Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:15

tjakka123 schreef:
Hebben jullie het artikel op horses gelezen/filmpjes van de twee daagse test in Vechta?

Vond het 'nieuwe' voorstellen echt bijzonder fijn, wel bijna grappig dat de hengsten van Helgstrand/Nederlanders dan toch tegenvallen. Zo zie je maar hoe er bij 'ons' op druk gereden word.

Het is natuurlijk maar een moment opname en ohz is natuurlijk compleet anders dan in een kooi/ad hand maar als voorbeeld de KWPN premiehengst Omar Sharif komt met een schamele 7.42 aan punten thuis. Voorheen was er een streep onder de hengsten die 7.5pnt scoren, maar dit is nu afgeschaft (hij had dus eerder met dit punten aantal niet ggk geweest). Vind dit toch wel weer extra informatie geven over de hengsten.

Hoop dat het KWPN ook de stap maakt hierin, maar dat zal wel heel lang duren..

Dat 'nieuwe' voorstellen is in Duitsland op de HLP al jaren zo.
Maar ik vermoed dat dat op de verrichtingen bij KWPN uiteindelijk ook wel zo is. Het zijn geen competities è, het is eigenlijk eerder een trainingsdag.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:18

Elisa2 schreef:
Ik kan me niet goed over de bouw en stand van het achterbeen heen zetten bij deze, voor mijn gevoel blijft hij continu "achter" met het achterbeen in de draf.

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Hij heeft mss niet het ideale achterbeen qua stand maar achter blijven doet hij zeker niet. Je ziet soms zelfs al eens een klein pasje waar hij mooi bijsluit achteraan.
Het is niet mijn soort hengst, maar qua achterbeen... geen problemen mee. Beest is 3 è!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:20

Hij buigt niet in het spronggewricht, ik vind dat niet wenselijk..maar goed, smaken en meningen verschillen gelukkig. :-)

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:28

s0173957 schreef:
tjakka123 schreef:
Hebben jullie het artikel op horses gelezen/filmpjes van de twee daagse test in Vechta?

Vond het 'nieuwe' voorstellen echt bijzonder fijn, wel bijna grappig dat de hengsten van Helgstrand/Nederlanders dan toch tegenvallen. Zo zie je maar hoe er bij 'ons' op druk gereden word.

Het is natuurlijk maar een moment opname en ohz is natuurlijk compleet anders dan in een kooi/ad hand maar als voorbeeld de KWPN premiehengst Omar Sharif komt met een schamele 7.42 aan punten thuis. Voorheen was er een streep onder de hengsten die 7.5pnt scoren, maar dit is nu afgeschaft (hij had dus eerder met dit punten aantal niet ggk geweest). Vind dit toch wel weer extra informatie geven over de hengsten.

Dat 'nieuwe' voorstellen is in Duitsland op de HLP al jaren zo.
Maar ik vermoed dat dat op de verrichtingen bij KWPN uiteindelijk ook wel zo is. Het zijn geen competities è, het is eigenlijk eerder een trainingsdag.

Klopt, alleen die je toch dat een aantal hengsten echt op druk worden gereden en minder in natuurlijke aanleg. Ik vind dat je er echt veel verschil ziet tussen de bepaalde ruiters en hengsten. :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:54

Hoe is de vererving van Secret mbt voeten en beenstand?
Ik kan me van beelden van hemzelf herinneren dat hij behoorlijk Frans gaat met linksvoor, maar vererft dat volgens mij niet?
Dat was voor mij de enige 'afknapper' destijds, verder helemaal weg van de hengst en dat hij zulke fijne karakters meegeeft spreekt me heel erg aan...

AM_Horses

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:56

Megacarmen. Gefeliciteerd mooi veulen. Afgelopen week mijn merrie geinsemineerd met Nashville. Ik verwachtte er dit jaar ook één. Helaas verworpen.

