[TI] Tinkers met artrose/spat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

Tinkers met artrose/spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:28

Ik heb via de zoekmachine gekeken en het laatste topic was van ruim 2 jaar geleden.

Macho heeft spat wat er pas na 4 jaar uit kwam via de onderzoeken,
nu nadat hij een scintigrafie had ondergaan.

Het gaat moeizaam met hem,ik denk voornamelijk door de kou.
Hij staat sinds een paar dagen niet meer op de medicijnen.

Ik vraag me af hoeveel tinkers er momenteel een vorm van artrose hebben,van een paar bekenden weet ik het wel.

Nu maakte een hoefsmid gisteren een opmerking van ja dat hebben bijna alle tinkers,toen hadden we het erover dat
macho spat had.
Ik vond het een domme opmerking,werd vooral boos toen hij zei,je zet ze een beetje onderdoor of zo met de hoefstand
en ze lopen weer !

Als je net een rekening heb gehad van de dierenarts van E 2000,00 word je op z'n zacht gezegt niet vrolijk
van zulke opmerkingen en vooral niet van de zorgen die je al vier jaar heb om je beessie.

Macho staat op een manege waar 's winters geen weidegang is,hij staat nu in een binnenstal vanwege de kou.
De dierenarts zei dat hij eigenlijk meer moet bewegen,ik probeer drie keer per dag te laten lopen maar dat valt
niet mee als je ook werkt.
Ik zit dus al een paar weken te denken dat ik hem voor zijn bestwil moet verhuizen maar waar hij op de wei kan,
heeft hij geen stal en hij moet 's nachts van de dierenarts in een stal.

Waar staan jullie tinkers op stal of dag en nacht in de wei ?
Wat doen jullie kwa beweging ?

Ik hoop via dit topic meer info te krijgen. :wave:

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:43

Ten eerste sterkte....een vervelende diagnose.

Er zijn idd een flink aantal Tinkers op bokt met een of andere vorm van artrose, waaronder HKO en spat dus ook vallen.

Vasthi heeft zware artrose. 3 jaar geleden werd bij haar HKO geconstateerd en afgelopen mei bij de 2e maal foto's nemen waren beide onderbenen voor aangetast door de artrose. De DA van de kliniek zag geen heil meer in behandelen. Ondanks verschillende behandelingen in die 3 jaar heb ik het proces helaas dus niet kunnen stoppen.

Na constatering van de HKO ben ik verhuisd naar een plek waar ze 24/7 buiten staat. Ze heeft dus geen stal. Wat is de reden dat de DA vindt dat Macho een stal moet?
Met de vorst liep ze erg slecht en momenteel staat ze dus op pijnstillers. Nu gaat het weer goed. Eind van de week stop ik met de medicijnen om te kijken hoe het dan gaat. Mocht ze terugvallen dan zal ik moeten besluiten om haar te laten gaan.

Sinds een jaar rij ik niet meer met haar, daarvoor af en toe als ze helemaal rad liep.

Qua beweging zou je kunnen denken aan trainen op de manier van Antoine de Bodt. Annemarie en Cindy van Indy en Spetter hebben hier ervaring mee en zijn er zeer over te spreken. Er zit vast wel een instructeur bij jou in de buurt die op die manier kan lesgeven.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:00

Vanwege de kou denk ik,want ik heb macho nu ook naar een binnenstal verhuist ,hij stond eerst
buiten.

De dierenarts zei ook dat we eerst de winter maar moesten zien door te komen omdat
macho het nu gewoon heel zwaar heeft.

Ik ga ervanuit dat de kou slecht zijn voor zijn spronggewricht.

Geef jij ook suplementen ofzo daar heeft mijn dierenarts Henk van der veen het helemaal niet over gehad,
maar op internet zie ik dat veel eigenaren dat geven aan artrosepaarden.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:01

Je hebt gelijk, maar zo mag het niet van de moderators. Er is een speciaal forum voor oproepen: [OV] Opsporing verzocht

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:05

Ik heb 2 jaar Primeval Gelatinaat gegeven, het leek goed te gaan daarmee, maar uiteindelijk is het proces dus niet gestopt......
Wil niet zeggen dat een supplement voor Macho niet kan werken natuurlijk. Er zijn er vele.

