Moeder en "veulen" na 3 jaar herenigen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Moeder en "veulen" na 3 jaar herenigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 19:29

Korte achtergrond informatie: Mijn merrie is nu 8, toen ze 4 was heeft ze een zoon gekregen die nu dus 4 is.

Ik vraag me af hoe merrie en zoon zouden reageren, als ze herenigt zouden worden na ongeveer 3 jaar. Zouden beide paarden van slag zijn? Of zouden ze elkaar niet herkennen?
Mijn vraag aan jullie is dus of jullie hier ervaring mee hebben en of jullie het verstandig vinden om ze (voor 1 dag) te herenigen.

TICKELS

Re: Moeder en "veulen" na 3 jaar herenigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:49

Jazeker, de moeder herkende haar direct, mocht zelfs een paar uur samen met moeder aan 1 pluk hooi eten, daarna moest ze nodig opgevoed worden, wat na 2,5 jaar haar goed gelukt is. Ze hoeft maar boos te kijken of dochter weet al wat ze moet doen.
Het was trouwens haar eerste en enige veulen. Bij fokmerries zal het misschien anders zijn.

Of het verstandig is voor 1 dag, dat denk ik niet...Maar dat heeft niet zozeer met moeder zoon relatie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:26

Ik heb al heel wat veulens uit de opfok gehaald en nog nooit het idee gehad dat de moeders ze weer als kind herkennen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:32

na 3 jaar herkennen ze elkaar meestal niet meer

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:33

Ik had ook niet de indruk dat mijn merrie haar dochter herkende na 3 jaar gescheiden te zijn geweest.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:37

mijn fjordenmerrie die ik had herkende haar dochter nog wel na een maand of 4 gescheiden te zijn geweest,
en het veulen vloog zo onder het draad door naar haar toe (merrie verhuiste naar lokatie waar veulen liep, we hadden haar even in de wei ernaast gezet).
maar of ze elkaar na 3 jaar nog herkennen weet ik niet.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:40

Volgens mij zullen ze elkaar misschien wel erkennen maar wil niet zeggen dat ze dan met elkaar kunnen opschieten. Bij ons al de merrie en veulen een tijdje uit elkaar zijn kan ik ze er niet zo makkelijk meer bijzetten want dan moet de merrie echt niks meer van haar veulen hebben.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:49

Ik heb een hele mooie foto van mijn merrie met drie van haar kinderen. (trouwens allemaal ook dezelfde vader). Toen de foto werd gemaakt herkende mijn merrie haar oudste zoon.. Heel lief hinnikje en haar onder lipje trilde.. Zo mooi. Haar zoon staat intussen al meer als 3 jaar bij anderen en wordt uitgebracht in de sport. De ander 2 hadden wel zo iets van wie is dat.. Maar moeders staat heel trots op de foto.. Ech zo van dit zijn mijn kinderen. In tussen kunnen we wel weer opnieuw op de foto, er zijn nog meer volle broers en zussen bij geboren.

Daarnaast heb ik nog een merrie en haar zoon is nog in ons bezit.. maar deze reageerd helemaal niet op hem. Die doet net alsof ze hem niet kent.. Is ook niet zo sociaal dier moet ik bekennen.

Ik geloof dat dieren elkaar wel herkennen.. Maar dan moeten ze het ook willen.
Net als mensen soms zie je iemand maar dan doe je net alsof je hem/ haar niet herkend.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:31

Nope. Hier is ook een 2,5 jarige terug gekomen.
Mams deed er niks mee. Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:46

Mijn merrie en haar veulen herkenden elkaar direct na de afspeenperiode en konden ook meteen samen in het land worden gezet. In de zomerperiode hebben ze samen twee jaar op een wei met andere paarden gelopen en ieder jaar konden we ze zonder problemen bij elkaar in zetten en was de rangorde direct bepaald.
Een andere merrie van mij is bij de vorige eigenaar geboren en heeft daar 18 jaar samen met haar moeder gestaan. Twee maanden nadat ik haar gekocht had, ben ik met deze merrie naar de vorige eigenaar toe gereden. We wilden de merrie samen met haar moeder in de rijbak zetten, maar het werd één grote trappartij. Er was wel duidelijk sprake van herkenning, maar het samenzetten was geen succes... Ik ben van mening dat de reactie erg afhankelijk is van het paard. Voor één dag zou ik het risico niet nemen om de paarden samen te zetten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:44

Wij hebben gisteren ook een 2,5jarige naar huis gehaald, zelf gefokt en staat nu in de stal naast haar moeder...
geen spoortje van herkenning... maar het zijn wel 2 zeer eigenwijze beestjes ook...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:53

Mijn paard staat nu ook al weer enkele jaren terug bij haar moeder op de wei. Na het afspenen heeft ze een tijd by andere veulens gestaan en terwijl had haar moeder een ander veulen, maar toen dat veulen ook mocht worden afgespeend is mijn merrie terug bij haar moeder op de wei gegaan. Het leek niet echt dat ze elkaar nog herkende, nu na 4 jaar staan ze nog steeds bij elkaar en moet de moeder toch opzij gaan voor mijn paard.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:56

De moeder van mn paardje vloog haar zowat aan en moest niets van haar hebben..

