Drachtige merrie, jeuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GreenRider

Drachtige merrie, jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 16:18

hey hey,

wij hebben nu weer een drachtige merrie maar deze doet iets wat ze hiervoor en de merries
die hier al drachtig zijn geweest nog nooit hebben gedaan. Ze heeft enorme jeuk ofzo aan haar buik.
afentoe probeert ze met haar achterbeen haar buik te 'krabben'. Is dit normaal voor een drachtige
merrie? Zijn er misschien kruiden die we haar kunnen geven om de bevalling enzo makkelijker te maken?
Ze is nu ong.. 8 maanden drachtig.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 18-01-09 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [NA] --> [KS] + titel gewijzigd ter verduidelijking

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:14

Met acht maanden hebben merries vaak wat koliekverschijnselen omdat het veulen dan draait. Mijn merrie heeft daar niet serieus last van gehad (was wat slomer), dus wat je er aan zou kunnen doen weet ik niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat je met wat massage wel verlichting zou kunnen geven, maar dan moet je wel weten wat je wel of niet kunt doen.
Bel eens met de Silverlinde in Breda voor advies.

GreenRider

Re: Drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:24

Ok bedankt voor je reactie :D

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:46

Ik heb even op http://www.paardendrogist.nl gezocht en dit kwam er uit om de
bevalling makkelijker te maken:

Frambozenblaadjes worden in de kruidengeneeskunde gebruikt om de bevalling ter vergemakkelijken en zijn dan ook zeer geschikt voor merries die het eerste veulen krijgen en merries waarbij de vorige bevalling moeizaam ging.

En hier wat meer over framboos: http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... eITID=6160

Je kunt het daar gewoon bestellen 1000 gram voor € 9,75

Hopelijk heb je er iets aan! :D

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:01

leuk!! dankjewel ga gelijk even alles doorlezen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 07:44

Hmm, ik weet dat je bij zwangere vrouwen erg voorzichtig moet zijn met frambozenblaadjes.. Natuurlijk is er nogal wat verschil tussen mensen en paarden maar ik zou het even goed uitzoeken!

edit: ik heb even gegoogled, bij mensen kan het de bevalling vervroegen, dus in elk geval niet te vroeg mee beginnen! Ik zou het persoonlijk zeker niet meer dan 3 weken voor de uitgerekende datum geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 07:50

Even voor alle duidelijkheid, ik weet aardig wat van zwangere vrouwen en een stuk minder van drachtige merries, maar uit mensen onderzoek blijkt steeds meer dat harde buiken een teken zijn om het kalmer aan te doen. Ik heb zelfs gelezen dat vrouwen die erg veel harde buiken hadden ook vroeger bevielen (en das niet goed!). Dus wellicht een teken dat je het kalmer aan moet gaan doen met je merrie. (maar goed, ik ben dus niet een drachtige merrie expert..)

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:55

let ook op luizen tis weer de tijd ervoor en ze houden zich vaak op onder de buik vooral thv navel

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:36

thnx voor de reacties :)
troi, ik zal er dan zeker mee oppassen, de merrie staat al een tijdje stil wegens de drachtigheid en het weer dus denk niet dat het daar aan ligt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:43

[NA] --> [KS]

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:15

*ziet nu voor het eerst dat snowdon moderator is :oo :+ *

ivm jeuk: dit kan zeer veel verschillende oorzaken hebben.
ten eerste parasitair: luizen, schurftmijten,...
ten tweede kan het door de hormonale veranderingen in de dracht komen (veel merries meten zich ook een staart in de vorm van een pleeborstel aan naar het einde van de dracht toe ;))
en ten derde kan het ook zijn dat het lijkt alsof het jeukt, maar dat je merrie idd eigenlijk gewoon geïrriteerd is door het veulen

Tegen 2 en 3 kan je niet veel doen, tenzij je merrie echt duidelijk valse weeën of koliekverschijnselen heeft

Ivm supplement ter vergemakkelijking van geboorte/bevalling en afkomen nageboorte:
wortelen zijn goed, maar moeten redelijk veel gegeven worden om effect te hebben, waar sommigen dan weer op tegen zijn ivm grote suikergehaltes in wortelen.
frambozenblaadjes zijn goed, maar opgelet: ze stimuleren de baarmoedercontractie ed, dus zéker niet te vroeg geven, vanaf 1 maand voor de uitgerekende datum wordt aangeraden.

Ikzelf geef mijn paarden dagelijks een emmer wortelen vanaf pakweg de 6de maand van de dracht ongeveer.
De laatste maand van de dracht start ik met Wendall Herbs Mare Care, dit is een compleet supplement (met dus oa frambozenblaadjes) wat de baarmoedercontracties stimuleert en ondersteunt, evenals de melkproductie en melkgift,... het heeft dus een gunstig effect op het verloop van de bevalling en het afkomen van de nageboorte.
(opgelet: het is een hulpmiddel, géén garantie!!!)
Je kan dit ook vinden via de paardendrogist.nl daar kan je ook alle bestanddelen nagaan (dus oa frambozenblaadjes en foenegriek).
Ik geef het zelf ook nog 1 maand door, tot wanneer de merrie herdekt wordt ivm stimulatie van de vruchtbaarheidscyclus, schoonmaken van de baarmoeder etc