Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 00:33

Ik heb Roos eind oktober afgespeend. Ze is toen een paar welen uit logeren gegaan met Hiske erbij en daarna heb ik ze beide opgehaald. Inmiddels loopt alles weer bij elkaar en ik zie wel dat beide veulens (oké bijna jaarlingen) de troost van Sanaa opzoeken als er wat voorvalt of iets spannends is, maar drinken is er niet meer bij :+ Roosje probeert het zo nu en dan maar Sanaa is vrij uitgesproken in haar communicatie :Y)
Verder doen de dames het goed, ze komen al mooi in hun zomervacht. Ik doe niet zoveel met ze, behalve dagelijks naar de wei brengen en ‘s avonds weer terug naar stal. Maar dat is ook leren, want wachten, opzij gaan, halt enz.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:00

Zou naast ontwormen een bloedonderzoek ook handig zijn bij Cielo?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:58

Hier veel te vroeg gespeend maar ik had daar geen controle over. Mama moest direct terug meelopen in de manege.

Gespeend op 4 maanden maar toch niet zoveel stress. Maar ik denk dat daar al de miserie begonnen is voor ons.

Volgend veulen die ik koop gaat toch lekker lang bij de mama lopen als ik die kans krijg.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:07

Urena loopt nog bij mams.
Uranus en Ultim (hengstjes) lopen op eigen weide sinds een maandje. De moeder van Ultim behon af te vallen anders hadden ze wat langer erbij mogen blijven.
Ze zijn nu 10 maanden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:42

Cielo was 5 maanden, de 2 andere veulens waren 4 maanden.

Mijn keuze ook niet hoor, zou ze ook liever langer bij moeders hebben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:58

Als het kan is langer wel fijn, 6 maanden is ook wel mijn minimum.
Ik heb er 1 die met 4 maanden is gespeend en dat zou ik nu niet meer doen, kan natuurlijk toevallig zijn maar die is nu als bijna 4 jarige nog steeds snel van slag als ze denkt dat ze alleen gelaten wordt. De rest is veel stabieler, terwijl ze qua karakter niet sensibeler is dan de rest.

Swift is met 6 maanden gespeend, vroeger wilde de fokker niet (super wat mij betreft, wilde ik ook niet) en later was weer onhandig met het inscharen hier.
Mijn twee zelfgefokte merries heb ik op 11 maanden en 7 maanden gespeend, maar beiden heel relaxt door de kudde te splitsen met moeder binnen zicht en ook na 2 maanden weer samen in de kudde.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:11

Merries zijn idd wel makkelijker langer bij moeder te laten.
Op stal ging een Tinkerveulen van 4 maand al op z'n moeder springen, zonder succes weliswaar :+
En hij vond het ook grappig om uit te breken en bij mijn 4 jarige ruin te staan, die speelden leuk samen wel :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:20

Iemand die ik ken vertelde mij dat hij een merrie en een hengstveulen bij elkaar had staan en die hengst was dacht ik een maand of 7-8 en was dus wel dat merrieveulen al aan het dekken dus het gebeurd soms wel op jonge leeftijd dus ik ga het risico niet nemen dat hij zijn moeder of mijn shet dekt of dat die andere wat dekt. Gelukkig heb ik de ruimte om ze apart te hebben staan dus waarschijnlijk blijven ze dit jaar nog hengst en dan in het najaar of voorjaar van 2026 worden ze gecastreerd. Ligt eraan hoe ze zich gaan gedragen. Het scheelt dat mijn dames niet echt hun hengstigheid tonen dus hun hormonen gaan dan ook niet op tilt.

Ja cover sprong ook elke keer op zijn moeder. Dat was toen nog speelsheid maar ga nu niet uitproberen. Inmiddels is hij een jaar oud.
Met een merrie is het veel makkelijker maar ja, kan hem moeilijk terugsturen :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 06:26

Ik heb de precieze cijfers van wormonderzoek binnen.

Die 2400 lijkt me extreem veel bij Baron?

Baron; 2400 EPG strongyliden + 30 EPG strongyloiden + 210 EPG parascaris

Ciello; 60 EPG Strongyliden + 990 EPG Parascaris

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:29

Idd veel maar niet onmogelijk.

Welke ontworming raden ze aan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:48

Baron krijgt Equest pramox
Cielo krijgt Panacur

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:56

Wel veel bloedwormen voor de tijd van het jaar. Mijn oudste merrie scoort alleen zo hoog in juli-augustus. Maar goed, verandert het beleid niet. Nu maar ontwormen. Je kan als je dat zou willen over 2 weken nog eens testen of er dan nog bloedwormeitjes in de mest zitten en of de wormspuit dus goed gewerkt heeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:20

Het lastige is dat een dubbel besmetting op de loer ligt, omdat ze beiden ook de andere wormen hebben. Op basis van de telling zou je Baron eigenlijk voor zowel bloedworm als spoelworm moeten ontwormen (meestal is de drempelwaarde voor ontwormen 200), de pramox pakt alleen de bloedwormen aan. En met een jonkie rond deze tijd van het jaar vind ik 60 voor bloedwormen eigenlijk ook niet tof.

