Goede band met je Shetlander ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_

Goede band met je Shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:42

Hallo.

Ik verzorg nu al een tijdje een shetlander, die ik ken van vroeger.
Maar ik heb niet echt het idee dat ik een goede band met haar heb..

Hoe hebben jullie een goede band met je pony gekregen ?
En zijn er iets van spelletjes ofzo die de band iets kunnen verbeteren?

Alvast bedankt.

SanneK

Re: Goede band met je Shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:44

hoi, ik heb ook een shetlander en ik heb een redelijk goede band met hem.
Dit komt vooral omdat ik veel met hem gewandeld heb, en veel gepoetst en gewoon mee gefrutseld, vind hij heel gezellig Lachen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:07

Ik heb een goede band met onze verzorgshet. En dat door meerdere omstandigheden.

Punt 1: Door de situatie destijds hebben wij hem opgehaald voor de huidige eigenaar. Waar hij stond was hij niet happy. Als ik hem dus even vermenselijk qua gevoel denk ik dat hij ons dankbaar is dat wij hem daar weggehaald hebben. Hij herkent zelfs mijn man die niet vaak komt en wil dan echt geknuffeld worden door hem (hij heeft hem toenertijd de trailer opgeladen)

Punt 2: Hij is gek op kinderen en ik heb er 2 die hem dus ook verzorgen en erop rijden. Hij is echt gek en voorzichtig emt ze. Dus als ik emt 1 van de kids kom staat hij al attent te kijken met oortjes naar voren. vaak hinnikt hij er ook heel zachtjes bij. Kom ik zonder kids dan is hij wat brutaler maar gaat dan ook gerust met me knuffelen door zijn kop in mijn armen te leggen.

Punt 3: Ik werk lekker met hem, daag hem af en toe uit door iets nieuws te gaan doen, zoek uit wat hij leuk vind (sprongetje, echt aan het werk gezet worden aan de longe of LL etc).

Punt 4: ik klets tegen hem en beloon hem heel veel met een hoge prettiger stem. Af en toe klopje en stevige aai vind ie heerlijk. En ik geef hem vertrouwen. Vooral met LL als ik direct achter hem loop, dan is ie me kwijt. Wordt dan onrustig. Als ik dan tegen hem praat wordt ie kalm en krijgt ie vertrouwen in de situatie ondanks dat ik (de leider) dus achter hem loop. Laat hem ook tussendoor naar mij toekomen tijdens het werk voor even een moment van rust, aaien en een knuffel.

Tsja en om de band te verbeteren zeggen ze hier altijd grondwerk gaan doen. Dat is ook een manier van de leider zijn en belonen en vertrowuen geven.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:50

Ik heb zeker een goede band met m'n Shet *LOL*
Ik zou niet weten wat ik zonder hem zou moeten. Lovers

Eerst heb ik hem zo'n 2/3 weken verzorgd, daarna hebben we hem gekocht omdat ik toen al een band met hem had. Hij was erg brutaal en gemeen, omdat hij ervoor een hele tijd bij een handelaar heeft gestaan waar niks met hem gedaan werd.
In die weken dat ik hem verzorgde, was dit al heel erg verbeterd (hij beet en sloeg, je kon niet eens z'n benen aanraken, laat staan z'n hoeven uitkrabben)
Door hem heel veel te poetsen, wandelen en andere aandacht te schenken was het ijs gebroken. De dag dat ik hem kreeg, kon er zelfs iemand achter hem staan Haha!
Zorro is nu een ontzettende knuffelkont en dat trappen en bijten is er volledig uit(op een hele enkele uitzondering bij het langelijnen na, als ik hem dan per ongeluk overvraag of hij is het ergens niet mee eens, geeft hij nog weleens een bok Boos!. Als ik tegen mensen nu zeg dat hij eerst zo was, zitten ze me met open mond aan te staren Clown

Ook heb ik Zorro zelf ingereden (wel met begeleiding natuurlijk) ik heb ontzettend veel met hem bereikt(meer dan ik ooit had durven hopen) en ook dit schept een band.

