[H]Vulianthe (Negro x Pion)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mikel

[H]Vulianthe (Negro x Pion)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:38

Ik heb een KWPNer Vulianthe ( Negro x Pion) ze is nu voorlopig keur merrie prok gecertificeerd door het KWPN en B dressuur.

Ergens ben ik wel heel benieuwd wat voor hengst het beste bij mijn merrie zou passen. voorlopig wil ik eerst verder komen in de dressuur maar wellicht dat ik ooit met haar wil gaan fokken. De fokker waar ik haar van gekocht heb is ook best nieuwsgierig naar het resultaat wat zij op de wereld zou zetten Tong uitsteken

Heeft iemand een goed advies? op paardenfokken.nl heeft ze een dressuur index van 135? en pring index van 98 heb ik ook ergens op internet gevonden (beide zeggen me niet zo heel veel) als ik me niet vergis vallen 50 % van alle KWPNers tussen de 80 en 120 dus zou zij een verbetering moeten leveren richting dressuur ?

Maar goed er zullen vast mensen zijn die dit beter weten dan ik.
Ik heb wel een aantal keer te horen gekregen dat Pion moeilijk bloed is ?? maardaar heb ik nog niet echt veel last van Knipoog misschien komt het nog als ik haar meer aan het werk zet

Anoniem

Re: Vulianthe (Negro x Pion)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:16

Ferrobloed x Pion dan zou je merrie in theorie een etterbak zijn, maar er hoort natuurlijk ook nog een moeder bij die wel heel braaf kan zijn en de manier waarop jij er mee omgaat. Dus ik zou me er niet teveel van aantrekken. Negro's staan volgens mij trouwens bekend als doorgaans braaf.

Je merrie is best veelzijdig gefokt. Wil je dat behouden?
En heb je een foto?
Is ze op de keuring geweest? Wat zijn er haar min en pluspunten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:21

[***] schreef:
Is ze op de keuring geweest? Wat zijn er haar min en pluspunten?

Kan ze thuis keur geworden zijn Clown ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:24

O sorry, drukke dag gehad, overheen gelezen. Lach jij maar! Knipoog

Ik was eigenlijk benieuwd naar haar exterieur/scoringsformulier.
Negro's zijn vaak iets klassiek. Meestal niet al te groot. Hoeft bij deze merrie niet het geval te zijn, vandaar de vraag om meer info.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:32

Ja melig he Bloos .
Maar die combi vraagt op het eerste gezicht om rek en lange lijnen, beweging zal best in orde zijn

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:33

ik heb een keuringsrapport bij mijn paspoort zitten maar ik weet niet hoe ik dat moet lezen Knipoog:P
Ik maak er wel een foto van die ik hier plaats Knipoog

Ze is inderdaad wel heel compact

op mijn hyves staan wel foto's

mikelh.hyves.nl

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:04

kennis van mij heeft uit een "typische" Negro merrie een voorl keur merrie van San Remo gefokt. Het sterke achterbeen en de compactheid van Negro heeft goed uitgepakt icm de langgelijndheid, de elastiek en het model van San Remo...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:33

mikel schreef:
ik heb een keuringsrapport bij mijn paspoort zitten maar ik weet niet hoe ik dat moet lezen Knipoog:P
Ik maak er wel een foto van die ik hier plaats Knipoog

Ze is inderdaad wel heel compact

op mijn hyves staan wel foto's

mikelh.hyves.nl

Moderatoropmerking:
Graag een exterieur en bewegingsfoto plaatsen.

mikel

Re: [H]Vulianthe (Negro x Pion)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier was ze net weer onder het zadel dus kwa spieren nog niet echt ontwikkeld

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:20

het is een kopie van die Negro x Lauries Crusador waar die San Remo uit gefokt is. Deze heeft de hals iets dieper uit de borst, die ander had een iets kortere hals en een iets steiler achterbeen.

Mooi hoofd!!

Ik zou San Remo proberen!

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 10:29

Kan iemand mij vertellen hoe ik het formulier van de merriekeuring moet lezen..? wat zijn volgens het rapport de goede en mindere kanten van mijn merrie?

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 11:49

Is er nog iemand die aan andere hengst aanbeveelt? of mij uitleg kan geven over het keurings formulier?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:39

Wat wil je zelf dan verbeteren, verankeren etc?

Heb je een paardenfokken.nl link van dr?

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 15:25

Ik weet nog niet zo goed wat haar plus punten zijn kwa exterieur .. ik dacht heel simple als ik een ster merrie koop ( voorlopig keur) dan zit het wel goed.

HAar karrakter vind ik wel super niet schrikkerig en kijkt bijna nergens naar. afgelopen weekend eerste springwedstrijd gehad op 60 cm waarbij verschillende sprongen vol hingen met ballonnen en slingers .. zonder problemen gesprongen.

van mij mag ze wel een dikkere kont krijgen dat vind ik mooier maar dat kan ook een kwestie zijn van trainen en meer opwaards rijden ( dat lukt me nu nog niet helemaal)

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=77785

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:44

mikel schreef:
Ik weet nog niet zo goed wat haar plus punten zijn kwa exterieur .. ik dacht heel simple als ik een ster merrie koop ( voorlopig keur) dan zit het wel goed.

