Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:28

Xritt schreef:
Hier kan ik mij ook in vinden. Ik heb mij nooit verdiept in de fokkerij. Ondanks dat ik het mooi vindt om de hengsten te zien lopen. Vind ik het ook een groot circus. Ik mis vaak een objectieve mening, wat is er nu minder goed aan een hengst. Dat wordt bijna nooit beschreven. Je kan van alles gaan uitpluizen. Maar voor een beginner, zou het overzichtelijker zijn als ook dat ergens zou staan. Zo kan ik veel beter beoordelen of de hengst bij mijn merrie past.

Dat maakt net het verschil tussen een goeie fokker en een minder goeie, dat zelf zien en aanvoelen en z'n merrie op een objectieve manier bekijken.
Ik vind zelf echt niet dat dat de taak is van de hengstenhouder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:45

s0173957 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind dit ook een van de betere bonte hengsten die ik ken, hij beweegt echt niet slecht..misschien wat simpel maar dat zijn meer Negro's. Ik ken slechter bewegende ggk kwpn hengsten hoor..ik denk dat het wel een aanwinst kan zijn, ook vanwege zijn bloed juist.

Tuurlijk zijn er slechtere, maar die krijgen ook geen merries è...
Als deze niet bont was gebruikte toch niemand hem?

Daar ben ik het niet mee eens, ik vind het echt absoluut geen slecht paard. Heb hem als jong paard in de HC zien lopen waar hij gewoon echt ondergewaardeerd werd. Gewoon nette goede gangen, mooie verruiming in de draf, goede galop, goed achterbeen. Er liepen er zat bij die kwalitatief veel slechter waren of absolute dweilen achter.

Vaak gaat het op wat je zegt qua kleur en kwaliteit maar bij deze niet vind ik.

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:48

Ik zeg nergens dat ik het een slecht paard vind.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:51

Xritt schreef:
Hier kan ik mij ook in vinden. Ik heb mij nooit verdiept in de fokkerij. Ondanks dat ik het mooi vindt om de hengsten te zien lopen. Vind ik het ook een groot circus. Ik mis vaak een objectieve mening, wat is er nu minder goed aan een hengst. Dat wordt bijna nooit beschreven. Je kan van alles gaan uitpluizen. Maar voor een beginner, zou het overzichtelijker zijn als ook dat ergens zou staan. Zo kan ik veel beter beoordelen of de hengst bij mijn merrie past.

Dat gaat geen enkele hengstenhouder doen :+ ze moeten er wel aan verdienen he. Als fokker moet je juist vanalles uitpluizen..ze volgen vanaf 2.5 jaar in vrije beweging, de ontwikkeling onder een ruiter, gedrag tijdens VO en HC, veulens bekijken en nakomelingen volgen in de sport. Zelf weten hoe een paard goed gebouwd is en goed beweegd..een beetje rijtechnische kennis is ook niet verkeerd om te kijken wat rijderij doet..want dat is niet altijd wat ze doorfokken. Van Helgstrand vind ik het al heel netjes wat hij deed. Het perfecte paard bestaat niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:10

s0173957 schreef:
Ik zeg nergens dat ik het een slecht paard vind.

Je impliceert het wel:

Citaat:
Tuurlijk zijn er slechtere, maar die krijgen ook geen merries è...
Als deze niet bont was gebruikte toch niemand hem?

Terwijl hij gewoon de verrichting gelopen heeft en het zeker niet slecht in deed.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:39

Vraagje. De hengstenshow bij van Uytert is vrije inloop. Het is best een eindje rijden, kun je er altijd bij of loop je ook de kans voor een dichte deur te staan? Ik ben nog nooit bij zo'n hengstenshow geweest dus heb echt geen idee.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:53

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:09

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:11

Ik meld me dit jaar ook weer :wave:

Vorig jaar een Janeiro en Ferdeaux veulen + 1tje bijgekocht van Dimaggio.

Dit jaar verwachten we er veel...veel te veel :Y)

Over de discussie bont. Ik vind hem wel aansprekend, idd geen groot loper. Maar wel een fijn paard, waarbij je inderdaad graag zelf eens zou overnemen.
Wij verwachten ook 2 bonte veulens dit jaar van Ceasar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:42

fokfanaat schreef:
Ja maar je moet het zelf ook wel mooi vinden...

