Wanneer is een fries paard ongeveer uitgegroeid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveNarco

Wanneer is een fries paard ongeveer uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:43

Hoi Hoi,
Ik heb een vraag over een friese ruin van 2,5j.
Ik wil graag weten wanneer deze is uitgegroeid ongeveer. Ik heb altijd gehoord dat je moet wachten met zadelmak maken tot je paard is uitgegroeid, maar dit kan afwijken bij verschillende paardenrassen en het paard individueel.
Graag zo ik dat ook van de friese paarde kenners horen wanneer hun zijn begonnen met de basis (grondwerk, zadelmak, rijmak etc....) en hoeveel hun friezen nog zijn gegroeid vanaf 2,5j Haha!
Omdat de fries er zeer compleet en uitgegroeid uitzien willen ze al gaan beginnen met zadelmak maken etc, maar ik denk dat schijn kan bedriegen en dat je niet weet wat er lichamelijk nog aan het groeien is.
Alvast bedankt,
Groetjes Mies

Hatsjie

Re: Wanneer is een fries paard ongeveer uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:10

Een paard is een paard, wat voor ras het ook is.
Ik zou gewoon wachten tot 3 a 3,5 jaar, ook dan zijn ze nog niet helemaal uitgegroeid, maar kun je wel met mate rustig aan beginnen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:12

bij friezen is dat redelijk laat, de meeste worden ingereden als ze 3,5 - 4,5 jaar oud zijn. Ze lijken op hun 3e erg volwassen maar moeten dan nog uitdijen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:15

Friezen zijn een laat rijp ras, houd daar alsjeblieft rekening mee. Door hun massa ziet het er heel volwassen uit, maar pezen en banden en niet te vergeten tussen de oren zijn ze met 2½ - 3 jaar nog kleuters.
Verder geldt dat hoe groter, hoe voorzichtiger. Een stevige 3-jarige van plm. 1.60 kun je wel voorzichtig zadelmak maken maar een grote dweil van 1.70 kun je beter nog een zomer in de wei zetten, eventueel eerst even een paar weken aan een zadel en een (lichte() ruiter laten wennen.
Paarden worden te vaak te snel aan het werk gezet; 1 jaar extra aan het begin geeft je vaak 5 jaren extra aan het einde.........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:19

Net zoals alle andere paarden is ook een Fries rond 7 a 8 jaar echt uitgegroeid, dan zijn alle groeischijven dicht, enz. Je kan er wel mee beginnen tussen het 3e en 4e jaar en dan rustig aan de basis werken. Zwaarder belasten kan je beter mee wachten tot ze een jaar of 5 zijn.
Daarbij moet je dan ook nog goed in de gaten houden wat je paard geestelijk aan kan, jonge paarden kunnen zich, net als de meeste kinderen maar korte tijd concentreren en je zal de tijd dat je echt met zo'n dier werkt dus moeten aanpassen. 1 uur is te lang, je kan beter denken aan een minuut of 20 in het begin, veel herhalen, enz. enz. Als je teveel vraagt raken ze de kluts kwijt en dat kan voor veel, geestelijke en lichamelijke, problemen zorgen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:46

