BA, wat werkt het beste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

BA, wat werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 01:26

Wat is de beste BirthAlarm, een die werkt op het liggen van de merrie of een die werkt op zweten? En zijn er meer manieren of BrithAlarm's die meerdere dingen combineren? Wat geeft de grootste garantie op op tijd gewaarschuwd zijn met zo min mogelijk loos alarm?
En maakt het verschil of je ze op stal of in de weide gebruikt?

fjordnina

Re: BA, wat werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:21

Het beste alarm is voor iedereen verschillend, maar de meeste mensen geven wel de voorkeur aan een systeem dat werkt op liggen.

Gecombineerde systemen ken ik niet.

De grootste kans om zonder vals alarm gewaarschuwd te worden zijn magneetjes die aan de kling vast worden gezet.

Verder wisselt het voor iedereen. Ik heb 2 jaar lang een birth alarm met singel en zonder gsm gebruikt en dat beviel erg goed. tijdens een periode waarin de merrie hem om had kreeg je maximaal 2 keer vals alarm. Ik heb hem op 4 verschillende merries gebruikt.

Sinds een uurtje heb ik de Slim van Robor in mijn bezit, een halstermelder die naar je gsm belt. Die is sinds deze maand pas op de markt dus dat is echt nog even afwachten hoe die het zal gaan doen. Hij ziet er in ieder geval veelbelovend en lekker klein uit.

Ik gebruik het systeem altijd op de weide voor ons huis. Het maximale bereik wat hij nodig had was 75m. Dit is voor vrijwel alle systemen zonder problemen haalbaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 11:27

Bij ons zal het ook max 100m zijn maar de merrie gaat wel in de wei ivm omstandigheden.

Hoe werkt die halstermelder dan?
Geeft een BA die op liggen werkt ook alarm als de merrie wel ligt maar niet languit/plat?

Magneetjes aan de kling lijkt me nou niet zo lekker voor de merrie, dat is een singel ook al niet en dat is toch wel het ergste wat ik ze aan wil doen :P

Kan zo'n lig-systeem ook niet afgaan als ze wel aan het bevallen zijn? Of zo'n zweetalarm? Want daar ben ik het bangste voor, vals alarm is niet zo heel erg als ik maar wel alarm krijg als het echt gebeurd.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:03

De halstermelder werkt eigenlijk volgens hetzelfde principe als een singelsysteem. De Slim is zelfs zo ontworpen dat deze zowel aan een singel als aan een halster precies dezelfde werking heeft.

Een alarm gaat past af als de zender horizontaal komt te liggen. Zolang de zender verticaal (of in ieder geval niet horizontaal genoeg) gericht is zal deze niet afgaan.

Zo is het dus ook mogelijk dat het alarm niet afgaat als de merrie staand bevalt. Je moet het ook zien als een hulpmiddel, het kan nooit je eigen zicht vervangen.

In een stal kun je overwegen om een combinatie tussen alarm en camera te maken, maar dat is buiten geen doen.

Magneetjes hebben mij ook nooit zo aangetrokken, maar het is wel het meest effectief. Je krijgt altijd alarm als het raak is en de kans op vals alarm is bijna nihil.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 16:23

Op stal kan ik ook gewoon een webcam ophangen idd, geen probleem maar dat kan nu dus niet. Merrie gaat buiten bevallen omdat ze niet zo aardig was tegen haar vorige veulen, in de weide heeft ze de ruimte om erbij weg te gaan ipv haar aan te vallen.

Ik zie dat jij een BA aanbied?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:29

Klopt, maar ik zag dat je het topic al had gevonden. Wanneer zou je hem nodig hebben? De Slim wil ik namelijk eerst zelf testen voordat ik hem ga verhuren, de andere melder is nu wel te huur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 00:04

Een die werkt :P

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:56

Wij werken met onze 15 merrie's met een Birth alarm als slinger die gaat piepen wanneer ze gaat liggen... en we hebben ook een webcam in de stal hangen zodat je niet meteen je bed uit hoeft...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:04

fjordnina schreef:
Magneetjes hebben mij ook nooit zo aangetrokken, maar het is wel het meest effectief. Je krijgt altijd alarm als het raak is en de kans op vals alarm is bijna nihil.

Ik vraag me bij die methode alleen af wat er gebeurt als het veulen verkeerd ligt, bijv in stuit, en het water niet breekt. Dan is je merrie toch in moeilijkheden, maar je zult geen alarm krijgen.

