[H]Wolfgang...of ander idee voor hannoveraanse merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

[H]Wolfgang...of ander idee voor hannoveraanse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:07

Ik ben er nog niet uit,maar ik denk erover om mijn 7 jarige hannoveraanse merrie te laten dekken dit jaar(en anders volgend jaar).

De merrie is 1m69 en van Antaeus x Eiger I x Lector xx
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=148591

Ik zoek een allround hengst,eerder dressuur gericht(wil vooral dressuur rijden maar wil ook niet het springen eruit fokken,merrie springt niet verkeerd)

+ chique merrie,veel uitstraling
braaf,super cool karakter(en dit wil ik ook koste wat kost behouden)
goede stap/draf/galop,kan altijd beter natuurlijk,maar als het veulen de gangen van mama erft ben ik
al erg tevreden.
is geen super springpaard maar springt behoorlijk,super voorzichtig en erg werkwillig,dit wil ik er
zeker niet uitfokken.
- Merrie houd zich makkelijk vast in het lijf.Ik weet dat dit vooral een rijtechnisch probleem is,maar
zit toch ook wat in het karakter en zoek dus zeker een hengst met heel veel souplesse.
Merrie heeft wel wat onderhals,en nogal zware kaak.
Maat:haar eerste veulen is slechts 1m62.Kan toeval zijn,maar van Antaeus is bekent dat hij al eens
kleintjes geeft.

Samengevat:Allround hengst met goed karakter,die over het algemeen genoeg maat en veel souplesse doorfokt.
Enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En om haar gangen te bekijken:
draf:
http://www.garagetv.be/video-galerij/fe ... 0_MOV.aspx
galop:
http://www.garagetv.be/video-galerij/fe ... 2_MOV.aspx
sprongetje:
http://www.garagetv.be/video-galerij/fe ... 4_MOV.aspx

Laatst was ik wat sites aan het doorzoeken en toen viel mijn oog op Wolfgang.Heb dit altijd een prachtige hengst gevonden,super chique,uitstraling...maar zo goed ken ik hem niet.
Zou dit iets voor deze merrie zijn?
Of heeft iemand nog ideeen?(stamboek maakt niet uit!)
Laatst bijgewerkt door petraaken op 28-01-09 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Anoniem

Re: Wolfgang...of ander idee voor hannoveraanse merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:31

Wolfgang is al jaren dood. Er is misschien nog wel diepvries van, maar dan zou ik eerder kijken naar Oscar.

Je eisen zijn moeilijk verenigbaar. Je merrie springt niet supergoed, maar je wil een veulen wat wel kan springen maar wel meer dressuurgericht.
Óf een goed bewegende springhengst kiezen of een springgefokte dressuurhengst.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:36

moeilijk! maar oscar is erg gaaf idd! maar je kan ook ferro bloed bekijken.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:13

[***] schreef:
Wolfgang is al jaren dood. Er is misschien nog wel diepvries van, maar dan zou ik eerder kijken naar Oscar.

Dat weet ik wel.Maar bij Nijhof hebben ze nog diepvries.Als ik zeker weet wat ik ga doen,ga ik zeker bij Nijhof eens informeren qua kostprijs en voorwaarden,maar dat lijkt me nu nog wat voorbarig.
juist het feit dat Wolfgang zich al bewezen heeft(en dus al ouder is),maar toch een heel edel en modern paard is spreekt me aan!

[***] schreef:
Je eisen zijn moeilijk verenigbaar. Je merrie springt niet supergoed, maar je wil een veulen wat wel kan springen maar wel meer dressuurgericht.
Óf een goed bewegende springhengst kiezen of een springgefokte dressuurhengst.

Wat is daar moeilijk aan?Een hengst die de springkwaliteit niet wegfokt,maar wel degelijke bewegingen heeft?Allround dus,zoals je zegt:een goed bewegende springhengst of een dressuurhengst die ook een sprongetje kan maken.

