Arabo fries ervaringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

Arabo fries ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:10

Hallo,

Onze friesse merrie (feitse x remmelt) is gedekt door
de arab-fries Dark Laes. Nu vroeg ik mij af of er mensen zelf arabo's hebben,
ervaringen of meningen hebben !

Ons veulentje is voor 22 mei,we hebben de arabo gekozen omdat deze eigenlijk super op
onze merrie paste,en ze tamelijk kort van adem is,en dit moet de arabo verbeteren Knipoog

Ze spreken van een sportpredikaat op afstamming ... Is de merrie dan goed qua afstamming ?

groetjes

_PassoaJus

Re: Arabo fries ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:51

Hier in de buurt fokken ze Arabo-Friezen. Ja

Ik weet hun site wel, misschien dat je hun eens kan mailen? Ik heb er zelf geen ervaring mee. Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:07

Ik heb een arabo fries merrieveulen van Dark Ynte. Ik merk en zie toch wel enige verschillen: veel langere benen, veel meer rennen in de weide en ook behoorlijk pittig. of dit als sportpaard zich ook bewijst is afwachten. Voor foto's: zie mijn onderschrift, racemonsteresje
Op deze site kun je alles over arabo-friezen vinden: http://www.arabofriesiansporthorses.net

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:57

elout schreef:
Hallo,

Onze friesse merrie (feitse x remmelt) is gedekt door
de arab-fries Dark Laes. Nu vroeg ik mij af of er mensen zelf arabo's hebben,
ervaringen of meningen hebben !

Ons veulentje is voor 22 mei,we hebben de arabo gekozen omdat deze eigenlijk super op
onze merrie paste,en ze tamelijk kort van adem is,en dit moet de arabo verbeteren Knipoog

Ze spreken van een sportpredikaat op afstamming ... Is de merrie dan goed qua afstamming ?

groetjes

Waarom ga je in vredesnaam inteelt doen op Oege als je het uithoudingsvermogen wilt verbeteren??? Daarbij komt dat het inteelt is op Wessel en dus kans geeft op een waterhoofd. Mag ik je vragen hoe je tot deze keuze gekomen bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 01:00

Bericht getikt en tijdens verzenden gelijk maar weer gewist omdat de post van Horseyfries opdook.... maar ik heb concreet dezelfde vraag.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:58

Ik heb een Arabo-fries die nu anderhalf is..
Ik vind hem erg aangenaam qua karakter, hij lijkt ook fijner in bouw te gaan worden dan een zuivere fries.
Wat hij onder het zadel zal gaan doen kan ik je over 2 jaar vertellen Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:49

suleilitha schreef:
Bericht getikt en tijdens verzenden gelijk maar weer gewist omdat de post van Horseyfries opdook.... maar ik heb concreet dezelfde vraag.

Het is blijkbaar zo'n moeilijke vraag dat ze er dagen over moet nadenken? Haha!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:32

haha Horsey jij leeft echt voor discussie he Haha!

Maar ondanks dat ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:46

JulieDR schreef:
haha Horsey jij leeft echt voor discussie he Haha!

Maar ondanks dat ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord

De vraag was te moeilijk denk ik....... Blond No Cheer

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:10

Mijn opa en oma fokken in friezen en hebben ook enkele arabo friezen gehad. Het zijn superlieve beestjes! Aleen bij eentje zag je wel aan het koppie dat het niet helemaal fries was... wel jammer,..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:33

HUH, tuurlijk zie je aan het hoofd dat het niet 100% Friezen zijn, maar daarvoor willen ze toch ook niet doorgaan?
Verder zijn ze net zo lief of net zo niet-lief als elk willekeurig ander paard Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:48

Hoezo tuurlijk? Mijn arabofries heeft een absoluut luxe hoofdje, maar dat komt van de friese moeder....Ik kan niet zeggen dat je bij alle arabofriezen gelijk het arabier bloed kunt zien....

