Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:27

Ik kon de cursus ooit volgen via school maar was last minute afgelast. Dacht ivm animo. Is ook jaren geleden.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:31

Oehlala: nou dat vond ik dus ook. erg vaag...
Ik had gekeken naar Zwolle toevallig
Maar het is niet echt praktijkgericht als ik het allemaal zo lees.
En kan ook niet zoveel vinden over dat Utrecht dan wel praktijk doet, maar ik heb het ook nog niet heel goed bekeken

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 23:12

Ik kom even binnen vallen. Voor insimineren, kijk dan naar pasedes. Ik heb daar de cursus gevolgd. 2 dagen, theorie, hengst, 2e dag is merries insimineren. Beetje voorkennis is handig. Er zijn meerdere merries die je kunt voelen. Nadien heb ik mijn eigen merries geinsemineerd met succes. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:37

AM_Horses schreef:
Ik kom even binnen vallen. Voor insimineren, kijk dan naar pasedes. Ik heb daar de cursus gevolgd. 2 dagen, theorie, hengst, 2e dag is merries insimineren. Beetje voorkennis is handig. Er zijn meerdere merries die je kunt voelen. Nadien heb ik mijn eigen merries geinsemineerd met succes. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

Bedankt. Ik heb me opgegeven. Kan pas in februari, rest zat vol :Y)

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:59

Misschien een rare vraag maar laten jullie merrie’s die al later in de dracht zitten ook nog scannen op dracht, i.v.m gust verklaring?
Ik dek dit jaar voor het eerst met deze voorwaarden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:14

Ik heb het wel gedaan vanwege de gustregeling. Vind het zelf ook fijn om te weten dat ze nog drachtig is

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:16

Ja. Ik laat ook nog scannen. Moet alleen de auto nog even regelen

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:44

MizzMontana schreef:
Ik heb het wel gedaan vanwege de gustregeling. Vind het zelf ook fijn om te weten dat ze nog drachtig is

Hetzelfde hier.

Mijn merrie lijkt de laatste weken zowat hengstig, maar vermoed dat het de aard van het beestje is en ze is normaal gezien heviger hengstig dus denk dat het een beetje reactie is op bevruchting. Ze staat wat vaker met haar staart wat omhoog en af en toe een klein plasje. Ga dus wel opgelucht zijn binnen 1-2 weken als de dracht gecontroleerd wordt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:48

Ravali. Graag gedaan. Zit idd snel vol. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad :j

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:41

AM_Horses schreef:
Ravali. Graag gedaan. Zit idd snel vol. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad :j

ik zoek meer een opleiding om het ook voor anderen te mogen doen, kan ik dan ook bij hen terecht? daar kom ik niet helemaal wijs uit.

Als er een gustregeling op zit laat ik altijd nog een keer checken, scheelt toch geld mocht het niet zo zijn en je weet ook dat ze nog drachtig is.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:07

Ik ga in oktober de tweedaagse workshop bij Pasedes volgen. Wil graag volgend jaar ook zelf de vele merries bij ons insemineren. Nu doet pap dat allemaal. Toevallig vanmorgen bij mijn eigen merrie de laatste scan laten doen. Zo mooi om te zien hoe de darmen en ribben etc zichtbaar zijn op de scan. Volgende week de laatste 6 scannen voor het laatst en dan hebben we alles gecheckt.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 19:23

Oh ben benieuwd hoe het je bevalt die cursus Buena!

Hier ook straks alles checken. Die van de Eras doe ik ook maar gewoon extra omdat het ook een 2ling was. Andere moeten ivm gust verklaring

Onze beide veulens zijn verkocht. Eentje blijft in Nederland. Andere verhuist naar Litouwen.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:07

Revali schreef:
Oh ben benieuwd hoe het je bevalt die cursus Buena!

Hier ook straks alles checken. Die van de Eras doe ik ook maar gewoon extra omdat het ook een 2ling was. Andere moeten ivm gust verklaring

Onze beide veulens zijn verkocht. Eentje blijft in Nederland. Andere verhuist naar Litouwen.

Mooi dat ze verkocht zijn!

Wij moeten volgende week de Pegase op de foto zetten voor de veiling, ben benieuwd waar die terecht gaat komen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:04

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ataxie en die ik evt wat filmpjes mag sturen via whatsapp?

Verder alles goed met alle veulens?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:10

Oehlala schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ataxie en die ik evt wat filmpjes mag sturen via whatsapp?

Verder alles goed met alle veulens?

Ik heb je een pb gestuurt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:55

Ik heb afgelopen maandag merrie weer gescand en alles is goed. Vandaag 84 dagen drachtig.

Hier alleen ervaring met wobbler maar dat schijnt ook een vorm te zijn van ataxie

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:10

Iemand hier enig idee waar komme casall is gebleven? Heb hem in de sport niet meer ‘gezien’ en bij nijhof staat hij ook niet meer tussen de hoogtepunten kopjes op insta? >;)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:18

Dark7; hij is gecastreerd. Verwacht dat dat de reden is dat hij minder of niet te zien is in de sport en fokkerij.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:18

Julia schreef:
Dark7; hij is gecastreerd. Verwacht dat dat de reden is dat hij minder of niet te zien is in de sport en fokkerij.

Met wat als reden voor castratie?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:20

Dat durf ik niet te zeggen..

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:23

Julia schreef:
Dat durf ik niet te zeggen..

Jeetje oké komt even binnen … ben benieuwd inderdaad wat de rede is, heb van dit jaar een bloedje mooi ( wel heel erg karaktervol) veulen en had hem zo nog een keer gebruikt.. zonde want de veulens die ik van hem gezien heb kon je zien dat hij duidelijk z’n stempel drukt ( in mijn ogen).

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:25

Hij staat nog wel onder diepvries maar ja daar moet je merrie net geschikt voor zijn.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:28

caro29 schreef:
Hij staat nog wel onder diepvries maar ja daar moet je merrie net geschikt voor zijn.

Ja helaas met Sam r twee jaar geleden geprobeerd… niet gelukt

Vorig jaar komme casall in 1x raak vers.

Vind het vreemd dat er niet gewoon ergens al is het op hun insta iets gemeld wordt of ligt dit aan mij?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:43

Ik vind dat soort dingen wel apart want je krijgt er verhalen van. Kleine moeite toch om een berichtje te plaatsen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:39

Van het voorjaar toen wij bij Nijhof waren was hij nog hengst, maar hij maakt op concours vaak net een foutje. Ze dachten dat hij wat afgeleid was door de hormonen en dat dat de prestaties in de weg zat. Zou kunnen dat dat de reden is dat hij gecastreerd is, lastig was hij iig niet als hengst.