Nu heb ik Zorro zo'n 3,5 jaar en de band is alleen maar sterker geworden. Lovers Een zacht hinnikje als ik de stal in loop, hij knabbelt en geeft kusjes. Dit komt door veel aandacht aan hem te geven, te knuffelen, te poetsen en hem lekker aan het werk te houden (best intensief). Ook heb ik op kamp leren t-teamen(soort massage) wat ook de band weer versterkt.

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:49

Oke Ja

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:48

sonjaa misschien moet je is wat meer gaan doen alsof ze van jou is Haha!..
ik denk dat dat al scheelt je houdt je heel erg in omdat je denkt mag het wel mag het wel Tong uitsteken..

meid van mij part scheer je dr kaal maak je dr viguurtjes in etc.

het is ook een leuke pony om mee te gaan werken misschien kun je je focussen op lange lijnen, dressuur voor de wagen etc.
dr zijn ook wedstrijden in dus we kenne zo overal naar toe rijden Lachen

kusjeee (K)

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 17:43

Ja misschien helpt dat wel ja Lachen
Ik ga gewoon een trainingsplan maken voor dat dikkertje, en VD doen enz. Lachen

thanxx Haha!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:29

Volproppen met snoepjes dan ben je zo vriendjes Lovers

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:50

Nassie schreef:
Volproppen met snoepjes dan ben je zo vriendjes Lovers

hahahaha briljant Tong uitsteken
Daar doe je indd polly een plezier mee dus sonja dat wordt op naar de paarden winkel ( wat ben ik ook een profiteur he ? Tong uitsteken )
scheelt mij weer een ritje hahahahaha !

een plan opstellen is idd niet zo een verkeerd idee Lachen..
anders doe je net als ik met kiki gewoon lekker vanaf de grond beginnen er licht in mn kast een pessoa longeer tuig. bind het om haar heen en ga lekker lang laag oefenen enzo ( let wel op dat je haar eerst even op conditie brengt zonder dat malle ding )

Ik wil je graag helpen met die vet klep Ja

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:57

Mijn excuses voor mijn reactie, maar ik vond hem gewoon zo erg gepast Ja

Hoe ik een band heb gekregen met Tinkie.. Gewoon super veel geduld hebben. Tink was een erg bange/angstige pony, die denk ik gewoon niet wist wat mensen waren.
Ik heb haar heerlijk vertroeteld, op een gegeven moment begon het ook hard te hinneken als ik aan kwam..

Maar met grondwerk leer je elkaar het beste kennen. Zo heb ik geleerd van mezelf, dat ik totaal niet geduldig was. En Tink snel over de zeik was.
Maar na drie jaar gaat dat nu best wel.

Het is ook leuk om te zien, dat als ik een paar dagen niet geweest ben. Mevrouw echt heel erg beledigd is en ik echt moeite moet doen, zoals even lekker knuffelen of poetsen. Maar dan alsnog krijg ik soms de kont toegewezen Ja

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:09

hihi je hoeft je niet te verontschuldigen hoor vondt hem zelf ook erg grappig Tong uitsteken.

helaas valt er aan polly niet veel op te knappen voor sonja.
maar respect geduld etc bijbrengen is zeker iets wat gebeuren moet.

zo ook het stil staan met poetsen etc.
ze heeft gewoon nog niet door wie de baas is Lachen
t is een stevige tante van 1.12 en denderd maar al te graag door je heen Ja

het zal voor sonja een mooie band op kunnen brengen omdat zei het voor elkaar krijgt Lachen.
ik heb er het geduld niet voor hihi.

vindt het gewoon alleen al leuk om die twee bezig te zien.
je licht in een deuk met ze Tong uitsteken

dus son aan het werk met die geitenbrijer Tong uitsteken.