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:24

Ik ben gaan kijken naar veulentjes van Dark Danilo. Ik moet zeggen dat er serieuze verschillen waren tussen de paarden onderling.
Uit 1 moeder heb ik een absoluut prachtige Arabo Friese merrie gezien, ze was 2 en leek op een Fries, maar was kompakter, had prachtig hoofd (korter, breder), zeer proportioneel gebouwd. Ik zag dat haar jongere zusje in grote trekken erg op haar leek. De veulens die te koop waren van dezelfde hengst maar uit een andere merrie, waren iets langer gebouwd en hadden langere hals, terwijl de 2-jarige merrie meer een korte, maanvormige hals had.
Jammer genoeg verkocht ze de deze 2 jarige merrie of haar zusje niet, maar alleen de iets langer gebouwde veulens, die naar mijn idee meer leken op een slankere Fries. Ik hou meer van kompaktere paardjes.
Ik merkte op dat ze enorme rust uitstralen zoals de zuivere Fries, maar dat ze toch erg pittig worden als ze beginnen lopen.
Ik denk dat het zeer leuke sportpaarden zullen zijn, met meer pit dan de Fries.
Ik was alleszins overtuigd en verliefd op dit ras, alhoewel er heel veel verschil zit in de Arabo Friezen onderling, ik zie enkel graag de kortere types met iets slankere benen en die vind je bijna niet.
Mij viel ook op dat de hengsten zoals Dark Danilo of Dark Laeys mooiere veulens geven dan een hengst die gewoon gekruist is met Arabier en dus 50% bloed heeft, iets zwaardere veulens geeft waarbij er niet veel te zien is van die veredeling en in mijn ogen niets verschillen van een gewone Fries.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:13

Vandaar dat ik voor een hengst gekozen heb die op zich al weinig arabisch bloed had, ik wilde ook het typisch friese behouden..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:19

Ik heb een tijdje een arabofries gereden, geweldig dier. Lovers

Maar ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van horseyfries & suleilitha.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:50

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een arabo fries merrieveulen (boven V. Dark Ynte) en een fries hengstveulen (V. Mintse) uit dezelfde moeder. Misschien mooi om te vergelijken...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:34

Vergelijken kun je pas als ze volwassen zijn, dan krijg je pas een juiste indruk wat zo'n combinatie uiteindelijk teweeg brengt.
Vooral de muisgrijze kleur van de Mintse geeft een apart beeld, terwijl bij ons als friezenfokkers bekend is dat dit uiteindelijk vaak gitzwarte (dus echt diepzwarte) paarden worden.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:59

horseyfries schreef:
Vergelijken kun je pas als ze volwassen zijn, dan krijg je pas een juiste indruk wat zo'n combinatie uiteindelijk teweeg brengt.
Vooral de muisgrijze kleur van de Mintse geeft een apart beeld, terwijl bij ons als friezenfokkers bekend is dat dit uiteindelijk vaak gitzwarte (dus echt diepzwarte) paarden worden.

Daar heb je gelijk in.

Dit was ook het eerste veulen dat zo mooi muisgrijs was, vond ik erg mooi en ook erg apart. De moeder wordt zomers erg bruin en ik hoop dat hij gitzwart blijft (overigens haar nakomelingen van Heinse blijven ook zwart, die van Thomas niet..)

Romerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:21

Romerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:23

dark-laes is trouwens van de eigenaar van de manege waar ik rij(en waar onze paarden staan) en de oom van de ene

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:28

Vertel eens wat meer over jouw arabo's, Romerootje?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:58

Ik heb nu 2 arabo-friezen erbij! Weliswaar in bijboek (Danilo x Fabricius) maar een heel fijn toekomstig span. Foto´s komen nog...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:03

Dit zijn andere dan je eigen veulens??

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:11

Yep, mijn man en ik hebben nu maar eens alles wat we al op stal hebben staan uitgebreid met een mix van dat alles; fries, arabier en tuigpaard! _O-

Ze stonden op marktplaats en als span zijn ze interessant voor ons.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:15

Hier 2 arabo dames, 1 jaarling en 1 van een maand, zijn volle zuster van elkaar.

hier zijn ze gezegend met bloedmooie koppie's, maar had wat meer verwacht van de bewegingen, zit wel verschil in karakter, net wat meer mans dan normale fries.

Dia kreeg vorig op veulenkeuring een mooie 1ste premie en reservekamp.