Beetje kort door de bocht Clown Het fijne aan een predikaatje is dat je nog niks weet... De ene keur merrie wil ik voor geen goud op stal en de andere weer heel graag. Het zegt vind ik vrij weinig...

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:01

Ik neem aan dat je uit het keuringsrapport wel de plus en minpunten kan opmaken ? Voorop gesteld ik ben erg blij met me merrie hoor die gatecht niet meer weg

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:35

Over de plus en minpunten heb ik het niet. Over het algemeen zijn er genoeg keur merries die in mijn ogen nog geen ster krijgen en daarom vind ik dat keur niet altijd zoveel zegt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:51

liliputter schreef:
Over de plus en minpunten heb ik het niet. Over het algemeen zijn er genoeg keur merries die in mijn ogen nog geen ster krijgen en daarom vind ik dat keur niet altijd zoveel zegt

Waarom zet je die volgens jou niet ter zake toevoeging dan wel in jouw onderschrift Verward

Te koop; erg goed bewegend hengstveulen v. United x Kaisterstern (keur) x Apollo (keur)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:03

Jaja, zo kan ie wel weer Haha!

Mikel, ik zou gewoon even lekker verder gaan met je merrie. Wie weet nog even een jaar overslaan. Ondertussen heb je haar dan als het goed is lekker aan het werk. Dan kun je goed zien wat haar plus en minpunten onder het zadel zijn. (althans.. als het goed is Haha! )
Ondertussen goed rondkijken naar wat jij mooi vind aan een paard.

Op basis daarvan maar eens een hengst uitzoeken. Ja

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:33

Ik wil je wel uitleggen hoe het met de index (fokwaarde) werkt. Het gemiddelde loopt van 80 tot 120. Ca. 68% van de geindeëxerde KWPN-paarden valt hierin. Merries met een index boven 120 horen tot de ca. 15% genetisch betere merries voor de betreffende fokrichting in het geval van Vulianthe dressuur. Merries met een index boven 140 horen tot de beste ca.2% van alle geindexeerde merries. Als je het levensnummer van Vulianthe opgeeft bij het KWPN (en je bent lid) dan kun je een fokkerij-overzicht krijgen waar ook alle lineair gescoorde exterieurkenmerken omgezet zijn in een index. Dan moet je lezen dat een index van een kenmerk tussen 96 en 104 gemiddeld is en boven 104 bovengemiddeld en boven 108 ver bovengemiddeld. Ben benieuwd hoe dat er bij Vulianthe uitziet.
Dek een jonge merrie bij een jonge hengst om een zo groot mogelijke genetische vooruitgang te krijgen !

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:19

sarabande schreef:
liliputter schreef:

Waarom zet je die volgens jou niet ter zake toevoeging dan wel in jouw onderschrift Verward
Te koop; erg goed bewegend hengstveulen v. United x Kaisterstern (keur) x Apollo (keur)

Waarschijnlijk om dat deze het keurschap in háár ogen wel verdienen, haha!

OnTopic: Mooie vrouwelijke merrie, echte Negro. Merrie kan wel een hengst hebben met een wat minder achterbeen. Vind San Remo nog niet zo'n gek idee, ook Lord Leatherdale of misschien Zucchero

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:01

Hoi Mikel,
Dat wil ik je wel uitleggen maar het is beter om eerst een fokkerij-overzicht van Vulianthe aan te vragen bij het KWPN. Je krijgt dan een exterieurindex met per exterieurkenmerk een cijfer. In dat cijfer zitten niet alleen de linaire scores van haar vader en moeder, maar ook van grootouders, halfbroers en -zusters. Zo heb je dus een aardige inschatting wat de sterke en mindere sterke exterieurkenerken zijn en kun je met die gegevens veel gerichter een hengst zoeken. Als je het fokkerij-overzicht op bokt hebt gezet, stuur dan een berichtje en dan zal ik je het uitleggen. Goed ?

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:21

Na jaren ploeteren met me merrie wil ik dit jaar een hengst voor haar zoeken.

Ik denk aan een iets langer gelijnde Hengst welk wel heel compleet is.

Toto jr vind ik wel iets aangezien in haar bloedlijn geen Gribaldi voorkomt en bij Toto ook nog wat Donnerhall zit via De Nero. voordeel vindt ik dat het een bekende naam is en nieuwbloed toevoegd.

Nadeel is wel dat de Hengst zelf nog niets gepresteerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:50

Toto lijkt me vrij klassiek voor een Negro merrie. De Niro's zijn ook klassiek
Misschien dan beter Governor?

mikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:13

in de moederlijn komt Ulft ook al voor net als bij mijn merrie achter Ferro. verder is dit een nakomeling van Jazz. mijn merrie is al niet heel makkelijk als het haar niet zint (denk dat het aan Pionbloed ligt ?) vooral met rechtsom longeren komt ze in verzet zeker als je de zweep gebruikt.