hoe krijg ge mooie spieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tgrazenhof

hoe krijg ge mooie spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:43

ik heb een friese hengst maar door ziek te zijn en op rust te staan en mijn daar bijkomende verhuis en wat gebrek aan tijd heeft die nu niet echt veel spieren meer op zijn borst nek en billen (ze zijn niet mooi rond meer ) ;(
weet er iemand hoe ik vooral zijn borst billen weer mooi rond en vol kan trainen kan trainen
al vast bedankt

GJ9

Re: hoe krijg ge mooie spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:46

Onder het zadel? Gewoon goed over de rug laten lopen.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:30

Longeren helpt ook heel goed! Een half uur longeren staat gelijk aan 1 uur onder het zadel!
Zo doe ik 't altijd als ik weinig tijd heb ;)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:34

Goed en correct rijden/trainen binnen 6 weken zit alles er weer op.
succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:36

Inderdaad, longeren (mooi laag over de rug) met pessoa en/of dubbele longe werkt heel goed!

en verder inderdaad goed over de rug rijden, evt. wat extra voeren voor de spieropbouw.
Mijn paard doet het goed met wat lucerne bij het voer (valt ook snel terug)

tgrazenhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:22

Nouvel schreef:
Inderdaad, longeren (mooi laag over de rug) met pessoa en/of dubbele longe werkt heel goed!

en verder inderdaad goed over de rug rijden, evt. wat extra voeren voor de spieropbouw.
Mijn paard doet het goed met wat lucerne bij het voer (valt ook snel terug)

en waar kan je dat ergens kopen ? :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:35

bij de diervoederhandel ;)

je kunt ook even kijken op de site van Hartog, daar staan vast ook wel verkooppunten op..

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:16

Vitamine E helpt ook bij spieropbouw, dat zit in zonnebloemolie.
Elke dag een scheutje over de brokken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:28

_Saida_ schreef:
Vitamine E helpt ook bij spieropbouw, dat zit in zonnebloemolie.
Elke dag een scheutje over de brokken.

volgens mij moet je juist vit E bijvoeren als je veel zonnebloemolie geeft omdat er wat in zit dat vit E onttrekt? of haal ik nu iets door elkaar?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:08

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:26

Ik denk dat je hier wel goede instructie bij moet hebben.

Termen als goed over de rug laten lopen, worden per ongeluk nog al eens verkeerd begrepen. Wat leid tot paarden die met de hand "aan de teugel" gereden worden, dit is alleen maar slecht voor de rug van je paard.

Een passoa ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van, vindt ze erg druk in de mond, door al die bewegingen.
maar longeren is idd erg goed voor je paard. Mits niet te lang.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:31

mijn merrie met erg zwakke rugspieren is juist erg verbeterd van werken met pessoa, wel met beleid natuurlijk en zeker niet te kort ingesteld...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:12

Kan me wel voorstellen dat het geholpen heeft hoor, alleen zie ik liever het werk aan een dubbele teugel i.p.v al die katrolletjes waar alles met elkaar verbonden zit.
En veel mensen doen hem snel te strak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:25

Klopt, je moet ook wel even weten hoe het werkt!

Ik heb het eerst een aantal keren samen gedaan met iemand die er veel ervaring mee heeft.
Ik wissel het trouwens af met dubbele longe, vind ik ook fijn werken!

tgrazenhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 22:16

ja maar met passoa trainen doe ik niet geen ervaring mee
vandaar dat ik gewoon aan de longe train

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:19

Als je met de passoa traint, kun je de katrolletjes ook vastmaken bij de singel ipv bij het bit. Dit scheelt al een hoop geklapper. Zo doe ik het zelf ook. Je haalt dan het touwtje door het bit heen en die doe je dan weer terug naar de singel. Veel fijner vind ik

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:04

Maar dan heb je toch nog steeds dat het met de mond verbonden zit?n En ook al heb je hem vrij los, als een achterbeen naar achteren is, voelen ze dit in hun mond.

kimB1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:02

heel veel longeren! denk dat dat in het begin wel het verstandigste is. kan je het weer rustig aan opbouwen..

