Friezen rijden: anders dan bijv. KWPN-ner?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Friezen rijden: anders dan bijv. KWPN-ner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:21

Hoi,

Misschien een gekke vraag maar ik vroeg me af hoe friezen nou rijden?
Heb er zelf nooit op eentje gezeten, maar ik vind het er altijd zo krachtig uitzien, zo overweldigend dat ik er een beetje een soort van "angst" voor heb.

Groetjes!

friesiszwart

Re: Friezen rijden: anders dan bijv. KWPN-ner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:57

Siko,
Elk paard is anders, dit door bouw, beweging en temperament.
Indien je wilt jij woont dichtbij kom gerust een kijken / rijden. Ca 15 km bij jou vandaan.

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:00

ik heb zelf een friese merrie, ze rijdt inderdaad anders dan bijvoorbeeld een kwpn-er, bij elk paard is dit wel verschillend.
mijn merrie gooit enorm hoog op, maar ik vind dit heerlijk.

ze is nog jong word 4 dit jaar en als ik een tijdje niet heb gereden zoals met de vorst, dan merk ik wel dat ik na het draven, wil aangalloperen dat ze enorm hoog op gooit. dus ziet er inderdaad spectuculair uit. voor mij is de fries gewoon het paard!

Kimmberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:04

Ja, ik vind wel dat het heel anders is.
Heb een paar keer een fries gereden, en dat was echt wel even wennen! Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen :+
Ten eerste vind ik het een stukje breder zitten, en ze gooien hoger op, ook liep hij ook nog heel ruim!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:06

Ben je gek, allemaal hetzelfde merk geen verschil!

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:07

ja ik rijd Friezen en ik vind het een heel groot verschil met de KPWNers.
persoonlijk vind ik het meerdendeel kwpn'ers leniger maar de gangen zijn vlakker.
tevens moet ik altijd weer even wennen aan de hoogte van een kwpn'er haha! en hun mega lange hals.
Niet dat de friezen dit niet hebben, maar er zit toch een groot verschil in

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:08

een fries komt van de grond...zeg ik altijd...

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:16

Ik heb alleen friezen gereden die ook veel voor de wagen staan. Daarbij merkte ik heel erg dat ze echt stukken sterker in de hals zijn dan bij een KWPN'er. Ze gooien ook wat hoger op, beetje zoals tuigers doen. Ik kon er in ieder geval niet heel erg goed mee overweg, waren voor mij te sterk denk ik. Terwijl voor de kar het echt super paarden zijn om mee te mennen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:02

Leuk al die uiteenlopende reacties. Ik vind friezen ook werkelijk prachtige paarden! Hebben friezen een nuchter karakter? Zo ogen ze wel vind ik, ze komen altijd heel relaxed over.

Citaat:
Siko,
Indien je wilt jij woont dichtbij kom gerust een kijken / rijden. Ca 15 km bij jou vandaan.

Lijkt me geweldig! Ik kom graag een keer kijken :j

Kat_Pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:45

Hai!

Je hoeft totaaaaaaal niet bang te zijn voor paarden. Het krachtige uiterlijk is juist het geweldige aan friezen!

Ik heb zelf een lievelingsfries op mijn manege en die is zo lief, gaaf, geweldig, trouw een mooi en zal nooit een vlieg kwaad doen! Dus wees niet bang voor friezen, maar als je de kans hebt of krijgt zou ik hem absoluut benutten als ik jou was!

Veel succes en geluk en nogmaal: Wees maar niet bang voor friezen :D

Kuss!

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:15

ik heb nu zelf een kwpn en ik verzorg nog een fries, vind hem heerlijk en krachtig rijden! hij is 1.73 en net gecastreerd maar zijn karakter is zo goed, ik vind dat de meeste friezen een eerlijk en lief karakter hebben.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:17

een fries gooit vaker hoger op en wiebelt veel meer van de ene naar de ander kant.

ook zijn ze vaak stugger in de mond en krullen zich makkelijk hoog en ipv rond en laag...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:21

zoals fere16 zegt, het karakter, ze willen graag met je samen werken en zijn verschrikkelijk eerlijk en leergierig.

De friezen die ik heb gereden waren altijd super fijn in de mond. Het opkrullen doen heel veel KWPN'ers ook dat is gewoon een rijkunstig probleem.

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:39

Ik vindt het best wel een groot verschil friezen hebben een moeilijke galop (niet alle) en de stap is heel belangrijk daarin tegen vindt ik kwpn'ers makkelijker rijden ze zijn wat soepeler in alle bewegingen.. maar dat is mijn mening..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:28

Princesj schreef:
zoals fere16 zegt, het karakter, ze willen graag met je samen werken en zijn verschrikkelijk eerlijk en leergierig.