Met eigenlijk elk paard is het beter om wat langer te wachten dan die beruchte 3 jaar grens met inrijden en zadelmak maken..
Ik vergelijk de Friezen altijd met de ijslanders, pas inrijden met 4,5 a 5 jaar..lekker tot hun 3,5 in opfok laten staan als mogelijk is.. Dan thuis laten wennen en de basisdingen die jij of verkopers hebben aangeleerd weer op te pakken, als voetje geven, benen afspuiten, vaststaan, leren aanstappen, halthouden, door verkeer wandelen, ed. Rond hun 4e beginnen met longeren en de gangen op commando te leren. Dit niet dagelijks, maar om de dag 10 minuutjes bv, of elke 3 dagen zelfs. Men is vaak geneigd hun paard te overvragen, doordat ze zo slim zijn en graag willen pleasen (in veel gevallen) en zo onbewust vaak een stapje te ver gaan, te ver van wat ze geestelijk eigenlijk zouden kunnen verwerken.
Dan eens spelenderwijs zadeltje erop en aansingelen, paar rondjes aan de hand stappen en aan de longe met zadel..hoofdstelletje moet ook geoefend worden.
Dubbele lijnen is ook interessant, maar daar moet je maar net mee overweg kunnen (ik ben zo'n kluns, ik heb daar altijd hulp bij nodig..liever gezegd, iemand anders moet dat voor me doen, haha).
En dan, dan zijn ze 4,5 a 5 jaar en dan erop. Mijn ijslander is net ingereden, een maandje, ging mee op buitenrit etc..keurig braaf. Staat nu 3 maanden met vakantie op te land bij mij en enige wat ik doe is trutten en bij de 'op de koffie'..
Mag ze in die maanden alles verwerken, om daarna alles weer op te pikken en langzaam aan kilometers te gaan maken.
Ik doe het nog gekker, want als ze die kilometers heeft gemaakt en enigzins is doorgereden mag ze weer op vakantie voor ruim een maand..én dan, dan begint het echte volwassen paarden leven, hihi..lessen en gaan met die banaan Lachen

Zo, heel verhaal, maar dit is hoe ik het zou doen.Veel mensen beginnen steeds vroeger met hun paard, doordat de buurvrouw het toevallig ook vroeger deed, of omdat er op MP een paard al ingereden verkocht wordt met zn 2,5 jaar...dat ging goed, dus waarom diegene dan nog wel wachten? Behoud van je paard, noem ik dat altijd..kijk maar eens in de ijslanderwereld, daar is het heel gek als een paard met zn 20e al met pensioen gaat, terwijl het onder de 'grote paarden' met 13 jaar al 'oud' wordt bevonden.

Veel plezier met je paardje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:48

TAO --> BKR.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:30

LoveNarco schreef:
en hoeveel hun friezen nog zijn gegroeid vanaf 2,5j :D
Omdat de fries er zeer compleet en uitgegroeid uitzien willen ze al gaan beginnen met zadelmak maken etc, maar ik denk dat schijn kan bedriegen en dat je niet weet wat er lichamelijk nog aan het groeien is.
Alvast bedankt,
Groetjes Mies

Dit vroeg ik mij ook af daar die van mij nu nog maar 1.44 is Bloos

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:38

Een fries groeit door tot ongeveer 6/7 jaar. De hoogte in zal de laatste jaren mss nog 1 cm zijn, maar ze zwaren flink uit en de groeischijven zijn ook pas rond die leeftijd gesloten.

Hoeveel cm jouw fries nog zal groeien, is lastig te zeggen, het ligt aan de gezondheid van je paard, wat voor voer hij krijgt en hoe groot de ouders zijn.

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 01:05

Bedankt voor de vele tips Haha! Het ging niet om mijn paard maar het paard van een vriendin, en ik vond het belangrijk ons goed te laten informeren wanneer je het beste kunt beginnen en wanneer een fries "rijp" is zeg maar. Ik vind friezen met een doorgezakte rug erg treurig dus als je door hem een jaar langer de wei op de jagen dit kunt voorkomen dan graag!
Ik heb zelf een kwpn ruin van 4,5 jaar gekocht die nu net 6 maanden beleerd is. Heeft tot zijn 4de lekker in de wei gestaan en gek kunnen doen. Mijn paardje was een laat bloeier maar is door dat extra jaartje wel bekomen, en aangezien in 170 en mijn paardje 164 wil ik hem wel sterk en gezond hebben. Ik hoop dat extra jaartje en idd 5 jaar gaat geven in de toekomst Haha!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:44

Hatsjie schreef:
Een paard is een paard, wat voor ras het ook is.
Ik zou gewoon wachten tot 3 a 3,5 jaar, ook dan zijn ze nog niet helemaal uitgegroeid, maar kun je wel met mate rustig aan beginnen.

Dat is niet waar.
Je heb paarden die veel later volwassen worden, en dus ook later volgroeid zijn en klaar om bereden te worden.
Neem IJslanders, die zijn volwassen als ze 5 jaar zijn, worden dus ook ingereden op 5 of 5,5 jarige leeftijd.