Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:48

MissHIS schreef:
s0173957 schreef:
Als ze Epleaser van't Heike niet goedkeuren zouden ze raar bezig zijn. Ik ben nu geen springkenner, maar Epleaser is een van de meest indrukwekkende jonge hengsten die ik in jaren gezien heb!

Waar dan, in Lanaken zeker? Ik heb hem nu meerdere malen zien springen, hij bouwde gister wat af, in Assen was hij heel normaal en in Lanaken was hij extreem van de paal (abnormaal! En andere achterkapjes voor de barrage). Ik ben er niet wild van.

Eens, hij werd wat gespannen toen het een gat hoger ging, maakte de sprong dan niet meer mooi af, wel interresant gefokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:53

MissHIS schreef:
sarabande schreef:
Klopt, blijft de vraag of ze dat niet eerder in het traject hadden kunnen constateren, dat vind ik wel wat vreemd.

Ze hebben continu gecommuniceerd dat de stap een heikel punt is bij deze hengst. Dat was in Den Bosch al het aandachtspunt maar vanwege zijn interessante pedigree en nét acceptabele stap bij aanlevering (met eigen ruiter) heeft hij een kans gekregen. Neem aan dat het de beslissing van de eigenaren is geweest om hem de laatste week + examen ook mee te laten lopen.

Bedankt dat is toch waardevolle informatie. Men is dus echt serieus in het zoeken naar ander bloed.

MissHIS

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:01

Toch als je kijkt naar wat er gekeurd is dit jaar, mogen we nog helemaal niet klagen over de bloedspreiding binnen de dressuurrichting hoor. Die Lauries Crusador xx kwam ook ver in het onderzoek...voornamelijk kreeg hij die kans vanwege zijn pedigree (ander bloed + veel volbloed).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:12

Probleem is dat ze dus de eindstreep niet halen dus niet kunnen bijdragen aan die hoognodige bloedspreiding.
En dan heb je nog het probleem dat de fokkers liever kiezen voor zekerheid in plaats voor het avontuur van bijvoorbeeld een op het eerste gezicht niet aansprekende hengst

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:16

Voor bloedspreiding zou fokker zelf ook met een ggk volbloed kunnen dekken, maarja, dat is ook weer te weinig zekerheid/niet commercieel.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:18

Maar de commissie geeft zulke interessant gefokte hengsten wel een hele royale kans, dat bedoelde ik ermee te zeggen. En die bloedspreiding is belangrijk, maar het is niet zo dat je geen keuze hebt binnen het KWPN.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:18

MizzMontana schreef:
Voor bloedspreiding zou fokker zelf ook met een ggk volbloed kunnen dekken, maarja, dat is ook weer te weinig zekerheid/niet commercieel.

En een stap terug. Ik zou veel liever dan een interessante Lauries-zoon nemen, die heeft wel bloed maar ook meer rijpaardeigenschappen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:21

Een stap terug ben ik het zeker niet mee eens! Het zou terug gaan zijn als er nooit meer volbloed wordt toegevoegd. Kijk waar de rijpaard fokkerij is gekomen mede dankzij het gebruik van volbloeden.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:23

Ik zeg ook niet dat je geen volbloed nodig hebt, ik zeg alleen dat ik dat véél liever doe via een halfbloed-zoon dan via een rechtstreekse volbloed. En al helemaal voor de dressuurrichting.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:25

MissHIS schreef:
Maar de commissie geeft zulke interessant gefokte hengsten wel een hele royale kans, dat bedoelde ik ermee te zeggen. En die bloedspreiding is belangrijk, maar het is niet zo dat je geen keuze hebt binnen het KWPN.

Dat is zeker het geval! :j Als je kijkt hoe lang die Licotus er nog in is gebleven... Maar ja, de kwaliteit moet er wel zijn natuurlijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:31

Ja ok, maar als iedereen zo zou denken hebben we over een hele tijd nog maar heel weinig paarden met volbloed in de tweede/derde generatie. Commercieel is het misschien niet, maar ik zal er toch donders gek mee zijn als er een halfbloed merrie uit mijn Grandeur komt.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:41

Het 'probleem' wat je hebt als je met een volbloed fokt is dat je een tussenproduct hebt en geen eindproduct vaak. Je moet hopen op een merrieveulen om je fokkerij mee verder te helpen. Een rechtstreekse volbloed heeft t vaak net niet. (uitzonderingen zijn er overal...)Dus dekken met volbloed kan wel, maar je moet dan eigenlijk een generatie overslaan en met je halfbloed merrie fokken, dan heb je er bloed (en dus hardheid) in zitten waar je mee verder kunt fokken.

MizzMontana schreef:

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:55

Hier nog een filmpje van de Florencio. De stap is hier wat beter te zien (hij wordt hier wat minder kort in de hals/bovenlijn gereden).