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:30

Haha ja polly is me dr 1 Tong uitsteken
Gek knolliebollie!

Maar het gaat ons wel lukken, met name met jou hulp tat Haha! hihi.

xxxx

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:52

hooi!! ik heb een suppeer live verzorg shet!! je moet veel poetsen en lopen .. kijken wat die leuk vind en dat vaak met hem doen.. als k zijn hoeven ga uitkrabben, gaat hij met zijn koppie op mijn rug liggen! vaka heen gaan en veel belonen en niet vele straf geven!! doeg!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:55

enneh..osgooien en ene beetje opjagen vinden ze ook leuk! Knipoog ! dan naar ze toe gan als ze dan weer weggaloperen Haha! vinden ze het leuk! gaan ze met je spelen! Pling

ThoranC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:25

ik heb met alle 4 mijn shetten een hele goede band maar met mijn hengst heb ik toch wel een hele speciale band ik kan hem zonder touw londeren kan zonder touw met hem buiten wandelen en als ik ga rennen blijf hij gewoon bij me echt super gaaf en met die andere shetlander heb ik ook een hechte band maar anders als dan met hem

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:26

de band is een kwestie van tijd en aandacht heb ik altijd geleerd

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:29

Heel veel wandelen en andere leuke dingen doen Ja. En gewoon een knuffelkwartiertje instellen.
Op een bepaald moment van de dag op de grond gaan zitten en onder haar buik kriebelen (of waar ze het maar lekker vindt).

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:52

Een band opbouwen is een kwestie van tijd, gedult en vertrouwen.
Maar dat is het niet alleen. Er moet ook een klik zijn tussen jullie 2. Als de ene de ander niet mag dan kun je lang werken, maar werkt het gewoon niet. Als je als baas gewoon geen klik hebt met je pony word het niets. Ik heb ook wel eens een pony gehad waar ik helemaal niets mee had. Een prachtige bonte. Maar als ik naar haar keek had ik niet iets van wow, dat word mijn maatje. Het ging op een gegeven moment ook gewoon tegen elkaar in. Want in de wei liet ze zich niet pakken en we gingen ons gewoon aan elkaar ergeren.Ik heb een ander baasje voor haar gezocht en dat ging prima. Raar maar waar. Als de klik er niet is...Net als met mensen. Je kan iet altijd met iedereen opschieten.
Ook heb ik een pony gehad waar ik een band mee had. Die ging naar mijn vriendin. Die wilde haar al jaren omdat ze haar geweldig mooi vond en ze een pony had die 2 druppels water op haar leek. Het leek haar leuk om 2 span te rijden... De pony was hier beleerd en deed geen stap verkeerd. Maar toen ze bij mijn vriendin kwam veranderde ze in een draakje. Ging ontsnappen, wilde niet dat er op gereden werd enz. Toen ze het aan mij vertelde viel mijn mond open. Was dat mijn pony???
Ze kwam weer terug en was weer als van ouds. Daarna is ze naar iemand anders gegaan en daar ging het ook goed. Het kikte dus niet tussen mijn vriendin en die pony.
Dus dat speelt ook mee.

Veel vrijheidsoefeningen doen met een pony! Daar bouw je ook een enorme band mee op. Luisteren naar je pony en niet altijd de baas spelen. Het is geven en nemen in een "relatie".

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:07

Een band in de zin van 'vertrouwen' wel, dan heb ik het vooral over de merrie die ik voor de wagen heb staan, en tevens fokmerrie is. Ze wilde eerder écht niet door waterplassen heen, en al helemaal niet voor de kar.
Toch heb ik haar op een gegeven moment zo ver gekregen; heb haar voor de wagen (heeft oogkleppen op) voor een héle grote plas geparkeerd, en met stem geprobeerd haar te overreden om er toch door heen te gaan. Ieder stapje naar voren uitbundig beloont, tot ze uiteindelijk echt op de stem, weliswaar aarzelend, de plas in ging.
Daarna konden we in volle galop door allerlei plassen heen, ze vind plassen crossen nu net zo leuk als ik dat vind Lachen

Maar een 'echte band'... tsja. Ze is nogal afstandelijk, houdt niet zo van knuffelen, doet dan echt zo van 'jeej laat me met rust zeg, ik wil liever eten', en als ze de kans krijgt loopt ze dan ook gewoon bij je weg.

