[WN] Voor de kleurenexperts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendageene

Voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:34

Graag zou ik een mening willen over wat voor kleur dit paard is. Tot nu toe heb ik nog geen duidelijke kleur van iemand gekregen, ook de veearts had geen idee en ik heb zelf deze kleur nog nooit bij een paard gezien.

Nog wat informatie die je zo op de foto's niet kunt zien:
De vader is een chestnut fewspot appaloosa.
De moeder is zwart overo (paint)
In de vaderlijn komen de kleuren palomino, bucksin en roan voor.
In de moederlijn komt de kleur dun (bucksin) voor.

Hij lijkt in eerste instantie zwart, maar zijn onderbenen zijn chestnut kleurig en hij heeft enkele chestnut stippen, deze zijn wel zichtbaar op foto's. Hij is overduidelijk appaloosa, hij heeft alle kenmerken. Op zijn papier staat hij als grey. Hij wordt in de wintervacht witter als in de zomer. Zijn manen en staart zijn zwart, bruin en wit door elkaar.

Hier de foto's

Als veulen
Afbeelding

In zomervacht
Afbeelding

In wintervacht
Afbeelding

Zijn hoofd in wintervacht
Afbeelding

En een detail van de hals en manen, tevens een chestnut stip bij zijn oog te zien
Afbeelding

De volgende opties heb ik al gehad voor zijn kleur:
Een doorstoken vos
Zwart stekelharig
Fewspot met een zwarte basiskleur (vind ik wel aannemelijk, alleen ik heb het echt nog nooit gezien of omschreven zien staan)
Smokey black (maar dit zou technisch niet mogelijk zijn gezien de kleuren van de ouders, of 1 van de ouders staat verkeerd geregistreerd met de kleur?)

Wat mij betreft is het absoluut geen zwart of schimmel, aangezien de chestnut benen en stippen en dat hij met de seizoenen witter of zwarter wordt. Dus wat is het dan wel???

DubbelFun

Re: Voor de kleurenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:17

Het is duidelijk een Appaloosa. De roaning kan daar ook bij horen.
Of hij zwart is, smokey black of heel donker chestnut kun je laten testen door een Cr- en E-test te laten doen.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:53

Onze appies verkleurden ieder jaar tot ze 3 à 4 jaar oud waren waren. Dit is blijkbaar ook het geval bij jouw paardje. Mijn appaloosamerrie (nu verkocht) was altijd gewoon sorrel blanket, maar voor ze 3 werd, werd ze ineens roan. Het lijkt alsof jouw paard ook roan is of zal worden. Maar misschien moet je gewoon nog even afwachten...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:31

Hij is nu 4.5 jaar oud, ben wel benieuwd hoe hij van het voorjaar uit zijn wintervacht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:05

Hij is iig geen smokeyblack aangezien geen van zijn ouders palomino of buckskin of smokeyblack is en dus ook het creme gen niet dragen. Ook draagt hij geen Dun gen.

Zijn manen en staart zijn zwart? Dan is ie dus zwart of brown , lijkt mij! Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:48

Zijn manen en staart zijn aan de basis zwart en er zitten wel bruine en witte haren doorheen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:11

Als zijn benen niet zwart zijn dan is hij niet zwart.
De 'roaning' en zwart in manen en staart kunnen veroorzaakt worden door het appy zijn.
Idem de witte haren.
De bruin haren zijn waarschijnlijk erg erg donker vos haren.
Met de vos plekjes die hij heeft zou ik gokken op een basis kleur van vos, met appy, met zware Sooty beinvloeding (kan ook de zwarte haartjes veroorzaken in manen en staart).
Zonder DNA test zou ik zeggen = black chestnut appaloosa

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:15

@Peterina: bedoel je Ee?? Of én zwart én chestnut/vos?? Dat laatste lijkt me technisch niet zo mogelijk nl Clown

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:39

Brendageene schreef:
De volgende opties heb ik al gehad voor zijn kleur:
..........fewspot met een zwarte basiskleur (vind ik wel aannemelijk, alleen ik heb het echt nog nooit gezien of omschreven zien staan)

Hoi Brenda,

Je fewspot optie kan je ook doorstrepen. Een fewspot kan alleen ontstaan uit twee appaloosa ouders. En 1 ouder is duidelijk Paint. Daarbij komt dat een fewspot als fewspot geboren wordt.

De zwarte basiskleur is heel aannemelijk.

In mijn ogen is ie zeer donker bruin roan, wellicht zwart roan. (ligt eraan wat zijn geboorte kleur was.....indien bruin zoals veulenkleur, dan blijf ik bij heel donder bruin)

Met een beetje mazzel blijven er uiteindelijk een paar zwarte en of bruinen stippen over na het roan proces.

