Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 09:44

En is nu dan Grosso Z de "aanstichter"van het "deiningsmechanisme" volgens Ceasario Verward ???

Het wordt echt steeds leuker hier,... Hoeveel boeken heeft Karel dan al geschreven sinds februari 2003 of was hij daarvoor al bezig met deze theorie???

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 11:58

xyzutu2 schreef:
Om verdere escalatie te voorkomen, trek ik me bij deze dus uit dit topic terug.
Jammer hoor, ik ben het qua vragen volstrekt met je eens. Van discussie is eigenlijk ook geen sprake, meer van monologen.

Citaat:
Hij wijst op een oud Duits boek: 'Das Gymnasiums des Pferden'.
Ik heb sinds kort de nederlandse vertaling, echt stik goed.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:49

Het lijkt mij nu toch duidelijk dat de achtergrond achter al deze theorieën al zeer lang bestaat. Er worden namen aan gegeven en theorieën uitgewerkt, maar het paard in z'n geheel dat iedereen tot doel heeft lijkt mij in alle gevallen gelijk.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 15:06

Zannekin schreef:
maar het paard in z'n geheel dat iedereen tot doel heeft lijkt mij in alle gevallen gelijk.

Dat denk ik dus ook, laatst heb ik ook 2 mannen van het KWPN horen spreken, met sommige dingen ben ik het eens, met andere niet. Maar we hebben allemaal hetzelfde einddoel.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 21:05

Lovely schreef:
[Karel, (...)
Maar weet jij dan hoe Naborr en Polydor geboren zijn en volgens welke visie dat was? Vertel mij dan maar eens wat precies de gedachtegang was van hun fokker op het moment dat hij voor de combinatie van hun vader met hun moeder koos, want dat wil ik dan wel eens weten.
Een dooddoener als "het was de bedoeling een goed paard te fokken" is mij bij voorbaat al te mager.
Succes!
[/quote]

En we wachten op antwoord...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:36

Ben ik even blij dat ik mijn adem niet in zat te houden terwijl ik op antwoord wachtte... Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:04

Zannekin schreef:
Het lijkt mij nu toch duidelijk dat de achtergrond achter al deze theorieën al zeer lang bestaat. Er worden namen aan gegeven en theorieën uitgewerkt, maar het paard in z'n geheel dat iedereen tot doel heeft lijkt mij in alle gevallen gelijk.

Dan heb je toch Poetin niet goed bekeken.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:28

ceasario schreef:

Noem eens 1 ding dat niet goed is aan Poëtin...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:36

Is dit genoeg "oprichting" Knipoog ?
Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:42

Lovely"]
[quote="Anna42"][quote="Lovely schreef:
Fokkerij is zo simpel nog niet als je overal rekening mee wilt houden, denk ik. Zowel bij mensen en bij paarden zie je regelmatig nog wel invloeden van de 2e generatie doorschemeren, kenmerken dus, die bij de vader en de moeder niet zo uitgesproken waren, maar die wel weer in het veulen (en later als volwassen paard) te zien zijn. Dat is niet zo heel gek, dat zie je bij mensen ook vaak genoeg, dat iemand meer op opa of oma lijkt dan op paps of mams. Als je nog een generatie verder gaat kijken, dan heb je alweer te maken met een verdubbeling van het aantal beinvloeders en dan wordt de spoeling wel weer dunner. Een paard dat op zijn opa lijkt die tevens op zijn beurt ook weer op zijn opa leek is niét een paard dat op zijn overovergrootvader lijkt, maar nog steeds gewoon op zijn eigen opa. De meeste kenmerken van overovergrootvader komen namelijk in het uiteindelijke paard helemaal niet naar voren toe. Kenmerken en eigenschappen die niet meer te zien zijn in een paard, zijn er gewoon niet meer en die kun je ook vrij moeilijk terug fokken, omdat de genetische invloed steeds kleiner en kleiner wordt bij elke generatie. Het lijkt mij zinvoller om de eigenschappen van de eerste twee generaties goed te bestuderen en daarmee te fokken, het daar aanwezige genetische materiaal heeft verreweg het meest te zeggen in het ontstaan van een nieuw paard.

Lovely met het produceren van deze losgeslagen fokkerijonzin behoor je tot de CGJ "geleerden"
Kijk eens naar Naborr en Polydor dat heeft met denken, fokken en selecteren over generaties te maken.
[/quote]
Karel, ik zou het op prijs stellen als je je frustratie jegens anderen niet op mij zou afreageren. Ik heb naar Naborr en Polydor gekeken, maar ik vertrouw die foto's niet helemaal.
Maar weet jij dan hoe Naborr en Polydor geboren zijn en volgens welke visie dat was? Vertel mij dan maar eens wat precies de gedachtegang was van hun fokker op het moment dat hij voor de combinatie van hun vader met hun moeder koos, want dat wil ik dan wel eens weten.
Een dooddoener als "het was de bedoeling een goed paard te fokken" is mij bij voorbaat al te mager.
Succes!
[/quote]

Lovely ik ben bezig om de visie van destijds in te scannen en vervolgens op de pagina te zetten. Maar het zijn nogal wat pagina's ongeveer 12 en dan heb ik ook nog wat technische hulp nodig. Er wordt aan gewerkt.

