[H][wb]Welke hengst voor Darlington-merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

[H][wb]Welke hengst voor Darlington-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:22

Sinds kort hebben wij er een merrie bij. Komend jaar willen we haar laten dekken en zou graag jullie mening willen.

Betreft Amana, Darlington x Erik x Bolero http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=84973.

Zie onderstaande foto`s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij zitten er aan te denken om met deze merrie de Duitse kant op te gaan wat betreft hengstenkeuze, graag jullie ideeen daarbij.

ceasario

Re: Welke hengst voor Darlington-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:48

Ga eens naar virtueel dekken..en vul bv. in: FURSTENTANZ

Dan krijg Bolero terug, de stam van de Baey( Rembrandt) 2x , dus in totaal meer adel en een kleiner hoofd. Knipoog
Het is maar een vb.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:57

Klopt het dat dat een 2.5 jarige hengst is, ik heb gegoogled maar kom jammer genoeg geen foto`s van deze hengst tegen.

suzycarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:59

Mooi paard!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:15

krackertje schreef:
Klopt het dat dat een 2.5 jarige hengst is, ik heb gegoogled maar kom jammer genoeg geen foto`s van deze hengst tegen.

Staat in Celle komende jaar.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:24

ceasario, ik kwam ook deze hengst tegen http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=293122

...komt neer op 2 x Bolero en 2 x Abstaz, misschien een hele verkeerde denkwijze maar wie weet.

Ik probeer het filmpje te bekijken van die ene hengst maar er komt geen beeld.

Met die hengst komen we trouwens op 2 x wohrmann, 3 x absatz en 3 x Bolero, klinkt interessant.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:56

krackertje schreef:
ceasario, ik kwam ook deze hengst tegen http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=293122

...komt neer op 2 x Bolero en 2 x Abstaz, misschien een hele verkeerde denkwijze maar wie weet.

Ik probeer het filmpje te bekijken van die ene hengst maar er komt geen beeld.

Met die hengst komen we trouwens op 2 x wohrmann, 3 x absatz en 3 x Bolero, klinkt interessant.

Ik denk dat je met Davignon geen "gummy"krijgt.Is ook wel op de sprong te zien....en de hoofden worden niet kleiner..

http://www.warmblutpferdezucht.de/hlp/h ... -6-05.html

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 00:06

Die valt dus af, gummy is iets waar ik niet graag op toegeef, die andere ben ik in geinteresseerd, welke hengstenstation is dat?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:07

Als je modern wilt fokken Fidertanz

Ik pak zijn zoon want ik geef dat dure dekgeld niet uit.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 00:13

We zijn ook geinteresseerd in de zoon, dat Bolero, Wohrmann en Absatz heeft onze interesse op papier al gewekt, weet je waar ik dat filmpje nog meer kan bekijken?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:10

krackertje schreef:
We zijn ook geinteresseerd in de zoon, dat Bolero, Wohrmann en Absatz heeft onze interesse op papier al gewekt, weet je waar ik dat filmpje nog meer kan bekijken?

Er is geen film van dat was livestream.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=7

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:18

krackertje schreef:
Sinds kort hebben wij er een merrie bij. Komend jaar willen we haar laten dekken en zou graag jullie mening willen.

Betreft Amana, Darlington x Erik x Bolero http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=84973.

Wij zitten er aan te denken om met deze merrie de Duitse kant op te gaan wat betreft hengstenkeuze, graag jullie ideeen daarbij.

Je zou ook bv. aan de hengst Poleggio kunnen denken...Jonge hengst.. De vader vinden we ook terug bij Norels Winningmood.
Wij krijgen van Poleggio 2 veulens in het voorjaar, de eerste eind januari...waarvan 1 uit Darlington merrie en 1 uit een Rachmaninoff(Rubinstein)-merrie, is de grootmoeder van de Darlington.
Poleggio:Voor eventeel bloedspreiding Knipoog
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=7

http://www.domselshof.de/

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:30

ceasario schreef:
krackertje schreef:

Er is geen film van dat was livestream.

Jawel is wel een film van.
www.clipmyhorse.org
18.NRW - Hauptkörung
link: Vorstellung der gekörten Hengste Katalognr. 37

Als je kijkt op www.westfalenpferde.de vind je de complete lijst van alle hengsten.

