Neonlight schreef:Ik had er nog nooit van gehoord, dacht altijd dat bontvormen niet toegestaan waren bij de welsh en appaloosa is ook een bontvorm.
Het zou best wel eens kunnend dat het vroeger voorkwam en nu "uitgestorven" is. Het appaloosagen kan niet verborgen meegedragen worden, het is altijd zichtbaar. Uit 1 appaloosa-ouder heb je 50% kans op een appaloosa-nakomeling. Als die weinige welshjes met een appaloosa-kleur geen appaloosa-nakomelingen krijgen ben je op den duur de kleur ook helemaal kwijt.
En om eerlijk te zeggen (ik als appaloosafokker) kan ik me wel voorstellen dat ze die kleur niet wilden hebben, omdat het toch bont is.
ja, maar sabino/splash is ook een uiting van bont, en dat is juist zeer gewenst. Sabino voornamelijk.
Het is meer een soort variatie op appaloosa, het is geen schimmel of extreme sabino oid. het is wel echt een apart gen, alleen voor appaloosa heb je een echt appaloosa paard nodig om dat erin te fokken, en dat is nooit gebeurd voor zover bekend. Maar iig, pure bred 'appaloosa' welshes bestaan dus, dat kan ik in mede delen. Maar het is inderdaad uiterst zeldzaam.