Waarom vertrouw je de foto's niet? Lijkt me wel heel ver gezocht.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 23:44

Himyar schreef:
Afbeelding

Heeft niets met de oprichting zoals die van het sportpaard verlangd wordt te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:45

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:

Noem eens 1 ding dat niet goed is aan Poëtin...
[/quote]

De naam spreekt mij niet zo aan ( als ik echt moet zeiken, cq muggeziften) Haha! Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:52

Ze loopt continue met een hoofdstel waar zo'n slap frontriempje aan hangt,
voor een paard met een grove kop misschien mooi, maar niet voor een paard met zo'n koppie als zij heeft.
God zij dank is ze verkocht, dan is ze voor mij helemaal perfect Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 01:02

Jij bent helemaal aan het muggeziften sjuim Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:21

Anna42"]
[quote="Himyar schreef:
Afbeelding

Heeft niets met de oprichting zoals die van het sportpaard verlangd wordt te maken.
[/quote]

Jeetje wat zijn we weer serieus en doordraverig. Je doet me denken aan die verkoper in die Citroën reklames! Het paard op de foto is overigens twee jaar oud en geniet nog even van zijn jonge jaren, niks geen sport paard, nog niet in ieder geval. Ik vind niets zo'n mooi plaatje geven als een paard dat los loopt en lekker aan het ravotten is! Daar kan niets tegen op.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:46

Anna42 schreef:

Ik heb toch foto's gezien van een jaarling (geloof ik Verward ) die in de wei een rare sprong opzij maakt, en er een vergelijking bij staat van een dressuurpaard in de proef in pirouette!
Of was die van Han... Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:44

Anna42 schreef:
ik ben bezig om de visie van destijds in te scannen en vervolgens op de pagina te zetten. Maar het zijn nogal wat pagina's ongeveer 12 en dan heb ik ook nog wat technische hulp nodig. Er wordt aan gewerkt.

We zouden eigenlijk graag een theorie uit je eigen mond (pen, toetsenbord) willen horen, een eigen visie, en niet een ellenlang stuk uit een boek wat selectief ge-quote is... (en meestal nog in het Duits ook... )

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:12

Missouri schreef:
[
We zouden eigenlijk graag een theorie uit je eigen mond (pen, toetsenbord) willen horen, een eigen visie, en niet een ellenlang stuk uit een boek wat selectief ge-quote is... (en meestal nog in het Duits ook... )
[/quote]

Wat is nu eigenlijk jouw theorie ?????

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:14

ceasario schreef:

Yooooo... daar gaan we weer met de wedervragen...!!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:15

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:

Yooooo... daar gaan we weer met de wedervragen...!!!
[/quote]

Nee,nee .

Zo kom je er deze keer niet van af Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:25

Ik heb geen theorie. Ik trek alleen conclusies. Ik lees wat er hier beweerd wordt, ga meten en let goed op de paarden in mijn omgeving... ik wil alles graag bewezen hebben voordat ik het geloof.
En na meting blijkt de theorie van Karel ongeloofwaardig, temede omdat die aan elkaar hangt van stukjes uit boeken.
Waar is het bewijs, werd er aan het begin van vele topics gevraagd. Dat werd nooit geleverd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:36

Missouri schreef:
Ik heb geen theorie. Ik trek alleen conclusies. Ik lees wat er hier beweerd wordt, ga meten en let goed op de paarden in mijn omgeving... ik wil alles graag bewezen hebben voordat ik het geloof.En na meting blijkt de theorie van Karel ongeloofwaardig, temede omdat die aan elkaar hangt van stukjes uit boeken.
Waar is het bewijs, werd er aan het begin van vele topics gevraagd. Dat werd nooit geleverd.

Ik heb geen theorie. Ik trek alleen conclusies. Ik lees wat er hier beweerd wordt, ga meten en let goed op de paarden in mijn omgeving...

Ja daar kan ik in komen.

Maar je kunt je ook afvragen of de paarden uit je omgeving vergelijkbaar zijn met de paarden die "Karel"bedoeld.

Ik zelf bv. Zie dagelijks verschillende paarden.
En dan denk ik ,waarom beweegt die zus of zo.
En van daaruit trek ik mijn eigen plan.
Dan kun je toch niet iemand dagelijks proberen onder uit te schoffelen om dat hij/zij een eigen mening heeft.

Je kunt wel iemand wijzen op iemands visie ,maar in mijn ogen moet je dan ook met tegen argumenten komen.

