Wat is nou een leuk en makkelijk te berijden ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sam2704

Wat is nou een leuk en makkelijk te berijden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 23:05

Wie kan mij een tip geven. Wat is nu een leuk ras. Ik bedoel dan een leuk uitziend paard, beetje pittig, maar 100% betrouwbaar. Dus bijvoorbeeld stoicijns als er iets gebeurt.

goeroe

Re: Wat is nou een leuk en makkelijk te berijden ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:08

Dat ligt er maar net aan wat je onder "leuk uitziend, beetje pittig, maar 100% betrouwbaar" verstaat. Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:10

Geef je mij een gil als je er een gevonden hebt? Tong uitsteken

Zulke paarden bestaan helaas niet!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:10

Een ras zegt niet alles over de karakter van het paard.
En een paard is een vluchtdier en kan daardoor nooit 100% betrouwbaar zijn.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:13

Adil18 schreef:
Geef je mij een gil als je er een gevonden hebt? Tong uitsteken

Mag ik in de krant?! Ik heb er een. Ja

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:14

Is fijn voor jou, maar kan je dan ook zeggen dat alle andere paarden van zijn ras ook zo zijn?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:16

Anoeska schreef:
Is fijn voor jou, maar kan je dan ook zeggen dat alle andere paarden van zijn ras ook zo zijn?

Dat ten eerste, en ten tweede is geen enkel paard 100% betrouwbaar...! Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:23

Nee klopt, ik kan zeker niet zeggen dat de rest van het ras ook zo is, maar dat is ook niet wat C_arola zei, die zei dat er geen paard was wat aan die beschrijving voldeed.
En nouja, 100% betrouwbaar zal dan wel niet, maar ik denk ook niet dat de TS dat verwacht. Lachen
@TS
Zoek niet naar een ras, zoek naar een paard. (Als je een paard zoekt natuurlijk) kijk gewoon zo lang rond tot je een paard vindt wat aan je eisen lijkt te voldoen en neem die op de proef zo mogelijk. Zelfs in een paar weken vind je niet uit of het paard '100%' betrouwbaar is, maar beter dan met 1 of 2x proefrijden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:43

Ik adviseer om eens kennis te maken met enkele American Paint Horses. De kans is groot dat je daar een paard vindt dat grotendeels voldoet aan je behoeften. Ons paardje is ook een paint en
1. ziet er goed uit : sorrel tovero, medicin hat tekening met twee blauwe ogen, er zijn geen twee dezelfde paints.
2. pittig als ze mag, 99 % betrouwbaar als het moet
3. een cool, rustig karakter
Let wel op dat je niet bedrogen wordt, niet elk gevlekt paard is een paint en niet elke paint heeft vlekken, een paint is een paint als hij ingeschreven is bij de American Paint Horse Association en daarvan papieren heeft.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:53

De Rocky Mountain horse

Gangenpaard met een wat stevigere bouw, maar atletisch. Zeer cool in hun koppie, maar wel looplust.
Het ras staat bekend om de coolheid, vriendelijkheid en werklust. Van de ongeveer 10 die ik inmiddels gereden heb was er slechts eentje ietsje minder cool, maar dat leek mij eerder een trainingsprobleem.

Ik ben erop gevallen vanwege de looplust in combinatie met het onverschrokken karakter. De extra gang (singlefoot) en mooie uiterlijk zijn natuurlijk na deze eigenschappen een leuke bijkomstigheid.
Alleen niet voor de kleine beurs helaas, ze zitten door import nog in de hogere prijsklasse

Groetjes
Nienke

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:35

Eleandra schreef:
Nee klopt, ik kan zeker niet zeggen dat de rest van het ras ook zo is, maar dat is ook niet wat C_arola zei, die zei dat er geen paard was wat aan die beschrijving voldeed.
En nouja, 100% betrouwbaar zal dan wel niet, maar ik denk ook niet dat de TS dat verwacht. Lachen
@TS
Zoek niet naar een ras, zoek naar een paard. (Als je een paard zoekt natuurlijk) kijk gewoon zo lang rond tot je een paard vindt wat aan je eisen lijkt te voldoen en neem die op de proef zo mogelijk. Zelfs in een paar weken vind je niet uit of het paard '100%' betrouwbaar is, maar beter dan met 1 of 2x proefrijden.