Oscar is inderdaad een fijn paard,maar ik twijfel aan zijn springcapaciteiten.Heb er nog nooit een van zien springen...daarom juist.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:45

wolfgang, sperma, is moeilijker te krijgen dan een hengst die nog leeft!
Dat bedoel ik moet moeilijk, voor de rest zijn er natuurlijk heel veel paarden geschikt voor jou merrie. succes met de keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:04

Als ze niet heel goed springt, en je wil dat behouden of zelfs verbeteren, kan je geen hengst nemen die 'eerder' dressuurgericht is zoals je in de beginpost zegt.

In de fokkerij hoop je vooruit te gaan, of je dat gaat met hengsten uit een vorige generatie...

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:52

[***] schreef:
Als ze niet heel goed springt, en je wil dat behouden of zelfs verbeteren, kan je geen hengst nemen die 'eerder' dressuurgericht is zoals je in de beginpost zegt.

In de fokkerij hoop je vooruit te gaan, of je dat gaat met hengsten uit een vorige generatie...

Tja,dat is nu juist mijn vraag!!Kan Wolfgang op dit moment nog iets toevoegen aan de fokkerij?
Het is maar een idee...geen overtuiging!
Als ik foto's/video zie van Wolfgang zie ik een moderne,chique hengst die in mijn ogen op gebied van exterieur zeker niet moet onderdoen voor de moderne hengsten.
Als ik (op bokt)meningen lees over het karakter van Wolfgang nakomelingen hoor ik niets dan lof:makkelijke wakkere paarden,die goed bewegen én goed springen en waar de gemiddelde amateur héél veel plezier van heeft.

Maar zoals eerder gezegd:ik ken Wolfgang niet persoonlijk.Ik heb jaren geleden een Wolfgang merrie gekend waar ik écht weg van was,die ook volledig aan het beeld van de Wolfgang-nakomelingen hier op bokt voldeed.En misschien staar ik me daar een beetje blind op,maar dat is wel wat ik wil fokken:een mooi edel paard,werkwillig,eerlijk,met voldoende bloed.Hoeft geen TOP dressuur of springpaard te zijn maar wel correcte,degelijke basisgangen en een deftige sprong erin.

Waarschijnlijk zullen er heel wat hengsten zijn waarmee je zulk een paard kan fokken,dus andere ideeen zijn ook welkom.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:00

Ik vind Wolfgang een hele fijne allround hengst.
Heb hem een paar keer live mee mogen maken.

Nakomelingen kunnen vaak fijn bewegen en een goede sprong maken. Exterieurmatig kan ik me zo geen grove dingen herinneren van de paarden waar ik meegewerkt heb.
Eentje had een horizontale hals, maar dat kwam bij moeder weg denk ik.
Enige minpunt dat ik even wil noemen is de maat. Wolfgang wilde nog weleens wat strooien.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:04

Eens over Quattro na gedacht?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:03

Lijkt me simpel: Diarado. Werkelijk een geweldig spring en dressuurpaard. Komen dit voorjaar eeste veulens van, dus nog wel weinig van bekend. Nog nooit zo'n paad gezien. Als zijn veulens goed lijken ga ik hem zeker gebruiken.
http://www.uytert.nl op youtube staat ook ergens een filmpje van hem.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:44

Wolfgang lijkt mij geen optie voor deze merrie. Zijn veel kleintjes van en Wolfgang zelf wilde ook niet altijd aan het werk. Ik weet niet of hij dat doorgeeft want ik heb verder maar 1 nakomeling van hem gereden en hem zelf. Hij was wel al 15+ maar ja weet niet hoe werkbaar hij was in zijn jonge jaren.

Ouattro lijkt mij ook wel wat voor deze merrie

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:31

samwise schreef:
Lijkt me simpel: Diarado. Werkelijk een geweldig spring en dressuurpaard. Komen dit voorjaar eeste veulens van, dus nog wel weinig van bekend. Nog nooit zo'n paad gezien. Als zijn veulens goed lijken ga ik hem zeker gebruiken.
http://www.uytert.nl op youtube staat ook ergens een filmpje van hem.