Ik heb vorig jaar een halsteralarm gebruikt en het werkte super. Ik kreeg bij 2 van de 3 merries standaard snachts een keer vals alarm, maar hij gaf het ook prima aan als ze gingen bevallen, als ik er bij kwam brak net het water (ze staan hier zo'n 50 meter vandaan in de wei)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 00:58

Vals alarm heb ik liever niet, mijn ouders zullen er niet zo blij van worden als ze steeds onnodig uit bed moeten. Het gaat namelijk om de pony van mijn ouders, kan er dus zelf ook niet op letten, zou ik minder erg vinden :P

Maar die magneetjes, reageren die op het breken van de vliezen? Dacht dat dat reageerd op het verslappen van de vulva en dat doet ie altijd lijkt me. (als de bevalling begonnen is dan)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:34

@ nicole288: ik heb ook zo mijn twijfels bij die methode. Je krijgt pas een alarm als de vulva zich opent en de magneetjes dus van elkaar afgaan, dat is dus pas in een vrij laat stadium van de geboorte. Als het daarvoor al misgaat sta je nog met lege handen.

Ik ben er met mijn geboortemelder nog altijd bij geweest, de ene keer vroeger dan de andere keer. Soms bij het breken van het water, soms als de pootjesblaas al zichtbaar was. Ligt ook maar net aan je eigen snelheid en die van de merrie.

Anneliesdj: Je kunt het natuurlijk ook zo stellen: gaan je ouders er liever 's nachts uit voor niets of slapen ze door en nemen ze het risico dat ze de volgende ochtend een veulen en/of merrie in moeilijkheden of dood aantreffen?

De kans dat je vals alarm krijgt blijft altijd aanwezig en ik kan je wel vertellen, ik ga er liever 3x teveel uit dan 1x te weinig. Daar is het leven van mijn merrie en van het veulen veel te waardevol voor. Dan 's avonds maar een uurtje eerder naar bed, de slaap haal je wel weer in.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:07

Dat vind ik nou ook, ja krijgt mss wel eens vals alarm, maar je bent er ook bij als het echt zo ver is en daar gaat het toch om. Heb dit jaar alweer een paar keer gezien dat het fout ging (via cams in amerika) en dan moet je er toch niet aan denken dat je lekker ligt te slapen terwijl je merrie en veulen zo in gevaar zijn

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:56

Ik kijk ook regelmatig mee in amerika en heb het afgelopen jaar zelf meegemaakt. Ik wilde diezelfde avond het alarm voor het eerst gaan gebruiken. Dat was 2 weken voor de uitgerekende datum en de merrie vertoonde nog niet zodanig veel tekenen dat het ieder moment kon gebeuren. 's middags lag er echter wel een dood veulentje in de wei en dan ben je nog zo alert. merrie voor het huis met volop zicht erop, een half uur eerder nog wezen tutten en daarna mezelf even klaarmaken om aan het werk te gaan. Ik kijk uit het raam en zie een witte vlek in de weide liggen.

Dat doet echt het nodige met je. Zeker als het een eenmalige poging is.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:52

ik heb afgelopen jaar een BA gebruikt die werkt op liggen.. met een gewone ontvanger erbij.. we hebben 1x vals alarm gehad.. en 1x dachten wij vasl alarm want mevrouw stond weer en daarna ging hij weer af en toen was ze dus wel bezig.. beviel me prima!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:53

Een BA met singel doet het eigenlijk altijd goed. En een paard raakt een singel minder snel kwijt dan een halster. De singel hoeft ook niet echt strak te zitten. We hebben bij sommige merries wel vaak vals alarm, dat wel. Dat zijn merries die elke nacht gaan liggen. Een camera erbij is dan wel fijn, al slaap je heus niet meteen weer in. Daarvoor schrik je teveel van het lawaai van zo'n alarm. We hebben de BA al 8 jaar, 2e hands gekocht van Divoza en eerlijk is eerlijk, we hebben nog geen geboorte gemist.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:37

fjordnina schreef:
Anneliesdj: Je kunt het natuurlijk ook zo stellen: gaan je ouders er liever 's nachts uit voor niets of slapen ze door en nemen ze het risico dat ze de volgende ochtend een veulen en/of merrie in moeilijkheden of dood aantreffen?

De kans dat je vals alarm krijgt blijft altijd aanwezig en ik kan je wel vertellen, ik ga er liever 3x teveel uit dan 1x te weinig. Daar is het leven van mijn merrie en van het veulen veel te waardevol voor. Dan 's avonds maar een uurtje eerder naar bed, de slaap haal je wel weer in.