Hinniken als ze (de hele kudde) me zien, ja tuurlijk, betekent dat ze hoogstwaarschijnlijk iets lekkers krijgen of anders gevoerd worden.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:46

Hee
Ik verzorg nu een jaar 2 shetlanders waar ik elke dag heen ging (njaa in het begin niet echt altijd vanwege school maar wel zovaak als ik kon) zoveel met hun gedaan, zoveel geleerd
Nu kan ik wel echt zeggen van ik heb een band met hun hoe en wat kan ik niet uitleggen dat zit gewoon tussen die pony's en mij.
bij vertrouwen merk ik wel dat als ik vertrouwen in hun stel hun het mij terug geven.
Dus het kan wel even duren. Er heeft bij mij wel aardig veel tijd in gezeten maar het resultaat ben ik zeker trots op het zijn gewoon mijn vriendinnetjes geworden Haha!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 04:12

Je moet ook inderdaad een klik met de pony hebben om een goede band ermee op te bouwen. En een hoop tijd, geduld, vertrouwen, en op elkaar leren inspelen.

M'n pony is absoluut mijn maatje. Het heeft een poos geduurd maar nu zijn we volledig op elkaar ingespeeld en weet ik met een oogopslag hoe haar stemming is en wat al haar karaktertrekjes zijn. Wederzijds kan ik echt alles met haar doen en heeft ze een engelengeduld als ik bijv. een uur over een poetsbeurt wil doen. Bij iedereen anders geeft een moment aan, dmv een hap geven dat ze er nu echt genoeg van heeft. Bij mij gaat ze vrolijk staan slapen als het wat lang duurt.

Met m'n tinker die ik nu 4 maanden heb, heb ik nog echt geen goede band mee. Het begon goed, maar een gegeven moment kregen we steeds meer ruzie samen en was de klik volledig weg. Vooral rijden was ene grote ramp. Dit heeft het vertrouwen in elkaar goed geschaad. Nu doen we meer grondwerk en staat rijden op heel laag pitje. En het heeft zeker succes, ze luistert 10x beter, zoekt weer toenadering tot mij en loopt me zonder een touwtje als een hondje achterna.

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:36

de shetlanders die ik verzorg heb ik wel een goede bant mee als ik kom haar je ze al!
en zij kijken gelijk hun stalletje uit!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:00

Ik heb een goede band met mijn shetten. Die heb ik met ze gekregen door goed voor ze te zorgen, veel tegen ze te praten en ze consequent te behandelen. En natuurlijk op zijn tijd met ze bezig zijn. Ze vertrouwen me, dat werd me net weer duidelijk toen ik met ze aan het wandelen was. Als er iets is dat ze spannend vinden, blijven ze rustig, maar ze lopen wel zo dicht mogelijk bij me.

Tommiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:41

Nou ik leerde mijn verzorgshetjes kennen 2 jaar geleden en ik borstelde ze elke dag,toen begon ik ook op ze te rijden.Maar ik zat niet op paardrijles dus eigenlijk heb ik op hun leren rijden en zo is de band eigenlijk ontstaan . Knipoog

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:50

ik heb 3 verzorgs shetties maar met 2 heb ik een hele goede band en met de andere helemaal niet,
maar eeregister keek hij mij zo lief aan!
ik begon opeens wel van em te houden.
en opeens onstond er een band heel raar opeens plotseling!
hij was altijd heel koppig en luisterde nooit! maar nu luisterd hij heel goed naar mij!