Hahaha,die is goed!!!Als jij 1800€ wil neertellen voor een zwart konijn...ga je gang,maar ik niet!
Oké,dat is misschien een beetje grof,maar ik ben helemaal niet zo wild van Diarado.Ik heb hem gezien toen hij gekeurd werd in Holstein.Mooi,goed bewegen en goed springen,dat wel,maar in mijn ogen een eindproduct,en geen vererver.Heb hem ook onder het zadel gezien op de dvd van Schockemohle,en dan vind ik hem maar héél gewoontjes lopen.Ik kan mis zijn natuurlijk,en laat ons hopen dat ik mis ben want er zijn heel wat mensen die er wel in geloven,maar ik ga hem zelf echt niet gebruiken.Alleen het absurd hoge dekgeld al...mij niet gezien.

Quattro daarentegen is inderdaad wel interessant!

tommie6600 schreef:
Wolfgang lijkt mij geen optie voor deze merrie. Zijn veel kleintjes van en Wolfgang zelf wilde ook niet altijd aan het werk. Ik weet niet of hij dat doorgeeft want ik heb verder maar 1 nakomeling van hem gereden en hem zelf. Hij was wel al 15+ maar ja weet niet hoe werkbaar hij was in zijn jonge jaren.

Ouattro lijkt mij ook wel wat voor deze merrie

Wolfgang is dan misschien toch niet zo'n goed idee.Ach,keuze genoeg!

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:42

Oké, dat is waarschijnlijk het verschil tussen sommige sommige fokkers, ik wil graag verbeteren en niet vermeerderen. Een iets hoger dekgeld neem ik daarbij voor lief. Of een hengst vererft weet je pas als zijn nakomelingen minimaal 8/9 jaar oud zijn, maar blijkbaar heb je een glazen bol. Daarbij vindt ik je reactie op iemand die de moeite heeft genomen om met je mee te denken over je keuze zeer ongepast! Succes

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:51

inderdaad ook oscar,maar er zijn genoeg andere allrounders hoor (ferro,kigalie) hebben allebei op top niveau gepresteerd in dressur en springen.
weet dat ze selectief zijn met merries uitkiezen voor diepvriessperma.
ga in februari naar de hengstenkeuring in de brabanthallen, staan alle dekstatoins en laat je informeren daar.
en is nog leuk en leerzaam ook, zie je meteen de nakomelingen van de hengsten en hoe ze beoordeeld worden.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:21

samwise schreef:
Oké, dat is waarschijnlijk het verschil tussen sommige sommige fokkers, ik wil graag verbeteren en niet vermeerderen. Een iets hoger dekgeld neem ik daarbij voor lief. Of een hengst vererft weet je pas als zijn nakomelingen minimaal 8/9 jaar oud zijn, maar blijkbaar heb je een glazen bol. Daarbij vindt ik je reactie op iemand die de moeite heeft genomen om met je mee te denken over je keuze zeer ongepast! Succes

Ik denk niet dat ze je wou aanvallen hoor ;)
Maar jouw optie is ook een beetje kort door de bocht.
Diarado zou super kunnen bewegen, super springen, plaatje van een hengst, meewerkend...
Volgens mij bestaat zoiets dus niet ;) Ik vind Diarado ook een beetje overroepen en zou graag eerst een beetje meer van de hengst zien, al kan het goed zijn dat hij later super springt!
Ik vond hem onder de man ook niet zo geweldig dan hij eerst liet blijken. Hij loopt een pak minder (zijn springen is wel echt goed!) Hij is verder ook vrij beknopt (kort) gemaakt, dus dat past niet op elke merrie. En voor een diamant de semilly afstamming is hij héél edel. Ik denk dat mensen zich niet mogen blindstaren op dat 'edel-zijn' en hem op klassieke merries gaan zetten, omdat de kans er in bestaat met diamant dat er dan wel eens een heel groffe uit kan komen.

