Wie heeft zelf ook daadwerkelijk ervaring met dit ras, of ervaring met het importeren van een Poolse arabier en in welke tak van de sport zie je ze vaker, dus niet voor shows.
ik dacht dat deze mensen ook Pools gefokte arabieren hebben, maar kan het nergens op de site terug vinden, dus ik kan het ook mis hebben: Klik!
Gideon_R
Geplaatst: 18-01-09 12:57
Wat wil je weten ?
Poolse Arabieren zijn net zo goed inzetbaar voor de sport als welke andere Arabier dan ook. Daarnaast is de kreet "Pools" heel relatief omdat het ook outcrosses omvat die de staatsstoeterijen hebben gebruikt, zoals met bijv. met de niet Poolse Laheeb, Gazal Al Shaqab en Enzo...
Poolse arabieren importeren uit Polen is niet zo'n probleem, papieren erbij krijgen valt niet altijd mee, zeker niet voor de "particulier". Daarom is het meestal beter om ze al "geïmporteerd" over te nemen, met alle papieren er al bij (Altijd het pasppoort én Stamboekpapier indien beschikbaar)
Arabian Fantasie heeft vaak een paar Pooltjes staan voor de sport (op dit moment niet), een ander interessant adres is Gestüt Haegerhof die hebben altijd een aantal interessante bereden en onbereden Poolse paarden voor nette prijzen.
Je kan ook Europeantrainingcenter.com bezoeken. Joanna heeft zelf heel veel contact met fokkers van Polen (buitenland). Ik heb mijn Poolse Arabier ook bij haar gekocht en mijn merrie heb ik uit Zweden laten importeren. Het hele gebeuren omtrent importeren etc. hebben zij voor mij geregeld. Misschien dat ze dat nog steeds doen .
Ik ben zelf een grote fan van de poolse fokkerij, en zoals hierboven door Gideon werd aangegeven zijn ze echt overal voor inzetbaar. Ze zijn superhard, werkwillig en hebben vaak veel body en sterke benen. In mijn profiel kan je wat lezen over de Poolse lijnen .
Ik geloof dat Bonjoy er een rijd, zal haar fv voor je pben
KooArabians
Geplaatst: 18-01-09 20:32
Wij hebben 2 puur poolse paarden gekocht bij Klarenbeek Arabians (www.klarenbeekarabians.com) welke gefokt en geimporteerd waren uit Polen, van de Michalow Stud. Klarenbeek fokt ook voornamelijk pools.
Bramasole
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-09 13:31
Bedankt voor de antwoorden en de pb's. Heb veel tips gehad en ga serieus de links bekijken!
Ik had je al een PBtje gestuurd, maar ik ben vergeten een hele leuke en interessante link bij te voegen, namelijk deze: http://www.polskiearaby.com/
bella24
Geplaatst: 21-01-09 18:19
Ik heb een Poolse arabier. Gekocht van Arabian Fantasie, die hem geimporteerd hebben. Ik heb wel een paspoort maar geen stamboekpapier. Destijds heb ik geinformeerd of ik hem van het Poolse stamboek over kon schrijven naar het AVS maar dit was een dure actie (ruim 350 euro administratiekosten). Ik heb dit uiteindelijk nooit gedaan omdat het met een ruin niet zoveel toegevoegde waarde heeft.
Ik breng mijn 'allochtoon' uit op endurancewedstrijden en daar lopen nog wel wat Poolse arabieren (maar ook heel veel Russische, Egyptische etc. ).
Voor de endurance merk ik wel een duidelijke voordeel aan de manier van opfokken in Polen. Mijn arabier is afkomstig van de Bialka stud en het schijnt dat de jonge paarden opgroeien in een gebied van 300 hectare. Een natuurlijke selectie omdat er niet/nauwelijks door mensen wordt ingegrepen, semi-wilde omstandigheden dus. Niet helemaal zoals we het in Nederland zouden doen maar koop je een paard dat door die natuurlijke selectie is gekomen, dan heb je wel een ijzersterk afgehard paard.
StalBerguil
Geplaatst: 20-02-09 19:40
Deze site is ook de moeite waard, er staan echt mooie paarden op en de vader van mijn arabje staat er ook tussen. http://www.janow.arabians.pl/
mokary
Geplaatst: 21-02-09 12:07
Op de site van arabian fantasie staan weer nieuwe mooie poolse import paarden te koop. En volgens mij komt de merrie waar bonjoy op rijd ook bij arabian fantasie vandaan.