gewicht dragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

gewicht dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 10:55

hoeveel gewicht kan een normaal gebouwde haf van ong 1.50/1.55 dragen?

reden dat ik dit wil weten omdat ik halfjes erg leuke paarden vind
alleen ik ben bezig met afvallen en nog te zwaar
ik wil nu graag weten wat een haf kan dragen omdat ik in de toekomst er misschien 1 wil aanschaffen :)

ikenindi

Re: gewicht dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:11

net als elk ander paard 10 tot 15% van zijn eigen gewicht. dus stel je hebt een haf van 500 kg, dan mag hij max 75 kg dragen.

sommige zeggen 20%, maar daar ben ik het niet mee eens. dan zou je 100 kg mogen wegen op een paard van 500 kg.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:22

oke gem gewicht van haflinger is ong 500kg?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:25

geen idee. wel daartegen aan denk ik. ik heb een slanke tinker van 1.60 en die is ruim 520 kg volgens mij.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:42

pfffffffffffffff kijk eens bij zoek functies :roll:
hier zijn al zo veel topics over, echt een eeuwige discusie.
mijn pony is 1,50 ik weeg 85 kilo en mijn pony heeft er echt totaal geen moeite mee.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:27

here the same Daniella! Ook ik ben te zwaar en ik wil zoo graag weer paardrijden! En als ik er genoeg van weet en er geld voor heb...wie weet wat ik dan ga doen! :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:16

Max 80 kgs

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:43

Pff ik ben ook de 3 cijfertjes voorbij en ja mijn haf heeft er geen enkel probleem mee!

Zij is 1.45m en redelijk zwaar gebouwd met een korte rug, wat naar het schijnt beter is voor zwaardere ruiters. Ook meerdere dierenartsen zeggen dat het plaatje nog klopt en dat ze zeker geen last van me heeft. Maar ik ben dan ook geen intensieve ruiter ;)

Als je echt elke week 5x wilt intensief trainen zeg ik ook max. 80kg.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:24

ik ken iemand die een gewicht heeft met 3 cijfers en dat gaat prima op haar haf wel is haar haf ook wat zwaarder gebouwd.

Dat staat ten eerste beter qua plaatje en misschien zijn ze toch wat robuster en kunnen ze meer dragen.

Succes in de toekomst met je eigen paardje :)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:56

Inderdaad zijn al heel wat topics over geweest.
Ik vind 15 procent het maximale,maar je moet het anders zien.
Je wilt zo graag weer gaan paardrijden,zie het dan als een stok achter de deur,ga onder begeleiding gewicht verliezen.
Het rijdt voor jou ook zoveel fijner zonder buikje,of zware bovenbenen,en een lichtere amazone kan gewoon sneller meebewegen met het dier,er hoeft immers minder gewicht verplaatst te worden :D
Of een dier ergens last van heeft komt er pas na jaren uit,net als bij te zware mensen zal slijtage aan de knieeen,kortademigheid,e.d,pas na jaren zijn tol eisen.

Als ik jou was zou ik het positief uitleggen,ga ervoor,om jezelf en je dier te sparen.
En dat is weer het voordeel van het hebben van een dier,uiteindelijk door de verzorging,het rijden, blijf je gemakkelijker op je goede gewicht :D

nina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:15

Vind 10 procent van het gewicht wel erg weinig..
Mijn paard is laatst door de DA gewogen en zit op ongeveer 400 kilo. Dan zou ik dus maximaal 40 kilo mogen wegen. (hallo? ik ben geen 12 jaar meer...)
Ik denk dat het per paard verschillend is. Ze hebben allemaal een andere bouw. De een kan meer hebben dan een andere. Denk dat tot 85 kilo wel oke is voor een haflinger. Het zijn sterke paarden en kunnen het best wel hebben! Vind dat veel mensen tegenwoordig veel te voorzichtig zijn! Ze zijn niet van suiker hoor!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:42

het is ook een beetje wat het paard gewend is.
bij ons op stal staat een fries van 1,65 en daar rijd een vrouwtje van 50 kilo op.
zo af en toe rijd er een jongen op van rond de 100 kilo omdat het paard iets te mans is voor het haar.
maar met die jonge heeft het paard zo veel moeite, terwijl dat helemaal niet zo hoort te zijn volgens al die berekeningen van jullie.
mijn haf is ingereden door mij ik weeg 85 kilo en het beestje heeft nergens last van. gewoon kwestie van gewend zijn.
maar inderdaad een gewicht met 3 nummers vind ik ook teveel

