1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:43

Elisa2 schreef:
Tja, ik vind het dubbel.. als het KWPN het financieel zo moeilijk heeft dan begrijp ik al helemaal niet waarom er zoveel kosten gemaakt zijn door muzikanten in te huren.

Het avond / showblok was ingevuld door een paar grote hengstenhouders (V. Uytert, Reesink, V Olst), en ik begreep dat die ook de muzikale aankleding en dansers hebben geregeld (en dus ook gefinancierd neem ik aan).
Het was echt een stukje promotie van de al wat oudere hengsten, die niet meer aan de hengstencompetities mee doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 18:01

mce schreef:
Earth schreef:
Zou het ook wat zijn om karakter uit te lichten? Het was bijvoorbeeld duidelijk dat de meeste Hermes zonen niet bepaald lieverdjes waren. Moet je zo'n hengst dan wel toelaten? Of is karakter een te moeilijk te kaderen meetpunt?

komt wel aan de orde bij de beoordeling tijdens het verrichtingsonderzoek in Ermelo.

Maar hoe 'betrouwbaar' is dat? Ik heb wel verhalen gehoord dat er echt klerelijers van hengsten tussen zaten maar die toch goedgekeurd worden. Iemand die met hengst en al achterover gaat omdat hij zo dwars is (even los van het feit of hij jong, jolig en fris is, een paard hoort dat gewoon niet te doen imo) waarbij de amazone gewond raakt en die dan toch goedgekeurd wordt? Hoe serieus nemen we dat dan?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:14

Hoe serieus, geen idee hoe betrouwbaar, en wat de criteria zijn, wat kan wel en wat kan niet door de beugel,
gaat over een aantal weken en dan kan een hengst zich wel herstellen,
als hij alle weken "dwars" blijft en meerdere problemen heeft/geeft kan hij het veld moeten ruimen.
Maar wat daarvoor nodig is, geen idee.

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... sonderzoek

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:23

manubres schreef:
Yep dat denk ik echt. Het zal denk ik effe slikken worden als de overheid zich er echt mee gaat bemoeien. Maar dan zeg ik: eigen schuld...dikke bult. Er gebeurt veel te weinig in de sector zelf om het paardenwelzijn te vergroten.

Post op Facebook van Partij voor de Dieren:

Partij voor de Dieren
31 januari om 14:55 ·
Break: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paardensport!

Door een aangenomen motie van de Partij voor de Dieren zet Nederland een grote stap vooruit in dierenwelzijn in de paardensport. Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt er namelijk een verbod op dieronvriendelijke trainingsmiddelen. Dat betekent dat bijvoorbeeld zweepjes, bitten, tongbandjes en sporen met tandwielen verboden worden. ❌

Kamerlid Christine Teunissen reageert verheugd: "Dankzij ons aangenomen voorstel moet de staatssecretaris met een verbod komen voor alle dieronvriendelijke hulp- en trainingsmiddelen. Dat betekent dat de paardensport radicaal zal veranderen."

Het is allang bekend dat veel 'gangbare' trainingsmiddelen voor paarden zeer pijnlijk en schadelijk zijn. Het gebruik van een bit veroorzaakt verwondingen in de mond en knelt de tong ernstig af, waardoor deze regelmatig blauw wordt. Ook het gebruik van zwepen zorgt voor veel dierenleed.
Geen enkel dier zou dat moeten meemaken. Daarom zijn we enorm blij dat de Kamer eist dat er een verbod komt op deze middelen. Een fantastische stap vooruit!

Ugh als je dit aanhaalt mist er ook wat kennis net als het hele stuk.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:49

Het gaat er niet over wat ik of jullie ervan vinden. Maar tijden gaan gewoon veranderen en de paardensector beweegt te weinig daarin mee. Dus gaat de overheid het bepalen en dan is het dikke pech.

Het belang van het paard zal voor het belang van de mens gesteld worden en dat komt misschien sneller dan je denkt en daar hoort inderdaad geen applaus bij, geen harde muziek, geen zweep gekletter, geen in elkaar getrokken paarden...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:53

manubres schreef:
Het gaat er niet over wat ik of jullie ervan vinden. Maar tijden gaan gewoon veranderen en de paardensector beweegt te weinig daarin mee. Dus gaat de overheid het bepalen en dan is het dikke pech.

Ik geloof daar dus helemaal niets van. De paardensector is nr 2 ( na voetbal) waar het meeste geld in omgaat. Ruim 4 miljard per jaar.
Daar gaat de overheid echt niets aan doen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:57

Zwepen zijn al jaren niet meer in gebruik op de hengstenkeuringen. Ik heb geen in elkaar getrokken paarden gezien. Toto had bloed en moest meteen de ring verlaten, waar íedereen het mee eens was.