Secret nakomelingen vindt ik over het algemeen ook heel gaaf.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:26

Megacarmen en Yeentll, gefeliciteerd met jullie veulens!

Ik had er niet meteen mee durven dekken, maar sinds er meer nakomelingen zijn en die zo goed lijken, vind ik Secret ook een aansprekende optie.

Is Opoque nog voorgesteld bij Helgstrand? Ik dacht dat ik daar een flits van een video van had gezien.

Ik heb mijn jaarling van Jameson (9 mnd) in de kreukels met een diepe wond op de kogel. Ik kneep 'm behoorlijk, maar het gewricht was nog oké.
Wat een lief dier is dat, zeg. Nog niet eens afgespeend, nooit van het terrein af geweest (slim is anders, dat weten we) en dan met spoed alleen naar de kliniek... Met laden moest ze overtuigd worden, maar verder heeft ze geen kik gegeven of misse stap gezet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:33

tjakka123 schreef:

Leuk experiment van de Duitse stamboeken. Het zegt uiteraard wel wat over de hengsten .
Wel mis je heel veel informatie, het blijft sowieso spannend voor die jonge hengsten. Waarom komen de NL en Helgstrand hengsten niet goed uit de verf? Zijn dat omgevingsfactoren?
Bij het verr,onderzoek van het kwpn worden die factoren geminimaliseerd. De hengsten kunnen even wennen aan alle veranderingen. Daarom vind ik het v.o. nu al te kort. Een aantal hengsten komen in die 3 weken nog niet toe aan het ontspannen meewerken en worden dan maar naar huis gestuurd. Terwijl de oorzaak van die spanning meestal is terug te voeren naar het voortraject thuis.
Of we daardoor de echte toppers gaan missen is weer een andere vraag.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:53

Even geen discussie over vechta maar een ego post! Na 369dagen dan toch eindelijk geboren de Il Divo

Fokken bleek toch leuk te zijn als alles zo mooi gaat. Hier is stoere hengst Shinto Diamond
Afbeelding

Vanmiddag hopelijk kleine Simba ophalen en dan kan ik gaan genieten van m’n mooie mannen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:56

Fijn dat je vroege veulen naar huis mag. Heel akelig, zo'n start. Gefeliciteerd met je Il Divo! Je hebt er lang op moeten wachten.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:05

Gefeliciteerd met alle geboren veulens!!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:54

tjakka123 schreef:
n..

Heb je wel gekeken??? Die top scoorders geven de indruk of ze 1.5 jaar meer training hebben gehad! Dat is heus niet alleen maar rijbaarheid en balans....

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:16

Kimdime, dat is wel een lange dracht! Gefeliciteerd! En fijn dat je Simba weer op kan halen.

Lorette, beterschap voor de Jameson. Balen!

Umeo, dat filmpje hebben wij ook al eens bekeken. Paard heeft een prachtige kleur! Ik heb het idee dat als hij niet actief is zijn tenen van achteren door het zand slepen.

Megacarmen gefeliciteerd met je veulen!

Wij hebben ook ineens 2 veulens. Woensdag is er een Fries bevallen van een merrieveulen. Donderdag de Zhivago van een hengstje. <3 Alles goed gelukkig!

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:02

Gaan er ook mensen naar de hengstenshow van Van Olst? Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben :D

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:22

JeanneV schreef:
tjakka123 schreef:
n..

Heb je wel gekeken??? Die top scoorders geven de indruk of ze 1.5 jaar meer training hebben gehad! Dat is heus niet alleen maar rijbaarheid en balans....

Spijker op zijn kop, verschil tussen zes weken ohz of een half jaar. Ook de punten van de testruiter waren nogal duits gekleurd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:42

DePaardenman schreef:
Spijker op zijn kop, verschil tussen zes weken ohz of een half jaar. Ook de punten van de testruiter waren nogal duits gekleurd.