Ik denk dat ik ervoor had gekozen om ze samen te ontwormen voor de ene worm, extra poep zou opruimen en twee weken later beiden tegen de andere worm. Ik zou met dit schema huiverig zijn dat ze vervolgens elkaar weer besmetten met de wormen die ze dan nog hebben.
Is er verder wat te doen aan hygiene of algemeen beleid?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:50

In januari heeft cielo al Equest gehad en Baron ook al panacur.

Ze staan al tijdelijk apart van elkaar maar wel naast elkaar.
Helaas zit de grond van de huidige stalling volgens mij (en volgens vriendin die er al jarenlang staat) gewoon vol wormeitjes omdat ze daar gewoon paarden schuiven en mest laten liggen. Sinds ik mijn "vaste weitje" heb mest ik die wel (nu sowieso elke dag) uit, is eens bekalkt maar niet dik genoeg vrees ik.

Ik kan normaal deze maand naar een nieuwe huurweide, maar ik denk best te wachten tot het 2de mestonderzoek over 14 dagen. Ofwel verhuizen maar een stukje van de huurwei afzetten, na mestonderzoek als ze schoon zijn mogen ze dan op de hele wei en het bevuild stukje heel goed kalken?
Wat zouden jullie doen?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:00

Hier ontwormt met equest + 2x injectie toen ze luizen had.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:09

Ik ken kalken niet als methode tegen wormbesmetting, alleen tegen onkruid dat houdt van zure grond.
Injecties met ivomex of dectomex vind ik ook eng, je zult er maar net eentje hebben die bij de horrorverhalen hoort en dood neerklapt. Hier is er ooit 1 gespoten, doordat de veearts het deed zonder te overleggen toen mijn pony ringworm had. Maar ik zou daar persoonlijk nooit om vragen.

Art ik zou ze zsm verhuizen en op een kleiner stukje zetten dat je 1 of 2x per dag mest en daarna een seizoen braak laat als ze schoon zijn. En dan wel na 14 dagen opnieuw onderzoek inderdaad om te kijken of ze schoon genoeg zijn, dat is natuurlijk maar even de vraag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:07

Kalkcyanamide kan gebruikt worden tegen larven van weideparasieten

Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:03

Hier vandaag een mestonderzoek laten doen. Het was zo minimaal dat ze niet ontwormd hoeft te worden. Ze staan nu op de wei over 2 maanden weer een mestonderzoek laten doen alleen dan van ze allemaal. In het najaar ontworm ik ze sowieso altijd preventief. Ik mest wel zo goed als iedere dag alle mest weg, wordt ook al zeker 20 jaar zo gedaan bij ons. Denk dat dat ook goed helpt tegen de wormen! Over 2 dagen alweer 11 maanden, het gaat zo snel!
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:04

Dat is fijn dat hij zo schoon is.

Gisteren was Cielo actiever. Ik denk dat het ontwormen en extra kunnen bijvoeren (nu hij tijdelijk apart staat) hem goed doet.

Het heeft paar dagen geduurd, maar er komen nu bij hem wel spoelwormen uit, eerst zag ik af en toe maar een klein wormpje, nu ook van die langere spoelwormen %)

Nog 1 vraagje, dierenarts zei ontwormen voor z'n gewicht, die is geschat op 170kg dus heb ontwormd voor 200kg.

Ik heb nu dus nog voor 400kg in de tube. Zou ik hem dan nóg eens voor 200kg geven, of eerst het volgende onderzoek afwachten? (nog 1 week ongeveer)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:56

Hoe groot is die dan?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 23:18

170 kilo vind ik wel weinig hoor. Hoe groot is hij nu?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 23:51

Even ter vergelijk;
Y’ur woog in december 137,5 kg, toen was hij zo rond de stokmaat 1.08.. (en hij is absoluut een mager veulen)
ik vermoed dat je redelijk onderdoseert als je voor 200kg doet.

Afbeelding

Toen was hij dit formaat :o
Afbeelding

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 02:51

Oei nee dat is echt te weinig. Ukkie woog al 110kg als prematuur veulen op 2 maand, zou hem de 400kg hebben gedaan. In ieder geval sowieso 300kg.

Bij ons krijgen de jaarlingen (gelders) de volle 500 voor weidegang.

Kunt vaak beter iets overdoseren dan onderdoseren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 06:22

Toen ik hem in januari voor 350kg gaf werd hij er ziek van, lusteloos, zelfs hooi at hij amper nog.

Hij is maar iets van 1m34 en wat te mager.
Dierenarts heeft deze methode gebruikt, ik heb zelfs de lengte van boeg tot zitbeen een paar cm bijgeteld gehad.
https://www.paardenarts.nl/bereken-het- ... n-formule/

Stalgenoot tevens m'n beste vriendin geeft normaal halve tube, en vanaf ze echt 1 jaar zijn ganse tube.
Maar zij zei ook voorzichtig te zijn omdat hij vorige keer zo lusteloos werd en niet meer fit was.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:30

Die weegt toch veel meer dan 170kg. Die van mij woog al 300kg met 6 maanden. Inmiddels is die 1,52 en de Da zei die zal nu wel al 400-450kg zijn.
Hoe groot is die nu?