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:25

Bodinus is een eerlijke en betrouwbare hengst.
De hengst heeft veel bereidheid tot werken, laat zich goed bewerken en heeft een goede mond.

Waarom dan maar een 7,5 voor rijdbaarheid en instelling??

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:37

lindalieneke schreef:
Het 'probleem' wat je hebt als je met een volbloed fokt is dat je een tussenproduct hebt en geen eindproduct vaak. Je moet hopen op een merrieveulen om je fokkerij mee verder te helpen. Een rechtstreekse volbloed heeft t vaak net niet. (uitzonderingen zijn er overal...)Dus dekken met volbloed kan wel, maar je moet dan eigenlijk een generatie overslaan en met je halfbloed merrie fokken, dan heb je er bloed (en dus hardheid) in zitten waar je mee verder kunt fokken.

MizzMontana schreef:

Het probleem is mi dan dat mensen het liefst gelijk verkopen (commercieel fokken!) en dus niet een paar generaties vooruit denken als je alleen gefocussed bent op een eindproduct. Daarbij is een halboed ruin/hengst uit een goeie degelijke merrie zeer geschikt voor eventing en ook verkoopbaar.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:11

Ik vraag me echt af of de fokkerij in nederland goed bezig is.Als ik zie hoeveel paarden er elk jaar naar de hengsten keuring gaan en als ik nu zie dat dit de beste waren, moeten we ons volgens mij een beetje zorgen gaan maken.Die hengsten die nu gekeurd zijn voegen volgens mij weinig toe.
En daar komt bij dat ze idd zo zeikerig zijn over ocd ed(behalve als ze van van uytert zijn)
en daar zijn ze nu toch al zolang mee bezig dat we ondertussen toch echt allemaal ocd vrije beesten moeten hebben, maar het lijkt wel of er juist steeds meer zijn die iets hebben.Dus volgens mij moeten ze dat ook iets meer tolereren zeker bij echt een hele goede .

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:03

drupke schreef:
Ik vraag me echt af of de fokkerij in nederland goed bezig is.Als ik zie hoeveel paarden er elk jaar naar de hengsten keuring gaan en als ik nu zie dat dit de beste waren, moeten we ons volgens mij een beetje zorgen gaan maken.Die hengsten die nu gekeurd zijn voegen volgens mij weinig toe.
En daar komt bij dat ze idd zo zeikerig zijn over ocd ed(behalve als ze van van uytert zijn)
en daar zijn ze nu toch al zolang mee bezig dat we ondertussen toch echt allemaal ocd vrije beesten moeten hebben, maar het lijkt wel of er juist steeds meer zijn die iets hebben.Dus volgens mij moeten ze dat ook iets meer tolereren zeker bij echt een hele goede .

@ drupke: dit is meer iets voor hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=1205613

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:57

wonderboy schreef:
janderegelaa schreef:
Volgens het rapport een scheur in de hoornrand die door de eigenaar behandeld is maar waar hij nog steeds gevoelig op is.

Dat zou natuurlijk wel iets kunnen verklaren van zn bewegingen. Hadden ze die niet beter door kunnen sturen?

Had Florencio zelf ook niet een hele tijd vakantie omdat hij een scheur hand in zijn hoef..

:j dat klopt, ook een hoornscheur.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:40

Ik vind de stap van de Florencio inderdaad slecht....en ben het dan eens met de keuze van de commissie om daar een onvoldoende voor te geven.
Verder vind ik het een fijn paard !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:54

Iemand al enig idee bij welke hengstenhouders ze ter dekking komen?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 05:11

Florencio, een goed gebrachte hengst.

Wij hebben er niet mee willen dekken en waarom? dit is voor ons echt een gebrachte hengst. Niets mis mee als hij daar wereldkampioen mee wordt of wat dan ook maar voor ons zeker geen vererver.

Clint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:52

Einde volgende week wordt bekend via welk hengstenstation Bojengel ter dekking wordt gesteld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:31

Clint schreef:
Einde volgende week wordt bekend via welk hengstenstation Bojengel ter dekking wordt gesteld.

Ik wist dat het KWPN slecht was in Engels maar deze naam slaat toch echt alles.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:47

Wie gaat er nu dekken met een jengelende Bo ;(

Citaat:
jengel
´ jen - gel
de -woord (mannelijk)
jengelend geluid van bijv. een platenspeler, doordat de snelheid van de geluidsweergave niet steeds gelijk is

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:00

krackertje schreef:
Florencio, een goed gebrachte hengst.

Wij hebben er niet mee willen dekken en waarom? dit is voor ons echt een gebrachte hengst. Niets mis mee als hij daar wereldkampioen mee wordt of wat dan ook maar voor ons zeker geen vererver.

Er zijn er die er toch anders over denken, Floriscount I en nu ook weer gekeurd Floriscount II

http://www.chronofhorse.com/forum/showt ... p?t=208099