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:49

40 kg dat is wettelijk bepaald :)

Nee, datis per paard verschillend, je hebt slanke paarden, de modernere, en je hebt brede paarden, de oudere, en daar zit veel verschil in met watze kunnen houden :) dus bekijk het per paardje zelf zou ik zeggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:15

10 procent is echt onzin.
een haf weegt zelf tussen de 400 en de 450 kg dat zou dus betekenen dat je dan niet meer dan 40 of 45 kg zou mogen wegen, en eigenlijk moet je het gewicht van je zadel ook mee moeten rekenen dus dan zou er echt niks meer over blijven.
in de bit heb ik wel eens gelezen dat het totaal gewicht tussen de 15 en 20 procent mag zijn, en dan ligt het aan de bouw, leeftijd en nog andere factoren wat je totaal gewicht dan mag zijn.
je moet natuurlijk wel kijken naar het ideale gewicht van een paard, een paard dat eigelijk te zwaar is mag niet opeens meer dragen eerder minder. :P

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:29

ligt er ook beetje aan hoe je haf is gebouwd en wat je doel is (sport/ recreatief)
voor de sport zou ik tog wel ong 80 kg zegge maar als je wat minder en recreatief rijd kan 100 kg ook nog wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:41

Is daar wel eens serieus onderzoek naar gedaan.
Dat zou helemaal niet verkeerd zijn.

Ik zie genoeg hafs/fjorden/ grote paarden met zwaardere ruiters dat ik denk.... gaat prima....
Maar of het ook echt prima is .....

Gezond verstand zegt :

- goed spierontwikkeling bij paard maakt dat het meer kan dragen ( dito bij mensen toch)
- een niet storende ruiter is prettiger dan een stuiterende
- Stevig gebouwd paard kan meer hebben

Dus als je je paard goed gymnastiseerd, zodat hij lekker sterk is .... en je hebt ook nog het gevoel dat hij er geen moeite mee heeft .... denk dathet prima kan.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:38

mijn haf van 1.46 weeg nu in der dikke fase ong. 550 kilo.
mn oue haf van 1,58 woog met een luxe bouw 480 kilo.

ik vind max 75 kilo op een rug echt meer dan zat!

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:25

Ik geloof niet dat er een reken som is voor zoiets.

Je ziet toch zelf wel aan het paard of hij/zij het kan dragen?

Haflingers zijn sterke paarden!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:48

Je zou ook kunnen gaan mennen met een Haflinger. Dressuur / Vaardigheid / Marathon.
Hartstikke leuk om te doen en je kan nog eens mensen meenemen op de koets. Hond mee, picknickmand mee en je vermaakt je wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:00

Ik vind het ten eerste ontzettend goed van je dat je wil afvallen!

3 cijfertjes op een haf vind ik toch echt teveel,de pony ondervind daar absoluut hinder van, zowiezo al omdat een 19 inch zadel vaak niet past op een dergelijke pony.
Hier op bokt zie je dames voorbij komen die hun derriere in een 17,5 inch proppen, wat ook weer niet goed is, omdat er zo veel te veel druk op de lepel komt, en het zadel dus niet meer juist kan liggen.

Dit vind ik dus ook een belangrijke factor.

Als je door een aandoening echt niet kan afvallen, wat helaas vaak vookomt (schildklier etc) Dan zou ik overwegen om een nog grotere koudbloed te nemen, een shire, een trekpaard of een ardenner .
Maar dan zou ik niet kiezen voor een haf of fjord.

