[H](Duitse) hengst die werkwillig én rustig karakter vererft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

[H](Duitse) hengst die werkwillig én rustig karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:03

Voor mijn allereerste veulen (spannend *D ) ben ik op zoek naar een hengst die op mijn merrie past. Ik heb al zoveel hengsten zien doorkomen dat ik het even niet meer weet. De allerbelangrijste vereiste is: een hengst die een werkwillig én rustig karakter doorgeeft. Mijn merrie is namelijk een zeer nerveus type die erg snel paniekeert (er moet maar een grasspriet de andere kant uitstaan en ze heeft het gezien :7 )

Welke lijnen (liefst Duits omdat de merrie Duitse papieren heeft, maar ik sta open voor alles) zijn gekend om hun goede karakter én geven dit door?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 30-01-09 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:16

Florestan v. Fidelio geeft werkwillige paarden met een heel stabiel karakter.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:39

Rubinstein-bloed is bekend om z'n heel coole karakter, mss soms zelfs iets te cool.
Maar een Royal Diamond, Rohdiamant, Royal Dance, Rosario zijn zeker te overwegen!

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:42

Inspekteur! Allemaal brave stabiele karakters!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:33

Van het stabiele karakter van Inspecteur ben ik niet zo zeker. Ik heb al een Inspecteur gezien die niet te rijden viel.

Rubinstein had ik ook al vernomen en lijkt me zeker wel wat. Het dekgeld van Royal Diamond en Rohdiamant ligt wel te hoog. Het is het eerste veulen van deze merrie (en ook van ons). Royal Dance heb ik al hele coole en hele neurveuze paarden van gezien (en dit waren volle broer en zus). Rosario ken ik niet, waar staat deze ter dekking?

De lijn van de merrie is Donatelli (Donnerhall x Pik Bube) x Romancier x Grundstein. We zijn ook op zoek naar een hengst die zeker genoeg maat doorgeeft aanzien zij slechts 1m60 is.

De hengst moet trouwens ook in België te verkrijgen zijn aangezien we daar wonen. :D Klein detail.

Adriana

Re: (Duitse) hengst die werkwillig én rustig karakter vererft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:05

Oooo die merrie is fijn gefokt!

Ik zou zeggen ga naar www.horse-gate.com die hebben ook een forum en daar zit heel wat expertise wat dit bloed aan gaat en op moment zijn er meer vragen daar voor hengsten bij dit bloed.
Rosario hadden wij ook op ons lijstje maar die staat niet meer in Duitsland als ik nu niet in de war ben.
Als je diepvries kunt gebruiken is dat geen verkeerde optie.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:18

Zeker fijn gefokt!

Rosario staat bij Schockemöller trouwens denk ik...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:24

trouwens, Royal Diamond is maar €1000, voor de betere van de 2 broers vind ik dat zeker niet te veel...

Wij hebben enkele jaren terug laten dekken van Royaldik (Royal Diamond x Caramelxx), en die is nu maar €600, maar onze 3jarige is wel maar 1m63 (terwijl de moeder 1m75 is), dus maat gaat die niet meegeven...

trouwens, de merrie is wel echt fijn gefokt!

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:54

:o Het is wel fijn om te horen dat er goed bloed achter zit. Ik ben me hierdoor ook steeds meer gaan verdiepen in de Duitse lijnen, maar gemakkelijk is het niet.
De merrie zelf is trouwens erg lief en betrouwbaar van karakter, maar onder het zadel is ze zeer 'onzeker' en dadelijk afgeleid door dingen rond haar. Haar 5-jarige halfzus (Donatelli x Andiamo x Goldstern) is veel cooler. Ze lijken beiden qua karakter erg op hun moeder.

@Adriana: bedankt ik zal me daar dit weekend eens aan wagen

@ s0173957: 1000 € is idd niet te veel voor deze prachtige hengst, maar voor ons op dit ogenblik wel (mss dat ik manlief toch overhaald krijg). In de toekomst is het mss wel het overwegen waard.
Royal Dance vind ik zelf een prachtige hengst en hij geeft ook mooie veulens. Even nadenken nog.

Hengsten die op dit ogenblik bij mij op de lijst staan zijn: Conteur, Daddy Cool, Don Carazon (Don Frederico x Welmeyer x Graphit). Maar dit wisselt ieder moment. Alles is nog mogelijk. ;)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:08

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:56

Wij hebben een Rubinstein vol van Daddy Cool, en als we onze Pik Solo lieten dekken was het ofwel van Royal Dance of van Rubin Royal, dus I like the way you are thinking :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:12

Een merrie die ik heel goed ken is drachtig van Fürst Romancier, dus ik vind interessant om ook merries tegen te komen met Romancier bloed ;-)

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:07

Don Primaire is een hengst die altijd hele makkelijke, werkwillige paarden doorgeeft. En een dressuurtopper bij uitstek! Hij is dacht ik naar Engeland verhuisd.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:30

Toekie2 schreef:
Don Primaire is een hengst die altijd hele makkelijke, werkwillige paarden doorgeeft. En een dressuurtopper bij uitstek! Hij is dacht ik naar Engeland verhuisd.

