Eigenschappen Gribaldi + en -

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisa007

Eigenschappen Gribaldi + en -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:32

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goed dressuurpaard. Tijdens een bezichtiging heb ik een hele interessante Gribaldi merrie geprobeerd. Onder haar eigenaresse liet ze zich goed zien maar ze was niet helemaal vertrouwd met een nieuwe amazone op haar rug. Ze was ook een beetje schrikkerig in de omgang.
Is dit gedrag ook een eigenschap van Gribaldi?
Wat zijn zo al de kenmerken, positief en negatief, die Gribaldi doorgeeft aan zijn nakomelingen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Lisa

Zooist

Re: Eigenschappen Gribaldi + en -

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:34

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:09

Elk paard is anders, je kunt dus de ene gribaldi niet vergelijken met de andere. Over het algemeen zijn het fijne paarden om mee te werken en een goed karakter.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 00:08

liliputter schreef:
Elk paard is anders, je kunt dus de ene gribaldi niet vergelijken met de andere. Over het algemeen zijn het fijne paarden om mee te werken en een goed karakter.

bovendien heeft een paard ook een moeder, en die heeft ook een bepaald karakter.

dus niet alleen over gribaldi vragen dan.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:10

Ik heb voordat ik mijn eigen paardenbedrijf startte bij een fokker gewerkt die elk jaar een stuk of 5 a 6 gribaldi's fokte. Zijn merries stamde uit goede lijnen, wat oudere lijnen, maar wel met veel volbloed erin. De nakomelingen van deze merries waren over het algemeen luxe, groot, hoogbeing en langgelijnd. Het hoofd was meerdere malen minder mooi maar ook zeker niet een lelijk.

Het waren allemaal paarden met hele goede bewegingen. Ze bewogen mooi van de grond en haddebn veel gummie. Het karakter was opzich goed, maar mijn ervaring met deze gribaldi's was toch dat ze wel wat schrikkeriger waren dan andere veulens. Echter als je er wat tijd in stopte en ze wat extra aandacht gaf was het ook zo weer goed. Het waren echt paarden dier als je er wat tijd aan gaf snel naar je toe groeide en hele fijn bewerkbare dieren werden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:50

Pff dat is heel moeilijk. Ik ken er echt vanalles van. Van groot tot klein, van zwart tot vos, van geen wit tot mega blessen, van heel braaf tot megastout/gevaarlijk, van sjiek tot grof, van goed op de foto tot verrot, van goed bewegend tot krant, van vlak voorbeen tot veel knie, van traag tot snel... Wat wil je nog meer horen??

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:56

Suzanne F. schreef:
Pff dat is heel moeilijk. Ik ken er echt vanalles van. Van groot tot klein, van zwart tot vos, van geen wit tot mega blessen, van heel braaf tot megastout/gevaarlijk, van sjiek tot grof, van goed op de foto tot verrot, van goed bewegend tot krant, van vlak voorbeen tot veel knie, van traag tot snel... Wat wil je nog meer horen??

niet meer, is dit alles? Haha!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:55

Frenka schreef:
Suzanne F. schreef:

niet meer, is dit alles? Haha!

Vroeg me al af waar je bleef Frenka Knipoog Volgens mij is het achterbeen nog niet genoemd...

Nicole9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:52

Hallo,

Ik heb ook een Gribaldi merrie.
Ze is nu 2,5 jaar.
Ze heeft een zwarte kleur en goede gangen.
Als ze draaft is het net als ze aan het dansen is, zo elegant.
Verder haar karakter:Ze is cool in de kop en pikt de dingen snel op.
Ze is wel een binnen vitter.
Als ze nieuwe dingen ziet begint ze te snurken, maar verder gehoorzaamd ze prima.
Al met al vind ik persoonlijk een Gribaldi, geweldig.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:45

Gribaldi fokt niet uniform maar ontzettend wisselend, hij stempelt niet. Bij zo'n merrie als die van de TS is het dus heel belangrijk om naar de moederlijn te kijken en naar het paard zelf en minder naar de vader. Uit een slechte of gewone moederlijn kan ik me niet voorstellen dat Gribaldi daar veel op verbeterd. Maar uit een goede moederlijn kan het wel een goed paard zijn. En het hangt er helemaal vanaf hoe met een paard omgegaan wordt, daar zegt een papier ook niks over.
En de prijs natuurlijk Knipoog