Dat is natuurlijk ook zo hoor.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:55

Elisa2 schreef:
Xritt schreef:

Dat gaat geen enkele hengstenhouder doen :+ ze moeten er wel aan verdienen he. Als fokker moet je juist vanalles uitpluizen..ze volgen vanaf 2.5 jaar in vrije beweging, de ontwikkeling onder een ruiter, gedrag tijdens VO en HC, veulens bekijken en nakomelingen volgen in de sport. Zelf weten hoe een paard goed gebouwd is en goed beweegd..een beetje rijtechnische kennis is ook niet verkeerd om te kijken wat rijderij doet..want dat is niet altijd wat ze doorfokken. Van Helgstrand vind ik het al heel netjes wat hij deed. Het perfecte paard bestaat niet.

Nee deels snap ik dat. Maar toch snap ik niet waarom het niet kan gaan zoals bij Helgstrand. Laatst stond er bij de beschrijving van een hengst, iets in de trant van “ snel afgeleid”. Dat vond ik al heel wat, haha.
Ik ben vanaf december pas begonnen met me erin te verdiepen. Van te voren had ik nooit verwacht dat er zoveel bij komt kijken. Ik wilde eerst een sportpredicaat behalen met mijn merrie. Helaas blijft een oude blessure steeds opspelen. Vandaar dat ik mij doelen moest bijstellen en over fokken ging nadenken. Ik wil ook maar 1x een veulen fokken, dus wil mijzelf niet onder de noemer fokker plaatsen. Ook al ben ik dat straks wel. Uiteraard heb ik rijtechnische kennis en (boeren) paardenkennis. Een hengst uitkiezen die ik mooi vindt is niet zo moeilijk, de juiste match vinden wel. Het uitpluizen ben ik de afgelopen tijd aan het doen. Soms weet ik niet waar ik naar moet kijken, of vind ik het toch moeilijk om door de rijderij heen te kijken.
Voor mij is het net als een nieuwe baan. Ik ben laatst beginnen in een nieuwe functie, maar wel in het werkveld waar ik al 15 jaar in werk. Nu ik 3 maanden in deze functie zit, komt er ook meer bij kijken dan ik had verwacht. Niet erg, het kost alleen wat tijd om mijn weg hierin te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:31

oji schreef:
Vraagje. De hengstenshow bij van Uytert is vrije inloop. Het is best een eindje rijden, kun je er altijd bij of loop je ook de kans voor een dichte deur te staan? Ik ben nog nooit bij zo'n hengstenshow geweest dus heb echt geen idee.

Bij van Uytert moet je echt altijd ruim op tijd zijn..altijd overvol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:36

Elisa2 schreef:
Xritt schreef:

Nee deels snap ik dat. Maar toch snap ik niet waarom het niet kan gaan zoals bij Helgstrand. Laatst stond er bij de beschrijving van een hengst, iets in de trant van “ snel afgeleid”. Dat vond ik al heel wat, haha.
Ik ben vanaf december pas begonnen met me erin te verdiepen. Van te voren had ik nooit verwacht dat er zoveel bij komt kijken. Ik wilde eerst een sportpredicaat behalen met mijn merrie. Helaas blijft een oude blessure steeds opspelen. Vandaar dat ik mij doelen moest bijstellen en over fokken ging nadenken. Ik wil ook maar 1x een veulen fokken, dus wil mijzelf niet onder de noemer fokker plaatsen. Ook al ben ik dat straks wel. Uiteraard heb ik rijtechnische kennis en (boeren) paardenkennis. Een hengst uitkiezen die ik mooi vindt is niet zo moeilijk, de juiste match vinden wel. Het uitpluizen ben ik de afgelopen tijd aan het doen. Soms weet ik niet waar ik naar moet kijken, of vind ik het toch moeilijk om door de rijderij heen te kijken.
Voor mij is het net als een nieuwe baan. Ik ben laatst beginnen in een nieuwe functie, maar wel in het werkveld waar ik al 15 jaar in werk. Nu ik 3 maanden in deze functie zit, komt er ook meer bij kijken dan ik had verwacht. Niet erg, het kost alleen wat tijd om mijn weg hierin te vinden.

