[H][wb]is dit een goede keuze??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

[H][wb]is dit een goede keuze??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 23:04

Bij mijn lieve merrie Orchidee wil ik nu voor de laatste keer een
veulen fokken.
Orchidee heeft nu 2 veulen gehad en deze zijn beide super maar toch
niet wat ik zoek bij een paard.(hobbyfokker welke veulentjes mooier vind dan er verder in de toekomst mee verder te werken;-) Ik wil proberen om bij orchidee een bont veulen te fokken (altijd al erg mooi gevonden) maar welke ook goed kan bewegen. Door de korte bouw van Orchidee is ze ook aardig kort in haar bewegingen. Mijn hoop is dan ook gevestigt op een langgelijnde rug en een stokmaat boven de 1.64. Orchidee zelf is 1.62 hoog. Ze heeft een KWPN/Selle francais afkomst voornamelijk in de springrichting. Haar vader is Gentil welke ooit goed gekeurd was bij het KWPN. Omdat mijn voorkeur toch naar de dressuur is gegaan, gaat mijn voorkeur naar de hengst ZOSPECIAL.
Deze hengst heeft namelijk een in de sport bewezen afstamming met
Special D als vader en Gribaldi als opa. Ik weet dat deze hengst niet homozygoot is op de bont-factor maar daar integen vind ik de afstamming ook wel erg belangrijk.
Kunnen jullie mij advies geven waarom deze hengst wel of juist niet te gebruiken op mijn merrie.

Orchidee
Afbeelding

afstamming
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=186393

Zospecial
Afbeelding

afstamming
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=107352
Laatst bijgewerkt door gomir op 19-01-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:18

niemand?

Pliensdream

Re: [H][wb]is dit een goede keuze??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:55

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:07

Wat had je gedacht,van Bonte Willem AdelxClavecimbelxRossinixPericles geeft bonte veulens die erg gewild zijn, als je wild verkopen

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:53

als je iets bond wil kijk dan of er nog sperma van samber beschikbaar is of van een nakomeling van hem ik zeg het je ik heb een kleindochter van samber en ze is super lief

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:30

TomTom. Homozygoot bont.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:12

Veulens van bonte willem gewild := Dat kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen.

Samber dekt niet meer. De hengst is 33 en al twee jaar geleden nagenoeg onvruchtbaar.

Op kleurfokken vind ik overigs geen goed idee.

Ik zie dat je merrie nog in het vb staat, waarom ga je er niet mee naar de keuring? De afstamming heeft predikaten, zonde om haar in het vb te laten.

Zospecial zou ik om verschillende redenen niet doen, zijn schouder is zeer steil, weinig vrijheid. En je krijgt er geen volledig papier bij. Dat wordt reg. b. Ik weet vrij wel zeker dat je een aantrekkelijker paard kunt fokken met een betere (bewezen) hengst.
Special fokt nagenoeg niet vergrotend en de afstamming van je merrie wijst daar ook niet op.

Heb je ook foto's van de twee nakomelingen?

Ik zit zelf nu te neigen naar Jet-Set D (zirkoon x Le mexico)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-01-09 20:18, in het totaal 2 keer bewerkt

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:52

en waarom jet-set-d sammie leg dat eens uit als je wil,ik ben benieuwd naar je uitleg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:00

Tja Jet Set zou ik ook niet doen. Okey er zit frans bloed in via Le mexico.(aansluiting met Quarter du Borg)Maar als je een dressuurpaard wil fokken zou ik eigelijk naar een hengst gaan die een lange schuine schouder vererft.
Persoonliijk zou ik ook kiezen voor een hengst met een rechtere croupe. Zo van de foto gezien ligt deze bij jouw merrie wel erg schuin en dat bevorderd de beweging en kracht niet echt,

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:24

Een lange schuine schouder geeft geen garantie op een 'dressuurpaard'. Het gaat imo meer om schoudervrijheid en een schouder die normaal ligt. Te weinig schoudervrijheid kan niet weg en gaat steken, lang en te schuin doet de hitler groet waarbij het achterbeen niet kan volgen. En juist dan krijg je een paard in twee stukken. Een paard met een sterke achterhand die je op de achterhand kan rijden krijgt vanzelf meer ruimte om te grijpen. En dan is het belangrijk dat de verhoudingen fatsoenlijk zijn. Te is nooit goed.

De croupe van Jet set vind ik niet rond, maar gewoon normaal. Jet set is in normale verhoudingen, hij heeft zelf gepresteerd op LT niveau, heeft diverse nakomelingen in de hogere dressuursport. Hij kan zelf ook nog springen, iets wat ik toch wel belangrijk vind bij een dressuurpaard. Hij geeft bloedaansluiting zonder het stugge van de SF te overheersen. Hij geeft maat en je behoudt bloed.

Het is de grootste fout om te denken dat een hellende croupe x rechte croupe de juiste croupe oplevert. Sterker nog je brengt meer variatie in je genen en dat breekt je op. Kies voor een fatsoenlijke hengst die correct is. Versterk je gewenste eigenschappen en vermijd de ongewenste eigenschappen.

Maar goed het is een eerste gedachtegang, wie weet wat een ander zegt :)

Ik vind de foto van de merrie echt niet handig, je kan er niks mee. Je ziet dat ze bruin is en verder vertekend alles. De helende croupe wil ik gezien de vb dichtbij best geloven, maar gezien haar houding kan dit ook enorm vertekenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:29

Vooral een lange schouder heeft vaak meer schouder vrijheid. En ik wil niet gokken op er tussen in qua croupe. Ik zie bij een dressuurpaard graag een rechtere croupe..Zeg maar Gelders ;) Niet het rechte van een tuigpaard. Voormij is de croupe van Montecristo correct :D (en die is niet schuin.

Het geeft nooit een garantie op een dressuurpaard. Ik weet niet hoe de merrie beweegt en hoe haar front is. Moeilijk te zien van af deze foto. Maar de merrie bepaald het voor een groot deel.

Maar dit is ook slechts mijn mening :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:30

En inderdaad de foto kan je niks mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 03:00

Foto is niet ideaal, heb je niet meer?

Bonte Willem geeft gewilde veulens?? Mss als je een bont menpaard wilt maar voor de dressuursport...

Verder ben ik het eens met Sammie voor wbt de hengstenkeuze, extremen aan elkaar kruisen is niet slim, geeft vrijwel nooit het gewenste resultaat.
Overigens hoeft een hellende croupe helemaal niet nadelig te zijn, dat zou eerder de korte rug zijn.