[EHK] Springhengst met goede bewegingen en karakter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

[EHK] Springhengst met goede bewegingen en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:14

Na lang wikken en wegen, veel ''problemen'' ivm verkoop...
Mag ik onze 9j merrie voor altijd te houden en haar dit jaar onder de hengst te doen. :D
Dit is de 2e maal dat ze gedekt wordt.

Ze loopt momenteel 1.30m en af en toe 1.35m.
Dit wintercriterium heeft ze slechts 1x meer dan 4 strafpunten gehad en wij gaan wekelijks op wedstrijd.
we denken dat het zeker een paard wordt om 1.35m goed mee te draaien.

Ze is Frans x duits x volbloed gefokt en is echt een frans type
bayard d'elle x goldschlaeger z x Let's go XX
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=134908

Positieve kanten
-Ze is UITERST voorzichtig! Ze maakt nooit 2x dezelfde fout.
-Ze springt altijd en is heel gewillig in het springen.
-Hoog portie bloed
-Mooie stokmaat 1.70m (maar niet zeker dat ze dit ook vererft)
-Goede moederstam
-veel vermogen en goede techniek (vooral vanvoor erg goed)

Negatieve kanten
-Ze is erg stressgevoelig (koele hengst is grootste vereiste!)
-Er zit véél karakter, moeilijke paarden in de moederstam
-Ze moet meer soepelheid hebben zowel in haar lichaam als in haar gangwerk (+ meer ruimte)
-Galop is een aandachtspunt (moet sterker vanuit achterhand)
-Ook zou ik graag een hengst hebben met hard beenwerk
(omdat blijkbaar een halfzus van haar hier wat tekort in komt)
-(+ Misschien raar maar ze heeft een erg dunne staart en dunne manen, dus een hengst met dikke manen en staart is ook altijd mooi meegenomen ;) )

Nakomeling
v. Calvados Z (1.65m)
Is veel soepeler, nog steeds veel bloed, maar minder 'stressy', galop is beter maar nog niet super, techniek voor en achter is ook super. Gaat wel niet de grootste worden (geschat op +- 1.63m)

Kort samengevat: zoek ik een hengst met een koel karakter, soepel, ruime gangen, goede galop, hard beenwerk en maat.
Ik dacht zelf vooral aan Cicero Z en ook aan Cartano (beiden v Carthago Z)

Foto's
Springfoto's:
Afbeelding
http://www.myalbum.com/Foto-XYZZFUSC-1.jpg
stand:
een beetje vertekend aan de voorbenen die ze niet mooi neer wou zetten :P
Afbeelding

Nakomeling:
http://www.myalbum.com/Foto-7KKNMW4W.jpg
http://www.myalbum.com/Foto-LMRLUXKD.jpg
http://www.myalbum.com/Foto-6TAT7RDH-1.jpg
http://www.myalbum.com/Foto-7PQZF47F.jpg

(ik ga proberen zo snel mogelijk een film van haar op parcour op youtube te zetten)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:47

Adorado hoort ook binnen ons lijstje van mogelijke hengsten en Winningmood ook.

Anoniem

Re: [EHK] Springhengst met goede bewegingen en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:47

Dat verbaasd me, wil je er een dressuurhengst op gebruiken?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:31

[***] schreef:

Er zijn meer hondjes die Fikkie heten, ik vermoed dat TS deze bedoeld: Winningmood v/d Arenberg (Darco X Cassini I)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:53

Mieke schreef:
[***] schreef:

Er zijn meer hondjes die Fikkie heten, ik vermoed dat TS deze bedoeld: Winningmood v/d Arenberg (Darco X Cassini I)

Ja inderdaad die bedoel ik, sorry dat had ik moeten toelichten.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:42

Mooie bloedlijn heeft je merrie. Als je de trent wil doorzetten van Franse afstammingen, een goed karakter wil, goede basisgangen en voldoende maat dan zou ik komen op Tangelo van de Zuuthoeve. Wat anders ook nog een optie zou kunnen zijn is Vaillant. Een paard met massa, vermogen. Nette bewegingen en een koel karakter.

