Hallo, ik heb een paard, hij is mij verkocht als zwart maar dat is hij niet, ik heb hem nu al een jaar en konstant verandert hij van kleur, als hij net verhaad is is hij zwart, en hij word dan steeds lichter, nu is hij weer haast valk kleurig, en dat heeft hij ook een aalstreep,
op deze foto begin je al te zien dat hij aan het verkleuren is, en hij is nu nog veel lichter, ik heb hem nu bijna anderhalf jaar en is kostant aan het veranderen van zwart naar valk en dan weer zwart
hmmz, lastig. Op basis van de kleuren van zijn ouders kan je nl wellicht zien of er wel of geen agouti achter zit (agouti maakt zwart tot bruin)
beetjegek
Geplaatst: 13-01-09 12:35
Volgens mij is hij gewoon zwart of zwartbruin. Mijn paard is ook zwartbruin en die is in de winter en net na het verharen heel zwart (met beetje bruin rond zijn mond) en in de zomer wordt hij door het zonlicht steeds lichter en wordt hij ook valk of gelig. Zelfde kleur als op jouw foto's. Zijn vader is donkerbruin en zijn moeder schimmel
anoushka
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-09 12:43
ik heb ff op google gezocht, dan lijkt hij een smokey black te zijn, dit staat erbij
There are some horses that are strikingly dark black, but always have just a tiny bit of brown on their muzzle or flanks-- and so they cannot be blacks; instead these are actually the darkest form of brown, called seal brown (or rarely called 'black-brown').
Bums Shadow Dancer, TWH gelding. Owned by DAVID GRUENBERG This is a fading black. While he is currently brown colored, he is genetically a black, but he's just out of coat (faded). He's now an interesting, chocolaty-brown color on his back; true color remains on his head and legs. Not all faded black horses fade to this extent. Another color sometimes mistaken for black is the smoky black. In fact, a smoky black (one cream dilute gene) may be so dark it looks no different than true black. Dilute blacks will always, of course, have one dilute parent. Dilute blacks may also have light eyes and skin when first born, lighter hair in the ears, and may mature to have 'amber' eyes and a slightly smoky 'off-black' color. Some dilute blacks, however, will only be distinguished from true black upon producing a dilute foal when bred to a non-dilute.
jasmijn78
Geplaatst: 13-01-09 12:50
Je paard is gewoon zwart en hij verkleurt door de zon. Dat is heel gewoon bij donkerkleurige paarden. Als hij gaat verharen (voor en najaar) zal hij zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgen, om daarna weer langzaam te verkleuren. Doe hem na het verharen maar eens een tijd een deken op. Dan zul je zien dat hij dan niet verkleurt.
Dus geen interessante aparte kleuren als valk en smokey black Je hebt gewoon een zwarte met een coupe soleil
smokey black zou ik niet vanuit gaan, dan moet ie minimaal 1 ouder met creme gen hebben. Er zijn ook genoeg smokey's die gewoon zwart tonen
anoushka
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-09 12:55
gelukkig bedankt, een deken zal ik hem niet omdoen want die sceurt hij kapot maar ik ga er graag vanuit, toen ik hem kocht stond hij de hele dag op stal, maar toen had hij ook een lichte glans erin
Ik ga met jasmijn78 mee. Wil je het zeker weten dan laat je wat haren testen op zwart, agouti en creme.
eilander
Geplaatst: 13-01-09 19:51
zwartbruin
flyfly
Geplaatst: 13-01-09 20:00
Hij is zwart. Om zijn mond is hij zwart. Zwartbruine paarden zijn bruingekleurd om de mond en dat is deze duidelijk niet. Zomers verkleuren ze door de zon, dat doen Friezen ook.