Jij hebt makkelijk praten :P
Mijn vader heeft een eigen bedrijf en is daar erg druk mee, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat de hort op en als ie dan ook nog 's nachts 3x eruit moet voor vals alarm wordt ie daar niet blij van. Tuurlijk wil hij geen merrie in de problemen of een dood veulen maar als ze weer 2 weken overtijd gaat en hij heeft dus dik 2 weken lang elke nacht vals alarm dan ga je snel een keer denken; zal wel weer zo zijn.
Nou gok ik zelf dat mijn moeder de controle voor haar rekening zal nemen en zal gaan kijken of er wat is maar ja, dan nog.

Eigelijk zou ik er graag een camera of iets bij willen hebben maar dat is niet praktisch in een weiland natuurlijk. Ik hoop dat het in de vakantieperiode komt dan ga ik gewoon bij mijn ouders logeren en stap ik zelf wel 3x uit bed 's nachts, ik kan het overdag wel weer inhalen.

Maar ik begrijp dat die dingen alarm geven als ze helemaal plat gaat liggen, dus niet de standaard slaaphouding, zo half rechtop? Dan zal het met het vals alarm wel meevallen want languit liggen doet ze praktisch nooit.

En voor zover ik het nu hoor is dus een singel die reageert op liggen de beste methode? Zo'n 'zweetsingel' werkt niet altijd?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:07

Een halsteralarm gaat pas af als de merrie een bepaald aantal seconden helemaal plat ligt. Je kunt het ook instellen op een slaapstand, dan gaat hij de eerste keer niet af, maar als ze binnen een bepaalde tijd weer plat gaan (bij de volgende wee) krijg je wel alarm.

Als ze niet languit slapen is het helemaal ideaal, dan heb je kans dat je alleen alarm krijgt als het echt zover is

een singel die op zweet werkt heb ik geen ervaring mee, het lijkt mij wel logisch dat zweten bij iedere merrie anders is en platliggen bij (bijna) allemaal hetzelfde, dus op dat laatste zou ik eerder vertrouwen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:58

Dat makkelijke praten valt ook nog mee. Ik heb de melder naast mijn bed, maar die horen mijn ouders op hun slaapkamer ook absoluut. Mijn ouders hebben een hotel waarvoor ze ook erg druk mee zijn (moeder: 08.00 uur tot 20.30 uur, vader: 9.30 uur tot sluit vaak tussen 00.00 en 01.30 uur). Toch gaan zij ook kijken op het moment dat het alarm af gaat. Niemand wordt natuurlijk blij van vals alarm.

Als je weet dat de merrie vaker later is geweest dan let je natuurlijk ook meer op de echte symptomen. Zo kun je jezelf al gauw een week besparen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 07:01

Ik houd de merries zelf ook wel goed in de gaten. Als het er nog niets op lijkt doe ik het alarm nog niet om..
Vorig jaar heb ik 4 merries bij huis gehad en aan het alarm. Die volgden elkaar op dus, dus was er wel 2 maanden mee bezig, maar was daarna echt bekaf.. Het overkomt me nu nog dat als ik een piepje hoor wat op mijn piepers geluid lijkt ik een stootje adrenaline krijg, hihi..

Maar verder vind ik het super werken. Je moet er wel eens uit, maar goed, ik vind het super om erbij te zijn..
Moet er niet aan denken dat je veulen dood gaat omdat het stikt in het vlies ofzo..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:24

fjordnina schreef:
Dat makkelijke praten valt ook nog mee. Ik heb de melder naast mijn bed, maar die horen mijn ouders op hun slaapkamer ook absoluut. Mijn ouders hebben een hotel waarvoor ze ook erg druk mee zijn (moeder: 08.00 uur tot 20.30 uur, vader: 9.30 uur tot sluit vaak tussen 00.00 en 01.30 uur). Toch gaan zij ook kijken op het moment dat het alarm af gaat. Niemand wordt natuurlijk blij van vals alarm.

Als je weet dat de merrie vaker later is geweest dan let je natuurlijk ook meer op de echte symptomen. Zo kun je jezelf al gauw een week besparen.

Maar jouw ouders hoeven er dus niet perse uit als jij het alarm hebt staan, dat scheelt ook, kun jij ze ook gewoon wakker maken als het echt begonnen is. En ja, blijkbaar vinden jouw ouders het niet zo erg om voor niets uit bed te gaan, is hier dus anders.