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:13

Ik heb op de BWP hengstenkeuring een hele nette Adorado nakomeling gezien. Eén van de mooiste van de keuring. Het springen vond ik dan wel weer een pak minder en was ik niet zo weg van.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:19

Musto schreef:
Ik heb op de BWP hengstenkeuring een hele nette Adorado nakomeling gezien. Eén van de mooiste van de keuring. Het springen vond ik dan wel weer een pak minder en was ik niet zo weg van.

Weet je welke hengst dat was? Gorki v adorado vd breemeerschen zelf is ook goedgekeurd, ik vind hem veel weghebben van zijn vader.

Ik heb ook gehoord dat de Adorado's positief opvielen. Maar zij zeiden dan weer omdat ze zo gemakkelijk sprongen. De merrie is vanvoor goedgenoeg om Adorado 'op te vangen' (Adorado blijft wat weggedrukt op de sprong vind ik zelf en gebruikt zijn voorbenen niet optimaal) en heeft vooral een koele hengst nodig die met gemak, rustig over de sprong komt en goed in het achterbeen. Dit zouden de Adorado's kenmerken.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:21

Misschien is Diarado (http://www.uytert.nl/) iets voor je. Hij kan zowel geweldig springen als geweldig bewegen. Van zijn nafok is natuurlijk nog maar weinig te zeggen. Ik weet alleen niet of hij groot genoeg voor je is (1.66).

DIARADO

DIAMANT DE SEMILLY X CORRADO I x CONTENDER x LORD x RAMIRO

Zijn moeder Roxette I kreeg een 10 voor vrijspringen op de merrietest.

De Verbandshengst Crawford is een volle broer van Diarado`s moeder!

Diarado komt uit een Top Stam 318 D 2, dit is ook de moederstam van de Holsteinse top-hengsten Corofino I, Corofino II, Camiros en Coriano. Internationale springpaarden uit de Golda-nafok zijn, o.a. Coriano Z met Judy-Ann Melchior, Cabrio met Tony Hassman, Corofino I met Valerio Sozzi en Corofino II met Thomas Konle.

Officieël persbericht De Hoefslag:

Diarado Holsteinse keuringsdroom
Zelden wist een hengst zo te overtuigen als de kersverse kampioen van de hengstenkeuring van het Holsteiner Verband. De Diamant de Semilly-zoon Diarado (mv. Corrado I) was veruit de beste op een hengstenkeuring die van een zeer hoog niveau was. Bij de zwartbruine Diarado is alles meer dan in orde: afstamming, model, beweging, het springen en, niet onbelangrijk voor een Duitse hengst, de röntgenfoto's. Na zijn opvallende verrichting in de keuringsbaan, maar nog voor de definitieve goedkeuring was de Nederlandse hengstenhouder Joop van Uytert er als de kippen bij om samen met Paul Schockemöhle en het Holsteiner Verband de hengst over te nemen van eigenaar Klaus-Peter Wiepert. Achter 'Sieger' Diarado, mocht de kwaliteitsvolle Cascari (Cassini I x Carpaccio) opstellen. De titel 'Zweite Reservesieger' ging naar Le Toquet (Limocello II x Loutano).

Bericht Hengstenstation van Uytert AKTUEEL:
Vandaag 01 November was ik bij het vijbewegen en vrijspringen op de Holsteinse Hengstenkeuring. Altijd weer op zoek naar een heel aparte, maar dat valt niet mee. Heel af en toe in je leven zie je een droompaard. Bij no. 79 kwam hij binnen. Een abslouut droompaard met een fantastische afstamming de Olympiade hengst Diamant de Semilly x Corrado I x Contender x Lord uit een fantastische stam. Ik kreeg er kippevel van en heb de trein gelijk in werking gezet door proberen de juiste compagnons bij elkaar te krijgen. En........het is onvoorstelbaar maar het is gelukt.

