Hier kan ik mij ook in vinden. Ik heb mij nooit verdiept in de fokkerij. Ondanks dat ik het mooi vindt om de hengsten te zien lopen. Vind ik het ook een groot circus. Ik mis vaak een objectieve mening, wat is er nu minder goed aan een hengst. Dat wordt bijna nooit beschreven. Je kan van alles gaan uitpluizen. Maar voor een beginner, zou het overzichtelijker zijn als ook dat ergens zou staan. Zo kan ik veel beter beoordelen of de hengst bij mijn merrie past.
Dat gaat geen enkele hengstenhouder doen

ze moeten er wel aan verdienen he. Als fokker moet je juist vanalles uitpluizen..ze volgen vanaf 2.5 jaar in vrije beweging, de ontwikkeling onder een ruiter, gedrag tijdens VO en HC, veulens bekijken en nakomelingen volgen in de sport. Zelf weten hoe een paard goed gebouwd is en goed beweegd..een beetje rijtechnische kennis is ook niet verkeerd om te kijken wat rijderij doet..want dat is niet altijd wat ze doorfokken. Van Helgstrand vind ik het al heel netjes wat hij deed. Het perfecte paard bestaat niet.
Nee deels snap ik dat. Maar toch snap ik niet waarom het niet kan gaan zoals bij Helgstrand. Laatst stond er bij de beschrijving van een hengst, iets in de trant van “ snel afgeleid”. Dat vond ik al heel wat, haha.
Ik ben vanaf december pas begonnen met me erin te verdiepen. Van te voren had ik nooit verwacht dat er zoveel bij komt kijken. Ik wilde eerst een sportpredicaat behalen met mijn merrie. Helaas blijft een oude blessure steeds opspelen. Vandaar dat ik mij doelen moest bijstellen en over fokken ging nadenken. Ik wil ook maar 1x een veulen fokken, dus wil mijzelf niet onder de noemer fokker plaatsen. Ook al ben ik dat straks wel. Uiteraard heb ik rijtechnische kennis en (boeren) paardenkennis. Een hengst uitkiezen die ik mooi vindt is niet zo moeilijk, de juiste match vinden wel. Het uitpluizen ben ik de afgelopen tijd aan het doen. Soms weet ik niet waar ik naar moet kijken, of vind ik het toch moeilijk om door de rijderij heen te kijken.
Voor mij is het net als een nieuwe baan. Ik ben laatst beginnen in een nieuwe functie, maar wel in het werkveld waar ik al 15 jaar in werk. Nu ik 3 maanden in deze functie zit, komt er ook meer bij kijken dan ik had verwacht. Niet erg, het kost alleen wat tijd om mijn weg hierin te vinden.