En geen applaus en geen muziek? Ik rijd (indoor)marathons met een Charmeur. Een echt dressuurpaard en zoals de meeste fokkers weten: 'Charmeur brengt gezeur'. Echt geen makkelijke paarden. Dat paard is inmiddels 12 jaar en een zeer ervaren menpaard. Hij GROEIT van de harde muziek en het applaus. Hij vind het prachtig om te doen en het is echt een happy athlete. Hij geniet van de aandacht en doet zijn werk fantastisch fijn. Hij is dressuurmatig goed opgeleid, hij heeft een gedegen en goede opleiding gehad en is langzaam in het werk gegroeid. Dan maakt harde muziek en applaus echt totaal niet meer uit hoor.
Een jonkie kan je daar niet meteen vol aan bloodstellen, dan geeft het inderdaad stress en weten ze niet wat ze er mee moeten. Maar als je een paard netjes opleid en aan dingen laat wennen, je een goede vertrouwensband hebt met je paard, kan je enorm veel met een paard. En juist dát is wat de paardensport zo mooi maakt. Jammer dat je dat zelf nog nooit ervaren hebt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:59

carola schreef:
Zwepen zijn al jaren niet meer in gebruik op de hengstenkeuringen. Ik heb geen in elkaar getrokken paarden gezien. Toto had bloed en moest meteen de ring verlaten, waar íedereen het mee eens was.

Dan was het op de livestream toch beter te zien dan live, want ondanks dat ik mij ergerde aan de cameraman, heb ik zat zwepen gezien zowel bij het onder de man voorstellen als tijdens het monsteren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:01

Vroeger vond ik het ook mooi maar inzichten veranderen nu eenmaal.
Als jij geen in elkaar getrokken paarden hebt gezien, dan denk ik dat je toch beter zou moeten kijken.

misterA

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:29

Beter dan Carola het verwoord kan ik niet. Ben het helemaal met haar eens.

Dit is een fokkerij evenement. Daar willen de fokkers hun strategie, keuzes en filosofie over de fokkerij bijschaven. Dat is een wisselwerking tussen fokkers, stamboeken (internationaal) en ook wat er in de samenleving leeft.

Maar nu.....

Laat nu "de sport" het verdere vervolg maar op zich nemen. Om net zo goed met onze fokproducten om te gaan als bij de fokkers. Zowel fokkers als ruiters. Daar schuilen echt de gevaren waarover zo veel praat is.

Ik zou zeggen, Doe je best!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:33

Benzz schreef:
carola schreef:

Dan was het op de livestream toch beter te zien dan live, want ondanks dat ik mij ergerde aan de cameraman, heb ik zat zwepen gezien zowel bij het onder de man voorstellen als tijdens het monsteren.

Er waren wel zwepen om de paarden de goede kant op te 'sturen', maar er is geen paard aangeraakt met een zweep of opgejaagd. Ik vond dat de voorbrengers en mensen in de baan de paarden keurig hebben behandeld. Misschien is dat júist in het echt nog wel veel beter te zien? Maar goed, achter de computer is het natuurlijk altijd makkelijk om commentaar te geven. Het zal jullie sieren om eens in het echt zo'n evenement mee te maken en ook eens een rondje door de stallen te lopen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:35

carola schreef:
[ Maar goed, achter de computer is het natuurlijk altijd makkelijk om commentaar te geven. Het zal jullie sieren om eens in het echt zo'n evenement mee te maken en ook eens een rondje door de stallen te lopen.

Grapjas! Sinds 1995 kom ik op deze evenementen. Naast kwpn ook Duitsland, Belgie en Denemarken. Dit jaar ging het ff qua werk niet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:05

misterA schreef:
Beter dan Carola het verwoord kan ik niet. Ben het helemaal met haar eens.

Dit is een fokkerij evenement. Daar willen de fokkers hun strategie, keuzes en filosofie over de fokkerij bijschaven. Dat is een wisselwerking tussen fokkers, stamboeken (internationaal) en ook wat er in de samenleving leeft.

Maar nu.....

Laat nu "de sport" het verdere vervolg maar op zich nemen. Om net zo goed met onze fokproducten om te gaan als bij de fokkers. Zowel fokkers als ruiters. Daar schuilen echt de gevaren waarover zo veel praat is.

Ik zou zeggen, Doe je best!