Dat jij niet in God gelooft dat wil niet zeggen dat andere die er wel in geloven niets voor stellen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 11-12-03 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:51

Ceasario dit is een beetje chargeren van wat er gezegd wordt denk ik.
Anna heeft tig pagina's + enkele clinics verteld, middels een door haar/hem uitgevonden theorie, (althans dat wordt geclaimd) hoe een paard gebouwd dient te zijn.
Daarbij zijn voorbeelden gegeven van levende paarden, theorieën uit lang vervlogen tijden opgehaald en gebruikte bloedlijnen en rassen geschoffeerd.
Dit alles om aan te tonen dat het huidige sportpaard in 99% van de gevallen een wanproduct is.
Bij dat alles is nog nooit een voorbeeld gegeven van een door Anna gecreëerd paard dat wel aan zijn/haar eigen hoge eisen voldoet.
Omdat bovenstaande theorie bij stukjes en beetjes is weerlegd vragen diverse mensen Anna om de theorieën met die nieuwe door anderen aangedragen gegevens te staven en uit te leggen.
Dat gebeurt niet er wordt weer een al gepubliceerd epistel beloofd.
Dat jij op jouw eigen manier naar paarden kijkt betekent niet dat het anderen niet toegestaan is om uitleg te vragen

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:53

ceasario schreef:
Dat jij niet in God gelooft dat wil niet zeggen dat andere die er wel in geloven niets voor stellen.

Dat is een goeie, ik geloof inderdaad niet in God. Maar ik respecteer wel de mening van degenen die dat WEL doen. Geloof is een heel mooi iets, een stukje hoop in bange dagen.
Maar ik vind het niet zo leuk als mensen mij hun mening proberen op te dringen.
Ik denk ook niet dat de paarden in mijn omgeving heel anders zijn dan de paarden die Karel bedoeld. Enkele nakomelingen van Sandro Hit, Donnerhall... zelfs een met een halve bak Shagya bloed.

Als hij mij kan aantonen dat zijn theorie klopt... maar helaas. Ik doe nog steeds andere ontdekkingen.
Dat als een paard in draf op zijn "achterbeen landt", dat hij dan echt met zijn "volle gewicht op 1 voorbeen staat", een fractie later.
Ik geloof niet in voorbeenlanders en achterbeenlanders. En lendenmechanisme, tja... niet ieder paard heeft goed aangehechte lendenen, maar wel ieder paard gebruikt ze. Beweging is een combinatie van factoren.
Een paard met een lang, recht achterbeen is niet een typisch dressuurpaard. Maar wat nou als-ie dat lange, rechte achterbeen toch wel heel goed kan en wil gebruiken?

Je kunt een paard niet in lijntjes en vakjes opdelen. Want dan was mijn pony het achtste wereldwonder... die zat volgens alle maatstaven verkeerd in elkaar. En toch een correcte piaffe, passage, en een bewegingsvorm waar je U tegen zei. Altijd achter zakken en voor groot maken. Een Anglo-Arabier. En met gemak met een stokmaatje van 1.55 over een oxer van 2 meter heen springen (los dan, want zo hoog durf ik niet... Haha! ).

Ik ken een paard met een "rib teveel", die kan los nog voor geen 5 centen bewegen, het lijkt nergens op. Maar als er iemand op zit kijk je toch wel even een keer om... die wilde die "rib teveel" ook wel heel goed gebruiken. (Dier heeft ZZ-L gelopen).

Ik hecht meer waarde aan praktijkvoorbeelden dan aan quotes uit boekjes. En heb ook meer respect voor mensen die vanuit de praktijk kijken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:00

sarabande schreef:
Ceasario dit is een beetje chargeren van wat er gezegd wordt denk ik.
Anna heeft tig pagina's + enkele clinics verteld, middels een door haar/hem uitgevonden theorie, (althans dat wordt geclaimd) hoe een paard gebouwd dient te zijn.
Daarbij zijn voorbeelden gegeven van levende paarden, theorieën uit lang vervlogen tijden opgehaald en gebruikte bloedlijnen en rassen geschoffeerd.
Dit alles om aan te tonen dat het huidige sportpaard in 99% van de gevallen een wanproduct is.
Bij dat alles is nog nooit een voorbeeld gegeven van een door Anna gecreëerd paard dat wel aan zijn/haar eigen hoge eisen voldoet.
Omdat bovenstaande theorie bij stukjes en beetjes is weerlegd vragen diverse mensen Anna om de theorieën met die nieuwe door anderen aangedragen gegevens te staven en uit te leggen.
Dat gebeurt niet er wordt weer een al gepubliceerd epistel beloofd.
Dat jij op jouw eigen manier naar paarden kijkt betekent niet dat het anderen niet toegestaan is om uitleg te vragen

Ik denk dat de zaak nu ook duidelijk gesteld is door je.
Maar even voor de duidelijkheid.
Ik ga niet mee in de theorie van Anna .
Ik sluit me aan bij de "theorie" achterbeen eerst balans en gummy in de lendenpartij.
En alvorens ik daar vragen over krijg kan ik je mededelen daar geen antwoord op te geven. Want dat is voor mij herhaling van zetten.