Jelle&Tagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:53

Longeren en genoeg overgangen maken,
Voldoende afwisseling zodat het ook niet gaat vervelen
Succes!!

tgrazenhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 23:00

Jelle&Tagi schreef:
Longeren en genoeg overgangen maken,
Voldoende afwisseling zodat het ook niet gaat vervelen
Succes!!

JA DAT IS HET HEM NU JUIST IK WIL WEL GOED VEEL LONGEREN MAAR HIJ DOET DAT NIET GRAAG HEEFT HIJ NOOIT GRAAG GEDAAN DE EERSTE 3A4 TOERTJES LOOPT HIJ GOED EN DAN IS HIJ HET AL MOE
EN WIL HIJ GEEN STAP MEER LOPEN SLENTEREN EN ROND KIJKEN ALLEMAAL GOED MAAR WERKEN ZIT ER DAN NIET MEER IN DENK DAT ZE BIJ ZIJN ANDERE BAAS WAT VEEL GELONGERD HEBBEN EN DAT HIJ DAT DAAROM NIET MEER GRAAG DOET ;(
HOE LOS JE ZO IETS DAN WEER OP ?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:37

Eerder stoppen dan het paard doet en hem dan de hemel in prijzen dat hij het volgehouden heeft tot JOUW eind en dit steeds een stapje uitbouwen. Maar longeren hoef je zowiezo echt niet langer dan 20 min. te doen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:39

Inderdaad rustig opbouwen, beginnen met 5 tot 10 minuutjes, en dit rustig aan uitbouwen en goed belonen als je paard je begrijpt!
Verder goed opletten waar je staat, zorg dat je in verhouding wat bij de achterhand van je paard blijft, dan heb je een naar voren drijvende werking, sta je meer op neushoogte heb je een afremmende werking, en houd jij dus met je houding je paard in...

Zorgen voor een zweep die lang genoeg is en drijvend werkt richting de achterhand kan ook wel heel prettig zijn.

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:45

Hey,

Ik longeer met een kaptoom, zonder bijzetteugels. Je paard Voorwaarts, (=neus naar voren!) en neerwaarts vragen. Buiging, in het lijf. Dat is echte nagefelijkheid. Als je goed kunt longeren dan lukt het prima zonder " touwtjes" . Spieren: consequent trainen, niet te snel en te veel willen. Niet alle spieren zijn goede spieren. Het is vele belangrijker dat hij zijn spieren kan ontspannen en aanspannen en dat jij weet hoe je vraagt welke spieren hij moet aanspannen. Wat wij als barok zien is eigenlijk niet barok in de klassieke zin van het woord. Want de vroegere barokke paarden waren leniger en evenwichtiger bespierd en midner compact dan nu. Kijk maar eens op oude schilderijen, daar zie je lange lenige halsen en de 6e halswervel steekt niet uit. Staar je niet blind op die spieren maar op wat je paard met veel geduld kan en dat kost tijd, energie, geduld en passie van jouw kant. Goed longeren begint met body language en dat oefen je het beste in een circel zonder lijn en zonder praten. Als je zonder longeerlijn, je paard kunt laten stappen, draven, galopperen en halthouden kunt keren en van je af kunt sturen en naar te toe kunt halen, haal dan pas die longeerlijn tevoorschijn. Das mijn nogal alternatieve tip. Succes en veel plezier met je paardje.

groetjes sanne

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:50

Gewoon cavaletti lopen. Eerst balken op de grond en dan wat verhogen. beetje varieren met bv om en om ene balk op de grond of een balk ertusse uit trekken, zodat het interessant blijft. Bij het cavaleti lopen worden vanzelf de goede spieren ingezet zonder dat je dan met touwtje sof op d evolte hoeft te werken...

Maisolie werkt nog beter dan zonnebloem, maar is wel duurder. Verder helpt gewone maisvlokken of maismail ook goed om wat massa te krijgen.