Veel kijkplezier........!

bambam99

Re: [H][wb]Welke hengst voor Darlington-merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:12

En terugfokken op de Dodona lijn met Sergio Rossi...? Hengst heeft veel tritt, hoogbenig en genoeg bloed.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:51

bambam99 schreef:
En terugfokken op de Dodona lijn met Sergio Rossi...? Hengst heeft veel tritt, hoogbenig en genoeg bloed.

Die had ik op mijn lijste ..totdat ik hem zag lopen. Huilen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 23:28

Raggel, nog bedankt voor de linkjes, ik heb zoveel mogelijk bekeken. Jammer dat van de nummer 37 weinig te zien was in het longeerstuk, de galop helemaal niet kunnen bekijken los in de kooi idem.

Op papier vindt ik het een hele interessante dus waarschijnlijk eerdaags maar eens op Celle aan rijden.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:31

Veel succes, laat me weten wat je er van vindt.
Let vooral eens op zijn ruggebruik.....

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 01:27

Raggel, heb jij deze hengst al gezien en zoja wat was jouw mening daarbij?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:05

Ik heb deze hengst op de keuring gezien: mooi type kan goed lopen, kortom een goed paard! Dat waren mijn aantekeningen. Echter ik miste iets, op de foto's en tijdens het longeren viel mij het strakke, stugge ruggebruik op. Dit paard heeft een hoge halshouding waarbij hij zijn rug vastzet. Ik probeer me altijd voor te stellen hoe dit aanvoelt onder het zadel. Bij deze heb ik dus niet het gevoel dat ik er op moet. Lijkt me moeilijk voorwaarts-neerwaarts te rijden, je ziet het ook wel met springen, het weinig basculeren.
Persoonlijk zou ik zo'n hengst niet als 3 jarige gebruiken, laat hem maar eens nakomelingen tonen en zichzelf onder het zadel bewijzen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 08:20

Wij dekken aankomend jaar onze Olivi x Vincent-merrie met Lancet, zou Lancet misschien ook iets kunnen zijn voor Amana?

Lancet en Amana voeren beiden het Absatz-bloed.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:36

Lancet is ongetwijfeld een goede, bewezen hengst, 2x met verschillende ruiters op een OS verdienstelijk presteren,zegt iets over de bewerkbaarheid en karakter. Wat zijn vererving betreft loopt hier op Bokt een topic over zijn afstammelingen, daaruit kun je informatie vinden over de gemiddelde nakomelingen van hem.

Om hem op je Duitse merrie te zetten alleen om het Absatz bloed zou ik niet doen. Dit is een hengst van 1960, ik denk dat de genetische invloed minimaal is. Trouwens weet jij wat deze hengst aan positieve cq negatieve invloeden gebracht heeft?
Ik weet er niks over alleen dat zijn vader een trakener is. Ik wil nog wel eens navragen maar nogmaals deze zit mi. bij jou merrie te ver weg om nog van invloed te zijn.

Kijk wel naar de 2e, 3e misschien nog de 4e generatie want die kun je nog wel eens terug krijgen. Verder weg is het genetisch materiaal zo sterk verdund dat de invloed minimaal is. Ik denk dat als je een hengst hebt die fenotypisch jouw merrie kan aanvullen en ook belangrijk die jij zo goed vindt dat je er een veulen van wilt hebben je deze moet nemen.
Dan kan ook een outcross zeer fijne gezonde producten opleveren.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 13:28

Raggel, dank je voor je reactie. Ik hoor nogal eens positieve geluiden over Absatz in een lijntje vandaar.

Wij hebben tot nu toe positieve ervaringen met Lancet op een ander lijntje van ons, zo`n paard wil ik er nog wel een paar van fokken, ik ben me bewust van het feit dat Lancet niet overal op past en vandaar mijn vraagstelling.

We hebben gelukkig nog wat tijd en zullen die zo goed mogelijk besteden.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:36

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:47

Raggel bedankt, ik heb er al vluchtig naar gekeken, de komende dagen ga ik er eens echt voor zitten.

De net goedgekeurde hengsten staan er nog niet tussen, heb jij enig idee wanneer ik daar filmmateriaal van kan bekijken en waar dat dan te vinden zal zijn?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:46

Een specifieke site weet ik niet, zal eens zoeken......

Maar op www.clipmyhorse.org zal in het archief wel iets te vinden zijn over de afgelopen hengstenkeuringen van de verschillende stamboeken.
Wil je een jonge hengst gebruiken?

Fijne feestdagen !!!!!