Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:56

TICKELS schreef:
Ik heb Adri al geprobeerd zo gek te krijgen om George te gebruiken, maar nee, lukt écht niet :P

George is een heel ander type beweger, dan krijg je eerder gebroken of maaierige bewegers dan dat het elkaar aan vult ondat ze een heel andere manier van bewegen hebben.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:56

Zie je wel Tickels!Ik kan je niet overtuigen maar ik krijg nu hulp van een deskundige. :D Van meerdere zelfs.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:04

Ben eigenlijk wel benieuwd wat hij wel gedekt heeft buiten zijn eigen stamboek.
Of wat jullie visie hier op is.
Op een goede Spaanse of wellicht Portugese vind ik het een hele logische keuze, zeker ook qua karakter.

Maar als je naar iets anders gaat kijken, waar zou de merrie aan moeten voldoen om wel te passen? Denk dat er dan toch iets knieactie in zou moeten zitten om nader tot elkaar te komen. Qua bouw vind ik George zeker wel correct. Denk dat de merrie wel een goede rug/lenden verbinding moet hebben om dat goed te houden.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:38

Ehm mijn visie is simpel, ik hou van PRE's en lusitano's maar ik zie ze liever niet gekruist met kwpn omdat inderdaad de bewegingsvorm teveel af wijkt. Als ik een kruising zou maken dan is het met een lusitano omdat de bewegingsvorm van deze paarden meer overeen komt met die van de kwpners.

En George, ja ik denk dat er betere PRE hengsten zijn..zijn rug zal een aandachtspunt zijn zoals bij zoveel modern gefokte PRE's. En het feit dat er geen fatsoenlijke standfoto te vinden is zegt ook genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:41

Fokker321 schreef:
Via welke hengsten zouden jullie specifiek het voorbeen kunnen (en willen) verbeteren ... Bonds?

Ligt er aan wat je wilt verbeteren, meer schoudervrijheid of meer "knie"? Nederlands of duits bloed?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:43

Inderdaad, daarom ook mijn vraag... want ik zou het lastig voor te stellen vinden waar hij wel op past.
Al vind ik George (heb hem irl gezien) wel vrij correct in vergelijking met andere moderne PRE hengsten. Hij heeft in ieder geval niet zo'n extreem verzonken middenstuk als sommige hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:07

Dat is in ieder geval goed om te horen, ik houd meer van de barokke types. Tja, ik denk als mensen een paard wil met meer aanleg tot sluiten, verzamelen plus een wat meer mensgericht gevoelig karakter dat een kruising met een spanjaard of lusitano een optie kan zijn. Ik zou zelf alleen bang zijn voor het wat minder intelligente van de KWPN (soms) in combinatie met het sensibele van de spanjaarden/ lusitano's en dat het dan juist een mismatch wordt op het gebied van karakter. Het kan natuurlijk ook de goede kant op vallen...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:14

Zoals Marilyn Monroe zei tegen Albert Einstein: een baby met uw verstand en mijn looks, dat is toch fantastisch!. Ja, zegt Einstein, maar wat als de baby uw hersenen en mijn uiterlijk erft? :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:23

Rex_Rolfo schreef:
Zoals Marilyn Monroe zei tegen Albert Einstein: een baby met uw verstand en mijn looks, dat is toch fantastisch!. Ja, zegt Einstein, maar wat als de baby uw hersenen en mijn uiterlijk erft? :+

:') :') :')

Precies dat dus :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:30

Ik denk zelfs dat je de kruising KWPN dressuurpaard met PRE sterk vergelijkbaar is met de vroegere kruising/omvorming van het landbouw(Gelders) paard met het Engels volbloed.
Beide zijn ook F1 kruisingen.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:41

Elisa2 schreef:
Ehm mijn visie is simpel, ik hou van PRE's en lusitano's maar ik zie ze liever niet gekruist met kwpn omdat inderdaad de bewegingsvorm teveel af wijkt. Als ik een kruising zou maken dan is het met een lusitano omdat de bewegingsvorm van deze paarden meer overeen komt met die van de kwpners.

En George, ja ik denk dat er betere PRE hengsten zijn..zijn rug zal een aandachtspunt zijn zoals bij zoveel modern gefokte PRE's. En het feit dat er geen fatsoenlijke standfoto te vinden is zegt ook genoeg.

Op filmpjes zonder zadel kan ik zeker niet zeggen dat George een slechte rug heeft. Ik vind het juist de beste PRE die ik ooit gezien heb. En opvallend, George maait niet meer dan menig populaire KWPNer!
Laatst bijgewerkt door TICKELS op 09-04-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:42

c_alsemgeest schreef:
TICKELS schreef:
Ik heb Adri al geprobeerd zo gek te krijgen om George te gebruiken, maar nee, lukt écht niet :P

George is een heel ander type beweger, dan krijg je eerder gebroken of maaierige bewegers dan dat het elkaar aan vult ondat ze een heel andere manier van bewegen hebben.

Ik vind dat George in tegenstelling tot de meeste PRe's bijna niet maait. Hij kan wel degelijk rechtuit recht lopen. Ik ken wel KWPNers die zeker maaien, op de rechte lijn over het dressurhekje. Op de korte zijde gaan staan bij een hengstencompetitie geeft veel info :j
Laatst bijgewerkt door TICKELS op 09-04-22 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:47

c_alsemgeest schreef:
Inderdaad, daarom ook mijn vraag... want ik zou het lastig voor te stellen vinden waar hij wel op past.
Al vind ik George (heb hem irl gezien) wel vrij correct in vergelijking met andere moderne PRE hengsten. Hij heeft in ieder geval niet zo'n extreem verzonken middenstuk als sommige hebben.

