Wat is nou precies een hunter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

Wat is nou precies een hunter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:54

Hallo allemaal,

Toen ik mij paard kocht stond er in zijn advertentie dat hij ook geschikt zou kunnen zijn als hunter.
Maar wat verstaat men nou eigenlijk onder een hunter?
En wat is nou het typische kenmerk van een hunterpaard, kort gezegd: wanneer weet je dat je paard een hunter is?

Groetjes Simone

Ik had trouwens geen flauw idee waar ik dit topic moest posten, dus excuses als het fout staat.

HappyMe_

Re: Wat is nou precies een hunter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:03

ik heb geen idee, ik zou ook wel willen weten wat het betekent..

agretron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:09

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:22

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:25

MarChak: Maar er staat: "Geschikt als hunter," dus dan is het toch geen ras...

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:34

@ Singeltje: Inderdaad, de hunter is eerder een type dan een apart ras, een mengelmoesje van diverse rassen waarin in ieder geval veel volbloed zit.

Ik heb net de belgische video bekeken en daarin wordt het type wel goed beschreven. Mijn eigen paard heeft een hunter als vader en moeder met veel volbloed erin, daar herken ik dus ook wel veel in, zoals de makkelijke gangen en het fijne karakter.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:36

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:39

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:41

Ik denk dat als geschreven wordt dat een paard ook geschikt is als hunter, dat niet gedoeld wordt op een ierse hunter. Ik neem aan dat gedoeld wordt op een paard dat geschikt is voor hunterrubrieken. Dit zijn springwedstrijden die met name in amerika veel georganiseerd worden. Daarbij is het heel belanrijk dat alles er heel gelikt uit ziet. Het moet een mooi paard zijn dat alles bijna vanzelf doet. Changeren moet moeiteloos gaan, de gangen moeten zeer vlak en comfortabel zijn. De paarden moeten een heel rustig en braaf karakter hebben en verder zien ze het liefst dat de paarden met een grijpend voorbeen springen met de knieën op gelijke hoogte.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:51

Karolien_ schreef:
Ik neem aan dat gedoeld wordt op een paard dat geschikt is voor hunterrubrieken. Dit zijn springwedstrijden die met name in amerika veel georganiseerd worden.

Volgens mij is het huntertype ontstaan in Engeland, het is -letterlijk vertaald- een jachtpaard.
In Amerika zijn de hunters volgens mij wel booming-business aan het worden.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:05

Karolien_ schreef:
Ik denk dat als geschreven wordt dat een paard ook geschikt is als hunter, dat niet gedoeld wordt op een ierse hunter. Ik neem aan dat gedoeld wordt op een paard dat geschikt is voor hunterrubrieken. Dit zijn springwedstrijden die met name in amerika veel georganiseerd worden. Daarbij is het heel belanrijk dat alles er heel gelikt uit ziet. Het moet een mooi paard zijn dat alles bijna vanzelf doet. Changeren moet moeiteloos gaan, de gangen moeten zeer vlak en comfortabel zijn. De paarden moeten een heel rustig en braaf karakter hebben en verder zien ze het liefst dat de paarden met een grijpend voorbeen springen met de knieën op gelijke hoogte.

precies! Dat is "de hunter"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:41

Er staat wel vaker in een advertentie dat een paard geschikt zou zijn als een hunter. Echter is de vraag naar Hunters vrij groot en ze zijn erg moeilijk te vinden. Dus als het echt een goede hunter is vermoed ik dat een aantal handelstallen je voor zouden zijn geweest.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:32

de vraag naar hunters is wel sterk afgenomen tov een paar jaar geleden vind ik ..een goede hunter is wat ik net niet graag zie in een springpaard .. Tong uitsteken lauw , weinig vermogen , beentjes naar voren en slechts één versnelling kennende
zoiets als voorbeeld:http://nl.youtube.com/watch?v=M7SKfd7y9GA
beestje is toch verkocht volgens you tube Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:50

besita schreef:
de vraag naar hunters is wel sterk afgenomen tov een paar jaar geleden vind ik ..een goede hunter is wat ik net niet graag zie in een springpaard .. Tong uitsteken lauw , weinig vermogen , beentjes naar voren en slechts één versnelling kennende
zoiets als voorbeeld:http://nl.youtube.com/watch?v=M7SKfd7y9GA
beestje is toch verkocht volgens you tube Knipoog