De gitzwarte droomhengst die niet geveild wordt, is verkocht aan ons, het Holsteiner Verband en Paul Schockemöhle waar hij ook gestationeerd wordt!

Norbert Boley van het Holsteiner Verband: “In de 26 jaar dat ik voor het Holsteiner Verband werkt, heb ik ook nog nooit zo’n hengst gezien”, zegt bedrijfsleider Norbert Boley. “Je kunt altijd iets van een kampioen zeggen, maar bij deze word je stil. Hij sprong er met kop en schouders bovenuit en we hebben toch veel goede paarden kunnen zien.”

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:47

Citaat:
Weet je welke hengst dat was? Gorki v adorado vd breemeerschen zelf is ook goedgekeurd, ik vind hem veel weghebben van zijn vader.

Vermits het dit jaar de "g" jaargang was denk ik dat het over deze hengst gaat.

Citaat:
Ik heb ook gehoord dat de Adorado's positief opvielen. Maar zij zeiden dan weer omdat ze zo gemakkelijk sprongen. De merrie is vanvoor goedgenoeg om Adorado 'op te vangen' (Adorado blijft wat weggedrukt op de sprong vind ik zelf en gebruikt zijn voorbenen niet optimaal)

Eqterieurmatig vond ik hem van de beste. Ook héél edel gemaakt. Mooie hals, mooi hoofdje erop,...
Springen vond ik de voorhand dan weer erg tegenvallen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:53

Musto schreef:
Eqterieurmatig vond ik hem van de beste. Ook héél edel gemaakt. Mooie hals, mooi hoofdje erop,...
Springen vond ik de voorhand dan weer erg tegenvallen.

Ja inderdaad dan zal het Gorki geweest zijn denk ik. Een schimmelhengst, die vanvoor springt zoals Adorado (geen super ruggebruik en wel eens ''lang'' vanvoor) van achter echter erg goed?
Heel bang ben ik daar niet voor omdat de merrie erg snel is en haar rug goed gebruikt.
Adorado spreekt me aan owv zijn vader acorado die veel zou kunnen verbeteren in deze merrie (soepelheid, galop). Ook exterieurmatig zou hij volgens mij heel wat punten kunnen verbeteren.

@Karolien: Diarado is vast een super hengst, maar niet geschikt voor deze merrie. Met diamant de semilly ga ik terug op frans bloed fokken en dit wil ik vermijden (liefst geen fransbloed erin ;) )
Verder is hij ook te beknopt voor mijn merrie. (te klein en lijkt ook kort in de rug)
Zijn dekgeld ligt naar mijn mening ook te hoog, dus uit principe wil ik daar niet aan toegeven :P
Kan super hengst zijn, maar om nu meteen 1800€ te vragen voor eentje die onder het zadel nog weinig bewezen heeft, dat vind ik erover :) een mens heeft gekke principes ;)

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:57

Citaat:
Ja inderdaad dan zal het Gorki geweest zijn denk ik. Een schimmelhengst, die vanvoor springt zoals Adorado (geen super ruggebruik en wel eens ''lang'' vanvoor) van achter echter erg goed?
Heel bang ben ik daar niet voor omdat de merrie erg snel is en haar rug goed gebruikt.
Adorado spreekt me aan owv zijn vader acorado die veel zou kunnen verbeteren in deze merrie (soepelheid, galop). Ook exterieurmatig zou hij volgens mij heel wat punten kunnen verbeteren

Idd we hebben het over dezelfde hengst. Mooi dier! :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 12:40

Mansolein schreef:
Mooie bloedlijn heeft je merrie. Als je de trent wil doorzetten van Franse afstammingen, een goed karakter wil, goede basisgangen en voldoende maat dan zou ik komen op Tangelo van de Zuuthoeve. Wat anders ook nog een optie zou kunnen zijn is Vaillant. Een paard met massa, vermogen. Nette bewegingen en een koel karakter.