Hoe goed je ook met de beweging mee bent, je gewicht zorgt altijd voor vertraging en dat kan veel problemen opleveren.

Als ik dan een gewicht moet noemen zeg ik ook max 85 .

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:01

janouk schreef:
Je zou ook kunnen gaan mennen met een Haflinger. Dressuur / Vaardigheid / Marathon.
Hartstikke leuk om te doen en je kan nog eens mensen meenemen op de koets. Hond mee, picknickmand mee en je vermaakt je wel.

Ben het volledig met je eens! ;)

Maar als je een zwaardere haflinger hebt, die ook een beetje groot is, kan het tot +/- 100 kg nog wel hoor. ;) Ik denk persoonlijk alleen dat je pony hier na een aantal jaren wel last van gaat krijgen. Maar als je aan het lijnen bent, en je teruglijnt naar +/- 70 kg, dan is het toch ook goed? ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:10

crossmonster schreef:
Ik vind het ten eerste ontzettend goed van je dat je wil afvallen!

3 cijfertjes op een haf vind ik toch echt teveel,de pony ondervind daar absoluut hinder van, zowiezo al omdat een 19 inch zadel vaak niet past op een dergelijke pony.
Hier op bokt zie je dames voorbij komen die hun derriere in een 17,5 inch proppen, wat ook weer niet goed is, omdat er zo veel te veel druk op de lepel komt, en het zadel dus niet meer juist kan liggen.

Dit vind ik dus ook een belangrijke factor.

Als je door een aandoening echt niet kan afvallen, wat helaas vaak vookomt (schildklier etc) Dan zou ik overwegen om een nog grotere koudbloed te nemen, een shire, een trekpaard of een ardenner .
Maar dan zou ik niet kiezen voor een haf of fjord.

Hoe goed je ook met de beweging mee bent, je gewicht zorgt altijd voor vertraging en dat kan veel problemen opleveren.

Als ik dan een gewicht moet noemen zeg ik ook max 85 .

Mee eens :j
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat het zadel nogal wat weegt. Ik weeg zelf bvb 67, en met zadel erbij zou ik al snel aan de max zitten (denk ik, heb eigenlijk geen idee hoezwaar mn zadel is :+ ). Maar mijn haf van 1.42 heeft er ab-so-luut geen moeite mee om mij te dragen! :) .

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:31

mijn fjord weegt 600 kg en mijn haf weegt 540 kg, hun schoftmaat is 148 en 146. klein en stevig, een haf van 155 is waarschijnlijk een moderne tengere haf, en dus zeker niet sterker dan een ouderwets gedrongen type. ik weeg zelf zestig kg en mijn haf huppelt de halve wereld met mij door, daarintegen loopt hij ook zonder problemen met mijn verzorgster (die door zwaar mediceingebruik behoorlijk dik is en rond de 100 kg weegt), al kan je dan wel zien dat een gelijkwaardige rit met mijzelf op zijn rug hem uiteindelijk minder vermoeid dan met haar. maar hij loopt wel net zo fier , net zo ruim en net zo geleikmatig. ik moet er wel bij vertellen dat mijn verzorgster vanwege haar gezondheid max een keer in de twee drie weken een uurtje rijdt. én met een degenlijk goed passend westernzadel rijd, zodat de druk zo goed mogenlijk verdeeld wordt. mijn fjord daarintegen, gebruikt zijn achterhand niet goed omdat hij werkelijk te lui is om die onder te brengen, en is dus absoluut niet in staat om mijn verzorgster te dragen. zij rijd met hem dus gewoon aangespannen, en dat vind hij geweldig.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:33

Madelinde_L schreef:
Ik geloof niet dat er een reken som is voor zoiets.

Je ziet toch zelf wel aan het paard of hij/zij het kan dragen?

Haflingers zijn sterke paarden!

absoluut, maar als het je eigen paard is en je zou elke dag zware ritten met hem rijden, dan gaat hij er op ten duur wel hinder van ondervinden.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:08

Mijn vader rijd zelfs nog wel eens op mijn haflinger