Ik vind het een beetje een onzin verhaal van die kou. Buiten kan je paard in ieder geval zo veel mogelijk beweging pakken. In een 3 bij 3 stal kan hij alleen rondjes draaien of stilstaan! Neemt niet weg dat een paard meer last krijgt van artrose door vocht en kou.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:14

Macho heeft een tildreninfuus gehad wat het proces moet stoppen,of het gewerkt heeft is
natuurlijk nog afwachten.

Suplementen ondersteunen toch alleen het probleem of kunnen die ook het proces stoppen ?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:27

Spetter had ook wat meer last met de kou EN het vocht (die 2 samen geloof ik)
Onze paarden lopen eigenlijk zoveel mogelijk 24/7 buiten, met mogelijkheid om in een schuilstal te gaan staan. Toen de grond nat was en daarna helemaal bevroren en Spetter dus wat meer last had (stijver etc), heeft Cindy hem 's nachts naar binnen gezet.

Indy heeft geen artrose, alleen de HKO. Hij heeft eigenlijk geen last van de verschillende weersomstandigheden.
Wel laat ik hem (tenzij het door bep. weersomstandigheden ECHT niet anders kan, zoals vorige week met gladheid) 24/7 buiten, met mogelijkheid dat hij in z'n inloopstal kan.

Ik denk, dat het voor paarden met dergelijke aandoeningen sowieso het beste is om ze in beweging te zetten!

Het is wel zo dat Spetter direct na de diagnose iets ingespoten heeft gekregen (Tildren volgens mij), in het spronggewricht, waarmee hij juist niet teveel mocht bewegen. Cindy wilde hem niet op stal zetten (wat werd aangeraden), dus heeft hem (iom de dierenarts) alleen op het land gezet, alleen zodat hij zo min mogelijk zou rennen/bewegen.
Daar is het niet echt beter van geworden, op dat moment was voor hem de pijn wat weg, maar verder niet.

Daarna is Spetter in training gegaan (rechtrichten) en met deze manier van werken (zorgen dat hij zo recht mogelijk in z'n lijf is, zowel horizontaal als verticaal) gaat het best goed!!!
En ook bij Indy werkt dit super!!! Prima nog mee te rijden dan.
Tis wel een intensieve manier van werken, zeker in het beginstadium. Iedere dag moet er getraind worden.
En mocht je er aan denken....wij hebben er voor gekozen om de paarden in training te zetten om eerst goed recht te worden EN pas daarna zijn we zelf er mee aan de slag gegaan. Tijdens de trainingsperiode toen zelf ook goed les gehad, zodat je niet in een gat viel toen de paardjes thuis kwamen.
Met Indy ben ik eerst wel zelf wat bezig geweest overigens (omdat instructrice hoogzwanger was)....met als resultaat...het werd erger en erger ipv beter.
Dus wel beter om paard goed recht te hebben als je het zelf nog niet goed beheerst EN heel belangrijk het zelf GOED onder de knie krijgen.
Wij hebben er veel baad bij!!

En Spetter hebben overigens geen speciaal beslag, supplementen of wat dan ook (meer)!!!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:25

|( Wat vervelend dat jou paardje spat heeft.

Onze pony (geen tinker)loopt al 4 jaar met spat. Ben ook aan het twijfelen geweest om tildren te geven, maar in overleg met de kliniek en de hoefsmeden van hoofcare, heb ik het niet gedaan.
De Da in de kliniek had het bij onze pony over ,MOOIE spat, dit klinkt misschien raar , maar zij bedoelen dus dat het zich bij onze pony niet uit in vergroeingen die je vanaf de buitenkant kunt zien.Ze vertelde mij dat ik veel geduld moest hebben , want wanneer de drie gewrichtjes in de sprong vast gegroeid waren zou de pijn minder worden.

