merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:41

Rambobo schreef:
steen op de waterleiding leggen waardoor het water naar de drinkbak wordt geblokkeerd ... hierdoor hebben ze geen drinken
das natuurlijk niet de bedoeling dus dan geef je bijv. 3x 1 emmer water per dag
doordat ze minder water krijgen trekken ze hun buik op waardoor deze minder bol lijkt ;)

hmmmm klinkt niet echt als heel netjes tegenover je paard.... Ik zou gewoon zo gaan, zo dik is de merrie helemaal niet dat het stoort...
Op moment zijn de meeste paarden die in de wei lopen aan de dikke kant. De merrie die ik rijd ook, kun je ribben nog net van voelen :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:42

Ik sta ingeschreven voor 26 juli. 1 juli gaat ze naar ab-stal en die maken haar dan helemaal keuringsklaar. Hier even wat foto'tjes van hoe ze er nu uitziet.
O ja de manen zijn erg kort heb ik per ongeluk iets te kort afgesneden van de week. Maar met 2 maanden is daar vast al wel weer voldoende aangegroeid.

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn wel scheef genomen maar mijn merrie heeft iets tegen camera's. Altijd als er ene camera is gaat ze raar staan doen dus deze heb ik even gauw genomen.

Even ter vergelijking een foto van 2 jaar geleden.
Afbeelding
Toen was ze net 3 en is ze opgenomen in het stamboek. Stap en draf 7 galop een 6,5 en springen een 8. Ze was toen alleen net 2 centimeter te klein voor een ster. Ze is wel opgenomen in het stamboek. Ze is nu ongeveer 1,64 dus nu is zeker groot genoeg. Ook is de galop heel veel verbeterd en is ze zichzelf veel meer gaan dragen in de draf. De gangen zijn veel soepeler en zwevender geworden dus ik hoop dat ze hogere cijfers krijgt.

InekeH87

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:13

heeft iemand trouwens ervaring met ab-stal ? Daar breng ik mijn merrie heen voor de keuring.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:14

Een verzorgpaard van mij gaat 10 juni naar de keuring. :D Ben benieuwd hoe ze het doet. Het is geen lelijk paard om te zien.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:24

InekeH87 schreef:
Ik sta ingeschreven voor 26 juli. 1 juli gaat ze naar ab-stal en die maken haar dan helemaal keuringsklaar. Hier even wat foto'tjes van hoe ze er nu uitziet.
O ja de manen zijn erg kort heb ik per ongeluk iets te kort afgesneden van de week. Maar met 2 maanden is daar vast al wel weer voldoende aangegroeid.

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn wel scheef genomen maar mijn merrie heeft iets tegen camera's. Altijd als er ene camera is gaat ze raar staan doen dus deze heb ik even gauw genomen.

Even ter vergelijking een foto van 2 jaar geleden.
Afbeelding
Toen was ze net 3 en is ze opgenomen in het stamboek. Stap en draf 7 galop een 6,5 en springen een 8. Ze was toen alleen net 2 centimeter te klein voor een ster. Ze is wel opgenomen in het stamboek. Ze is nu ongeveer 1,64 dus nu is zeker groot genoeg. Ook is de galop heel veel verbeterd en is ze zichzelf veel meer gaan dragen in de draf. De gangen zijn veel soepeler en zwevender geworden dus ik hoop dat ze hogere cijfers krijgt.

Je schreef dat ze tijdens de stamboek opname wel is opgenomen, maar niet voor het sterpredikaat in aanmerking kwam omdat ze 2 cm te klein was?
Was ze toen qua stokmaat 1.58m? Ik heb begrepen dat ze minimaal namelijk 1.60m moeten zijn. Indien het zo is dat ze tijdens de stamboek opname 1.58 m was is ze nog wel ontzettend gegroeid!!!!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:39

ja ze was idd 1,58 toen. Ik verwacht dat ze nog 1 cm ofzo in de hoogte gaat en daarna lekker de breedte in. Ze is nu gedekt dus veel hoogtegroei zal er na de dracht ook niet meer in zitten.

Het is van de geldersen bekend dat ze laatbloeiers zijn dus ik vind het niet gek dat ze sinds haar 3e nog 6 a 7 cm in de hoogte is gegroeid.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:06

mijn boekje is binnen!!
ppfff wel spannend hoor!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:15

Wat een leuke reacties allemaal.

