Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:12

Umeo schreef:
Op welke leeftijd laten jullie je jonkies RX keuren?
Ik heb er hier een paar staan en sommige zeggen vanaf 18 maand, andere 2 jaar en nog andere 2,5 jaar.
Zelf nog geen ervaring mee dus vandaar de vraag ;)

Ik zou ze zelf pas keuren als je ze naar binnen haalt. Want in de opfok kan er anders nog zo veel gebeuren.
Dan na het binnenhalen eerst even de basis leren (eventueel molen leren), zodat als ze geopereerd moeten worden, je het opbouwen eventueel kunt doen met behulp van de molen (zeker de jonge frisse paarden zijn natuurlijk niet altijd even fijn aan de hand te wandelen)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:16

Sky_As schreef:
Umeo schreef:
Op welke leeftijd laten jullie je jonkies RX keuren?
Ik heb er hier een paar staan en sommige zeggen vanaf 18 maand, andere 2 jaar en nog andere 2,5 jaar.
Zelf nog geen ervaring mee dus vandaar de vraag ;)

Ik zou ze zelf pas keuren als je ze naar binnen haalt. Want in de opfok kan er anders nog zo veel gebeuren.
Dan na het binnenhalen eerst even de basis leren (eventueel molen leren), zodat als ze geopereerd moeten worden, je het opbouwen eventueel kunt doen met behulp van de molen (zeker de jonge frisse paarden zijn natuurlijk niet altijd even fijn aan de hand te wandelen)

Paarden lopen aan huis dus dat maakt het wel gemakkelijker. Molen heb ik niet :D Ben maar een amateurke :+

angelpam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:21

Ik heb er afgelopen jaar 1 op 18 maanden op de foto laten zetten. Alleen deze stond afgelopen zomer al met een dikke sprong vanwege ocd. Daarom was het advies met 18 maanden op de foto en daarna opereren. Inmiddels is deze al weer hersteld en kan de zomer zonder problemen de wei op. Ik heb hem wel aan huis staan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:39

ja dat maakt dan wel veel verschil inderdaad :-) Dan zou ik het alsnog niet al te vroeg doen, maar ook dat is wel weer afhankelijker wat je qua verkoop bijv. wilt.
Als je wilt verkopen op 3 jaar, dan denk ik dat kopers een recente keuring erbij willen. Er zijn ook best wat dingen waar ze overheen kunnen groeien (dikke sprong is dan natuurlijk weer zo'n uitzondering, maar dat is vaak op het oog al zichtbaar, en dan zou ik dat ook op de foto willen hebben).

Wij laten ze zelf vaak op 2,5-3 jarige leeftijd keuren...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:49

Ik weet dat de meeste mensen in mijn omgeving het doen als ze thuis komen voor het zadelmak maken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:49

Wij keuren op de moment van binnen halen.
Deze keer was op 30 maanden, anders is het voorjaar van hun 3 jaar.

Heb er al een paar 'te laat' gekeurd waar ik al een hoop werk in gestoken had om ze dan nog als draagmerrie te verkopen en dat wil ik niet meer...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:47

Yvonne, dekken met Vivaldi is altijd het proberen waard. Resultaat valt erg tegen. Ik heb het 2 x geprobeerd, ook vroeg in het seizoen, maar helaas. Die berichten heb ik meer gehoord. Toch zijn er nu alweer een paar veulens van hem geboren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:24

Röntgenen voordat ze aan het werk gaan/geld gaan kosten. Zo deden de fokkers waarvoor ik reed dat in elk geval. Soms ook later nog een keertje, om te bepalen of het de moeite waard was om het paard verder door te laten rijden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:31

misterA schreef:
Yvonne, dekken met Vivaldi is altijd het proberen waard. Resultaat valt erg tegen. Ik heb het 2 x geprobeerd, ook vroeg in het seizoen, maar helaas. Die berichten heb ik meer gehoord. Toch zijn er nu alweer een paar veulens van hem geboren.

Hoe zit dat dan met het dekgeld als je alsnog overstapt naar een andere hengst. Betaal je dan het dekgeld van de hengst waar je naar overgestapt bent?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:33

Gefeliciteerd misterA, fijn dat het iig allemaal goed is gegaan bij het jonge veulen.

Rontgenen als ze uit de opfok komen en voordat ze aan het werk gaan is het meest logische om te doen.

Carika: ja, want het eerste deel is altijd een aanbetaling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:36

parnassia schreef:
O, wat spannend Kimdime!! Sterkte

@Elisa
Zeker, dat bedoel ik er ook mee. Jazz zit ver weg, maar het is in heel veel dingen wel een hele duidelijke echte Jazz.

Ah zo, ja ook qua karakter volgens mij.

Wat een pech E_D_E, hopelijk gaat het dit keer beter..maar goed de merrie in de gaten houden.