Ik denk dat hij heel goed past op een merrie met een sterke bovenlijn, met een opwaartse romp.
Hij zal zeker beweging, schoudervrijheid en knie meegeven. En een ongecompliceerd karakter!

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:49

misterA schreef:
Zie je wel Tickels!Ik kan je niet overtuigen maar ik krijg nu hulp van een deskundige. :D Van meerdere zelfs.

Zelfs mijn aanbod om het veulen van jou te kopen kan je niet overtuigen :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:25

TICKELS schreef:
Ik vind dat George in tegenstelling tot de meeste PRe's bijna niet maait. Hij kan wel degelijk rechtuit recht lopen. Ik ken wel KWPNers die zeker maaien, op de rechte lijn over het dressurhekje. Op de korte zijde gaan staan bij een hengstencompetitie geeft veel info :j

Ik zeg ook niet dat hij zelf maait...
Maar dat je door het verschil in techniek en beweging tussen hem en bv een kwpn merrie een maaier zou kunnen krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:06

TICKELS schreef:
Elisa2 schreef:

Op filmpjes zonder zadel kan ik zeker niet zeggen dat George een slechte rug heeft. Ik vind het juist de beste PRE die ik ooit gezien heb. En opvallend, George maait niet meer dan menig populaire KWPNer!

Een PRE hoort het onderbeen vanuit de knie naar buiten te laten zwaaien, dat is een van de raskenmerken waar op gefokt wordt. Vaak gaan ze krabbelen en kan dit extreem worden als ze slecht gereden worden, maar wanneer ze rijtechnisch goed over de rug gereden worden en op lengte dan wordt het voorbeen ook veel ruimer en minder "zwaaierig of krabbelig". Niet elke PRE heeft het in dezelfde mate maar het is wel een raskenmerk waar dat bij de lusitano niet zo is.

Ik zeg ook niet dat ik het een slecht paard vind, maar het is zeker niet de beste PRE die ik gezien heb. Ik heb hem nog even opgezocht ohz maar de rug lijkt inderdaad mee te vallen, blijf het wel apart vinden dat er geen fatsoenlijke standfoto te vinden is.

Kahlua, dat denk ik ook wel ja..altijd maar weer een verassing wat er uit komt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:19

c_alsemgeest schreef:
TICKELS schreef:

Maar dat je door het verschil in techniek en beweging tussen hem en bv een kwpn merrie een maaier zou kunnen krijgen.

Hij maait....
https://youtu.be/82MHxhDkYO0

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:21

c_alsemgeest schreef:
TICKELS schreef:

Buiten of hij wel of niet goed is, je krijgt een register B papier bij het KWPN.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:30

Weet iemand waarom This is Naqueen er bij het KWPN in de eerste ronde uitgegaan is?
Ik vind het een hartstikke fijn paard met veel aanleg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:35

Te kort in de rug, daarom gingen alle Trafalgars er uit ondanks de vaak fijne beweging en achterbeen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:44

Elisa2 schreef:
Te kort in de rug, daarom gingen alle Trafalgars er uit ondanks de vaak fijne beweging en achterbeen.

Echt? Ik vind dat ze deze niet hadden mogen laten lopen hoor. Supergoed paard.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:03

famkeY schreef:
Gaan er ook mensen naar de hengstenshow van Van Olst? Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben :D

Ja, ik ook! *\o/*

Ik hoop dat mijn gefokte hengst meeloopt, Inverness. Maar dat ga ik nog even navragen.
Sowieso leuk om weer eindelijk live hengsten te gaan kijken i.p.v. alleen maar online de afgelopen jaren. Ik ga het hele weekend op pad, ook naar van Uytert en waarschijnlijk Brinkman.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:28

Redd schreef:
famkeY schreef:
Gaan er ook mensen naar de hengstenshow van Van Olst? Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben :D

Ja, ik ook! *\o/*

Ik hoop dat mijn gefokte hengst meeloopt, Inverness. Maar dat ga ik nog even navragen.
Sowieso leuk om weer eindelijk live hengsten te gaan kijken i.p.v. alleen maar online de afgelopen jaren. Ik ga het hele weekend op pad, ook naar van Uytert en waarschijnlijk Brinkman.

Dat wordt echt weer genieten, zeker als er een fokproduct meeloopt. Sowieso om ze life te kunnen zien.
Ik heb een paar hoogdrachtige merries dus he is even afwachten of ik van huis kan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:32

janderegelaa schreef:

Ja ok, ik zie het daar inderdaad, maar vond het eerst veel minder om eerlijk te zijn. ligt ook een beetje aan de ruiter denk ik. Onder Emmelie vond ik het niet zo opvallend als nu in dit filmpje.

Tickle, genoeg argumenten om het niet te doen.
Maar zoals altijd... jouw merrie jouw keuze natuurlijk ;)
Soms heb je gewoon een risicovolle, maar net goed vallende gok.
Maar voor de meeste fokkers imo een te groot risico, dat er iets uit komt wat niet naar wens is, is groter dan dat er iets uit komt wat wel naar wens is.

Ik denk persoonlijk dat vrijwel elke kwpn merrie er iets te ver vanaf ligt.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:22

Ik zou zelf persoonlijk George niet gebruiken voor mijn KWPN merries, zoveel goede hengsten momenteel waar je alle kanten mee op kan gaan met toch een register A papier.

Vandaag mijn Las Vegas even in de baan gehad, wat een fijn dier is dat zeg, echt heel blij mee!