Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:02

janderegelaa schreef:
Okee, je moet er van houden maarre...:

BREAKING NEWS *\o/*

https://www.vanolsthorses.com/paarden/n ... e-hengsten

Buiten z'n kleur, zou je hem dan gebruiken?
Zeker geen slecht paard, maar er zijn er toch veel betere?

Deze hengst ga je niet gebruiken om je stam beter uit te bouwen, die gebruik je toch puur voor een (hopelijk bont) eindproduct, niet?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:17

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

BREAKING NEWS *\o/*

Deze hengst ga je niet gebruiken om je stam beter uit te bouwen, die gebruik je toch puur voor een (hopelijk bont) eindproduct, niet?

En voor zijn karakter.
Het is niet mijn type paard. Maar wat ik begrepen heb, heeft hij een erg fijn en meewerkend karakter. Met rijden is hij niet heel imponerend, wel stabiel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:21

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

BREAKING NEWS *\o/*

Nou een eindproduct niet. Maar je moet wel een merrie hebben die haar kwaliteiten duidelijk doorgeeft en dan hopen dat er een bonte uitkomt. Op de vorige bladzijde ofzo hadden we het over zo’n merrie. Met alle hengsten gaf ze Grand Prix paarden. Soms hebben merries dat, die geven zoveel kwaliteit door dat het niet uitmaakt wat je erop zet. Op zo’n merrie zou ik dit zeker aandurven en dan hopen dat er een bonte uitkomt. Of dit een eindproduct is weet ik niet. Zou zomaar kunnen dat het een kwalitatief goede merrie is en je hiermee verder kan fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:37

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:

BREAKING NEWS *\o/*

Hij komt wel uit een hele goede moeder. En de paar veulens die ik gezien heb zijn echt prima.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:40

Ik vind dit ook een van de betere bonte hengsten die ik ken, hij beweegt echt niet slecht..misschien wat simpel maar dat zijn meer Negro's. Ik ken slechter bewegende ggk kwpn hengsten hoor..ik denk dat het wel een aanwinst kan zijn, ook vanwege zijn bloed juist.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:25

Elisa2 schreef:
Ik vind dit ook een van de betere bonte hengsten die ik ken, hij beweegt echt niet slecht..misschien wat simpel maar dat zijn meer Negro's. Ik ken slechter bewegende ggk kwpn hengsten hoor..ik denk dat het wel een aanwinst kan zijn, ook vanwege zijn bloed juist.

Tuurlijk zijn er slechtere, maar die krijgen ook geen merries è...
Als deze niet bont was gebruikte toch niemand hem?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:43

s0173957 schreef:
Elisa2 schreef:

Tuurlijk zijn er slechtere, maar die krijgen ook geen merries è...
Als deze niet bont was gebruikte toch niemand hem?

Je kijkt toch niet alleen naar de jonge grootlopers? Deze is bijna GP klaar en dan staat er een rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:25

Ik heb al vaker geprobeerd met deze hengst te dekken. Ben gek van Negro bloed en dit is idd 1 van de betere bonte hengsten. Maar hij was steeds niet beschikbaar. Ik wilde hem alleen graag op de merrie die nu waarschijnlijk bij Bon Bravour gaat dus nu wordt het nog moeilijk

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:42

janderegelaa schreef:
Deze is bijna GP klaar en dan staat er een rij.

Dat zie ik toch niet op de filmpjes, ik zie eentje dat Z2 klaar is ;)
Maar als hij het effectief kan is dat een andere zaak.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 25-03-22 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:43

[***] schreef:
Ik heb al vaker geprobeerd met deze hengst te dekken. Ben gek van Negro bloed en dit is idd 1 van de betere bonte hengsten. Maar hij was steeds niet beschikbaar. Ik wilde hem alleen graag op de merrie die nu waarschijnlijk bij Bon Bravour gaat dus nu wordt het nog moeilijk

Dankzij mij dekt hij nu :D Heb laten zien hoeveel reacties ik op hem had op Facebook.

Overigens was hij altijd al beschikbaar via diepvries.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:55

Wat een poppetje Kathleen! Mooi! <3

Mooi zo'n bonte hengst! Ik denk wel dat er mensen zijn die alleen met hem gaan dekken om de kleur. Nu denk ik dat dit ook wel een goed paard is die wat toe kan voegen aan de merrie. Maar als je ziet hoeveel mensen er dekken met een bijvoorbeeld een cremello puur om de kleur. En dan zit zo'n hengst slecht in elkaar...