Kim, fijn dat het goed gaat met de kleine, vertoond je andere merrie helemaal geen tekenen?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:37

misterA schreef:

Dat is precies hoe ik er ook over denk. Ik probeer het 2 cycli, en daarna stap ik over op een andere hengst.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:41

Vraagje? Heeft iemand hier al eens gedekt met More Legends. Hij viel mij positief op.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:49

misterA schreef:

Op wat voor merries zou je Vivaldi adviseren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:34

iemand die de verrichting van de 3 jarige hengsten in Verden heeft gevolgd?

ben erg benieuwd naar de Escamillio x Ferguson en Vitalis x All at once

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:10

Afgelopen zondag bij mij een hengstveulen geboren van Las Vegas uit een elite, prok, ibop merrie van Franklin. Voor volgend jaar wil ik denk ik 2x spoelen met weer Las Vegas en dit keer Secret erbij. Iemand hier een Secret gehad?

@ Baudyh: Een kennis van mij verwacht er eentje van More legends, als t geboren is wil ik je wel een foto/filmpje sturen.

Ik röntgen inderdaad ook vanuit de opfok, even 2 weken in de hand en dan röntgenen en daarna aan t werk.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:46

Fokker321 schreef:
misterA schreef:

Op wat voor merries zou je Vivaldi adviseren?

Ferro-bloed, Negro, Negro zoons, Metall, dus ook de lijn van BHZack,
Vooral merries met een snel en sterk achterbeen en ook de merries met complexe karakters.

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:54

Goedemiddag,

Gisterenmiddag is mijn merrie bevallen van een hengstveulen, genaamd Shavique M. Een Nashville Star x Amazing Star x Gribaldi

Afbeelding

Voor nu al erg tevreden met het resultaat!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:12

meestal zet ik mijn paarden met 2.5 / 3 jaar op de foto.
Voordat ze uit de opfok gaan.
Normaal de prok keuring maar nu gewoon een sport keuring met rug en hals foto's.
Via de opfok goedkoper omdat er dan meerdere paarden gedaan worden.

Ik ken een aantal paarden van Secret.
De gereden paarden zijn fijn best scherp maar goed rijbaar.
veel vermogen en kracht in het achterbeen.
Prima in de omgang en altijd willen lopen.
Ken er een stuk of 8. Zijn ook allemaal aan de maat.
En als ik een merrie had waarbij hij zou passen zou ik zeker fokken met hem.
(door te veel lijninteelt kan ik hem niet gebruiken)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:08

Ik heb 4 Secret's.
5 Jaar geleden werd je als fokker niet helemaal voor vol aangezien als je bij en met die "internet hype" dekte.
Nou, het is zo dat als hij redelijk verkrijgbaar is dit jaar dan gaan we zeker weer met hem dekken. En anders wel een ggk zoon.
Wat een topkarakters hebben ze. Precies zoals Splenius het omschrijft, haast nóg beter.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:10

Ik denk dat hij ook goed op mijn merrie zou passen, heeft vooral maat en formaat nodig en galop kan wat verbeteren. Dit heeft Las Vegas tot wat ik tot nu toe kan zien ook wel goed meegegeven. Vandaar de keuze om hem volgende jaar weer te gebruiken en dan ook Secret te proberen.

Dit is het veulen van afgelopen zondag:

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:43

Zo wat een knap veulen, beweegt al aardig bergop zo te zien. Gefeliciteerd!

Megacarmen, ook gefeliciteerd wat een lange stelten.

Van Olst heeft ook een fijne jonge Secret staan zag ik, ben zeer benieuwd naar de Secret zonen in het VO.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:57

Hebben jullie het artikel op horses gelezen/filmpjes van de twee daagse test in Vechta?

Vond het 'nieuwe' voorstellen echt bijzonder fijn, wel bijna grappig dat de hengsten van Helgstrand/Nederlanders dan toch tegenvallen. Zo zie je maar hoe er bij 'ons' op druk gereden word.

Het is natuurlijk maar een moment opname en ohz is natuurlijk compleet anders dan in een kooi/ad hand maar als voorbeeld de KWPN premiehengst Omar Sharif komt met een schamele 7.42 aan punten thuis. Voorheen was er een streep onder de hengsten die 7.5pnt scoren, maar dit is nu afgeschaft (hij had dus eerder met dit punten aantal niet ggk geweest). Vind dit toch wel weer extra informatie geven over de hengsten.

Hoop dat het KWPN ook de stap maakt hierin, maar dat zal wel heel lang duren..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:04

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:11

Ik kan me niet goed over de bouw en stand van het achterbeen heen zetten bij deze, voor mijn gevoel blijft hij continu "achter" met het achterbeen in de draf.

Ik heb het artikel niet gelezen Tjakka, de hengsten werden door andere ruiters gereden? bij het kwpn worden ze in het VO toch ook anders gereden? Ik zag wel dat die hele brave Trafalgar zoon van het NRPS het goed gedaan heeft daar.