We verwachten dit jaar een veulen uit haar halfzus van Tangelo van de zuuthoeve :P deze heeft echter minder bloed en beweegt veel beter.
Maar bij deze merrie zijn we bang dat hij teveel bloed zou geven, omdat zij zelf al zoveel bloed heeft.
En we zouden graag ook niet te Frans fokken op de merrie, omdat zij al erg frans is.Bovendien zou hij haar gangwerk niet ten goede komen denk ik en dit is al een aandachtspunt bij de merrie.

Vaillant is ons ook al eens aangeraden geweest. Ik zal hem eens opzoeken.
Heb jij misschien een kwpn verslag of nakomelingenrapport van Vaillant, ik heb vreemd genoeg (wel lid van KWPN) geen toegang tot kwpnstallion.Com

HB07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:12

Volgens mij zou Adorado wel eens kunnen passen.
Er zit ook Gotthard-bloed onder, net als bij de merrie!
Cicero zou ook wel kunnen denkik,
bij Carthago(-nakomelingen) wel opletten voor de galop,
hoewel Cicero een goede galop heeft.

marc_peeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:44

Ik denk dat Adorado echt een goede keuze. Ik ga er zelf ook één of twee merries van laten dekken. De manier waarop deze hengst springt is echt super. Daarenboven heeft hij vorig jaar zoveel goede resultaten behaald dat ik zeker niet twijfel over zijn manier van springen. Heb je die video op de breemeersen site al gezien, echt ongelooflijk. Hij is echt één van de beste jonge hengsten in europa. Ik heb ook Gorki zien springen, volgens mij stonden de hindernissen veel te laag voor hem en moest hij eigenlijk geen moeite doen. Ik heb ook al enkele andere nakomelingen zien vrijspringen en die sprongen ook heel goed.
Voor mij is het belangrijk dat hij een heel commerciele hengst is die mooie veulentjes geeft die gemakkelijk te verkopen zijn. Ik kan mijn veulentjes niet langer houden door plaatsgebrek.
Ik zou echt niet twijfelen karennn *D

Met een merrie die wat moeilijk is zal een hengst zoals Adorado echt goed werk doen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 12:17

marc_peeters schreef:
Ik denk dat Adorado echt een goede keuze. Ik ga er zelf ook één of twee merries van laten dekken. De manier waarop deze hengst springt is echt super. Daarenboven heeft hij vorig jaar zoveel goede resultaten behaald dat ik zeker niet twijfel over zijn manier van springen. Heb je die video op de breemeersen site al gezien, echt ongelooflijk. Hij is echt één van de beste jonge hengsten in europa. Ik heb ook Gorki zien springen, volgens mij stonden de hindernissen veel te laag voor hem en moest hij eigenlijk geen moeite doen. Ik heb ook al enkele andere nakomelingen zien vrijspringen en die sprongen ook heel goed.
Voor mij is het belangrijk dat hij een heel commerciele hengst is die mooie veulentjes geeft die gemakkelijk te verkopen zijn. Ik kan mijn veulentjes niet langer houden door plaatsgebrek.
Ik zou echt niet twijfelen karennn *D

Met een merrie die wat moeilijk is zal een hengst zoals Adorado echt goed werk doen.

