij breekt door, is een plaatje om te zien en superspringen/vermogen), Adorado van de Breemeersen (idem Cicero).

Van Quasimodo weet ik wel enkele héle toffe paarden lopen, die het super doen in de sport, en hijzelf heeft wel een superafstamming.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:57

bedankt voor je antwoord :)
Ja Tamara is heel oud, maar wel zeer gewaardeerd bloed hier.
wel het zit zo. Mijn vader kocht deze merrie een tweetal jaren geleden van een vriend. Hij heeft van deze merrie nu een driejarige Lanciano-merrie (zie foto's). Ook had zij reeds een heel mooi Jokinal de Bornival (Almé Z) hengsteveulen (kan hier wel foto's van hebben als veulen) Wij hebben reeds een Lanciano-hengst van haar (nu 1,5 jaar oud, zie foto's). Hij lijkt wel erg op zijn grootvader Tamara (ik heb hier een foto van, zal hem wel eens inscannen) maar in het algemeen geeft ze heel goed de eigenschappen van de hengst door. Aangezien zij al vele jaren stil ligt door een klappees, al voor wij haar kochten, heb ik haar nooit zien springen, en kan ik dit niet meer vastleggen op foto. Haar vorige eigenaar zegt dat in de tijd een ruiter van 12-14 jaar met haar serie 1 reed, maar zeker potentie had voor meer. Zo sprong hij ooit met haar over een oxer van 1m90. Ze bleek een vrij goede springtechniek en mooie gangen te hebben maar meer weet ik hier ook niet van. Haar 3-jarige nakomeling haar gangen zitten ook goed, ze wordt nu zadelmak gemaakt, alleen met haar galop heeft ze nog moeite, die mag wat krachtiger.
Haar stokmaat is ongeveer 1m64, dus wat meer maat mag zeker wel.
Belangrijk is dat het een vruchtbare hengst is, aangezien de merrie al wat ouder is en we haar de laatste keer ook niet meer zo snel vol kregen. ook is een hengst die koel in het hoofd is gewenst, dat is haar grootste punt dat verbeterd moet worden, ze is heel erg zenuwachtig en verschrikt heel erg snel!
Ik mag dit jaar een hengst voor haar uitkiezen en aangezien dit misschien haar laatste veulentje zal worden, wil ik mijn keuze zo goed mogelijk maken. Mijn vader wil eerder de spingrichting in, dus een hengst met goede galop, springtechniek en vermogen..
Tja budget, liefst eentje van max 1000 euro. Daarom dacht ik aan Quasi, heeft het al bewezen in de sport, staat op nummer 1 op de genetische springindex van UZ Leuven, goede afstamming en blijkt een koele hengst te zijn. Klop dit laatste? Of hij vergroot in de maat weet ik niet.
Heb ook al aan Adorado gedacht, maar hoe hij vererft weet ik ook niet veel van. bestaan er al een afstammelingerapport van hem? Ik weet ook niet op welke merries hij het beste past.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 20:49

Ik heb nog enkele foto's bemachtigd via haar vorige eigenaar

Haar vader, Tamara (Sudan x Dukar x Glimmer)
Afbeelding

De merrie zelf:
Afbeelding

Afbeelding

De merrie met haar hengsteveulen van Jokinal de Bornival (Almé Z):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze had blijkbaar op jonge leeftijd ale en wat ingezakte schoft, dus dat mag ook verbeterd worden.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:19

Heb je geen link naar paardenfokken.nl,
dan hebben we al een beter inzicht naar de bloedlijnen welke achter de merrie zitten.

Sev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:52