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:23

Mijn zusje heeft een 6-jarige Gribaldi merrie. Is heel cool in het hoofd, plaatje om te zien (vinden wij tenminste) en is absoluut niet eenkennig. Je kunt er iedereen opzetten. Wel is het zo dat als ze het ergens niet mee eens is, zij dat echt laat zien. bv. door achterwaats te gaan of ineens een sprintje nemen, maar zeker nooit gemeen. Erg leergierig paard.
Ze heeft alleen heel veel last van hengstigheid. Ze is dan goed te rijden, maar met borstelen etc. staat ze continu te plassen enzo. Dat hoor ik vaker bij Gribaldi merries (last van hormonen).
Verder hebben we nog een Houston x Gribaldi die ook de schoonheid van Gribaldi heeft meegekregen, maar net een moeilijker karakter heeft.
In mijn profiel staan foto's van onze Gribaldi's

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:35

Ik zou op je gevoel afgaan. De afstamming zegt zo weinig over het gedrag... Het is ook maar wat je wilt hebben natuurlijk. Over het algemeen zal ik zeggen als je een zeer mak paard wil hebben je eerder voor een Samber moet gaan als voor een Grib, maar daar heb je vast ook slome paarden.

Vaak zijn het wel patsers die je in de ring graag ziet. Ik heb nog geen rotbokken gezien van Grib, wel rillers..

Ik heb een Tygo x Gribaldi en iedereen kreeg kippevel van deze combi. Het is een heel fijn paard die ik zadelmak heb kunnen maken met 1 keer per week rijden. Nooit raar gedaan...

De opvoeding, geschiedenis, de merrie en de omgeving (karakter ruiter) zijn veel bepalender dan de vader naar mijn mening...

Succes met de beslissing Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:50

Ik heb ook een Gribaldi merrie, ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad... Lachen
doe mij maar een hele stal vol met gribjes Haha!

Meeste zijn wel sensibel, ze willen rechvaardig behandeld worden (logisch) dan kun je dat ook van hun terug verwachten.
andersom net zo, als jij ze niet rechtvaardig behandeld, word jij ook niet zo behandeld door hun.

Mijn merrie is een heel fijn meewerkend dier, erg leergierig en werkwillig, soms wat overijverig en moest je haar iets afremmen.
Laatst ben ik met haar op buitenrit geweest, nadat ze 3 maand stil stond.... niks aan de hand opstappen en wegrijden. Lachen

Er gaan genoeg 'spookverhalen' rond over gribaldi's, maar ben blij dat ik daar mijn keus niet van heb laten afhangen toen ik haar kocht, super dieren zijn het, vind ik teminste Lachen

Nicole9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:16

wij hebben een hengstveulen van gribaldi en hij is echt een schatje.
We hebben ook een merrie zij maakt veel kabaal,maar verder luisterd ze goed en doet geen rare dingen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:24

magic_lover schreef:
Meeste zijn wel sensibel, ze willen rechvaardig behandeld worden (logisch) dan kun je dat ook van hun terug verwachten.
andersom net zo, als jij ze niet rechtvaardig behandeld, word jij ook niet zo behandeld door hun.

Die van mij is dus echt totaal anders, die is zo lomp als het achtereind van een varken :o Voor mij prima, ik ben ook niet zo sensibel :D
Voor de rest is mijn Gribus ook een heel fijn meewerkend paard, maar wel dominant. Als het niet hoeft, doet 'ie het niet. Maar als je fijn met hem werkt, gaat hij voor je door het vuur. Hij is verschrikkelijk cool in zijn kop en ik denk dat elke beetje handige ruiter zo met hem weg kan rijden. Hij probeert je uit als een pony, en als je dat niet snel de kop in drukt, dan neemt hij een loopje met je!

Ik ken ondertussen aardig wat Gribussen, er zijn er zo verschrikkelijk veel, ze zijn allemaal anders ( op de enorme oren na misschien ). Je moet gewoon kijken of het paard bij past en daar je keuze op baseren, niet op het papier.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:00

Slotje. Topic ligt al maanden stil.