hihi :) bedankt voor je reactie.
Ons trok ook vooral aan in Adorado dat de nakomelingen zo simpel en koel lijken te springen, precies of ze springen een sprong van 50cm maar dan staat het al dik 1.30m ofzo... Verder zoals u zegt is het heel belangrijk voor ons dat de hengst een mooi exterieur en soepelheid vererft en ik denk dat we daar bij Adorado wel goedzitten :) Waarschijnlijk wordt het wel Adorado. We hebben contact opgenomen met de Breemeerschen en die zijn echt super vriendelijk en hebben ons heel goed geholpen, wat de stap toch ook weer al wat gemakkelijker maakt ;). Laatste week van maart gaan we er naar de hengstenshow kijken en dan wordt ze kort daarna waarschijnlijk gedekt van hem. :D

marc_peeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:14

Ik denk dat je er geen spijt zal van hebben.
Zelf zal ik er ook zijn op de hengstenshow, ik hoop dat het daar niet te druk wordt want ook hun nieuwe hengt Crescendo blijkt heel populair te zijn. Ik las laatst heel lovende woorden over deze hengst in de paardenkrant. Die mannen van de Breemeersen zijn goed bezig. Toch kies ik liever voor Adorado, hij heeft namelijk al heel wat bewezen.

Het doet mij plezier dat je goed ontvangen bent op de stoeterij en dat ze vriendelijk zijn want ik moet zelf nog contact opnemen. En ik weet dat niet alle hengstenhouders even vriendelijk zijn.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:36

marc_peeters schreef:
Ik denk dat je er geen spijt zal van hebben.
Zelf zal ik er ook zijn op de hengstenshow, ik hoop dat het daar niet te druk wordt want ook hun nieuwe hengt Crescendo blijkt heel populair te zijn. Ik las laatst heel lovende woorden over deze hengst in de paardenkrant. Die mannen van de Breemeersen zijn goed bezig. Toch kies ik liever voor Adorado, hij heeft namelijk al heel wat bewezen.

Het doet mij plezier dat je goed ontvangen bent op de stoeterij en dat ze vriendelijk zijn want ik moet zelf nog contact opnemen. En ik weet dat niet alle hengstenhouders even vriendelijk zijn.

Ja inderdaad dat van Crescendo heb ik ook al gehoord, dat daar veel interesse in is.
Naar 't schijnt sta de breemeerschen bekend voor hun sociale aanpak.
Ik had hen een mail gestuurd ivm mijn merrie en Adorado en kreeg binnen 2 dagen uitgebreid reactie, met onderbouwde informatie (niet zomaar de duurste hengst zal wel passen op jouw merrie, wat vaak wel het geval is) na wat meer informatie nodigden ze ons uit om een keer naar Adorado te komen kijken, dan konden we hem eens in real-life zien of we konden ook altijd naar de hengstenshow komen.
Echt heel vriendelijke informatieve mail gekregen van hen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:37

Adorado is idd een top sportpaardje. Maar ik zie z'n manier van springen niet graag, zo met z'n rug raar weggetrokken, ge weet wel wat ik bedoel. Voor de rest is die blijkbaar goed van karakter en wilt die ook echt werken.
Dus als je een merrie hebt met een goeie springtechniek en niet te veel bloed denk ik idd dat Adorado wel een goeie match zou kunnen zijn.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 16:56

s0173957 schreef:
Adorado is idd een top sportpaardje. Maar ik zie z'n manier van springen niet graag, zo met z'n rug raar weggetrokken, ge weet wel wat ik bedoel. Voor de rest is die blijkbaar goed van karakter en wilt die ook echt werken.
Dus als je een merrie hebt met een goeie springtechniek en niet te veel bloed denk ik idd dat Adorado wel een goeie match zou kunnen zijn.

Ja idd ik begrijp wat je bedoelt met die 'rare manier van springen'. Daar ben ik niet zo bang voor met deze merrie al heeft zijn nakomeling Gorki het ook wel vrij hard. Maar het lijkt adorado toch niet te belemmeren in de hogere parcoursen. en zo'n dingen hoor je van nonstop ook heel veel en dat blijft naar mijn mening ook een goede vererver.