Ze heeft wel eens de mindere dagen als ze bijvoorbeeld te gek heeft gedaan of als het weer tijd wordt voor de smit,en idd als het kouder wordt. maar er wordt nog steeds mee gereden en beweging is in dit geval van groot belang.We kijken met het rijden wel eerst hoe ze loopt en aan de hand daarvan beslissen we of we eventueel lekker blijven stappen of dat ze ook meer kan doen.
In deze situatie is het echt RUST ROEST. de pony staat altijd over dag buiten en s'nachts op stal.

Wij geven geen supplementen , heb het wel geprobeert , maar het werkt totaal niet.
het enige wat wel wat helpt is een middel dat je door het water kan doen waar chondroitine en glucosamine inzit. Dit heet CORTAFLEX . Is wel heel duur. Heb dit in het begin een tijd gegeven , maar later niet meer.

Onze pony staat wel al die tijd op het speciale spat beslag van van Nassau ,zie hun site. www.hoofcare.nl
Ik moet zeggen dat ze het prima doet, als ze daar weer geweest is loopt ze als een trein.
Het dochtertje van mijn vriendin rijd haar , en ik moet zeggen de pony heeft nog super veel plezier in het rijden. *D

Nou ik wens jou veel succes met je paardje, en hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt. Ik zou haar zeker op spatbeslag zetten. En dan bij van Nassau hij is daar echt expert in, en kijk goed naar hoe jou paard de voeten neer zet , want bij de een moet het binnen door afrollen en bij de ander buiten om afrollen. Daar moet je goed op letten , en naar beslaan Kijk aub even op hen site staat heel veel over geschreven. :o

Ik wens je veel sterkte met je paardje en succes.
Hier een foto van onze pony van enkele weken geleden, nou die ziet er toch wel vrolijk uit *D

Afbeelding

Afbeelding

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:48

macho is bij de lindehoeve op spatbeslag gezet,helaas heeft macho afbrekende spat dus
een bergroeing van het gewricht zit er volgens mijn dierenarts niet in bij macho.

frenia

Re: Tinkers met artrose/spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:07

hei

Bij Tinkerbell is nog niet zolang geleden ook artrose gesignaleerd
nuja, het is momenteel nog actieve osteo-artritis.

Ze heeft nog nooit mank gelopen en plotseling had ze er heel erg van, nu was dat bij haar wel in combinatie met een hoefbeenbarst, dus wellicht hadden we zonder de barst nog steeds niets gemerkt!
Ze heeft omwille van de barst op speciaal beslag gestaan en met boxrust, dit was beide eigenlijk juist slecht voor de artrose, maar eerst moest die barst maar eens dicht.
Inmiddels loopt ze weer zonder enig probleem, behalve korte wendingen, die zijn pijnlijk.

De verschillende dierenartsen (ben gegaan voor 2de opinie) adviseren beide om niet te gaan uittesten met verschillende supplementen, waar ik me overigens volledig in kan vinden, ik heb persoonlijk gewoon geen goed gevoel bij het idee van een extra supplement of behandeling. Mede omwille van haar dracht.
En verder vééééééél bewegen, zeker ook niet stoppen met rijden, alleen dus niet meer zo extreem kort wenden.
Bij plotseling zeer hevige pijn een pijnstiller inspuiten.
Ze zeggen beiden dat er een proces van circa een jaar of meer zal overgaan vooraleer haar hele kroongewricht zal verbeend zijn (ringbeen) en vanaf dan zal ze met dan been stram lopen, maar geen pijn meer hebben.

Speciaal beslag is eigenlijk niet te doen ivm de plaats van haar artrose, althans het gaat wel, maar haalt niks uit :+
Supplementen zijn in dit stadium al te laat of mogen niet gegeven worden aan drachtige merries
inspuitingen idem (dracht) en zijn bovendien risicovol
ook hetgene wat je kan geven om juist het proces van verbening te versnellen, kan niet ivm dracht

ben achteraf nog wel "blij" met de diagnose, ze kan immers gewoon nog alles, mag lekker dagelijks buiten en veel bewegen, mag nog gedekt worden zonder enig probleem, ik mag er nog mee rijden,... en als ze dan uiteindelijk stram loopt? so what! zolang ze maar geen pijn lijdt!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:33

:(:) Dat is wel kl....te dan jacky.
@ frenia, jij zegt dat je paard niet meer op speciaal beslag kan, maar heb je weleens op de site van hoofcare gekeken. Zij hebben een ijzer ontwikkeld voor paarden met arthrose en HKO.
Misschien heb je er wat aan :o En volgens mij kan dat bij ieder arthrose paard , als je de goede smit maar hebt.
Ik kom daar al jaren en deze mensen verstaan dus echt hun vak. ;)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:10

Jacky2, wat een naar bericht.

