Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:36

Sterkte SuperTammy, wat intens verdrietig.. :(

Jackyyb

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:59

Och wat verdrietig...
Veel sterkte!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:19

Sterkte, S.T, Wat een slecht nieuws. Daar valt een stuk van je dromen in duigen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:30

Heel veel sterkte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:50

Wat verdrietig, heel veel sterkte!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:52

Bedankt voor het medeleven! Het is inderdaad een droom die in duigen valt. Soms denk je dan, waar doe je het allemaal voor?! Gelukkig hebben we meer paarden staan, anders zou je echt in een diep gat vallen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:58

supertammy schreef:
Interessante discussie over de fokwaardes. Eén van onze merries was flink gekelderd, omdat er Engels volbloed achter zat. Wij zagen dat eigenlijk als een pluspunt.

Bedoel je dat je met een volbloed hebt gedekt en dat daardoor de fokwaarde naar beneden ging of had je de nakomeling aangeschaft? Je moet een keer bloed toevoegen, wil je kwaliteit behouden. Jaren geleden werd daarvoor in de kringvergadering ook gepleit.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:18

Bucephalus schreef:
Bedoel je dat je met een volbloed hebt gedekt en dat daardoor de fokwaarde naar beneden ging of had je de nakomeling aangeschaft? Je moet een keer bloed toevoegen, wil je kwaliteit behouden. Jaren geleden werd daarvoor in de kringvergadering ook gepleit.

Het had iets te maken met de opsplitsing van fokwaarden voor dressuur- en springpaarden. Ik weet het fijne er ook niet van.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:22

Ach Supertammy; wat een enorm verdrietig bericht. Sterkte.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:16

Sterkte Supertammy...

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:30

Sterkte supertammy. Y;(

Afgelopen avond is hier een nashville star geboren uit mijn schimmel merrie van Formidable x Hofnar x Rogier. Zwart merrie veulen.
Afbeelding
Afbeelding

Gaan er morgen mensen naar Reesink? Helaas kan ik niet. Ik ben ook wel erg benieuwd naar Du Monde. Kan er helaas niet zelf bij zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:34

Ziet er goed uit!

Je had nog een andere hengst van Reesink op het oog toch?

Ik heb du monde op het lijstje voor mijn Lord sinclair

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:09

Proficiat met het veulen! Ziet er mooi uit!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:13

Wat een verdriet Supertammy

Knap veulen

Ik denk dat het voorbeeld van Rubiquil aangeeft dat juist management rondom een paard maakt dat het dier alle kansen krijgt en hoog in de sport kan lopen. Natuurlijk moet zo’n dier wel basis goed in elkaar steken.
Wat mij opvalt in de huidige dressuursport dat vooral de voobeenzwaaiers hoge punten krijgen, terwijl het achterheen niet in de buurt komt. Veel hiervan breken ook af achter het zadel, daar zit dan een holte in plaats van bolling.
Er is ook al onderzoek gedaan naar exterieur en bloedlijn van goed presterende GP paarden, die steken lang niet allemaal conform gewenste dressuurmodel in elkaar en ook in moeder en vaderlijnen niet louter hoge sport. Ze lopen er wel! Mijn inziens door goed management en een juiste ruiter of amazone

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:33

Sterkte supertammy :(:)

supertammy schreef:
Bucephalus schreef:

Het had iets te maken met de opsplitsing van fokwaarden voor dressuur- en springpaarden. Ik weet het fijne er ook niet van.

Ik moet me hier ook nog een beetje in verdiepen.
Mijn merrie staat als Zweibruecker geregistreerd, maar is wel bijna 80% volbloed. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling dat ze zou blijven en is dus ook niet voor de fok aangeschaft, maar inmiddels ben ik er toch over na aan het denken... _O-
Er kan natuurlijk bijna alles op omdat haar bloed zo "vreemd" is, trouwens wel een hele sterke merrielijn in de volbloedwereld.
Ze is nu 11, loopt PSG dressuur met een realistische kans op GP, hunter/jumpers 1.20m, doet leadline met een kleutertje en is ook nog heel makkelijk in omgang/gezondheid.
Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring qua Nederlands/Belgisch fokken, dus moet even kijken wat mijn opties zijn qua sportpredikaat etc.
Anderzijds heeft MJ ook een Ster D-OC fokmerrie (Deniro x Krack C x Contango) die mij erg aanspreekt, dus misschien dat ik beter direct een merrieveulen kan kopen... :')

Merrie als 2-jarige
Afbeelding

2021 hengstveulen v. Vitalis
Afbeelding

2021 merrieveulen v. Vitalis

2022 hengstveulen v. Knock Out

2020 merrieveulen v. Secret

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:48

fokfanaat schreef:
Ziet er goed uit!