@Rambobo: De tip mbt water had ik al eerder ergens voorbij zien komen. Ik heb echter niet echt de mogelijkheid om haar meerdere keren per dag water aan te bieden, dus laat het maar zo. Ik heb haar nu wel binnen staan, ruwvoer beperkt en het werk terug gebracht, zodat ze goed fris is vrijdag (klinkt heel wat, maar ze eigenlijk te koel in de kop om echt wakker te krijgen).

Leuk om al die foto's voorbij te zien komen :)

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:47

dit is mijn merrie tijdens de keuring waar ze ster werd, en idd ook een flinke buik (waar we dan ook wat commentaar op kregen haha)

Afbeelding

Afbeelding

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:51

Mooie merrie!
Had je haar met naald en draad gevlochten??

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:05

Leuk om al die foto's te bekijken!

Wij gaan dus alleen nog met een 4jarige naar de keuring omdat de 3jarige een hazehak heeft en het dus geen zin heeft om daarmee naar de keuring te gaan. Zonde ze was al wel prok goed.... Maar we kregen vandaag te horen dat de 4jarige ook prok goed gekeurd is! :D

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:50

Vandaag weer bij mijn Nummero Uno wezen kijken en heb haar dit keer zien springen. Het gaat goed alleen in het begin gaat het nog rustig en daarna krijgt ze er zo veel zin in en vind ze het zo leuk dat ze dus te hard gaat. Ze proberen iedere keer weer andere dingen en vandaag ging het wel een stuk beter. Ze springen eigenlijk niet het lijntje die ze met de keuring wel moeten doen om haar dus verschillende dingen te laten doen. Verder is ze echt relext en vind alles best.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week is er oefenavond springen dan ga ik even kijken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:52

Knap dier.

Ik ben benieuwd hoe Bull's Eyes van bianca1980 het vandaag op de keuring heeft gedaan!

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:07

Dank je.

Ik ben ook benieuwd hoe die van bianca 1980 het doet.

Vandaag ook een hele gave UB40 zien lopen die ook naar de keuring gaat.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:03

Daar ben ik ook benieuwd naar!
Ik ben nummer 22 op 10 juni! We moeten om half 12 en 12 uur :)

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:48

Stoer dier heb je poesnoes! Zo vanaf de foto's ziet het er goed uit :j
Ze is nog niet zadelmak?

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:52

Ik mag met mijn 2 merries op 17 juni.

nummers 95 en 101

Persoonlijk vind ik beide merries geen toppers , wel chique, maar qua beweging missen ze wat.
Stamboekopname vind ik in ieder geval wel belangrijk.

We maken er weer een gezellig dagje uit van.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:11

BULL' S EYES is vandaag STER verklaard op de stamboekkeuring in Houten voor het KWPN, 70 punten voor het exterieur (waar ik al heel blij mee ben want hij is per slot van rekening niet heel grootramig en 1.61 gemeten) 70 stap, 70 draf, 80 galop 80 reflexen, 80 techniek, 75 vermogen en 80 punten voor springen. Hij werd vooral geprezen om zijn enorme gedragenheid in draf, de ruimte van zijn galop en balans en afdruk in die galop, daarmee heeft hij echt in de bovenbalk gepresteerd. Ik ben heel trots op hem, ik zal zo even kijken of ik de film kan uploaden.

voor de springonderdelen heeft hij op het scoringsformulier alleen C tjes, dus duidelijk aanwezig gescoord. De galop is zijn sterkste en beste gang daarmee. Dat merkte ik al met zadelmak maken, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat ik onder het zadel zijn draf beter kan laten overkomen dan hoe hij het zelf los doet, want daarin heeft hij nu al een enorm schakelend vermogen, dat wat ze nu van hem juist in galop vonden toen hij los liep. (Hij is nog niet echt zadelmak hoor, heb er nu tweemaal los opgereden 20 minuutjes, maar dan weet je wel wel gelijk wat je onder je kont hebt)

Mijn doel voor hem is het hoge werk in de eventing, daar waar mijn vorige paard niet meer verder kon hoop ik met hem voorbij te gaan en eventueel Z2 en dan ook weer meer. Gezien zijn enorme goede galop en snelle behendigheid heb ik daar wel hoge verwachtingen van met hem. Daarbij kan hij ook nog eens heel leuk bewegen dus kan je je score al neerzetten met een goede dressuurproef. ;)

Hij liet in de baan al diverse changementen zien.... :D daar hoorde ik ze om lachen.... ;) , maar dat zegt wel iets over zijn souplesse en handigheid.