Hebben jullie het kwpn blad ook al binnen met al die mooie hengstenfolders?! *D Bij m'n vriend zaten er meer folders bij dan bij mij. Bijzonder!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:58

O.K. Jan, ik als objectief toeschouwer, ben het met s217 eens. De kleur moet het doen. En verder zeg ik maar zo...ik zeg niks meer. :n :x Ietsje meer grootloper vind ik toch wel leuker.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:02

supertammy schreef:
Wat een poppetje Kathleen! Mooi! <3

Mooi zo'n bonte hengst! Ik denk wel dat er mensen zijn die alleen met hem gaan dekken om de kleur. Nu denk ik dat dit ook wel een goed paard is die wat toe kan voegen aan de merrie. Maar als je ziet hoeveel mensen er dekken met een bijvoorbeeld een cremello puur om de kleur. En dan zit zo'n hengst slecht in elkaar...

Hebben jullie het kwpn blad ook al binnen met al die mooie hengstenfolders?! *D Bij m'n vriend zaten er meer folders bij dan bij mij. Bijzonder!

Wat een pakket! De één nog mooier en imposanter dan de ander. En werkelijk alles wat maar dekken kan wordt met superlatieven aangeprezen. Over 10 jaar hebben we uitsluitend nog paarden die geschikt zijn " voor het Grote Werk".

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:00

misterA schreef:
O.K. Jan, ik als objectief toeschouwer, ben het met s217 eens. De kleur moet het doen. En verder zeg ik maar zo...ik zeg niks meer. :n :x Ietsje meer grootloper vind ik toch wel leuker.

Juist fokkers zoals jij MisterA, kunnen het verschil maken in de bontfokkerij door jullie hele goede merrie's met een hengst als deze te dekken. En het is inderdaad geen Pavo paard maar hij gaat het wel doen. Hij staat al op de startlijst voor de Prix st. George met zijn pas 7 jaar. Samber heeft destijds de bontfokkerij voor dressuur én springpaarden wereldwijd op de kaart gezet en als deze straks op het hoogste niveau start gebeurt dat gewoon weer. En een goede bonte levert nog steeds meer op dan een goede effen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:02

Ja maar je moet het zelf ook wel mooi vinden...

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:09

misterA schreef:
Over 10 jaar hebben we uitsluitend nog paarden die geschikt zijn " voor het Grote Werk".

Dat hebben we nu al!

Ik heb eerlijk gezegd niet veel aan de hengstenmagazines en online presentaties. Ik stoor me ook vaak aan de manier waarop de hengsten worden voorgesteld. Die supertalentvolle ruiters kunnen élk paard spectaculair laten draven. Ik knap daar enorm op af. Mijn oog is niet geoefend genoeg om daar voorbij te kijken. Daardoor vertrouw ik niet wat ik zie en haak ik af. Ik zie een paard veel liever op een natuurlijkere manier voorgesteld.

Ik schreef er vorig jaar een blogartikel over; over de marketingmolen van hengstenhouders die in coronatijd crescendo ging, en hoe ik vind dat de men ook de minder goede eigenschappen van hengsten moet durven benoemen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:11

fokfanaat schreef:
Ja maar je moet het zelf ook wel mooi vinden...

Er zijn twee manieren waarop ik mijn instructrice helemaal op de kast kan jagen:
- zeggen dat ik mijn paard voor de kar laat beleren
- zeggen dat ik de merrie met een bonte laat dekken

Heerlijk :D

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:17

Ik zou persoonlijk ook nooit voor een bonte kiezen als ik een bruine/zwarte kan kiezen, voorkeur zelfs nog eerder een vos. Daarnaast kan deze fijn lopen maar ik vind het nog altijd dat je bij 'afwijkende' kleuren (bont, valk, palomino, cremello) echt vaak en veel inlevert op beweging dan wel exterieur. Soms ook beide.

Dit maakt het natuurlijk ook niet heel aantrekkelijk om je topmerrie aan te paren met een mindere hengst dan dat je ze in bruin of zwart hebt, als voorbeeld. :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:19

janderegelaa schreef:
misterA schreef:

Juist fokkers zoals jij MisterA, kunnen het verschil maken in de bontfokkerij door jullie hele goede merrie's met een hengst als deze te dekken. En het is inderdaad geen Pavo paard maar hij gaat het wel doen. Hij staat al op de startlijst voor de Prix st. George met zijn pas 7 jaar. Samber heeft destijds de bontfokkerij voor dressuur én springpaarden wereldwijd op de kaart gezet en als deze straks op het hoogste niveau start gebeurt dat gewoon weer. En een goede bonte levert nog steeds meer op dan een goede effen.

Dan heb ik liever dat hij het verschil maakt in de vosfokkerij en iemand anders in de zwartjes-fokkerij...
Fokken op kleur (bont, vos, zwart, ...) is een welbepaalde keuze die je maakt, waarbij je sportkwaliteit op 2 zet.
Op zich niks mis mee, maar kom er dan ook voor uit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:21

SarahJ schreef:
Ik schreef er vorig jaar een blogartikel over

Ik heb net je blog met interesse gelezen. Zou het bij veel merrie houders, met name de mensen met één merrie, niet net zo zijn als bij veel autokopers: de autoweek en andere blaadjes uitpluizen om ACHTERAF de bevestiging te zoeken waarom de auto die je kocht (hengst die je koos) de beste keuze was?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:18

SarahJ schreef:
misterA schreef:
Over 10 jaar hebben we uitsluitend nog paarden die geschikt zijn " voor het Grote Werk".