Maar als de mijne vriendjes van jaren geleden tegenkomt dan lijkt er nog wel iets van herkenning, want het is dan gelijk weer dikke mik en plak aan en hinneke he..

Nou succes Haha!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:48

Waarschijnlijk herkennen ze elkaar wel hoor, maar misschien is het niet altijd duidelijk. Mijn paard heeft 2 jaar bij een vriendin gestaan. Inmiddels stond ik zeker al 4 jaar ergens anders toen ze elkaar weer zagen. Nou, er was geen twijfel over mogelijk, die twee kenden elkaar nog heel goed hoor.

Daarom denk ik dat moeder en kind ook wel een bepaalde band hebben, maar dat het misschien niet altijd zichtbaar is.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:53

toen we macho weer bij dorritt zette (na 2 jaar hengstenweide, gecastreerd), probeerde hij haar te dekken Clown
ze herkenden elkaar niet

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:54

Bij mijn merrie staan meerdere paarden in een groep. Ook haar nakomeling die 2 jaar weggeweest is herkent zij. Hoe ik dat weet. Momenteel krijgen zij buiten hooi maar aan de pluk hooi van mijn stammerrie komen alleen haar eigen nakomelingen de anderen paarden (andere lijn) hoeven maar in de buurt te komen of zij worden verjaagt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:55

Ik geloof zeker dat ze elkaar herkennen, merries vergeten hun veulens echt niet. Ze zullen elkaar misschien niet ín de armen vliegen bij wijze van spreken maar herkenning is er zeker wel. Er is ook veel communicatie tussen paarden die wij niet zien of (h)erkennen!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:57

mijn merrie herkende haar veulen al niet meer na 3 maanden Clown

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:58

Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen. Waarschijnlijk doet ze net alsof. Ze "stoten" en veulen toch af. Dat is de natuur.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:26

Toen ik folie kocht en quira dus al in bezit had hadden die 2 elkaar ook 2 jaar niet gezien. Op het moment dat ze weer bijelkaar kwamen was het gelijk van: he jij hier? gezellig! Ze waren vanaf minuut 1 weer onafscheidelijk, terwijl quira met andere paarden een ramp is eet ze met folie uit dezelfde bak, drinkt uit dezelfde ton etc...dus ik denk toch wel dat elkaar herkend hebben, helemaal omdat ik dit bij beide paarden nog nooit eerder heb gezien (dergelijke reactie bedoel ik)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:59

Grappig hoeveel verschillende ervaringen er zijn. Lachen
Bedankt allemaal!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:03

goldflower schreef:
De moeder van mn paardje vloog haar zowat aan en moest niets van haar hebben..

Maar als de mijne vriendjes van jaren geleden tegenkomt dan lijkt er nog wel iets van herkenning, want het is dan gelijk weer dikke mik en plak aan en hinneke he..

Nou succes Haha!

DAt had mijn merrie ook, na een jaar gescheiden te zijn. Ze was schijndrachtig en wilde perse dat de jaarling ophoepelde.
Ze herkende haar dus wel degelijk maar had zoiets van wegwezen jij, er komt een kleine en daar moet ik nu voor zorgen.

Ik heb ze dus buiten een poosje met een draadje ertussen gehouden maar nu gaat het allemaal weer heel goed. Haha!
Kijk maar: [ITP] Zo moeder zo dochter......

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:09

Mijn merrie heeft héél wat nakomelingen lopen, en op wedstrijd herkend ze ze stuk voor stuk, nou moet ik wel zeggen dat die allemaal op één stal staan, en misschien wel een bepaald/bekend geurtje bij zich hebben..
maar zodra ze er één ziet uit haar Reina-lijn is het hinneken geblazen! Lachen

mijn eigen merrie herkende haar kind na een jaar nog, maar na 3 jaar zou ik het niet durven zeggen.

elllenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 23:20

ik heb het 2 keer megemaakt...
een keer met moeder en 3 jarige zoon,
zoon herkende haar wel maar andersom niet denk ik.
en de andere keer na 2,5 jaar met een ander paard.
ook een merrie en een zoon...
zoon en merrie herkende elkaar nog...

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:25

mijn merrie van nu 3 jaar, heeft 2 1\2 jaar niet bij de
moeder gelopen, nu lopen ze weer bij elkaar,
maar geen grijntje herkenning van beide kanten.
het gaat overigens wel goed met z'n allen bij elkaar.