Alsof er daar 1 bij liep die maar 6 weken onder het zadel is...
En dat Duits gekleurd... de 2de hoogste scoorder was nochtans een Hollander met This is Naqueen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:01

Ik den ook het idee dat er wel veel verschil is in hoelang ze onder het zadel zijn, en in de punten wordt het africhtingsniveau zeker meegenomen

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:10

s0173957 schreef:
DePaardenman schreef:

En dat Duits gekleurd... de 2de hoogste scoorder was nochtans een Hollander met This is Naqueen...

Ja die was er. En die Hollander was de beste.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:54

Ondanks dat Vechta slechts 2 dagen was ligt er toch een vergrootglas en druk op de jonkies.
Ik vind het te veel en te snel voor de 3 jarigen. Sommigen die bij 1 stamboek lopen ala, en die paar rondjes linksom en rechtsom in Vechta stellen niet de wereld voor, maar voor die paarden die bij meerdere stamboeken gekeurd worden is het en en en...

Bijvoorbeeld een Opoque, heeft afgelopen maanden alles bij elkaar al heel wat km's in de benen, dekt vast al vollop en moet nog 3 worden (van half mei)
(Lorette: CMH heeft beelden van hem bij Helgstrand en Vechta deze week).

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:55

famkeY schreef:
Gaan er ook mensen naar de hengstenshow van Van Olst? Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben :D

Ja ik ben van de partij! Ben benieuwd naar Secret lover.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 18:56

janderegelaa schreef:
misterA schreef:
O.K. Jan, ik als objectief toeschouwer, ben het met s217 eens. De kleur moet het doen. En verder zeg ik maar zo...ik zeg niks meer. :n :x Ietsje meer grootloper vind ik toch wel leuker.

Juist fokkers zoals jij MisterA, kunnen het verschil maken in de bontfokkerij door jullie hele goede merrie's met een hengst als deze te dekken. En het is inderdaad geen Pavo paard maar hij gaat het wel doen. Hij staat al op de startlijst voor de Prix st. George met zijn pas 7 jaar. Samber heeft destijds de bontfokkerij voor dressuur én springpaarden wereldwijd op de kaart gezet en als deze straks op het hoogste niveau start gebeurt dat gewoon weer. En een goede bonte levert nog steeds meer op dan een goede effen.

Ik heb Adri al geprobeerd zo gek te krijgen om George te gebruiken, maar nee, lukt écht niet :P

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:21

SophievdV schreef:
Het dekgeld is wel lager dan vorig jaar. Ben ook heel benieuwd naar de veulens.

Hier idem zeer benieuwd!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:38

s0173957 schreef:
DePaardenman schreef:

Das nou net een 4yo... Kun je niet vergelijken met de 3yo... sommige hengsten gingen alsof ze al vanaf oktober onder het zadel zijn en er waren ook hengstjes die nog moeite hadden met aanspringen... zat veel verschil in nivo van africhting!

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:45

Via welke hengsten zouden jullie specifiek het voorbeen kunnen (en willen) verbeteren ... Bonds?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:48

TICKELS schreef:
janderegelaa schreef:

Juist fokkers zoals jij MisterA, kunnen het verschil maken in de bontfokkerij door jullie hele goede merrie's met een hengst als deze te dekken. En het is inderdaad geen Pavo paard maar hij gaat het wel doen. Hij staat al op de startlijst voor de Prix st. George met zijn pas 7 jaar. Samber heeft destijds de bontfokkerij voor dressuur én springpaarden wereldwijd op de kaart gezet en als deze straks op het hoogste niveau start gebeurt dat gewoon weer. En een goede bonte levert nog steeds meer op dan een goede effen.

Ik heb Adri al geprobeerd zo gek te krijgen om George te gebruiken, maar nee, lukt écht niet :P

Dat begrijp ik dan weer wel. Buiten dat je een B papier krijgt wijkt de bewegingsvorm zo af van die van onze KWPN paarden dat je maar moet afwachten wat je krijgt en het is nog vorstelijk dekgeld ook.