Tegenwoordig normale prijs voor fjordenveulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samloes

Tegenwoordig normale prijs voor fjordenveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 10:07

Ik ben benieuwd wat tegenwoordig een normale prijs is voor een fjordenveulen. Zag al een oud topic, maar die is van 2 jaar geleden en ben benieuwd of de prijzen erg zijn gestegen.

En scheelt het bij een veulen ook al erg qua prijs als het een goede afstamming heeft?

SerikaIekje

Re: Tegenwoordig normale prijs voor fjordenveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:52

hengstveulens zitten tussen de 250 en 350 euro en merrieveulens tussen de 500 en 700 euro

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:48

Hier in België liggen de prijzen wel een stukje hoger: 400 voor een hengstveulen, 700-800 voor een merrie.
Prijs natuurlijk afhankelijk van kwaliteit e.d.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:07

Hier is ook verschillend hengstveulen tussen 250-450 euro, afhankelijk van hoe goed ze zijn. En merrie tussen 400-800 ongeveer. Prijzen stijgen wel langzamerhand, maar verschilt per persoon die het aanbied.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 22:42

Dat er zo veel verschil zit tussen een hengst en merrie, sta ik van te kijken.

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 02:02

echt wel daar ben ik het met je eens hoor rendel

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 10:17

De prijzen op zich vind ik wel meevallen.

Komt het prijzenverschil tussen hengst en merrie alleen omdat je met een merrie uiteindelijk kan fokken?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:02

Hengsten werden van oudsher naar de markt gebracht. Dat gebeurd nu nog wel bij de 'oudere fokkers'.

Ten eerste inderdaad omdat er aan de hengsten weinig/minder fokwaarde zit. Ten tweede is de opfok van hengsten minder makkelijk dan merries. Vandaar dat ze ze maar wat graag 'kwijt' wilden. Merries zijn zo in het land te zetten en hoef je jarenlang geen DA-kosten aan te spenderen (in principe). Hengsten moesten uiteindelijk gecastreerd worden om gebruikswaarde hoger te laten worden (met name druk karakter, niet te weiden met merries, etc). Kortom: kostentechnisch niet aanlokkelijk en daarom goedkoper.

Tegenwoordig zouden de prijzen voor merries en hengsten dichter bij elkaar kunnen liggen. Alleen de castratie is nog het grote hekelpunt volgens mij waardoor prijzen lager blijven.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 12:42

ja, das waar, nooit aan gedacht over hengsten in de weide.

En castreren kost dan inderdaad ook weer geld. Weet niet wat het nu kost. Toen het nog de guldentijd was, heb ik 150 gulden betaald, zal nu wel 150 euro zijn denk?

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:39

ik heb voor het castreren van mijn mini paardje op de faculteit utrecht 245 euro betaald

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:56

Ik heb de castratie van mijn fjord 150 betaald, incl. standaard bezoek volgende dag en nabehandeling van zijn zwelling (3 spuiten en een zak poeder)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:51

Kosten van de castratie liggen heel erg aan de manier waarop je wilt dat er gecastreerd word Knipoog Staand of liggend scheelt al de helft tegenwoordig

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:22

Ok, wist niet dat er twee manieren waren, dacht alleen staand!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:25

Zijn wel meerdere manieren. Je kunt zelfs de zaadleider door laten knippen zodat hij wel hormonen aan blijft maken en dus wel 'hengst' blijft.

Wij doen het hier altijd staand, aan de lopende band. Gaat eigenlijk altijd goed en is de goedkoopste manier

pimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:11

Ik was voor een staande castratie 125,- euro kwijt. Mijn paardje stond na twee uurtjes weer vrolijk op de wei. Knipoog

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 00:07

pimmetje schreef:
Ik was voor een staande castratie 125,- euro kwijt. Mijn paardje stond na twee uurtjes weer vrolijk op de wei. Knipoog

dat vind ik nog wel meevallen!

En hoe lang duurt het gemiddeld dat een ruin geen hengsten-neigingen meer heeft nadat hij gecastreerd is?

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:44

Rendel schreef:
pimmetje schreef:

dat vind ik nog wel meevallen!