Er is helaas geen (diepvries)sperma meer beschikbaar van hem. Ook wordt hij in Engeland niet voor de dekdienst gebruikt. Helaas dus niet meer mogelijk.
Maar wat dacht je van Voice (De Niro x Rohdiamant) is half Duits. ;)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:47

Allemaal al heel erg bedankt voor jullie denkwerk. Het is erg leuk om al die informatie te krijgen.

Spijtig dat Don Primaire niet meer dekt.
Voice is een fijne hengst, maar De Niro, dacht ik, geeft toch moeilijke karakters door? Of vergis ik me?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:09

Donnatella schreef:
Allemaal al heel erg bedankt voor jullie denkwerk. Het is erg leuk om al die informatie te krijgen.

Spijtig dat Don Primaire niet meer dekt.
Voice is een fijne hengst, maar De Niro, dacht ik, geeft toch moeilijke karakters door? Of vergis ik me?

De Niro is van Donnerhall. Ik heb nog nooit gehoord dat hij moeilijke karakters geeft.

Ga naar http://www.stalbria.nl en lees het stuk over de eigenaren van Voice en OO7. Door het gebruiken van De Niro en Rubinstein hebben ze in 1 generatie de goede karakters aan hun fokkerij toe hebben kunnen voegen. De karakters van de jonge Voicjes zijn ook subliem. Ook had Voice zelf een zeer lovend onderzoekrapport, waarbij zijn bewerkbare karakter enorm opviel.

PS verwacht een veulen, maar heb geen aandeel in de hengst :D. Heb hem gekozen omdat mijn merrie een sensibel paard is en ik graag niet een nog sensibeler veulen wil gaan fokken. Het karakter van Voice heeft zeker voor mij 50% meegespeeld in de beslissing om hem te nemen. De andere 50% omdat hij een goede verrichting had gelopen en een zeer lovend veulenrapport had.

wood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:08

De niro geeft idd vaak moeilijke karakters.

Conteur is een goede optie. Fokt vergrotend, geeft hele goede werkwillige karakters en dekgeld is 750 euro met garantie.
www.bagoniebos.com is een tip voor je, zeker als je in België woont.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:00

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:16

Ik heb zelf vorig jaar getwijfeld om mijn merrie te laten dekken. Ik was toen ook op zoek naar een rittige, werkwillige hengst die bekend staat om zijn braaf karakter.

Ik kwam toen ook bij Conteur terecht. De dekprijs ligt bij deze hengst niet superhoog, terwijl hij wel bekend staat om zijn superkarakter (dat hij ook zou doorgeven). Verder had ik ook Chequille Z in gedachten. maar die is ondertussen verhuisd naar Engeland dacht ik (ik kan verkeerd zijn), en die is waarschijnlijk ook teveel springgericht gefokt voor jouw merrie?

Royal Dance vind ik ook een fantastisch paard (ik veronderstel dat we het dan over deze Royal Dance hebben: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=13871, Rohdiamant x Donnerhall x Weltcup II). Zoals eerder al gezegd in dit topic staat Rubinstein bloed wel bekend om coole karakters te geven. Ikzelf heb een Wiensender x Weltcup II ruin, die ook héél braaf is (geen idee of Weltcup II daar verder ook voor bekend staat).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:27

Wiensender anders wel dacht ik zo.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:59

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:17

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:44

Prinz Pablo lijkt me ook niets. Hij is trouwens te klein voor mijn merrie (ze is slechts 1.60m). Ik wel wel een hengst met voldoende maat. Dat is naast het karakter de 2de vereiste.

Ik merkte juist dat Daddy Cool niet meer bij Schockemohle staat. De nieuwe catalogus staat op de site. Weet iemand waar hij nu staat? Hij staat wel nog op de site van de Ijzeren man. Dus hij zal wel nog ter beschikking zijn.

Bellisimo M werd hierboven ook al genoemd en ik kreeg vandaag nog die tip van iemand. Ik vind hem echter niet dadelijk terug op het internet?

Conteur blijft ook op mijn lijst staan: aangename mooi gebouwde hengst met een goed karakter en niet te duur. Hij geeft ook vaak goede dressuurpaarden.

Ik ben ook zot van Stedinger en ik kwam vandaag de hengst Schumacher tegen (Stedinger x Weltmeyer) http://www.reesinkhorses.nl/nl/stallions.php. Weet iemand iets meer van deze hengst? Ik vind het een erg aansprekende hengst, maar kan me natuurlijk vergissen.

Iemand zei ook al tegen mij dit weekend: Fokken is gokken. Hij heeft idd gelijk! :+ Ik blijf maar hengsten aanslepen en vergelijken. Gelukkig heb ik nog even de tijd om te kiezen. 8-)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:48

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:43

Persoonlijk vind ik Conteur dan meer uitstraling hebben dan Schumacher. Ik vind hem persoonlijk iets te "smal", iets te weinig hengst. Maar meningen verschillen uiteraard.

Op de site van Bagoniebos kwam ik deze Status Quo tegen, een Stedinger x Quattro B: http://www.bagoniebos.com/_html/main.php?taal=nl&page=21&id=235. Ik weet er verder niets over. Ik wou hem alleen even vermelden, omdat je zei dat je wel van Stedingerbloed hield.