Ik schreef niet dat er geen paard was dat aan die beschrijving voldeed, ik schreef;
Een ras zegt niet alles over de karakter van het paard.
En een paard is een vluchtdier en kan daardoor nooit 100% betrouwbaar zijn.

Adil18 schreef; Geef je mij een gil als je er een gevonden hebt?

Verkeerde quote dus gebrukt Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:36

Groninger!

MzPuraRaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:28

Een typisch "Ras" zul je waarschijnlijk niet vinden.

Het heeft vooral met de opvoeding en omgeving van het paard te maken. Ja

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:06

Daarnaast speelt karakter naast opvoeding en omgeving ook een grote rol.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:02

Type gelders paard van het KWPN

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:06

sunny44 schreef:

Waarom dan? Heb er hier een staan en het is een enorme schijtlijster! Hij schrikt van alles, is vreselijk nerveus....

Daarom zei ik al: Er bestaan geen paarden die 100% te vertrouwen zijn en er bestaat als helemaal geen ras die alleen maar dergelijke paarden representeerd

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:32

Adil18 schreef:
sunny44 schreef:

Waarom dan? Heb er hier een staan en het is een enorme schijtlijster! Hij schrikt van alles, is vreselijk nerveus....

Daarom zei ik al: Er bestaan geen paarden die 100% te vertrouwen zijn en er bestaat als helemaal geen ras die alleen maar dergelijke paarden representeerd

Die van mij is juist super cool in de kop. 100% betrouwbaar kan inderdaad niet. Een dier blijft een dier

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:38

leuke pony mag ook???
een connemara...te rijden als paard, te houden als pony...

owowowowow zit ik hier te promoten met mijn eigenzinnige pony. maar goed, kijk eens op connemara.nl, vind je genoeg info.

en ja :+ natuurlijk is ieder paard uniek en niet in hokjes te plaastsen maar ik geloof dat we wel naar het "algemene" plaatje mogen kijken toch??? je moet tenslotte ergens beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:06

Adil18 schreef:
sunny44 schreef:

Bij ieder ras horen bepaalde eigenschappen en het is wel zeker mogelijk om daar in je zoektocht naar een paard rekening mee te houden. Of het paard in kwestie aan de rasstandaard voldoet en goed is opgevoed is vraag 2 (en hangt ook af van de eigenaar), maar over het algemeen kun je toch zeggen dat Gelderse paarden prettig in de omgang zijn. Die van mij in ieder geval wel.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:09

wat vinden jullie dan van appaloosa x kwpn. ( sturdy fellow, zoon van gribaldi) ? heb een 2 en een half jarige in mijn bezit. zal dit een leuk en makkelijk te berijden dier zijn??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:18

Zoeken bij rassen die er bekent om staan dat ze "koel in de kop" zijn.
IJslander,Quarter,paints,Rocky Mountain,Fries en zo zijn er nog wel meer.Verder het paard zelf uiteraard bekijken want elk ras heeft zijn uitzonderingen ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:01

arabisch volbloed! Maar alleen als je een klik met het ras hebt, anders botst het en heb je een nerveus paard.. als je de klik hebt, is er geen cooler betrouwbaarder ras! :-)

Daiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:07

Def schreef:
Groninger!

haha dat was ook het eerste wat ik dacht :P ik heb ook een groninger, ze heeft nog nooit gek gedaan onder het zadel, ze is wel voorwaards soms een beetje pittig maar zal nooit gek doen. Ik ga vaak alleen met haar naar buiten en zomers crossen we vol vertrouwen over de weilanden ;).

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:11

er zijn genoeg paarden die betrouwbaar zijn hoor, daar kan je beter op zoeken dan op ras.. er is niks te zeggen.. elk ras heeft paarden met een goed karakter of juist niet ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:36

Het blijven dieren en inderdaad per ras heb je diverse paarden maar sinds een aantal jaar heeft de Rocky Mountain Horse echt mijn hart veroverd! Heb zelf 2 Rocky`s en mijn merrie is als jong paard geimporteerd vanuit Amerika, amper rijervaring en toch zo opstappen en wegrijden! Door het verkeer en bos.
Ik zie het ook bij andere jonge paarden van dat ras, is niet veel meegedaan en toch zo opstappen en wegrijden. Het zijn nuchtere en koele paarden, voorwaarts en werkwillig.
Maar blijf erbij, overal heb je goede en slechte paarden en het blijven dieren, geen machines :=