Ooit is er bij mij eens een geheel effen bruin veulen geboren (volb. arabier bruin x appaloosa: Palousa Santos ). Met ca. 2 jr begon deze te roanen. Uiteindelijk is ze helemaal wit geworden met her en der een verdwaalde stip. Hierdoor lijkt ze fewspot, maar is het zeker niet is.

Neem Sarabi van Mariane, die had bij geboorte een blanket met stippen. Door het roanen is deze nu panterbont geworden.
Het in eerste instantie bruine veulen was trouwens een volle zus van Sarabi.

Blijven leuk die appies....echte toverballen Knipoog. Na elke verharing weer een verrassing!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:35

Hoi Nancy,

het blijft toch gissen denk ik ja. hij is trouwens nu weer gestopt met witter worden, dus alleen met de overgang naar de wintervacht werd hij witter. Ben benieuwd wat er gebeurd als hij naar zijn zomervacht gaat!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:28

jip dat had ik toen bij die bruine merrie ook. Opeens stopte het weer. Was wel lachen...had ze heel de zomer sneeuwvlokjes op der rug en kont. Na elke verharing werd ze witter van het roanen. Soms verdween het wit weer een beetje, waarschijnlijk door langere bruine haren, maar in de zomer kwam het wit heftiger terug. Ik zal ff wat foto's plaatsen van haar....

Als veulen dus geheel bruin zonder stipjes, keurig diep volle zwarte staart en zwart oplopende benen.

Na circa 1.5 jaar krijgen we dit opeens te zien, sneeuwvlokken:
Afbeelding

Sneeuwvlokken worden nog meer:
Afbeelding

Op ca. 2/3 jarige leeftijd:
Afbeelding

En nadien is CounTree Girl nog witter geworden. En weg is de mooie donkere volle staart. De donkere stipjes zoals ter hoogte van de heup zijn blijvende stippen, die had ze eigenlijk als veulen al, maar waren toen heel slecht zichtbaar door de donkere vacht. Op de eerste foto kan je de verborgen stippen ook door de vacht zien, aan de andere kant ook ter hoogte van der heup.

En dan moet je daarbij ook niet gek opkijken als er op latere leeftijd dan weer stipjes bijkomen zoals je bij Arabische Vliegenschimmels ook wel veel ziet. ...van die hele kleine stipjes. Dat zie je bij appys ook wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:58

appaloosa's zijn maffe paarden Haha!

spatter is een blue roan volgens papier, nouja, duidelijk een leopard

als veulentje had hij zwarte maantjes en staart maar met 4 maanden waren die al bijna wit
hij had op zijn rug zwarte stippen en rond zijn neus , flanken en op zijn benen koffievos vlekjes
ook heeft hij 4 koffievos sokjes

de koffievos vlekken rond zijn flanken en benen zijn vrij snel zwart geworden maar zijn sokjes zijn nog altijd koffievos

nu krijgt hij sinds 2 jaar her en der IN zijn zwarte vlekken kleine rood-vossige vlekjes Verward
2 jaar terug was het 1 vlekje en ik dacht nog dat hij misschien daar iets gekregen had ofzo
nu heeft hij er al een aantal verdeeld over zijn lijf
was de eerste op zijn kont, nu zit er ook eentje op zijn kaak, hals en verder een aantal op zijn buik

los van zijn leopard kleur lijkt de kleur en vlekjes van spatter dus veel op de jouwe

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:35

Nou omdat hij nu dus helemaal in zomervacht is

Afbeelding

hij is dus nu dit kleurtje. Iemand al eens eerder zulke vlekken op een hals gezien. die zijn er binnen 3 weken zo bijgekomen!
Wil hij nu ineens toch een paint zijn??? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:40

APart, daarom heten ze ook APpaloosa's :+

Het zou mij niets verbazen als die 'ontkleuring' op de hals genetisch ook te maken heeft met het uitdunnen van de manen. Maar dat laat ik graag aan de wetenschappers :D

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:40

:D een toverbal!! Heel apart ;)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:36

De vlekken zijn nu weer aan het wegtrekken trouwens, er komen gewoon weer zwarte en bruine haren doorheen, dus het blijft echt een toverbal. Ik blijf maar elke maand een standfoto maken anders kan ik het ook niet bijhouden hoe hij elke keer veranderd :P

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:04

wat een leuke tekening heeft jouw paard :D

en met een appie erin blijft het je elk jaar weer verbazen :j

ben benieuwd naar de volgende foto ;)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:55

Wat een leuk nieuw paard heb je.
Jammer dat je niet wil zeggen wat er met je vorige paard gebeurd is.?