Aan de TS: ik denk dat je zo eens een beetje rond moet kijken op deze topics er zijn erg veel alroundhengsten vernoemd in 'EHK'.
Ik denk dat je met numero uno bloed niet verkeerd zit. vaak mooie paarden met deftige sprong en deftig gangwerk. Ik denk dat je bij de merrie wel wat bloed mag toevoegen als ik haar zo naar de sprong zie komen lijkt ze me nogal koelbloedig springen.
Ik heb het al een paar keer aangeraden, maar voor een allround hengst met zeer leuk karakter zit je met Calvados Z naar mijn mening en wat ik van hem al gezien heb, helemaal goed. (alleen wel aan de maat denken!) hij voegt wat bloed toe, springt goed, al behoorlijk wat prestaties op zijn naam staan en geeft goede basisgangen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:01

Ik ben het helemaal eens met Karennnn! Diarado gaat nog flink uitzwaren, daar ben ik van overtuigd. De fokker van de moeder van Diarado zei dat hij het beste past op merries die grootramig zijn en bloed hebben.
Deze zaterdag zie ik Diarado weer, ik ben erg benieuwd na hoe hij er na een jaar niet te hebben gezien eruit ziet.

Ik zou bij de Hannoveranen blijven, alleen daar heb ik geen kunde over ...

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:16

Warkant van het gestelhof is mss iets?
Dressuurgefokt maar springt ook leuk.
Meer info op de site van het gestelhof, ff googelen :).

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:23

Wat denk je van Colman(Carthago x Lord)? Hele fijne hengst die zich inmiddels ook zeker bewezen heeft geeft een fijn karakter door, mooie paarden chique genoeg maar geen poppetjes, heel fijn lopen en springen. Enige nadeel is dat ie soms wat klein durft te fokken. Maar zeker niet altijd! Hebben hier een veulen van hem uit een kleine merriestam (+-1.60m) en die blijkt toch wel groot genoeg te gaan worden (nu jaarling) zal geen reus worden maar de 1,60 gaat ie wel halen. Daarnaast nog verschillende andere nakomelingen die ook niet de grootste zijn maar het zijn zeker geen pony's! Prijstechnische is ie ook niet eens zo verkeerd!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:24

Colman lijkt mij inderdaad ook geen verkeerde!
Heb vorig jaar ook lang overwogen hem te nemen, maar vond hem net niet goed genoeg op mijn merrie passen qua springwerk.
Voor deze merrie lijkt het me zeker een optie :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:37

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:58

Karennnn schreef:
samwise schreef:

Ik denk niet dat ze je wou aanvallen hoor ;)
Maar jouw optie is ook een beetje kort door de bocht.
Diarado zou super kunnen bewegen, super springen, plaatje van een hengst, meewerkend...
Volgens mij bestaat zoiets dus niet ;) Ik vind Diarado ook een beetje overroepen en zou graag eerst een beetje meer van de hengst zien, al kan het goed zijn dat hij later super springt!
Ik vond hem onder de man ook niet zo geweldig dan hij eerst liet blijken. Hij loopt een pak minder (zijn springen is wel echt goed!) Hij is verder ook vrij beknopt (kort) gemaakt, dus dat past niet op elke merrie. En voor een diamant de semilly afstamming is hij héél edel. Ik denk dat mensen zich niet mogen blindstaren op dat 'edel-zijn' en hem op klassieke merries gaan zetten, omdat de kans er in bestaat met diamant dat er dan wel eens een heel groffe uit kan komen.

Aan de TS: ik denk dat je zo eens een beetje rond moet kijken op deze topics er zijn erg veel alroundhengsten vernoemd in 'EHK'.
Ik denk dat je met numero uno bloed niet verkeerd zit. vaak mooie paarden met deftige sprong en deftig gangwerk. Ik denk dat je bij de merrie wel wat bloed mag toevoegen als ik haar zo naar de sprong zie komen lijkt ze me nogal koelbloedig springen.
Ik heb het al een paar keer aangeraden, maar voor een allround hengst met zeer leuk karakter zit je met Calvados Z naar mijn mening en wat ik van hem al gezien heb, helemaal goed. (alleen wel aan de maat denken!) hij voegt wat bloed toe, springt goed, al behoorlijk wat prestaties op zijn naam staan en geeft goede basisgangen.