Een vriendin van mij is gestopt met fokken, omdat ze niet meer wil dat haar paarden in verkeerde handen komen. Ze was eerst blij dat haar fokproduct bij een topruiter kwam, maar nu kijkt ze daar toch heel anders naar. Ik heb de laatste tijd wel meer (kleine) fokkers gehoord die om die reden willen stoppen.
Laatst bijgewerkt door manubres op 02-02-25 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:07

Ik heb dat nog nooit als reden gehoord

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:09

Ik ook niet. Ik hoop juist dat mijn veulens bij professionele mensen terecht komen en niet op een adres waar ze 24/7 in de blubber staan, zonder dekens, met een dik mens op een barebackpad die op de rug loopt te butsen, enz....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:11

carola schreef:
Ik ook niet. Ik hoop juist dat mijn veulens bij professionele mensen terecht komen en niet op een adres waar ze 24/7 in de blubber staan, zonder dekens, met een dik mens op een barebackpad die op de rug loopt te butsen, enz....

:')

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:14

Meestal willen fokkers dat puur voor hun eigen faam...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:17

Je had ook kunnen zeggen "Dat bedoelde ik anders van die geen zwepen", Carola. Waarom elkaar gelijk zo afkatten? Is nergens voor nodig. Maakt het topic er niet gezelliger op.

De muziek stond gewoon veel te hard. Daarbij was de band ook gewoon echt gruwelijk slecht. Dansers in de baan is leuk, maar veilig is anders. Van dat veel te kort in de hals rijden vind ik ook wat van. Dan kan je zeggen dat het aan de ambiance ligt, maar dan heb je a) gelijk je argument waarom er niet voor zo'n show moet worden gekozen, en b) zodra Alex de ruiters ging begeleiden kon het wel met meer lengte.

Heel dat show gedoe is gewoon onnodig. De brave onderscheiden zich ook zonder van de minder brave. Voor opvulling tussen de paardenwissel prima, maar tijdens het rijden wil ik gewoon naar paarden kijken. Niet naar dansmariekes.

Desalniettemin was het heel erg leuk om alle oudere hengsten voorbij te zien komen.

MisterA, ik kan dat heel goed begrijpen. Zou niks voor mij zijn, die handel. Mooi dat het hier weer in excessen moet worden benoemd :Y)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:26

Als je geen in elkaar getrokken paarden hebt gezien in Den Bosch, is het echt hoog tijd om je oog bij te scholen :=

Verder is dit een discussie van bubbel versus bubbel. Iets wat ik zelf typisch vind voor de fokkerij sinds ik die volg. De tijd zal leren of dat ooit nog gaat veranderen. Ik heb in de afgelopen jaren in ieder geval ook meerdere fokkers meegemaakt die zijn gestopt of hun hele fokkerij hebben omgegooid vanwege het welzijnsvraagstuk. Wel allemaal in Duitsland. Maar goed, dat is meer mijn bubbel.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:37

denisesilver schreef:
Je had ook kunnen zeggen "Dat bedoelde ik anders van die geen zwepen", Carola. Waarom elkaar gelijk zo afkatten? Is nergens voor nodig. Maakt het topic er niet gezelliger op.

Waar loop ik dan iemand af te katten? Ik geloof dat ik heel netjes mijn mening blijf geven en niemand af kat?
Het leek mij wel logisch wat ik bedoelde. Túúrlijk zag ik ook wel dat de mensen in de baan een zweep in de hand hadden, maar deze werden niet gebruikt om de paarden aan te raken of iets dergelijks. Dat is toch wel logisch dat ik dat zo bedoelde? Tenminste, voor de mensen die vaker naar keuringen gaan lijkt het mij wel logisch dat zwepen worden gebruikt om de paarden te 'sturen', niet om aan te jagen. Dat is niet meer van deze tijd.

Het was ook niet mijn muzieksmaak hoor. Maar ik denk dat een paard met al wat jaartjes (wedstrijd)ervaring daar toch echt geen stress meer van krijgt en daar wel tegen kan met een ruiter op zijn rug waar hij vertrouwen in heeft. Er waren heel wat hengsten, genoeg om steeds wat te zien als je er live was.

Welzijn is inderdaad zéker wel een item. Maar ik denk niet dat het verbieden van muziek, zwepen, bitten, enz... daar een verandering in gaat brengen. Het gaat om het gebrúik ervan en de opleiding van de paarden. Een paard met vertrouwen in zijn ruiter en een goede opleiding kan echt wel flinke muziek, applaus en zo'n ambiance aan.
Zwepen om de jonge hengsten de goede kant op te sturen lijkt mij ook prima. Níet om ze mee te slaan.
En ik zie liever een correct bitgebruik, dan een neusbeen wat zwaar geïrriteerd is door een bitloos hoofdstel waar continue aan getrokken word.