Blackstar heeft ook artrose. Dat is in september 2007 geconstateerd. Ze bleef maar kwakkelen met net wel kreupel en net niet kreupel. Op de foto's blek ook dat ze artrose heeft. Ze heeft toen speciale alu ijzers gekregen, maar vond nou niet dat dat echt geweldig was. Ze heeft ze 2 keer gehad, daarna heb ik haar gewoon laten bekappen. Intussen heb ik het rustig aan opgebouwd en kan ze weer normaal functioneren.
Nu, vanwegen de kou, heeft ze voor het eerst last gehad in de winter. Ze liep heel stijfjes, maar nu het weer wat beterder gaat met de temperatuur gaat het met haar ook weer beter met lopen.
Wel merk ik als ze hele dagen op stal staat, dat dat echt niet beter is. Daar word ze nog stijver van in haar benen. Nu ze overdag een uur of 8 in de wei kan rondscharrelen, merk ik aan haar dat ze gelukkiger is en dat ze beter beweegt. Gelukkig mag mijn paard en haar grote tinkervriendin wel naar buiten omdat ze niet rennen in de wei. Als ze dit wel deden dan had ik pech en mag ze niet naar buiten. Trouwens de andere tinker heeft ook artrose en spat.
Ik geeg Primeval Gelatinaat bij (2 schepjes n de ochtend), merk aan haar dat ze het er goed op doet. Ze is wel iets beter erdoor geworden in haar beweging.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:31

oei wat naar die verhalen, en komt idd best vaak voor zo te lezen. Mag ik vragen hoe een paardje er aan kan komen?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:55

Het is vaak een combinatie van factoren als erfelijkheid, voeding, beweging, hoefverzorging en belasting. Een trauma van buitenaf kan ook de oorzaak zijn van het ontstaan van de kwaal.

Vasthi liep trouwens dramatisch slecht met speciaal beslag van de kliniek in Utrecht. Het was niet om aan te zien!
Ze staat nu al jaren blootsvoets en mijn hoefsmid is altijd zeer te spreken over de kwaliteit van haar hoeven. Helaas zitten de problemen in de hoef en hoger.......

Soms is het proces is te stoppen/te vertragen, maar helaas is artrose niet te genezen.

Er is trouwens een centraal topic over Spat, misschien kunnen mensen daar je ook tips geven Jacqueline? [BEH] Centraal topic over spat.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:26

ivm speciaal beslag voor tinkerbell:
door de plaats waar de artrose zich bevindt, kan je haar eigenlijk in het geheel niet helpen met speciaal beslag, je belast door speciaal beslag (eender hoe!) enkel de plaats met de artrose nog eens extra waardoor ze juist méér druk ondervindt en méér pijn heeft.
Gewoon blootsvoets of een normaal ijzertje zijn het beste voor haar.
Ze loopt nu weer volledig zonder enig probleem, terwijl ze even ervoor mét speciaal ijzer juist echt nog mank liep!
Ze loopt sowieso 6 maand zonder ijzers ieder jaar (winter en voorjaar ivm dracht en veulen) en vervolgens weer 6 maand met (ivm rijseizoen zomer, hersft). We zullen "straks" wel zien hoe ze het doet met gewoon beslag, desnoods gaat ze gewoon de hele tijd blootsvoets en moet ik mijn rijden daaraan wat aanpassen, maar dat zien we dan wel weer ;)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:31

BuBBLeGuM schreef:
oei wat naar die verhalen, en komt idd best vaak voor zo te lezen. Mag ik vragen hoe een paardje er aan kan komen?