Dat hebben we nu al!

Ik heb eerlijk gezegd niet veel aan de hengstenmagazines en online presentaties. Ik stoor me ook vaak aan de manier waarop de hengsten worden voorgesteld. Die supertalentvolle ruiters kunnen élk paard spectaculair laten draven. Ik knap daar enorm op af. Mijn oog is niet geoefend genoeg om daar voorbij te kijken. Daardoor vertrouw ik niet wat ik zie en haak ik af. Ik zie een paard veel liever op een natuurlijkere manier voorgesteld.

Ik schreef er vorig jaar een blogartikel over; over de marketingmolen van hengstenhouders die in coronatijd crescendo ging, en hoe ik vind dat de men ook de minder goede eigenschappen van hengsten moet durven benoemen.

Hier kan ik mij ook in vinden. Ik heb mij nooit verdiept in de fokkerij. Ondanks dat ik het mooi vindt om de hengsten te zien lopen. Vind ik het ook een groot circus. Ik mis vaak een objectieve mening, wat is er nu minder goed aan een hengst. Dat wordt bijna nooit beschreven. Je kan van alles gaan uitpluizen. Maar voor een beginner, zou het overzichtelijker zijn als ook dat ergens zou staan. Zo kan ik veel beter beoordelen of de hengst bij mijn merrie past.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:22

Ik vind NoD een functioneel, sympathiek paard om te zien en denk ook dat hij zeker niet kwalitatief onder doet voor een hoop effen hengsten.
Natuurlijk zijn er altijd betere.... Maar dat je motivatie als fokker extra onder het vergrootglas ligt 'omdat je anders alleen voor kleur kiest' vind ik wel een beetje cru voor degene die hem willen gebruiken.

Ik volg sinds kort de FB pagina van CDN Breeders: de warmbloed X Lusitano/PRE fokkerij... Daar komen nu een paar plaatjes van veulens voorbij <3 Iets anders dan bont maar ook dat vind ik wel heel interessant om in de gaten te houden...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:35

Ik zou er zelf wel een rondje op willen toeren. Ik vind hem ook sympathiek en het lijkt een heel stabiel paard waar je gewoon fijn mee kunt rijden/werken.

Overigens zou ik het ook wel verfrissend vinden als hengstenhouders mindere kanten durven te benoemen. Zie het nog niet helemaal voor me, omdat veel zo maakbaar is... En ze ook niet al hun eigenschappen (in die mate) vererven. Ik weet ook niet of ik een eerlijk 'het is een hufter en iemand breekt er nog eens z'n nek mee, maar lopen kan 'ie wel!' zo zou waarderen dat ik ermee ging dekken. :+

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:07

_Lorette_ schreef:
Overigens zou ik het ook wel verfrissend vinden als hengstenhouders mindere kanten durven te benoemen. Zie het nog niet helemaal voor me, omdat veel zo maakbaar is... En ze ook niet al hun eigenschappen (in die mate) vererven. Ik weet ook niet of ik een eerlijk 'het is een hufter en iemand breekt er nog eens z'n nek mee, maar lopen kan 'ie wel!' zo zou waarderen dat ik ermee ging dekken. :+

Helgstrand deed het vorig jaar in al zijn video's. Uiteraard hemelde hij zijn hengsten eerst helemaal op. Maar hij voegde er ook steeds aan toe "Als ik één minpunt zou moeten noemen waarmee je best rekening houdt bij je merrie" ... Vervolgens noemde hij: een recht achterbeen dat achter de massa staat, een korte rug, wat tragere bewegingen ... Dat zijn niet de 'minste' mindere kanten, vind ik. Andere hengstenhouders durven ze niet te benoemen, maar ze hoeven niet onoverkomelijk te zijn bij de juiste merrie.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:20

SarahJ schreef:
Helgstrand deed het vorig jaar in al zijn video's. Uiteraard hemelde hij zijn hengsten eerst helemaal op. Maar hij voegde er ook steeds aan toe "Als ik één minpunt zou moeten noemen waarmee je best rekening houdt bij je merrie" ... Vervolgens noemde hij: een recht achterbeen dat achter de massa staat, een korte rug, wat tragere bewegingen ... Dat zijn niet de 'minste' mindere kanten, vind ik. Andere hengstenhouders durven ze niet te benoemen, maar ze hoeven niet onoverkomelijk te zijn bij de juiste merrie.

Maar dat deed hij dit jaar weer niet meer... te veel werk met zo'n massa aan hengsten denk ik.