Nummer met lint om buik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kars

Nummer met lint om buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:10

Hallo, ik heb misschien een beetje een rare en misschien wel domme vraag...
De laatste tijd verdiep ik me meer in de fjorden hengsten en de afstamingen enz...
Nou kom ik steeds foto's met hengsten tegen met om de buik een lint met een nummer..
Ik weet eigenlijk niet echt wat het inhoud... Kan iemand mij dat vertellen...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 22-01-09 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

s6801881

Re: raar vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:12

Dat wordt op keuringen gebruikt.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:15

dat geeft aan welk nummer ze in het boekje zijn. Want al die fjorden zijn op een keuring moeilijk uit elkaar te houden :)

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:18

aha dus ook de merries en de ruinen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:50

het nummer staat in het keuringsboekje, en daar vind je de gegevens van desbetreffend dier bij.

fjordnina

Re: Nummer met lint om buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:04

Merries en ruinen krijgen meestal een papiertje met nummer voor aan het hoofdstel.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:58

Hier in België worden die nummertjes altijd rond de buik gedaan. Dus ook bij merries en ruinen :j
Vind ik persoonlijk veel handiger (en duidelijker) dan zo'n hoofdstelnummertje :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:03

raar.. aan hoofdstel lijktme lekkerder zitten :P

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:15

Op de premiekeuringen wordt dit ook gedaan aan het hoofdstel.
Op de Centrale keuring en Hengstenkeuring wordt dit gedaan om het middel.
persoonlijk vind ik dit zo om het middel handiger want dan heb je niet last van papiertjes die omslaan als de paarden rennen. En je een foto hebt waarop je niet meer kan zien welk paard het is.

Deze foto is gemaakt in 2006
Als je dan het deelnemers boekje erbij zou pakken zou je af kunnen lezen dat nummer 12 de hengst Zizoran is.
Grappig trouwens dat je een van onze foto's gekozen hebt om te gebruiken... vind ik wel weer een eer. (al heeft Annabel deze gemaakt volgens mij) :o

kars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:48

jannegien schreef:
Deze foto is gemaakt in 2006
Als je dan het deelnemers boekje erbij zou pakken zou je af kunnen lezen dat nummer 12 de hengst Zizoran is.
Grappig trouwens dat je een van onze foto's gekozen hebt om te gebruiken... vind ik wel weer een eer. (al heeft Annabel deze gemaakt volgens mij) :o

Ik vind het ook een geweldige mooie hengst om te zien... :D Ik kwam geloof ik via google op de site en er staan nog meer mooie hengsten op... wel is Zizoran mijn favoriet!! mijn Fjord is nu 13 word 14 van de zomer,en kan als alles mee zit nog wel 10 jaar mee... Maar ik heb zelf een beetje in gedachten om over een aantal jaar een veulen er bij te kopen, Wie ik dan na 3 jaar zelf in kan rijden, zodat kars dan misschien met pensioen gaat... en ben me dus meer aan het verdiepen in hengsten en merrie alhoewel merrie wel moeilijker is...

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:46

Nadeel van dit systeempje is dat de stiek met nr soms naar achteren schuift. Wij maken het nummer aan het hoofdstel altijd met van dat tuin(ijzer)draad vast boven en onder aan de keelriem.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:53

Ik vind zo'n touwtje ook storend. ik vind dat het je paard te veel in 2 stukken verdeelt en dat kan heel vertekenend overkomen.

Ik ben ook voor de nummers aan het hoofd.

Maar goed , wie zijn wij.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:46

Ik heb altijd mn eigen hoofdstelnummer van plastic op de keuring. Is een stuk kleiner en kan niet omwaaien.
Elastiekje om de buik vind ik wel netjes staan maar het is irritant als het de hele tijd naar achter schuift.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:21

Voor beide methodes is wel wat te zeggen en wat op tegen. Om de buik beter leesbaar voor publiek maar nadeel inderdaad verschuiven. Nr. aan hoofdstel prettiger voor het paard (denk ik) maar vaak niet leesbaar voor publiek. Op zich is het een kleine moeite vind ik om het nr. dan zowel aan de boven- als de onderkant vast te zetten zodat omwaaien niet meer kan.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:29

In die linten maak je heel simpel een lusje als die te groot is, dus wij hebben nooit last met verschuiven :n

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:50

leoensuzanne schreef:
Nadeel van dit systeempje is dat de stiek met nr soms naar achteren schuift. Wij maken het nummer aan het hoofdstel altijd met van dat tuin(ijzer)draad vast boven en onder aan de keelriem.

Dan heb je de buik niet dik genoeg, hihi..

Ik vond het wel een keer stoer hoor bij Tea..

Maar die omwaai nummertjes zijn als fotograaf echt een ramp!! Het is soms een heel gezoek welk paard nu wie is..

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:50

@Esther. Of de buik is te dik! Soms zou het wel makkelijk zijn om 2 nrs om te doen per paard. Niet alleen voor de jury maar ook voor publiek. Al is dit de laatste tijd niet meer zoveel aanwezig, meen ik.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:26

Anita45 schreef:
Voor beide methodes is wel wat te zeggen en wat op tegen. Om de buik beter leesbaar voor publiek maar nadeel inderdaad verschuiven. Nr. aan hoofdstel prettiger voor het paard (denk ik) maar vaak niet leesbaar voor publiek. Op zich is het een kleine moeite vind ik om het nr. dan zowel aan de boven- als de onderkant vast te zetten zodat omwaaien niet meer kan.

plus dat sommige mensen het papiertje niet bijknippen en er een veulen met een nummer van 10 bij 10cm op zn hoofdje rondloopt := zie dan dat hoofd nog maar eens weer te vinden