;( Arthrose is toch ook wel een vorm van slijtage, vooral bij de wat oudere paarden, net zoals mensen dit kunnen krijgen.
Het is een woekering van het bot en dan voornamelijk in de gewrichten. En beweging is dan ook van groot belang , om de gewrichten soepel te houden.
Bij hoofcare hebben ze een ijzer ontwikkeld dat heet hoefcare breakover.
Dit ijzer is zo gesmeed dat de opzet in het teen gedeelte meer naar achter ligt, waardoor een paard met HKO of Arthrose tijdens het lopen de voet makkelijker af kan wikkelen.

Ik denk als een paard op jonge leeftijd arthrose zou krijgen dat er idd een erfelijke factor een rol speelt.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:44

ik denk inderdaad dat in beweging blijven juist goed is hoor!
En supplementen...je hoort wel mensen bij wie het paard er wel baad bij heeft...proberen kan allicht natuurlijk.

Onze dierenarts zei laatst ook nog tegen Cindy...beweging is goed, MAAR zorg dan wel dat je hem goed laat bewegen.
Vaak belasten ze op de een of andere manier juist het zere been. Door te zorgen dat ze netjes recht komen te lopen en dus alle 4 benen evenredig belasten, zul je de extra belasting van het "zere" been halen en zal het voor je paard (en jezelf met rijden) een stuk beter gaan!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:41

bedankt voor de informatie! Wat een nare aandoening!

cannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:11

Wat ontzettend vervelend zeg! Arme Macho. |(
En dat die uitspraak van de hoefsmid. belachelijk.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:30

Hoi Jacqueline,
Het verhaal van Spetter ken je inmiddels, daar heb ik je uitgebreid over verteld op de mail. Even kort voor hier.
Zag dat Annemarie ook al over Spet geschreven had.
Spet kreeg direct na de diagnose dus een Tildren infuus (niet in het gewricht gespoten hoor) Advies was om hem 3 maand op de wei te zetten.
Op de wei ging het slechter met hem. Hij veranderde van levenslustig naar een paard wat maar stond te staan en zich niet interesseerde voor zijn omgeving.
Toen mijn eigen dierenarts er bij gehaald. Foto's laten zien. Mijn dierenarts vond dat Tildren alleen bij lichte artrose effect heeft, niet als het al ernstig is. En Tildren is dan heel kostbaar.
Mijn dierenarts heeft iets in het gewricht gespoten. Daarmee mocht hij 4 dagen niet te veel bewegen en na 4 dagen dus de beweging opbouwen. Aangezien Annemarie met INdy goede ervaringen had met het rechtrichten is Spet dus in training gegaan.
Voor de training is een osteopaat er bij geweest een een masseur, zodat alle andere blokkades die er evt waren niet meespeelden.
Ook is mijn zadel wat aangepast, want die lag niet helemaal goed meer.
Het rechtrichten heeft Spet enorm goed gedaan. Hij loopt weer regelmatig, is vrolijk en lijkt lekker in zijn vel te zitten. Zelf heb ik nog niet gereden ivm mijn zwangerschap. Bijrijdster heeft wel gereden. Spet heeft wat moeite om de ruiter recht te dragen en valt dan in zijn scheefheid en wordt onregelmatig. Maar met oefenen gaat dat ook steeds beter en lukt het mijn bijrijdster om hem regelmatig onder de man te laten lopen.
Als ik Spet in de bak zie lopen met de kudde zie ik dat hij normaal loopt.
Laatst met mistig weer was hij onregelmatig. Maar paar dagen later liep hij weer goed. Met de strenge vorst stond hij 's nachts binnen, maar nu alles weer ontdooit is staat hij weer lekker buiten. Bewegen is goed bij artrosepaarden.
De dierenarts was erg tevreden na het horen van mijn verhaal. Hij is ook van mening dat goede beweging goed doet bij dit soort aandoeningen.
De spat en dus de artrose zal niet weg gaan. Spet zal goede en slechte dagen hebben. Soms zal hij wat stijf zijn in het begin, maar ik weet nu wel hoe ik hem kan helpen door goed te bewegen. Zijn toekomst ziet er nu veel beter uit. Spet vindt het heerlijk op de wei hoor, maar kwijnde wel een beetje weg doordat er niks meer met hem gedaan werd. Spet houdt van actie, lekker bezig zijn. Hij heeft tijdens de training laten zien dat hij enorm zijn best doet. Ik ben echt blij dat ik deze stap heb gezet, want hierdoor kan Spet ondanks zijn artrose toch nog wat doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:26