Kortom: het MISBRUIK van muziek/bit/zweep/enz kan reden zijn tot minder welzijn, maar dat los je niet op door dat allemaal te verbieden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:19

Helemaal eens met mister A en Carola.
Ik vind het een prachtig evenement. Geniet er super van . Netwerken in het stro dorp. Veel bekende mede fokkers zien. Weer nieuwe inspiratie op doen voor de hengsten keuze dit jaar.
Ik geloof niet dat fokkers stoppen vanwege waar hun veulen terecht komt. Ik geloof wel dat fokkers stoppen omdat ze hun veulens slecht verkocht krijgen. Als je je veulen niet wil verkopen moet je inderdaad niet gaan fokken. Of ze natuurlijk aanhouden. Maar ook daar kan je niet maar mee doorgaan.
Ik ben juist ook blij als mijn veulens naar professionele mensen gaan. Die investeren er in en zorgen daardoor vaak goed voor ze.

De mensen met paarden die hun paarden 24/7 buiten in de blubber of de hele dag in het zand zetten zijn imo juist niet goed bezig met dier welzijn. Die hun paarden met oud en nieuw perse buiten willen houden met alle gevolgen van dien en zo kan ik nog ff doorgaan.

Maar inderdaad dat zijn tegenwoordig heel verschillende werelden.

Partij voor de dieren kan zich beter partij tegen de dieren noemen. Ze zijn beschamend voor dieren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:20

De wolf is ook een keuze om te stoppen met fokken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:09

carola schreef:
Maar goed, achter de computer is het natuurlijk altijd makkelijk om commentaar te geven. Het zal jullie sieren om eens in het echt zo'n evenement mee te maken en ook eens een rondje door de stallen te lopen.

Ik doelde voornamelijk op deze opmerking.

Zo oud en ervaren waren de meeste paarden niet. Althans, zo noem ik ze met 7 jaar nog niet. En (harde) muziek is een ding, een band naast de baan iets heel anders. En uiteindelijk gingen de paarden daar redelijk dapper langs. Maar moet dat? Is het nodig om die paarden in de stress te jagen, omdat ze daarvan "leren"? Daarbij, ik zit daar om die paarden te beoordelen. Ik wil ze fatsoenlijk voorgesteld zien worden. Zo'n entourage is voor die paarden stressvol genoeg, daar hoeft voor mij niet nog meer stressors aan toegevoegd te worden.

Paardenwelzijn staat in zo'n groot spotlight. Het is onverantwoord om steeds maar onze kop in het zand te steken. Het ligt nu al bij de kamer, omdat we excessen in onze eigen sport niet fatsoenlijk kunnen managen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:11

Ben al zo vaak op de HK in Den Bosch geweest, kreeg vroeger altijd vrijkaarten van de werkgever. Daar begon het mee.

Zoals alles is ook hier weer de nuance die het verschil maakt.

Denise verwoord het mooi en ik vind/ vond het ook een mooi evenement hoor. Maar wel voornamelijk zoals voorheen dus met de VHO trofee. Karakter testen is prima, maar we hoeven niet te overdrijven.

Denk ook even aan Ferro en Gribaldi die na hun prachtige (maar stressvolle) afscheid in Den Bosch beide vrij snel daarna overleden door hun hart. Toeval misschien.. maar heb het altijd frappant gevonden.

Ook in dit topic moeten we niet polariseren. Niet doorslaan naar de een of de andere kant maar ergens in het midden uitkomen.

Overigens heb ik de hengsten in de kampioenskeuring nu gezien. De Vivino is vooral erg langbenig viel me op.
De Toto heeft absoluut het beste achterbeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:25

Elisa2 schreef:
Ben al zo vaak op de HK in Den Bosch geweest, kreeg vroeger altijd vrijkaarten van de werkgever. Daar begon het mee.

Zoals alles is ook hier weer de nuance die het verschil maakt.

Denise verwoord het mooi en ik vind/ vond het ook een mooi evenement hoor. Maar wel voornamelijk zoals voorheen dus met de VHO trofee. Karakter testen is prima, maar we hoeven niet te overdrijven.

Denk ook even aan Ferro en Gribaldi die na hun prachtige (maar stressvolle) afscheid in Den Bosch beide vrij snel daarna overleden door hun hart. Toeval misschien.. maar heb het altijd frappant gevonden.

Ook in dit topic moeten we niet polariseren. Niet doorslaan naar de een of de andere kant maar ergens in het midden uitkomen.

Overigens heb ik de hengsten in de kampioenskeuring nu gezien. De Vivino is vooral erg langbenig viel me op.
De Toto heeft absoluut het beste achterbeen.

Ferro is niet doodgegaan aan zijn hart.