Mijn merrie heeft wel veel bloed hoor, maar adorado zit er nogal 'tussenin' zeggen de meeste.
De eigenaars zeiden dat hij op bloederige merries duidelijk meer bot en fundament geeft en op klassieke merries veredeld. Enkele nakomelingen die ik gezien hebben, lijken vrij bloederig, maar zijn vaak erg koel in het hoofd en dat mag wel op deze merrie.

marc_peeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:18

Smaken verschillen maar ik vind dit toch niet terecht. Ik denk dat er met Adorado zijn ruggebruik helemaal niets mis is. Als je als 6 jarige de nationale cyclus maar ook op het Werled Kampioenschap brons behaald dan denk ik dat Adorado zijn techniek niet slecht kan zijn. Hij is daarentegen heel populair in België door zijn manier van springen. Hij heeft zoveel vermogen en souplesse waardoor het steeds een plezier is om hem te zien springen. Het is natuurlijk wel zo dat hoge bomen veel wind vangen en dat het perfecte paard niet bestaat. Ik ken namelijk heel veel toppaarden die hun hoofd iets hoger houden, het lijkt mij dus geen nadeel. Wat die voorbenen betreft: hij springt zo hoog dat hij zijn benen niet volledig hoeft op te trekken maar in barrage doet hij dit wel. Als hij snel gaat dat plakken zijn hoeven tegen zijn lichaam.

Die hengst heeft nog zoveel marge want hij wordt nog steeds bereden door een amateur ruiter en niet door een prof die alle kneepjes van het vak kent.

Ga maar eens naar de video van in Lanaken gaan kijken, die staat op de breemeersen site. Hij springt dit met zoveel gemak en overtuiging. Niet vergeten dat dit een parcour is van 1.40m en hij was nog maar net 6 jaar. Ik ben gewoon verliefd op die hengst.

Ik heb ook nog een foto gevonden van een nakomeling. Ik geef mij niet uit als expert maar dit lijkt mij niet slecht :D :D

Afbeelding

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:24

Nee inderdaad, daarom ook dat ik mij geen zorgen maak.
zoals ik eerder al zei:
"Maar het lijkt adorado toch niet te belemmeren in de hogere parcoursen."
Ik heb liever een +1.40m paard die zo springt dan eentje die volgens 'het boekske' springt, maar zijn vermogen stopt bij 1.30m :D Dat is natuurlijk simpel gezegd ;)
Ik vind Adorado zeker niet volgens het boekje springen in de voorhand, maar dat maakt niets uit.
Op die manier lukt het ook best en inderdaad zoals u zei als het moet trekt hij zijn benen tot tegen zijn lichaam... en dat getuigt dat hij er af wil blijven!
Ik heb ook een merrie die haar benen intrekt naargelang de hoogte van het parcour en ik kan mij geen voorzichtiger paardje voorstellen :)

Ivm die foto: inderdaad zeker niet slecht, maar dat is wel geen typerende voorhand voor een Adorado :)
Als je gorki zo op foto zet, is het nog super, maar niet zo!
maar nogmaals: ik ben er niet ongerust op, Adorado springt erg soepel met veel vermogen en wilskracht en dat heeft de merrie nodig!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:25

Ik heb zowat een perfecte hengst op stal staan, helaas dekt 'ie niet :)

marc_peeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:34

Die nakomeling van op de foto's is inderdaad wel uitzonderlijk, er zijn weinig paarden die zo springen. Voor mij hoeft dat ook niet, als ze maar in parcours goed zijn.
Ben je al eens op facebook naar zijn pagina gaan kijken? Daar vind je alle informatie en je blijft steeds op de hoogte van zijn prestaties.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:51

marc_peeters schreef:
Die nakomeling van op de foto's is inderdaad wel uitzonderlijk, er zijn weinig paarden die zo springen. Voor mij hoeft dat ook niet, als ze maar in parcours goed zijn.
Ben je al eens op facebook naar zijn pagina gaan kijken? Daar vind je alle informatie en je blijft steeds op de hoogte van zijn prestaties.

voila, zo denk ik er ook over ;)
Neen, nog niet, ik zal eens zoeken achter de URL.