Ik denk dat dat heel normaal is dat ze in het begin wat minder lopen dan los. Ze hebben gewoon een hele tijd nodig om balans en kracht te vinden om onder het zadel net zo te lopen als los.
Wat betreft zijn lengte in het middenstuk heb je gelijk dat is diamand eigen, maar wat ik van belang vind is of ze rek in het lijf hebben. Diarado heeft extreem veel rek in het lijf, evenals vele andere diamands (kijk maar naar de winnaar van amsterdam eergister) Als hij dat gaat vererven samen met zijn springtechniek en exterieur gaan we in de toekomst heel veel plezier hebben aan de diarado's.

Wat betreft numero uno, ik ken er hele goede van en hele slechte, maar wat ze wel allemaal gemeen hebben is een weke rug. In het springen vaak iets knijperig van achter maar wel voorzichtig en vlug van de grond.

Calvados Z is wel wat gevaarlijk qua maat inderdaad en ik vindt dat hij met zijn korte middenstuk niet zoveel rek vertoond op de spong als wat we tot nu toe van diarado hebben gezien. Calvados Z zou ik willen gebruiken voor een grote over veel vermogen beschikkende merrie die weinig rittig is. Ik denk dat calvados Z dat zeker toe kan voegen. Die heeft zoveel balans en verbinding in zijn lijf, geweldig.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 23:46

Saros gaat te klassiek fokken en Calvados is inderdaad de maat een minpuntje,wel 2 fijne hengsten.
Colman ben ik niet gek van,weet niet waarom,paard spreekt me gewoon niet aan.Maar ik heb er al meer goeds van gehoord,dus misschien moet ik hem wel eens een keertje beter bekijken.

Kigali heb ik wel eens over gedacht,maar heb mij laten vertellen dat hij niet zo goed doorfokt?Ik heb er zelf nog geen nakomelingen van gezien.

Ferro of Numero Uno,of eerder één van hun (klei)zonen zijn inderdaad een optie(F en NU zelf zijn me wat te duur).

Heb zelf ook nog op mijn lijstje staan:
Alassio's Boy(Alassio x Heraldik xx x Alexis)maar heb geen idee of hij springt
La Calido(Lord Lancer x Calido x Grannus)ben ik helemaal gek van maar is pas 3,dus weinig van bekent
Pollegio(Polytraum x Arpeggio x Pinoccio)die ga ik op de hengstenshow nog eens bekijken
Fiorano(Rousseau x Rotspon)worden dit jaar de eerste veulens van geboren

Nadeel dan weer dat het jonge,buitenlandse hengsten zijn die je toch niet zo vaak te zien krijgt.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:47

Citaat:
evenals vele andere diamands

bedoel natuurlijk de nafok van Le tot de semilly, vader van diamant de semilly en flamenco de semilly. De laatste is in mijn ogen veel te weinig gebruikt door de nederlandse fokkers.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:00

samwise schreef:
Ik denk dat dat heel normaal is dat ze in het begin wat minder lopen dan los. Ze hebben gewoon een hele tijd nodig om balans en kracht te vinden om onder het zadel net zo te lopen als los.
Wat betreft zijn lengte in het middenstuk heb je gelijk dat is diamand eigen, maar wat ik van belang vind is of ze rek in het lijf hebben. Diarado heeft extreem veel rek in het lijf, evenals vele andere diamands (kijk maar naar de winnaar van amsterdam eergister) Als hij dat gaat vererven samen met zijn springtechniek en exterieur gaan we in de toekomst heel veel plezier hebben aan de diarado's.

Wat betreft numero uno, ik ken er hele goede van en hele slechte, maar wat ze wel allemaal gemeen hebben is een weke rug. In het springen vaak iets knijperig van achter maar wel voorzichtig en vlug van de grond.

Calvados Z is wel wat gevaarlijk qua maat inderdaad en ik vindt dat hij met zijn korte middenstuk niet zoveel rek vertoond op de spong als wat we tot nu toe van diarado hebben gezien. Calvados Z zou ik willen gebruiken voor een grote over veel vermogen beschikkende merrie die weinig rittig is. Ik denk dat calvados Z dat zeker toe kan voegen. Die heeft zoveel balans en verbinding in zijn lijf, geweldig.