Moderatoropmerking:
Enkele berichten verwijderd.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:36

Mijn 10jarige tinkerruin heeft ook artrose: lage overhoef = artrose aan het hoefgewricht. Ook heeft hij aan beide voorbenen verbening van het kraakbeen van het hoefbeen. Hij staat op speciaal beslag; voorijzers met een leren zooltje en siliconenkit. Dit dempt de schokken. Zonder loopt hij niet goed. Hij staat nu inderdaad ook op een stal waar 's winters geen weidegang is. Helaas, maar het is niet anders, ik ga sowieso elke dag naar hem toe om te wandelen/rijden. Hij krijgt kruiden van de paardendrogist: Easy Action. En nog een vloeibaar supplement met glucosasmine, chondrontine en msm zwavel.

eef_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:27

Ook mijn tinker heeft ernstige artrose gehad.
Na jaren geen dag kreupel te hebben gelopen en op M niveau wedstrijden te hebben gelopen was ze van de een op de andere dag kreupel.
Na foto's in de kliniek bleek ze forse artrose aan het kroongewricht te hebben. Eerst geprobeert om in te spuiten in het gewricht en op speciaal beslag, dit mocht echter niet meer baten.
Toen bleek er nog een optie te zijn tot opereren. Hierbij zou het kroongewricht, dat maar voor 2% mee doet met de beweeglijkheid, vastgezet worden met een plaatje en schroeven. Dit zou echter wel een revalidatie van 12 maanden kosten waarvan ze vijf weken in het gips in de kliniek moest blijven.
Wij hebben voor deze operatie gekozen.
Inmiddels zijn we 6 maanden verder en ze mag nu weer om de dag draven aan de longeerlijn. De vooruitzichten zijn goed. Misschien dat ze zelfs weer de sport in kan, maar dat is nog even afwachten.
Voorlopig ben ik erg blij dat ik deze keuze gemaakt heb. En hoe het in de toekomst gaat zien we wel.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:51

Van Shay wist je het waarschijnlijk al ;)
Even een stuk van mezelf kopieëren uit mijn laatste topic over haar artrose :

Citaat:
De eerste periode hebben we rustig aan gedaan , elkaar leren kennen , en alles wat er nog meer bij hoort
In het voorjaar van 2004 heb ik Shay in "training" gezet om haar verder door te laten rijden. Dit omdat ik zelf niet verder kwam met haar , omdat ik zelf vrij onzeker was.

Na een maandje in training begon ze een vage kreupelheid te vertonen. Voor de zekerheid hebben we een afspraak gemaakt bij de kliniek hier in de buurt , waar indien nodig gelijk röntgenfoto's gemaakt konden worden. Omdat ze dachten aan HKO zijn er foto's gemaakt van de onderkant van haar voet. Hier was echter niets op te zien en het advies was dan ook om aangepast beslag te laten maken om te kijken hoe dat ging.

Zo gezegd , zo gedaan. Hoefsmid is langs gekomen , speciaal beslag eronder , waardoor ze makkelijker over de toom zou rollen en inderdaad , na een week begon ze beter te lopen. Ik blij , want als het opgelost is met speciaal beslag , prima , m'n paard kan er mee leven en ik dus ook

Tot het winter 2004 begon te worden ..... Shayla begon weer vaag kreupel te lopen. (met vaag kreupel bedoel ik dat ze een tussen huppeltje maakt in draf , echt kreupel is ze nooit geweest) Ditmaal in combinatie met een knikkende achterknie.
Mijn eigen dierenarts erbij gehaald , en die dacht dat het inderdaad wel eens aan de achterknie zou kunnen liggen. Dat ze op de een of andere manier haar achterbeen niet ver genoeg onder d'r lijf zou kunnen brengen , en dat wilde ze dan compenseren met dat rare huppeltje.