Zal zo even een film uploaden en die nog plaatsen.

Afbeelding

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:15

Gefeliciteerd, mooie punten !

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:15

SUPER! Gefeliciteerd! Viel het allemaal mee?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:18

gefeliciteerd bianca! een goed resultaat waar je zeker tevreden mee kan zijn ja :D

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:37

Er werden HEEL weinig merries ster.....

Ik was als eerste groep van de SP paarden en voor mij veelal dressuurpaarden en een enkele SP paard ertussen, die niet goed op de lijst had gekeken of zo... :? :? afijn...er waren dus aardig wat mensen te laat spullen niet op orde noem maar op. Ik was heerlijk op tijd en heb veel kunnen zien wat ik altijd wel leuk vind.

Ik weet niet of er een soort uitslagen lijst komt maar de twee groepen voor mij waren de paarden best wel aardig maar er werd streng gejureerd. Veel paarden legden het met name af in de KRACHT en GEDRAGENHEID van beweging ( op het oog bewogen de paarden heel grootramig, maar schijn bedriegt), weinig souplesse etc, bij de SP paarden waren de andere in mijn rubriek geen ster, 1 merrie wel die werd aangewezen voor CK, wat er later op de dag kewam heb ik niet meer gezien toen ben ik naar huis gegaan. Die paarden legden het ook af op kracht souplesse te snel en afgeraffeld, te weinig met de schoft omhoog springend.

Ik vond dat er ook heel streng gekeken werd op exterieur, van veel paarden dat ik dacht, dat valt toch wel mee ?? maar werden dan toch afgewezen op die punten die minder waren. Er waren veel merries met 70 punten voor EXT, maar die 65 pnt op BEWEGING scoorde, die werden geadviseerd paarden beter op te trainen in de rug en hals (bovenlijn) en dan terug te komen voor EPTM test of IBOP om alsnog ster te halen, Er waren helaas ook paarden met 65 voor EXT, dan verander je weinig denk ik, een sportmerrie die werd afgewezen op EXT met 65 ivm te weke rug ??? Hoe heb je dan in de Z kunnen rijden, mijn paarden is dat nooit gelukt, maar goed, voor die is het dan wel extra zuur want kreeg de indruk dat die wel ermee wilden gaan fokken, er liep nl een veulentje bij ,dan is het jammer als je die STER niet krijgt, terwijl de merrie al sport was.

Wat ik nog heb eventueel voord diegene die dat willen als tips.

Babyolie gebruiken voor een doekje en daarmee (zeker zwarte benen) helemaal afnemen, dan ook de neus en hoof en dan de rest van het lijf, doekje bij je houden voor de laatste brush.
Zorg dat de manen mooi op lengte zijn en maak knotjes zoals dat het beste bij je paard past, gebruik dan JUNIOR HIARSPRAY (die goude bus) en spray daarmee de manen in (na het knotten en voor de ring ingaan), dat geeft een soort van finishing touch en glans vernish.
Ook spray ik daarmee een beetje over de staart voor dat extra stukje glans, mijn hoofdstel spray ik dan ook wat in VOOR het omdoen, dat geeft een een beetje een glans vernish en voor die ene keer maakt dat niets uit.

Wanneer je paard GOED beweegt, dan kun je de dag van de keuring voordat je weggaat of zo, de randen van je ijzers oppoetsen met Schuurpapier !!!!! werkt echt goed. Hiermee leg je de nadruk er een beetje op, dus weet wel wat je doet.

wanneer je paard kleine hoeven heeft raad ik aan het bovenste randje haar af te scheren van de kroonrand en dat goed in te vetten met wat zwart schoensmeer en dan invetten, mijn vorige merrie vonden ze te kleine hoeven hebben en het jaar daarop met dit te doen een compliment dat ze er mooi op stond ???? Ik had dus niets veranderd......

en uiteraard je paard lekker wassen en de nacht ervoor een deken erop dat de haren mooi strak blijven liggen werkt ook wel een beetje mee.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:52

:=

Je maakt me wel heel zenuwachtig nu...

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:58

Even een vraagje tussendoor.

Scheren jullie de staart op ?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:00