Ja inderdaad in het begin moeten ze hun balans wat vinden onder het zadel, maar als ik nu even vergelijk met minder goed bewegende springhengsten, die verliezen niets/weinig op gangwerk. Bij diarado lijkt me dat verschil immens tov hoe hij door de piste danste met keuring! Dat van die rek heb je inderdaad gelijk!
Dat maakt zijn korte rug bij hem natuurlijk niet zo belangrijk. Maar ik zou bij het 'fokken' toch opletten dat de merrie dit niet heeft, want als het veulen een korte rug zou krijgen zonder rek zit je verder van huis.

Verder zie ik de numero uno achterhand ook niet graag, maar voor TS moet er een deftige sprong in, niet van topsport niveau en ik denk dat je dan met een numero uno zoon niet verkeerd zit, omdat je toch dat gangwerk er in houdt. Dat hij vaak weke rug geeft dat wist ik niet, dat is dan zeker iets om rekening mee te houden!

En ivm Calvados, ik las TS eisen niet goed genoeg, want door ze opnieuw door te nemen vind ik inderdaad dat Calvados z niet past op de merrie. Maat is, van horen zeggen, echt een zwakte van Calvados Z (uit eigen ervaring: mijn veulen is geschat op 1.62m en moeder is 1.70m, was wel eerste veulen, maar dat is toch een heus verschil!) Hij lijkt inderdaad minder rek te hebben dan Diarado, maar ik zou Diarado eerst graag nog jaartje afwachten om te zien of hij onder de man al zijn kwaliteiten weet te behouden. (en het dekgeld is natuurlijk ook een heus verschil ;) ) Maar ik weet niet of Calvados heel dominant vererft. Wat ik tot hiertoe al van veulens heb gezien zijn bijna allemaal gelijkaardige typetjes als de moeder (zelfde als bij mij) Ze bewegen over het algemeen beter en het kleine hoofdje lijkt hij ook wel te vererven :P Die van ons heeft toevallig al vrijgesprongen een keer en dit was stukke beter als de moeder, terwijl die ook tekort komt aan souplesse op de sprong heeft het veulen dit in overdosis!

Maar TS we zoeken verder voor je ;) en ik ga eens kijken naar de hengsten die je zelf in gedachte had :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:33

Oké, ik heb alles nog eens een keer goed doorgelezen :)
En ik heb volgens mij een aardig passende hengst gevonden op jouw eisen.
First Junior
http://www.team-nijhof.nl/site/html_nl/hengsten/first_junior.html
http://www.roshoeve.be/hengsten/FirstJunior.htm

Hij is hannover en oldenburg gekeurd en is gekeurd als Dressuurhengst die bovenop echt bij de betere springhengsten was tijdens de keuring.

Ik heb hem al paar keer op hengstenshow gezien, eens op bezoek geweest en ook al op wedstrijd.
Het is een grootramige hengst met een commercieel kleurtje. Maat ga je met hem normaal wel krijgen.
Op de hengstenshow viel hij op om zijn edelheid, bloedvoering en souplesse.
En bovendien sprong hij alsof het een springhengst was. Hij was erg lenig op de sprong, toonde veel souplesse, gebruikte zijn rug goed en zwaaide mooi open achteraan.
En een sterke achterhand, mag jouw merrie wel hebben ook denk ik.

Daarbovenop lijkt hij geschikt omdat jouw merrie wat bloed kan gebruiken en hij dit heeft, maar zoals jij reeds zei vind je koelbloedigheid belangrijk! En bij First junior kan je volgens mij een veulen krijgen die meer bloedgemaakt is, edeler. Maar die toch die 'koele kop' erop houdt staan. Ik heb in mijn bezoek aan roshoeve (daar stond hij toen) met hengstenhouder gepraat en gaan kijken naar hem. En hij was absoluut gek van hem. Hij zei dat hij erg leuk was om mee te werken, heel werklustig en absoluut geen driftkikker, heel down to earth! Ook toen we hem gingen bekijken was hij erg koel en rustig en gewoon héél eerlijk en lief voor een hengst. En dit karakter zou kenmerkend zijn voor Fürst Heinrich bloed.

Zijn dekgeld is bovenal erg redelijk! en je kan in hetzelfde stamboek blijven als je merrie.
naargelang jouw eisen lijkt hij me heel geschikt.