Je had nog een andere hengst van Reesink op het oog toch?

Ik heb du monde op het lijstje voor mijn Lord sinclair

Du monde had ik op het oog :j Eugene over gesproken en filmpje van gehad. Ik denk een fijne hengst.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:06

Reesink ben ik vorig jaar geweest. Had nu graag naar van uytert gegaan maar het is zo vreselijk druk dat het wijzer is om een beetje mijn rust te pakken zondag. Het is toch weer anderhalf uur rijden. Ik hoest ook nog de longen uit me lijf en moet maandag ochtend om half 10 ook weer in Ermelo zijn ( merrie aanleveren voor de EPTM test) dus nee ik sla het over deze keer.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:30

Ach nee hé, SuperTammy, dat is echt vreselijk... Paarden houden kan soms zo mooi zijn, en soms zo vreselijk oneerlijk! Sterkte Y;(

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:34

Wat vreselijk, supertammy, heel veel sterkte Y;( .

Knap veulen, AM, gefeliciteerd!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 05:55

Ik zou mee gaan naar v Uytert, we gaan eigenlijk elk jaar. Zijn er ook veel die nog twijfelen tussen wat hengsten en een vriend van mij gaat een van de hengsten daar voorstellen.
Maar helaas is het verplaatst en zit ik nu in de malediven... en ik kan niet zeggen dat ik dat heel erg vind :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 06:24

Wat een pech al dit jaar in dit topic.
Helaas kan ik daar bij aansluiten. Mijn merrie is gister op 316 dagen bevallen van een dood veulen.
Een kwartier voordat ik thuis kwam is ze begonnen met bevallen. Op de camera zie ik terug dat er een grote zak vocht (ter grote van een voetbal) enige tijd uit haar hangt. Het veulen lag er perfect voor, toen ik aan kwam neusje en voetje er al uit maar geen enkele beweging. Vlies gelijk los getrokken en veulen er uit gehaald. Dit ging niet moeilijk dus ik snap niet waarom mijn merrie al vrij snel opgehouden is met persen (zoals ik het via de camera kan zien). Ze is op een gegeven moment heel rustig gaan liggen (en leek gewoon te wachten totdat er iemand kwam?) 5 min later was ik er gelukkig al.
Direct begonnen met reanimeren want het veulen was nog niet blauw. Het hartje is op gang gekomen maar ondanks een lange poging van mijn dierenarts wilde het veulen de ademhaling niet gaan pakken en hebben we moeten stoppen.

Uiteraard was het het o zo gewenste merrie veulen. Mooi groot al en leek toch al goed af.
Ik vraag mij af waar het is mis gegaan. Ze is te vroeg maar omdat het hartje nog wel op gang is gekomen heb ik het idee dat het veulen gestikt is door de bal met vocht? (Het naveltje was ook enorm groot wat kan wijzen op vocht in de baarmoeder?)
Het veulen heeft de hele nacht in de stal gelegen. De merrie eet wel maar verder zit ze enorm op het veulen te slaan om hem wakker te krijgen. Het gaat er behoorlijk lomp aan toe. Ik ga dadelijk het veulen eruit halen en dan hoop ik dat ze daarna rustig mee de wei op wil. Vind het vreselijk voor de merrie, ze is zo een goede moeder. (Heb uiteraard gelijk een berichtje gezet op veulencentrale).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:24

Oh wat erg Marliez, veel sterkte. Hopelijk vind je een pleegveulen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:34

Jeetje wat een verdriet Supertammy en Marliez -O- sterkte. Heel naar allemaal.

xmarliez, was dit het Bon Bravour veulen?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:57

Xmarlies wat een verdrietig bericht, veel sterkte

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:02

Wat een verdriet supertammy, heel veel sterkte. Ik weet hoe het voelt om ineens je maatje kwijt te zijn. Wat fijn dat jullie er nog een dochter van hebben. Hopelijk kan zij de stam doorzetten.
Ik heb nog het zusje van m’n overleden merrie. NMK merrie. Voelt spannend dat ze nog de enige uit het stammetje is, verder alleen maar ruinen. Als zij ook wegvalt loopt de hele stam dood. Herkennen mensen dat, of ben ik zo neurotisch dat ik het liefst 2 merries uit de stam wil hebben staan?

Xmarlies: jij ook heel veel sterkte. Wat leeg ineens, so close bij je droomveulen |(