Zo werden wij doorgestuurd naar de kliniek in Bodegraven. Eigenlijk voor aangepast beslag voor haar achterbeen...

Ook daar werden er div. onderzoeken gedaan , standaard kreupelheidsonderzoek , buigproeven noem maar op , hier was niets te vinden. Totdat ze op de volte op het harde moest. Daar kwam het huppeltje weer ....
Foto's gemaakt van haar achterknie , maar omdat ze vonden dat ze haar ene voorbeen ook niet helemaal lekker mee nam , werden ook haar voorknieën op de foto gezet.
Het resultaat wat daar uitkwam had ik totaal niet verwacht ....

Ernstige artrose in beide voorknieën ..... op het moment dat ik het hoorde stortte m'n wereld bijna in .... Ik zag bij wijze van spreken mijn meisje al aan de slachthaak hangen...
Er zijn toen een aantal gewrichtsinjecties gegeven , maar alleen al hoe Shay daar op reageerde .... Het deed haar zo ontzettend veel pijn , dat ik besloten heb dat nooit meer bij haar te laten doen.
Verder was ze veroordeeld tot een leven op pijnstillers .... de kans dat we ooit nog normaal zouden kunnen rijden was zeer klein.

Volgens de artsen was het ontstaan door haar nogal stijve kootgewrichten , daardoor is ze vreemd gaan lopen , waardoor dus de slijtage in haar knieën is ontstaan. Dit is gelukkig een niet erfelijke vorm , dus we hadden nog altijd de mogelijkheid om een veulen bij haar te fokken.
We hebben oefeningen meegekregen om haar koten soepeler te maken en ik moet zeggen dat dat wel geholpen heeft

Wat ben ik in die periode depri geweest zeg .... ik durfde bijna niet meer op te stappen om een ritje te maken , laat staan om weer mee te doen in de les.
Toch stukje bij beetje weer begonnen .... het ging best goed , en toen ik eenmaal merkte dat Shay geen pijn had , durfde ik ook weer meer te doen.

Shayla is nog een behoorlijke periode goed blijven lopen totdat het weer winter werd.
Ze begon weer kreupel te worden en na een poosje sloegen ook de pijnstillers niet meer aan , ze werd op rust gezet zonder pijnstillers (mocht lekker los in de wei of op het koeienpad) en zodra het beter weer werd zou ik weer proberen om haar weer op te pakken.

In januari 2006 heb ik nog controle foto's laten maken , dit om 2 redenen.
Ik wou natuurlijk graag weten of de artrose gevorderd was en ik wou weten of ze in staat was om een veulen zonder pijn te voldragen.

De artrose was stabiel gebleven (niet verder gevorderd) en ik kreeg dus groen licht voor het fokken
In april is ze gedekt door Chakotay. Ze was in 1x drachtig Dus Shay haar opvolger zou als alles goed bleef gaan in 2007 geboren worden.

Die winter heeft ze de hele winter doorgelopen zonder ook maar 1 pas kreupel te zijn De DA zei dat dat kwam door de hormonen die vrij komen bij de dracht. Ook was aan Shay heel goed te merken dat ze zich helemaal geweldig voelde.
Ik heb haar 2 weken voor de uitgetelde datum stil gezet , omdat ik het toen zelf wel welletjes vond Als het aan Shay had gelegen , had ze doorgelopen tot de dag van de bevalling geloof ik , inclusief galopperen

In maart 2007 werd Bowen geboren , een lief hengst veulentje Shay d'r "vervanger" mocht het met haar niet meer gaan en dus mijn toekomstige rijpaardje.
Ik heb haar toen niet opnieuw laten dekken omdat ik eerst wou weten hoe ze zich hield met een veulen aan de voet.
Alles ging prima , Shay voelde zich goed en Bowen groeide als kool.

Na het afspenen van Bowen hebben we nog een paar maanden gereden , toen kwam de winter weer.
Als een soort test heb ik haar toen in pension gezet op de manege. Misschien dat als ik haar 'swinters elke dag beweging kon geven dat ze dan niet kreupel zou gaan lopen.... het was het proberen waard. Maar helaas hielp dat ook niet.