En hoe lang duurt het gemiddeld dat een ruin geen hengsten-neigingen meer heeft nadat hij gecastreerd is?

Hangt heel sterk van de leeftijd af.
Die van mij is op 1,5 jaar gecastreerd en heeft nooit echt hengsten-neigingen gehad. Zijn broertje was 2,5 en de eerste 2 dagen na de castratie deed hij niks anders dan die van mij bespringen (het is beter om ze ff apart te zetten, maar dat ging nu niet)
Nadien reageerde hij nog wel een paar weken op merries, maar nu ook totaal niets meer.

Geloof dat ze na een 6-tal weken pas onvruchtbaar zijn.

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:02

Die van mij is nu 5 en is op ik weet niet welke leeftijd precies gecastreerd, maar heeft nogsteeds wel hengstekuren af en toe, hij laat duidelijk aan de merrie merken hoe mooi hij is, zet er een dikke hals op en laat zich zelf erg mooi voorkomen.. hoe het kan dat hij 't nogsteeds is weet ik niet, ik heb door de dierenarts extra laten checken maar hij is toch echt gecastreerd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:31

crmnn_ schreef:
Die van mij is nu 5 en is op ik weet niet welke leeftijd precies gecastreerd, maar heeft nogsteeds wel hengstekuren af en toe, hij laat duidelijk aan de merrie merken hoe mooi hij is, zet er een dikke hals op en laat zich zelf erg mooi voorkomen.. hoe het kan dat hij 't nogsteeds is weet ik niet, ik heb door de dierenarts extra laten checken maar hij is toch echt gecastreerd.

Heb er ook zo'n eentje staan en die is ook echt gecasteerd, maar staat momenteel wel in een gemengde groep. En heb het idee dat het hierdoor nog iets erg is geworden.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:46

dat zijn gewoon karaktertrekjes en geen hengstenneigingen. Als een hengst gecastreerd is stopt de testosteron toevoer, hij maakt dan helemaal geen hormonen aan, dus er zit 0,0%hensgt in je ruin dan Knipoog Wel kan hij karaktertrekken hebben die op hengstenneigingen lijken.
Als je paard lang hengst is geweest, zal hij die trekken altijd houden, wel in gematigde vorm (aangezien er geen hormonen meer gevormd worden) als ze als jaarling of 2 jarige geruint worden merk je er meestal niks van en zijn het gewoon karaktertrekken die een paard 'druk' maakt of niet.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:55

zoals ik al zij was ik rond de 250 euro kwijt, ik heb het op de faculteit utrecht laten doen. Ik heb hem maandag gebracht en donderdag opgehaald. Hij is volledig onder narcose geweest en niet met een plaatselijke verdoving. hij was na een dag al helemaal opgeknapt maar ze houden hem even om in de gaten te houden. Ik vind dat wel zo fijn idee..

thuis laten castreren zou ik alleen laten doen als het in de weide kan bij niet al te hoge temp.

mijn mini heeft nog wel wat trekjes maar ruinen kunnen ook wel die trekjes gewoon hebben..

let wel op dat het geen klophengstje is dan zijn de kosten vele malen hoger tussen de 400 en de 550, ze moeten dan via de lies de bal weghalen die niet ingedaald is.

tainy_sjaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:13

hengst veulen ongeveer 250-350

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:22

Mijn hengstje is met ruim 1 jaar geruint. Hij is op een (volgens de dierenarts) nieuwe methode gecastreerd. Ze geven hem eerst een prik waar hij wat suf van word en gaat liggen. Dan geven ze hem een infuus waarmee de narcose word geregeld. . . zo kan je het infuus wat harder laten lopen als hij wat bij komt en wat zachter zetten als hij goed slaapt. . . Ik vond het een hele prettige manier en meneer stond 1,5 uur later alweer op en ging vrolijk rond dwarrelen in de wei. Hij heeft absoluut geen trauma overgehouden. Dat was echt super Haha!

Ik was in totaal 275 euro kwijt. ( hierbij zaten ook nog 2 antibioticaspuiten voor hem omdat hij wat verkouden was).

Maudje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:11

300 euro is wel redelijk.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:50

de prijs van een veulen zal best heel veel verschillen denk als het veulen topouders heeft qua behaalde premies.