De friezen die ik heb gereden waren altijd super fijn in de mond. Het opkrullen doen heel veel KWPN'ers ook dat is gewoon een rijkunstig probleem.

Wij hebben ook een aantal friezen op stal staan, en een aantal daarvan krult zich ontzettend op. Dat is niet alleen een rijkunstig maar ook een bouwtechnisch probleem. Door hun korte hoog aangezette hals wordt het lastiger om te lopen als een paard met een langere hals. Maar dit geldt voor elk paard: een fijn dressuurpaard moet een fijne bouw hebben.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:17

Ik weet zeker dat er verschil in zit vooral wat betreft in vergelijking met KWPN. Ik rijd zelf twee friezen en af en toe een KWPN en ook altijd een NRPS. Als je een kwpn gewend bent is het eerst even wennen om netjes in je zadel te blijven zitten en alles te ontspannen maar andersom ook. En daarbij zit er ook nog verschil in friezen voor de kar of niet voor. Rjimkje bij ons heeft heel lang voor de kar gestaan, emma (mijne) niet.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:23

het voelt wel heel anders doordat ze veel hoger opgooien, (tenminste bijna alle wel) en qua hals is het natuurlijk ook heel anders

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:26

Wij hebben een hele hoop friezen op stal en ze zijn allemaal anders! Een aantal gooit enorm hoog op, met name buiten en een aantal zitten als een schommelstoel hihi. De een is erg traag en lui op het been, terwijl een ander het liefst een flinke draf inzet continu.
Over het algemeen zijn het wel hele brave en werkwillige paarden.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:34

Er zit zeker wel een verschil in, maar sowiezo is elk paard weer anders. Thuis reed ik alleen op KWPN`ers, voor mn gevoel toch iets leninger en wendbaarder dan friezen. Nu werk ik op een stal met alleen friese paarden. Een fries is toch heel anders gebouwd, de kracht zit hem voornamelijk in de voorhand en niet altijd een even sterke achterhand. Het gaat allemaal wat bombastischer als je begint aan te draven zeg maar.. Maar ik prijs het karakter echt van een fries, super werkwillig en veel cooler dan een KWPN`er (en dan hebben we hier vrij jonge paarden staan, waarvan een aantal nog hengst zijn).
Heb vaak genoeg dingen hier meegemaakt, waarvan ik dacht dat mijn bomproof KWPN`ertje toch echt ff in paniek zou raken (we hadden namelijk 12 brandweerauto`s op t terrein, omdat er een gastankauto was gecrasht op ons terrein), terwijl onze paarden hier lekker rustig aan het knabbelen waren op hooitjes.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:19

Ieder paard is uiteraard anders. Garabel was een KWPN'er van 1.56 m waar ik ander half jaar op heb gereden. Ik vond haar heerlijk rijden, de galop was erg moeilijk voor haar maar de draf vond ik zalig.

Ik ben toen een Friese merrie van rond de 1.65 m (exacte hoogte weet ik niet) wezen rijden en deze vond ik echt heel anders. Als eerste was ze al erg groot voor mijn doen. In een langzaam tempo kan ik prima mijn balans houden maar goed het arbeidstempo licht uiteraard een stuk hoger. In dat tempo vind het nog steeds moeilijk om haar goed uit te zitten.

En als ik specifiek ga kijken naar verschillen dan vond ik Garabel altijd wat feller, zeg maar, dan de Friese merrie. Ze kon ook sneller wenden. De Fries is in die zin echt een dieseltje :)

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:20

Ik vind het wel anders, maar friezen onder elkaar zijn ook heel anders. Alles went

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:08

friesiszwart schreef:
Siko,

jep

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:12

ik ben van de friezen naar de kwpn gegaan. en rijd nu een kruising;) friezen gooien OVER HET ALGEMEEN de voorbene veel hoger op waardoor het voelt alsof ze veeel grotere stappen zetten. sterk vind ik friezen helemaal niet, ze hebben juist een hele fijne bouw waardoor het makkelijker is om ze afgebogen te krijgen.. ik vind een kwpn ook meer temperament hebben. wat ik fijner vind weet ik niet.. een leuke mix zoals die van mij denkik;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:56

Zelf reed ik altijd kwpn/ nrps, toen ik begon met het rijden op friezen vond ik dit duidelijk echt heel anders.
Nu ben ik het gewend, maar vanaf begin af aan heb ik wel instructie genomen, voor mij voelt dat wat fijner.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:53

Neem 10 kwpners en neem 10 friezen. Dan is ieder paard toch anders.
Ik heb zelf een aantal kwpners gehad en een aantal friezen gereden en tinkers maar er zit in ieder paard verschil. Wat voor ras dan ook.