Nou vaak bij het VO en eindexamen zie en hoor je ook wel dingen over de karakters van de hengsten. En bij bewezen hengsten is het vaak al een stuk duidelijker hoe ze fokken, qua karakter etc. dus als je meer zekerheid wilt kun je altijd beter voor een bewezen hengst gaan. En veel nakomelingen gaan bekijken zodat je kan zien wat een hengst door fokt. Het kost inderdaad veel tijd als je je er echt in gaat verdiepen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:00

En je kunt als hulp de fokwaarden erbij pakken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:32

Het kost inderdaad heel veel tijd, maar dat is toch ook juist het leuke? En als je elk jaar fokt en je probeert het hele jaar alles zo'n beetje te volgen, dan kom je er wel steeds meer 'in'.
Gisteren heb ik ook de Zangersheide online hengstenshow een stukje gekeken. Die hadden het wel briljant opgezet. Niet alleen de hengsten laten zien (met altijd weer lovend commentaar), maar een indeling gemaakt van de hengsten wát ze zouden toevoegen bij een merrie. Echt mooie opzet en heel erg helder.

Gaan jullie nog naar veel hengstenshows? Die van Van Uytert en Reesink zijn tegelijk helaas, dat zijn beide hengstenhouders waar ik toch vaak hengsten van gebruik. Ik ben al een aantal keer naar de show van V. Uytert geweest dus ik denk dat ik dit jaar maar naar Reesink ga.

Van de week is hier een Jameson geboren van een klant en ik heb nu 7 (!) merries overtijd staan, dus ik verwacht aankomende weken wel een babyboom.

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:49

@carola ik ga inderdaad ook naar Reesink. Wil zowel Mauro als Next Pitch even zien.

Fijn om te horen dat ik niet de enigste ben die nogsteeds wacht. M’n merrie eerste merrie vandaag 357dagen. Als ik naar de uier kijk ziet het er naaruit dat m’n schimmel merrie eerder gaat (vandaag 324).

@janderegelaa is deze hengst je eigen fokproduct?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:22

KimDime schreef:
@carola ik ga inderdaad ook naar Reesink. Wil zowel Mauro als Next Pitch even zien.

Fijn om te horen dat ik niet de enigste ben die nogsteeds wacht. M’n merrie eerste merrie vandaag 357dagen. Als ik naar de uier kijk ziet het er naaruit dat m’n schimmel merrie eerder gaat (vandaag 324).

@janderegelaa is deze hengst je eigen fokproduct?

Nee hoor, helaas :D

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:23

Ik heb héél lang geleden echt een plaatje van een platenbonte hengst gezien, Apache, die werd toen gereden door Wendy Groeneveld. Echt een beauty met een super fijn karakter, dat herinner ik me nog goed, een blikvanger! Hij was alleen een e-pony, denk ik. Ik vind bij een bonte toch echt de plaatsing van de platen belangrijk en ik houd dan van een wat fijner paard, anders lijkt het al snel op een tinker. Ik heb ook Beagles, wellicht ligt het daar aan want kakelbonte vind ik ook minder mooi. Onrustig voor het oog, vind ik, maar ieder zijn meug.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:26

Elisa2 schreef:
oji schreef:

Bij van Uytert moet je echt altijd ruim op tijd zijn..altijd overvol.

Is de laatste jaren steeds buiten, en voldoende plek voor iedereen.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:55

Ik wou mijn merrie volgende week dekken met Raven (revolution X Christ) maar waren weinig recente filmpjes van hem tot gister. En dat viel mij zo tegen zeg...

https://youtu.be/CmiuWMKDOpY

Wat is jullie mening

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:58

Ik hou niet van slowmotion filmpjes..

Ah dat is goed om te weten Yvonne.

Ik heb wat Nijhof hengsten gezien vandaag, oa Florida en Floyd waarbij de laatste me zeer positief op viel. Hele complete hengst met veel lossigheid en drie goede gangen met ook een hele goede galop voor een Furstenball.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:06

Ik had graag naar van Manen gewild vanavond maar kan helaas niet.
Het is altijd zo lastig op zaterdag. Eigen winkel aan huis. Kan slecht weg.
Reesink staat wel op de kalender maar of het lukt…….

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:33

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:09

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:39

janderegelaa schreef:
[ [url=m/oGroWg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, met Jolijn :D