Dit vind ik geen typische hunter............erg normaal beest.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:56

Iemand heeft wel een heel gekscherend tegen mij gezegd dat een hunter eentje is die:
1. bloedmooi en braaf is
2. niet goed genoeg kan bewegen om een dressuurpaard te zijn
3. niet goed genoeg kan springen om een springpaard te zijn

En als het dan ook nog eens een (bruin)zwarte ruin is die goed is op de röntgenfoto's, brengen ze erg veel geld op in Amerika...

Misschien een beetje cru gezegd, maar 't klopte wel aardig. Bloos

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:03

Bedankt allemaal!
Volgens mij hebben die mensen die de advertentie hebben gemaakt ook maar wat neergezet dan. Mijn paard is snel gestrest van veranderingen in zijn omgeving, en hij doet zéker niet zomaar iets voor je! Hij houd ook niet zo van springen, maar zijn gangen zitten dan wel weer comfortabel.
Kortom niet echt hunter kenmerkend dan!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:15

hananya schreef:
Iemand heeft wel een heel gekscherend tegen mij gezegd dat een hunter eentje is die:
1. bloedmooi en braaf is
2. niet goed genoeg kan bewegen om een dressuurpaard te zijn
3. niet goed genoeg kan springen om een springpaard te zijn

En als het dan ook nog eens een (bruin)zwarte ruin is die goed is op de röntgenfoto's, brengen ze erg veel geld op in Amerika...

Misschien een beetje cru gezegd, maar 't klopte wel aardig. Bloos

zo begreep ik het ook altijd. Ik noem dat dus een doodnormaal recreatiepaard. Bloos Moet zeggen dat ik van die schimmel die Besita plaatste in slaap dreigde te vallen.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 09:31

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:45

Die laatste heeft Besita geplaatst Franske. Ik doe niets af aan de kwaliteit van jou als ruiter hoor Frans maar als dat een paard is voor de hunterclasses vind ik dat gewoon een paard dat geschikt is voor de recreatieruiter, die bosritjes, af en toe een dressuurproefje en sprongetje wilt maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:13

petraaken schreef:
Die laatste heeft Besita geplaatst Franske. Ik doe niets af aan de kwaliteit van jou als ruiter hoor Frans maar als dat een paard is voor de hunterclasses vind ik dat gewoon een paard dat geschikt is voor de recreatieruiter, die bosritjes, af en toe een dressuurproefje en sprongetje wilt maken.

Dan heb je toch echt het verkeerde beeld van een hunter. Een goede hunter moet gewoon 125 parcoursen springen en op een bepaalde wijze.

De prijzen die betaald worden voor goede hunters vallen ook niet onder de categorie recreatiepaard.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:17

Als je er zo nog een paar weet , bel me even Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:14

-> VMR-TAO

LeeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:38

Een fijne hunter is een geschoold paard met ervaring in parcoursen, er komen veelal onervaren Amerikaanse ruiters op te zitten. Een hunter hoort met de knie voor te springen, dus niet onder of naast het lijf. Het liefst wordt een paard gezocht welk vlak draaft en galoppeert en gemakkelijk te bewerken is. Pre voor een goede hunter is een simpel en vlak changement.
Hunters worden vaak kleiner gekocht als wat we hier in nederland het liefst verkopen, vaak nog onder de 1.68m.
Hunterklasse is aanzienlijk lager als onze B t/M ZZ parcoursen omdat er meer gereden wordt op stijl en zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:39

TAO --> RPA.