Na 3 weken kreupel blijven heb ik haar weer thuis gebracht en weer op rust gezet.

Eind februari heb ik weer een privelesje genomen , dit ging redelijk goed , dus de week erna zijn we weer rustig in de groepsles begonnen.
In de tussentijd is ze nogmaals gedekt door Chakotay , dit veulen is al verkocht En om het even zo te zeggen voor de toekomstige eigenaar "op bestelling" gefokt Shay was wederom weer in 1x drachtig.

Lessen zijn doorgegaan , maar toen ze 2 weken geleden weer stijf begon te lopen , schrok ik wel even ... ze zou toch niet van de zomer nu ook al last gaan krijgen ? O , wat heb ik me druk gemaakt de laatste 2 weken .... dus besloot ik om nog maar eens controle foto's te laten maken. eDigit opgebeld en ik zou terug gebeld worden over wanneer de afspraak zou kunnen.

Afgelopen dinsdag belde ze , ze konden vandaag langs komen tussen half 3 en half 4. Dit was wel wat eerder dan ik verwacht had , maar dat maakte me niets uit , als ik maar wat wist.

Vanmiddag was het dus al zover , ik was keurig op tijd bij Shay en barste van de zenuwen
Bang was ik vooral .... bang voor de uitslag .... bang dat het veel erger was geworden.

Dus m'n vriend heeft het even moeten ontzien Sorry Ron , maar ik hou best wel van je hoor

Shay was hartstikke braaf tijdens het maken van de foto's en stond netjes stil. De foto's waren zo gemaakt , even wachten op de ontwikkeling en toen was het moment daar .... de uitslag waar ik me zo druk om heb lopen maken zou bekend gemaakt worden....

Alleen de door mij verwachte uitslag kwam niet !
Shay d'r artrose is hartstikke stabiel gebleven , geen verandering en sommige plekken zien er nu zelfs rustiger uit dan 2 en een half jaar geleden Ook de tussen schijven zien er hartstikke goed uit , deze zijn zelfs gewoon zoals het hoort te zijn.

O mensen wat ben ik blij !
De manier waarop ik met haar bezig ben is dus goed , en als ik zo door blijf gaan .... nou dan kan ze nog jaren mee !

Het advies was dus ditmaal : Doorgaan waar je mee bezig bent , en de volgende foto's gaan we pas maken als ze merkbaar erger kreupel gaat worden. Maar volgens de DA zou dat dan eerder ergens anders vandaan komen dan van de artrose , omdat dat dus al zolang stabiel is ....

Beetje lang verhaal maar ik heb het dus al ingekort ;)

Shay krijgt dagelijks beweging , al is het maar los lopen op het koeienpad , als ze de box maar uit is. Als ik dr , zeker 'swinters stil laat staan word ze echt heel stijf. Hoe meer ze loopt hoe soepeler ze word , dat heb ik dit jaar wel gemerkt tijdens 5 dagen Veluwe Trail , die ze op haar gemak uitgelopen heeft :D

Ze krijgt van mij geen supplementen , dit omdat eigenlijk niets aan leek te slaan.
Ook heeft ze geen speciaal beslag , op dr blote voeten doet ze het net zo goed.

De enige keer dat ze op ijzers loopt is als we een mentocht van 40 km gaan doen , dan krijgt ze ijzers met rubber zooltjes , vanwege de schokdemping.

Dit jaar is ze weer drachtig , en wederom , laat ik het afkloppen , heeft ze nog geen pas kreupel gelopen ... In maart is ze uitgeteld en ze loopt met dr dikke buik nog volop mee in de les.

Nu besef ik ook wel dat ik 1 van de weinige gelukkige ben waarvan de artrose stabiel blijft en eigenlijk zelfs verbeterd.

Ik wens jou dan ook heel veel succes en sterkte met Macho ! :(:)

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 08:11

Ja van vasthi,spetter en shay wist ik het al maar het is toch leerzaam om hun verhalen
nog eens te lezen.