Fijne Hengsten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Fijne Hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 18:37

Hoi hoi Lachen

Wij willen dit jaar onze merrie(Mascha) laten dekken.
De hengst moet ziezo een fijn karakter hebben en fijn in de omgang zijn.
De hengst hoeft geen papieren te hebben, wij hoeven/willen er inprincipe niet mee naar de keuringen etc.

Moeder's vader Aktief
Mascha's vader; Aristo

SuSEQ

Re: Fijne Hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:13

Welke punten wil je bij je merrie nog verbeteren, afgezien van karakter?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:51

Er hoeft niet zo veel worden verbeterd, misschien iets werkwillerige(actiever) en wat ruimere stap. Maar dat valt haast niet te verbeteren.
Wij staan open voor alle hengsten Lachen

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:19

Pm marjolein (ladyF) eens, zij heeft Ambassador in haar bezit.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:23

Bedankt voor de reactie, ik ga het hier thuis overleggen. Lachen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:12

Natif, Wirbel, Wirbelstein.
Wirbel is een hele fijne rustige hengst Ja
www.kymmelshof.nl

rosamuskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:43

Wij hebben de haflingerhengst Amor van Kwistegelt.
Misschien is dit iets voor je?

Afbeelding

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:06

Wat ik ook hele fijne hengsten vind is Allacher Nassau of Wallenstein..
Geven ook fijne nakomelingen met hele goede karakters..

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:12

www.haflingerhengsten.tk de hengst stachus is een lieve hengst goed karakter we rijden met hem wedstrijden...

mijn merrie is drachtig van hem

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:07

Harstikke bedankt voor jullie reacites, ik ga ze zo even rustig bekijken en ze laten zien aan mijn ouders :)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:26

Als je het niet erg vindt om in België een hengst te zoeken, dan kan ik je zeker Amast Van 't Jansveld aanraden. Prachtige gangen en dito uitstraling, gouden karakter. Belgisch kampioen 2008.
We gaan er thuis ook mee fokken. Kijk er al naar uit :p

http://users.telenet.be/stalwulfhoek/dekhengst.htm

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:11

saariewaarie schreef:
Amast Van 't Jansveld ... Prachtige gangen ...

Heb je dat zelf gezien? Zelfs in het verslag van de keuring in het haflingertijdschrift stond in bedekte termen te lezen dat er paarden bestaan met (veel) betere gangen. Persoonlijk vind ik hem bar slecht; vooral in draf. Een harmonieuze bouw heeft hij volgens de heren keurmeesters wel en op stand zijn er lelijker paarden...

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:45

SuSEQ schreef:
saariewaarie schreef:
Amast Van 't Jansveld ... Prachtige gangen ...

Heb je dat zelf gezien? Zelfs in het verslag van de keuring in het haflingertijdschrift stond in bedekte termen te lezen dat er paarden bestaan met (veel) betere gangen. Persoonlijk vind ik hem bar slecht; vooral in draf. Een harmonieuze bouw heeft hij volgens de heren keurmeesters wel en op stand zijn er lelijker paarden...

Zo en hier sluit ik me bij aan! :+

Maar de van een hengst is niet bepalend voor het karakter van je fokproduct de merrie heeft ook nog een karakter mee te geven......
Persoonlijk vind ik het Nabucco-bloed vaak erg driftig en heet, Afghan 2 bloed is werklustig, maar wel eenkennig(paard hangt aan een paar personen), Archimedes/Agra-bloed is vaak toch iets rustiger en die vinden het allemaal wel best maar zijn wel wat ''kijkeriger''.

Dat is mijn ervarig met die (vader)bloedlijnen en zo stoot ik geen hengsten voor het hoofd.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:09

haflinger_27 schreef:
Persoonlijk vind ik het Nabucco-bloed vaak erg driftig en heet, ...

Dus daarvan komt het levendige karakter van de moeder van mijn ruin? (en dus ook het zijne) Haar moeder is een Nabucco en zij is een echte madam. Betrouwbaar en braaf, maar wel wat bazig. In het werk heb ik haar nooit gehad... Haar halfbroer (dus ook mv Nabucco) is echter (meestal) de rust zelve...

Verder vind ik de bloedvoering van Amast niet bijzonder interessant, waarin Muschi (moeder van afghanII) wat teveel terugkomt imo. Bovendien is Atomist nu niet het meest originele vaderdier om een zoon van in de belgische fokkerij in te zetten.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:35

Citaat:
Heb je dat zelf gezien? Zelfs in het verslag van de keuring in het haflingertijdschrift stond in bedekte termen te lezen dat er paarden bestaan met (veel) betere gangen. Persoonlijk vind ik hem bar slecht; vooral in draf.

Ik heb hem al verschillende keren bezig gezien, en vind hem echt zo slecht niet. Helemaal niet, ik ben helemaal weg vn hem. Mede door zijn uitstraling.
Een tweede dekhengst van op stal de wulfhoek is Nanos, en die heeft wel een mooiere en ruimere draf, dat is waar. Is ook te zien wat je beter wil zien bij het veulen he ;)

Citaat:
Een harmonieuze bouw heeft hij volgens de heren keurmeesters wel en op stand zijn er lelijker paarden...

Da's zeker zo, en moet zeggen, hij is echt wel heel goed in de omgang enzo hoor. Wel paard met pit(niet extreem), maar geeft echt wel chique nakomelingen.

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:24

Citaat:
Citaat:
Heb je dat zelf gezien? Zelfs in het verslag van de keuring in het haflingertijdschrift stond in bedekte termen te lezen dat er paarden bestaan met (veel) betere gangen. Persoonlijk vind ik hem bar slecht; vooral in draf.

Ik heb hem al verschillende keren bezig gezien, en vind hem echt zo slecht niet. Helemaal niet, ik ben helemaal weg vn hem. Mede door zijn uitstraling.
Een tweede dekhengst van op stal de wulfhoek is Nanos, en die heeft wel een mooiere en ruimere draf, dat is waar. Is ook te zien wat je beter wil zien bij het veulen he

Ik heb die hengst ook gezien. En het verbaasde mij dat hij kampioen werd....... De reserve was toch in alles net ietsjes beter, maar die had 1 nadeel de kleur........ En als een hengst het alleen van uitstraling moet hebben, dan vind ik het zoiezo al niks om als vaderdier te gebruiken.
Ik kijk naar de tekortkomingen van onze moederdieren en daar zoeken we een hengst bij.
Voor 2009 zijn we er al een heel eindje uit of er moet wel ECHT iets beters op de HK in Nederland komen op 3 feb.

Nanos is best een aardige hengst maar jammer dat er van moederskant geen ''bekende'' bloedvoering zit.
Ik heb er na op zoek geweest en ben er niet zo ver meegekomen.
En heb er trouwens nog geen veulens van gezien waarvan ik iets zeggen kan.

Citaat:
Een harmonieuze bouw heeft hij volgens de heren keurmeesters wel en op stand zijn er lelijker paarden...

Da's zeker zo, en moet zeggen, hij is echt wel heel goed in de omgang enzo hoor. Wel paard met pit(niet extreem), maar geeft echt wel chique nakomelingen

Dit is ook bepalend wat de moeder is voor n paard. In de fokkerij word gesproken dat de MERRIE 65% vererft in alles. Hij kan best goed vererven maar als hij chique vererft moeten de moeders wel wat meer ''klassiek'' zijn anders blijft er geen haflinger over.

En er moet eens wat meer bloedspreiding in de fokkerij komen en snel ook.
De M-lijn dreigt nu ookal tenonder te gaan, de B-lijn en S-lijn zitten goed in de lift.
Het is allemaal t zelfde wat er komt je kan geen Afstamming pakken of er zit wel Amadeus, Nabucco, Winterstein, of Archimedes in, je moet ergens beginnen maar te veel van t zelfde kan ook niet.

tgrazenhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:29

hey wij hebben een hafinger hengst deze dekt wel zonder papieren is niet gekeurd maar is supper lief en braaf en geeft mooie veulens

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:31

Ik had je al een pm gedaan maar als meer mensen dit topic volgen:
Wij heben de hengst Ambassador die ook weer wat merries mag dekken.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:55

Stradivari?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:29

haflinger_27 schreef:
Citaat:

Dit is ook bepalend wat de moeder is voor n paard. In de fokkerij word gesproken dat de MERRIE 65% vererft in alles. Hij kan best goed vererven maar als hij chique vererft moeten de moeders wel wat meer ''klassiek'' zijn anders blijft er geen haflinger over.

Ik heb dan ook een redelijk klassieke haflinger ;) waar ik mee ga fokken.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:11

ladyF je hebt een supper leuke mooie hengst mooie bouw!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:20

Taat schreef:
ladyF je hebt een supper leuke mooie hengst mooie bouw!

Dankje, hij is qua karakter ook helemaal geweldig. (Daarom is hij ook nog hengst) De TS komt binnenkort eens kijken bij hem.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:38

kriebel schreef:
Stradivari?

Die heb ik alleen maar op foto's gezien, maar ik rijd een zoon van hem(Stan) Dat is echt een leukerd. Heel braaf, lekker koel in de kop en erg werkwillig.
Er staan nog een zoon bij ons op stal van hem(Stef) en die is ook heel lief. Dit voorjaar wordt die beleerd, dus over hoe die onder het zadel is, kan ik nog niets zeggen.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:45

Iedereen harstikke bedankt voor de reacties.

Wij zoeken gewoon nog verder en we willen waarschijnlijke en selectie maken van de hengsten die onze aandacht trekken.
En wij gaan idd ook kijken bij de hengst van Ladyf. Hij lijkt ons de geschikte kanidaat :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:49

wat pauk ook al aangaf super hengsten

http://www.haflinger.nl

je kunt hun bellen/mailen
ik zou het zeker proberen

mvg